kesäkuussa 2010 laskettuaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no kivaa, kivaa.. katotaan tarkemmin vuoden vaihteen tietämillä tuota tapaamisaikaa.. =) Ne on sit vähän niin kun "sokkotreffit" hih!

Yammy mammy: Sama täällä.. on katellu kyllä netistä jo vaunuja jne. mut en tosiaan hankkimaan niitä vielä rupea, aikasintaan jotain saatan ostaa ensi vuoden alussa. Mut ajattelin kyllä ekan kunnallisen ultran, eli ensimmäisen kolmanneksen jälkeen mennä jonkin kivan vaatteen ostamaan! Se jotenkin sealisoi vielä enemmän tilannetta.. Hih.. onhan se nyt kiva mennä sillon itselle jotain ostamaan kun nyt on aika monille muiden pienokaisille tullu ostettua kaikkea kivaa! =) H&M on tosi edullinen, sen oon huomannu. Tosin varmaan aika huono laatusi, mut ei ne nyt kovin kauan mene muutenkaan päälle, niin ei haittaa..

Tilasin Vauva-lehden näytenumeron tossa jossain kohtaa... kiinnostaa, että onko se vauvan saaneille vai odottaville äideille tarkoitettu lehti?? Jos sopii myös odottaville, tilaan lehden varmaan jos tuntuu yhtään järkevälle luettavalle lehdelle..

Tiukku: Mulla ensimmäinen neuvola on ens ke 28.10

Terkut ultrasta. Niiiiiin Happy!!!!

Sydän sykki ja kaikki oli niin kuin pitikin. Menkkojen mukaan olis 7+5 ja sikiön koon mukaan olis 6+6. Arvasin tän kun mulla on niin pitkä kierto muutenkin, että ei voi mennä laskut ihan kiekon mukaan.
Mutta niskapoimu-ultrassa selviää sitten :)

Tästä on hyvä jatkaa..:) mukavaa viikonloppua kaikille.

mahtavaa!! Onneksi olkoon Ensimmäinen! Näin niitä hyviä uutisia vaan tulee. Mulla oli ihan sama arvio, tuo 6+6 ultrassa.. no odotellaan nelisen viikkoa vielä niin saadaan päivitettyä kaikkien lasketutajat kohdilleen!

Hyvää viikonloppua täältä kanssa kaikille. Tuun koneelle taas maanantaina! Jolloin onkin jo rv 9!! =)

Onnea ensimmäiselle! Mukavaa kuultavaa :). Itsellä vielä pari viikkoa kärvisteltävää...

Itse tilasin vauva-lehden muutama päivä sitten ja odottelen saapuvaksi ensi kuun alkupuolella. Olen saanut niitä luettavaksi siskolta ja ostanut muutaman ja todennut mukavaksi lapsiperheen lehdeksi. Odotusaikaankin liittyvää materiaalia on riittävästi, siksi tilasin. Voin siis omasta puolesta suositella ko. lehteä.

Eipä muuta uuttaa auringon alla tällä erää :). Hyvät viikonloput!

Onnea ensimmäinen. Ihania uutisia :)
Olisi ihana mennä ostelemaan jo jotain vauvanvaatteita, mutta en vielä ole uskaltanut. Ajattelin, että voisi alkuraskaudenultran jälkeen käydä ostamassa jotain pientä..jos kaikki on hyvin :) Ensi viikkoa odotellessa!

Moikka,vaikka kaikki eilen ok, niin nyt on tullut illalla ja nyt aamulla kirkasta vuotoa..lukenu oon nyt paljon että voi jopa kuulua asiaan. Eilinen sisätutkimus ja tuleva kuukautisten alkamispvä lähellä.
Pääasia etten ole kipeä. Onko muilla tullut mitää vuotoa?

Liitytäänpä tänne, kun vaikuttaa niin mukavalta ketjulta :) Odottelen (toivottavasti ) esikoista, laskettu aika neuvolan mukaan 1.6.10, omien laskelmien ( hedelmöittymisen mukaan ) 9.6.10. Kauhee hätä ja paniikki ollut lähes koko ajan kaikenlaisista tuulimuna raskauksista ja keskenmenoista.. Nyt varattu ultra yksityiselle ens viikon tiistaiksi.. Pakko nähdä onko tällä hetkellä asiat kunnossa :) Vaikkei se mitään takaakkaan... No, positiivista mieltä vaan kehiin :)

Olin viime viikolla ekassa neuvolassa ja seuraava vasta viikolla 22? Uusi säästötoimi Helsingissä.. Pakko kysyä et onko jatain jolla ei ole valkovuoto lisääntynyt? Tämä kun vaikuttaa olevan ihan "must" juttu raskauden edtessä.. Se minusta.

Mä oon stressannu kuulkaas naiset tänään, ruokavaliosta. On tähän asti tahtonu olla vähän epäsäännöllistä osittain. Kauhee paniikki vaa,että sintti sais kaiken tarvitsemansa. Muuten ajattelin tässä kohta yksin ollessani keitellä nuudelit ja heittää tonnikalan sekaan, piti se tonnikala juttukin ruveta netistä varmistaan:).

Mutta joo kaikesta näköjään saa paniikin ja stressin itelleen revittyä.

Mulla on valkkis runsastunut..oikeen välil lorahtelee ja pitää käydä varmisteleen että eihä vaa oo verta:). Huh huh.

olen lukenut palstaanne ihan vaan mielenkiinnosta kun itselläni on kesäkuun lapsi. Ja haluaisin vain sanoa että meillä ei ole koskaan tehty niskapoimuUätä sisäkautta...(aina mahan päältä) ja yksi lääkäri teki varhaisultrankin rv 7 mahan päältä (hyvin näkyi kaikki mitä pitikin näkyä)...kaipa siihen moni asia vaikuttaa mutta yhtä oikeaa tapaa ei ole.
Mutta tiedoksi siis vaan.

Kävin tänään apteekissa tarkoituksena hakea jotain kipugeeliä käteen ja niskaan, kun tuntuu juimivan ja puutuvan aika paljon vaikka viikolla oon kahdesti hierotuttanut sitä hierojalla ja kansanparantajalla. Siinä sitten tulin kysyneeksi sopivuudesta raskauteen ja nehän ei sit käynykkään. eli se siitä, kylmägeelillä ja venyttelyllä ois pärjättävä. Samasta rupesin miettiin sitä sikaflunssaa, kun ei silloinkaan olis kaikki lääkkeet käytössä, panadolilla olis pärjättävä. Että kaippa sen otan kun sen aika tulee. Tässä taannoin sairastin myyräkuumeen, ja silloinkin panadoli ei meinannut auttaa niin hyvin kuumeeseen kuin burana, vaikka söinkin reilusti. Ja se ei ollut kivaa olla kuumeessa.

Onko jossain joku löytänyt jotain listaa mitä ei suositella syötävän raskaana? Maksa ja pastöroimattomat maitotuotteet taitaa olla mutta mitä muuta? kuis kahvi? Välillä oon juonut vähän, mutta yleensäkkään juo montaa kuppia päivässä..

Sanni80: Mulla laskettuaika 12.6. eli ihan peräkkäin olis tulossa :) Ultrasta löytyi kaksi ruskuaispussia mutta vain toisesta saatiin sikiökäyrä.Nyt odottelen neuvolaa joka on 10.11. ja käyn kov pohdintaa sikainfluenssaeokotteen ottamisesta, Rovaniemellä missä asustelemme se on levinnyt nopeasti ja rokotukset annetaan ensiviikon aikana joten nopeita päätöksiä kaivataan. Tämä asia huolettaa.

Rv 7+0

vintti:luin jostain ,että 3 kuppia kahvia päivässä olis ok...ite teen iltapainotteista duunia ja oon kyllä ihan huoletta vetäny aina kun siltä tuntuu:). Siis varmaan päivässä tota 3 kupin luokkaa max.

Ruoka-aineitahan on vaikka mitä , joita pitäs varoa/olla syömättä, löysin täältä Espoon kaupungin sivuilta oikeen kunnon lista, jota tosin en päässy kunnolla lukemaan kun tää kone temppuilee jotakin.

Camelialla kovasti tsemppiä päätöksen tekoon. Ei oo helppo valinta. Täällä etelässä ei tuota possua vissiin kauheesti oo ollu vielä, mutta eiköhän se tännekin tule jossain vaiheessa. Siinä mielessä kamalampaa ,että joudut päätöksen tekeen näinkin äkkiä. Ite oon aajtellu,että ittellä ois armonaikaa tässä nyt vielä kuitenkin:).

Camelia :) aika samoissa mennään.
Se sikarokote huolestuttaa mua kans. Itse työskentelen sairaalassa, joten aika alttiina sitä on kaikille. Blaah! Ei vaan tiedä mikä olisi oikea päätös. Haluaisin ainakin että pääsisi vielä enemmän eteenpäin raskaudessa. Ja jos sitten näyttää että sikaa tulee vaan kunnolla niin ottaisi sitten. Jotenkin pelkään rokotteen ottoa näin alussa. Vaikka on juttuja ettei sikiövaurioita ole todettu. Tsemppiä sulle Camelia päätöksen teon kanssa.

Ensimmäinen: Jos se sisätutkimus vaan ärsytti limakalvoja ja aiheutti hieman verenvuotoa.. Ja jos ei muita oireita kuitenkaan ole. Eiköhän se siitä. Toivotaan parasta! :)

Tiukku: Ihan samaa tässä välillä stressailen. Varsinkin kun on ollut huono olo ja ei ole voinut syödä niin terveellisesti kun ei vaan maistu. Ja on sitä nyt tarkemmin katsonut myös että mitä saa syödä ja mitä ei.
Kävin ostamassa heti raskauden alussa apteekista Raskaus monivitamiinit. On oikein suunniteltu raskaana oleville. Ajattelin, että se voisi olla ihan paikallaan :)

Helistin sivuilla oli kahvistakin sanottu ja lähteet olivat kunnon sivuilta :)

"Odottavien äitien on hyvä rajoittaa kofeiinin saantia noin kolmeen kupilliseen (1,5 dl) kahvia. Monet äidit tuntevat vastenmielisyyttä kahviin raskauden aikana, mikä luonnostaan vähentää kahvin juontia. Kahvi aiheuttaa usein myös närästystä. Raskauden aikana tulee välttää myös muiden runsaasti kofeiinia sisältävien juomien, kuten kola- ja energiajuomien käyttöä. "
http://www.helistin.fi/?page=3105479&id=8360715

Mulla myös ollut valkkari runsaampaa ja välillä lorahtaa. Olen myös joutunut käydä tarkistamassa että tuleeko sieltä muutakin.
Sori pitkä tarina :) Mukavaa lauantai-illan odotusta kaikille! Hyvin meillä menee!

Heissan!

Noista ruoka-asioista sain infoa ensimmäisellä neuvolakäynnillä, elikkäs:
-Raakaa ja puolikypsiä lihoja pitää välttää, ei saa maistella esim. tartarpihvit
-maksaruokia pitää välttää muuten, paitsi maksapasteijaa ja -makkaraa saa syödä enintään 200g viikossa.
-kalaruoat: haukea ei saa syödä. Itämeren isot silakat (yli 17cm) tai lohi--> saa syödä 1-2 kertaa/kk. Sisävesien iso ahven, kuha ja made--> runsas yksipuolinen käyttö ei ole suositeltavaa. Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalavalmisteet, mäti ja pateet--> ei kuumentamattomana saa käyttää.
-Pastöroimattomat maito ja siitä valmistetut juustot ei saa käyttää. Homejuustoja ja tuorejuustoja saa syödä, jos ne on pastöroidusta maidosta tehty, eli kotimaiset yleensä.
-Kahvia saa juoda 3kkp/päivässä. Kuten aiemmin luki kolajuomat ja energiajuomat-->tulee välttää.
-Yrttiteen juomista ei suositella. Ruusunmarja- ja muut hedelmäteet käyvät.
-valmisruoat tulee kuumentaa yli 70 asteeseen, ja myös pakastevihannekset tulee kuumentaa ennen käyttöä.
-korvasieniä ei saa käyttää
- ei merilevävalmisteita
-lakritsia ja salmiakkia ei säännölliseen käyttöön, kerta-annos alle 50g/päivä
-makeutusaineista sakariinia ja syklamaattia ei suositella, aspartaamia voi käyttää.
-pellavansiemenet- ja rouhe, ei suositella.
-suolan käyttöä tulisi vähentää.
-hedelmät ja vihannekset tulisi pestä hyvin ja kuoria.

Tässä oli ohjeet neuvolasta saadusta Vauvan odotus-kirjasta. Toivottavasti näistä on apua.

Moi! Liityn seuraanne. Neljännellä kierrolla pillereiden lopetuksen jälkeen tärppäsi : ) Kolme viikkoa sitten tein positiivisen testin ja vieläkään en jaksa uskoa, että raskaana todellakin ollaan! Piti siis tehdä toinen positiivinen testi viime viikonloppuna. Nettilaskureiden mukaan laskettu aika on 10.6.10 ja nyt meneillään 7+3.

Ensimmäistä odotellaan, ikää on kohta 29 ja Kuopiossa asustelemme. Ensimmäinen neuvola on vasta 7.11. Sikainfluenssarokotteen saa alkavalla viikolla täällä vaan raskauden viimeisellä kolmanneksella olevat. Ei siis kaikki raskaana olevat. Kuinka asia on muissa kunnissa? Ajattelin rokotteen ottaa, sillä raskaana sairastuvien komplikaatioriskit ovat moninkertaiset ei-raskaana oleviin.

Nukkua voisin vaikka kuinka paljon. 10 tuntia yöllä ja päikkärit menee oikein kevyesti. Etovaa oloa on silloin tällöin, painottuen ilta-aikaan, mutta aika vähällä olen kuitenkin päässyt. Milloinkahan masu alkaa näkyä... :D

Mukavaa lukea taas monia uusia viestejä viikonlopun ajalta! Ihanaa, että ollaan näin aktiivisia :)! Ja tervetuloa mukaan kaikille uusille! Ja onnittelut ultrassa käyneille onnellisista uutisista!

Yritetään kaikki olla pelkäämättä kaikkia oireita mitä on, vaikka olenkin kyllä paras puhuja... eilen sattui normaalia enemmän kohdun seudulle, vähän sellaista menkkamaista kipua vaikka nyt ei olekaan se aika jolloin menkat tulisi alkaa jos ei olisi raskaana. Ja sit ne loppu ja yhtä aikaa loppu pahaolo. No olin sitten jotenkin ihan varma, että nyt tää meni kesken, vaikka eihän se nyt mitään tarkoita. Eli vähän hermoheikko olen siis..

Mutta sain tänään tietää terveydenhoitoalan ammattilaiselta yhden syyn miksi ei mm henkilökohtaisesti ollut ottamassa sikainfluenssa rokotetta. Siinä on kuulemma säilytys tms aineena käytetty jotain ainetta, jota suomessa ei ole saanut aikaisemmin rokotteissa käyttää. Eli ainakin tämä ero on aikaisempiin influenssarokotteisiin. Tämä henkilö on ne aikaisemmat influenssarokotteet ottanut, mutta ei aio ottaa tätä...
Oikeesti ihan kamalaa, että kenties jo kohta pitää tehdä näin iso päätös!

Meillä huomenna eka neuvola (nyt rv 6+3. näin aikaisessa vaiheessa kait osittan sen takia kun soitin pahoinvointini ja huimaukseni takia sairaslomaa) ja tenttaan siellä kyllä kanssa kaiken mahdollisen, jos vain saisi jotain lisätietoa. On kokoajan hämännyt miksi ei kerrota miksi se on turvallinen lääke. Sanotaan vaan, että suositellaan kaikkien ottamaan. Kaipaisin siis tieteellisiä faktoja, vaikka tiedänkin että niistä saa helposti sellaiset kuin niistä haluaa.

Mulla ei juurikaan ole valkovuoto lisääntynyt, mutta kaikki muut raskausoireet on. Onko muuten muilla jo rinnat kasvanut? Kauhistelin kasvuvauhtia ja mittasinkin jopa että pari senttiä on tullut jo rinnanympärykseen lisää.. No mies taitaa vain tykätä ;)

Ja muuten koitettiin meilläkin "heilutella peittoa" pitkästä aikaa, kun ei tällä ololla ole aikaisemmin oikein tehnyt mieli, mutta kyllä siinä vähän häiritsi se ja "kesken" loppuikin, kun taidettiin molemmat pelätä ettei kai nyt vaan tehdä pitään pahaa pikkuiselle "katkikselle".. Pitää tästäkin kysellä huomenna neuvolassa: kaipaa henkistä tukea.

Ja oli muuten ehkä kauneinta mitä mies sanoi aamulla halatessaan: halaan tässä elämä kahta tärkeintä ja rakkainta ihmistä... <3

Pinja:meillä mies tais ottaa tuon peiton heiluttamisen vielä ihan iisisti, vaan itteeni se paino koko ajan mieltä ja kuulostelin jottei vaa satu ja sit sen jälkeen piti varmistella ettei vaa vuoda verta tms. No jospa se tästä ku tää homma etenee.

Meillä mies tuossa on tunnusteli mahaa muutaman päivänä höppänä ja sitten todennu,että ai niin no eihän se nyt vielä tunnut/näy:D Luulenpa,että jos kaikki menee hyvin ni sitku maha alkais kasvamaan se asia konkretisoituu sille vähän paremmin. Mutta toisaalta on sovittu ,että tulee ainaki eka neuvolaan mukaan ja ultriin tottakai. Mahdollisesti muihinkin sitten. Onpahan se vauva yhtälailla hänenki projektinsa ku minunkin:D

Hei Jänskättää!
Tervetuloa mukaan joukkoon! Hauska kuulla, että on muitakin täältä Kuopiosta. Itselläni ikää 29 vuotta ja myös ensimmäistä odotellaan. Raskausviikkoja on nyt 7+1, joten tiedä vaikka ollaan tuolla synnärillä samaan aikaan.. =). Minä ajattelin varmaankin myös sen possurokotteen ottaa, vaikka sen turvallisuudesta kovasti keskustellaan..

Pinja28: olen myös huomannut rinnanympärykseni kasvaneen ja mikä tuntuu omituisimmalta, viimekesäinen toppi tuntuu kiristävän, joten painokin on noususuhdanteessa.

Tervetuloa kaikille uusille :)
Meillä ei kanssa plussauksen jälkeen ole peittoja heiluteltu. Jotenkin ei yhtään ole tuntunut siltä, mutta eilen sitten pitkästä aikaan heiluteltiin peittoja ja kyllä koko ajan mielessä pyöri että miten se nyt sujuu..Mutta hyvin sujui ;) eli ihan rohkeasti kokeilemaan vaan. Ei sattunut, eikä tuntunut yhtään oudolle. Ihan normaaliin tapaan meni :)
Hieman huono olo on helpottanut tai tulee ja menee.. Ja huomaa että näin vkl on parempi olo kun saa varmasti lepäillä kunnolla ja syödä heti kun siltä tuntuu. Kyllä tässä mielessä on pyörinyt, että pitäisikö pyytää sairaslomaa. Ettei tarvisi väsyttää niin itseään ja kärvistellä töissä. Ja pääsis tämän pahimman yli.. Jotenkin mulla on nyt kynnys tuohon sairaslomaan. Katsotaan mihin suuntaan olo menee..jos se vaikka paranis. Mukavaa illan jatkoa kaikille! :)

Moikka moi!
Viikonloppu ollu ja menny, höh! On vaan niin kivaa kun voi vaan olla ilman mitään suurempaa tarvetta tehdä mitään. Meillä oli miehen lapsi viikonloppuna ja pistin molemmat mummolaan lauantana ja koirankin matkaan. OLI NIIN MAHTAVAA OLLA VAAN YKSIN KOTONA! Mulla tosiaan ollu suuria nukkumisongelmia, uni ei tuu vaikka väsyttää ihan hulluna. No lauantaina sain vaan levätä sohvalla, en oikein nukkunu kuitenkaan, mut yöllä nukuin koko yön taukoamatta ja heräsin vasta kymmeneltä!! Mahtava tunne kun on virkeä! viime yö meni väähän katkonaisemmin mut periaatteessa oikein hyvin. Nyt on niin eri fiilis olla duunissakin. Huomasin myös, että mitä väsyneempi sitä on sitä huonompi olo on aamuisin jne.. eli uni on vaan NIIN tärkeetä!!

Joo, tervetuloa kaikille uusille minunkin puolesta. On kyllä niin mahtavaa kun porukka jaksaa kirjotella täällä.

Mulla olis ensimmäinen neuvola keskiviikkona ja sieltä saa varmaan kunnon nipun kaikkea mahdollista lippu-lappua.. huh. Mies tulee mukaan neuvoaan, on vaan siihen aikaan, että voi olla, että joutuu lähtemään kesken kaiken pois.. No on sen aikaa kun voi olla..

Oikeestaan mitään uutta ei tänne kuulu. Muiden kysymyksiin olikin vastailtu niin en toista samoja juttuja =)

nii tohon seksi asiaan piti kommentoida vielä, että miehen kanssa ollaan pari kertaa harrastettu seksiä tässä joku aika sitten, mutta jotenkin se on vaan vaistomaisesti jääny pois, kun en halua riskeerata mitään tässä kohtaa ja oon ollut niin väsynyt ettei todella seksi ole ensimmäisenä mielessä ollu.. Ekalla kerralla tuntui hiukan "inhottavalle" tuo seksin harrastaminen, mutta saatto tietysti johtua siitä, että jännitin tilannetta jotenkin tosi kovasti ja sen suhteen ei varmaan paikatkaan ollu normaalissa toiminnassa. Toisella kerralla onnistui oikein hyvin jo.. mutta kauhea paniikki päälle kun vatsa kramppaili seuraavana päivänä, että nyt tää oli sit tässää.. huh. Sen pelon ja morkkistelun takia en nyt oo koko asiaa edes miettiny vaan odotellaan nyt niin kauan kun jaksaa.. Tässäkin asiassa ajattelen, että jos vain voin olla ilman niin olen! Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen on sitten taas ihan eri..

Mulle terkka lupas lähetellä postissa kaikkee lippu lappua ennen ekaa neuvolaa, tietoo raskaudesta ja jne. Niin ja tosiaan tänään halailin ekaa kertaa aamulla vessanpönttöä. Söin aamulla banaanin ja keittelin kahvit,ajattelin juoda yhen kupin ja senku oli saanu melkein juotua ni vikalla kulauksella piti mennä tyhjentää suu lavuaariin, mutta eipä tuokaan auttanu vaa mentiinpä sitten veskin kautta. Eilen aamulla ku söin puuroa ja erehdyin kattomaan kahvipannua niin meinas tulla olo,että tuleeko puurot samantien ylös....muilla joilla kahvi aiheuttas pientä ööklöö? Henkisesti vaan tekis mieli juoda, koska kuuluu aamulla asiaan:)

Moi kaikille!

Rentouttava viikonloppu takana. Huono olo vaivaa yhä ja nyt astetta viime viikkoista pahempana. Nyt maistuu vain sitrushedelmät ja Hesen hampurilaiset. Kaikki muu pitää syödä pakolla. Muistan, että esikoisneidin odotuksessa juuri tällä nyt meneillään olevalla rv 9:llä ällötys oli kaikkein pahinta. Ja väsymys painaa tosi paljon. Tuntuu, että illalla ei enää yhtä askelta jaksa ottaa.

Pupuilusta: Me ei olla pupuiltu ollenkaan plussan jälkeen ja ei pupuilla ainakaan nyt ekan kolmanneksen aikana. Jotenkin mulla ei ole yhtään edes haluja sellaiseen. Hormooneista kai johtuu.

Oletteko jo kertoneet vauvauutisista? Me viikonloppuna kerrottiin jo mun vanhemmille ja siskon perheelle. Aika hervoin nähdään välimatkasta johtuen ja nyt kun oltiin naamakkainn tuntui ihan oikealta kertoa. Mies kertoi omalle lähisuvulleen heti selvän plussan jälkeen.

Mulla on ollut mammahousut käytössä jo kolmisen viikkoa. Kotonakin pidän H&M:n mammajoggareita. Turvotusta täälläkin varsinkin iltaisin on paljon.

Niin joo ultrista piti kommentoida. Viime maanantaina kysyin tuosta np-ultrasta neuvolatädiltä ja hän kertoi, että se tehdään täällä vatsan päältä. Pitää olla pissarakko täynnä, että on hyvä näkyvyys. Meillä se on 11.11.

Oikein aurinkoista ja hyvävointista viikkoa meille kaikille! Ihana kun tämä ketju on näin aktiivinen.

Catriina rv 8+1

Yhteistyössä