Raskausdiabetes ja mahdollinen insuliinihoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaana32v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaana32v

Vieras
Haudi!
onko kokemuksia?
Millä arvoilla joutuu insuliinihoitoon?
Kauanko arvoja mittaillaan ennen mahdollisen hoidon aloitusta?
Aloitetaanko hoitoja lainkaan, jos lapsi on normaali käyrillä tai sokerit esimerkiksi
menee näin kotimittarilla.

Aamupaasto alle 5.7
tunti aterian jälkeinen alle 10 tai alle 9
2 h aterian jälkeinen alle 6.6

Lounas
ennen 5.3
tunti jälkeen 6.4

Nuo rajat voivat ilmeisesti vaihdella paikkakuntakohtaisesti, mutta ainakin täällä sulla olisi ylittynyt sekä paastoarvo että tunti aterian jälkeen. 2 tuntia aterian jälkeen täällä ei kotimittauksessa tarvikaan mitata. Paastoarvo saa olla korkeintaan 5,4 ja tunti ateriasta saa olla korkeintaan 7,7.

Mulle sanottiin, että insuliinihoitoa pohditaan äippäpolilla sen jälkeen, jos arvot toistuvasti ylittyvät kotimittauksessa eivätkä pysy kurissa ruokavaliosta ja lisätystä liikunnasta huolimatta. Ennen insuliinihoidon aloittamista kuuluisi siis saada ruokavalio- ja liikuntaneuvontaa ja sen jälkeen tietty itse yrittää noudattaa uusia neuvoja. Ainahan oma hoito ei riitä eli silloin avuksi tulee insuliinihoito.

Vähennä nopeita hiilareita niin siitä se laskee, eli sokeri vehnä riisi ja pottu pois ja leipäkin vähiin niin siitä se alenee. rasva ei nosta sokereita, mutta eipä seitä meekkään kun noi muut jätät pois. syö tilalla kasviksia (parsakaalia kukkakaalia porkkanaa salaattia tomaattia pinaattia) niistä saat muitakin hyödyllisiä juttuja, foolihappoo ja vitamiineja sekä rautaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lalla:
Nuo rajat voivat ilmeisesti vaihdella paikkakuntakohtaisesti, mutta ainakin täällä sulla olisi ylittynyt sekä paastoarvo että tunti aterian jälkeen. 2 tuntia aterian jälkeen täällä ei kotimittauksessa tarvikaan mitata. Paastoarvo saa olla korkeintaan 5,4 ja tunti ateriasta saa olla korkeintaan 7,7.

Mulle sanottiin, että insuliinihoitoa pohditaan äippäpolilla sen jälkeen, jos arvot toistuvasti ylittyvät kotimittauksessa eivätkä pysy kurissa ruokavaliosta ja lisätystä liikunnasta huolimatta. Ennen insuliinihoidon aloittamista kuuluisi siis saada ruokavalio- ja liikuntaneuvontaa ja sen jälkeen tietty itse yrittää noudattaa uusia neuvoja. Ainahan oma hoito ei riitä eli silloin avuksi tulee insuliinihoito.

kotimittarillahan tulokset ovat korkeampia, kait noin 0.5 luokkaa.

Mitä mieltä ootte vai onko ihan pötypuhetta?

Alkuperäinen kirjoittaja Lalla:
Nuo kertomani rajat olivat just kotimittausarvoja. Esim. paastoarvon raja sokerirasituksessa (eli kyynärtaipeesta mitattuna) on täällä 5,3.

Meilläkin on kyynertaipeesta mitattuna labrassa raja-arvo 5.3 mutta sitten kun mittaa kotona niin on raja-arvot korkeammalla.

Katsotaan miten käy. Odotan kutsua äippäpolille.Vähennän hiilareita.
Liikunta kun en oikein voi lisätä, vaan jouduin vähentämään reippaita kävelylenkkejä, koska 3 viikkoa jo supistellut :(
Se varmaan vaikuttanut sokeriaineenvaihdutaankin.
Onneksi on loppusuora ja laskettuun aikaan ei pitkä aika.

Onko muuten tietoa, kun jostain luin että joskus käytetään lääkitystä tabujen muodossa eikä insuliinia.

Hieman tuota insuliinia karsastan, jos sen joutuu aloittamaan niin miten se vaikuttaa raskauden jälkeen haiman toimintaan? Diabeetikoilla ainakin paluuta ns. ei ensimmäisen pistoksen jälkeen ole.

Pistettävä insuliini ei vaikuta millään lailla oman haiman toimintaan tai toimimattomuuteen, paitsi ehkä ohimenevästi oma insuliinin tuotanto voi vähentyä, jos tuota insuliinin "korviketta" on tarpeeksi verenkierrossa korvaamaan omaa insuliinin tuotantoa. Ja tuo toinen kommentti, että "diabeetikoilla ei ole paluuta ensimmäisen pistoksen jälkeen" kuulostaa kyllä todella hämärältä! Siis tottai jos 1-tyypin diabeetikon haiman insuliinituotanto loppuu, se on korvattava pistoksilla ja jos pistokset lopettaa, kuolema korjaa. Ja 2-tyypin diabeetikoilla yleensä on ennen pistoksia jo yritetty kaikki muut keinot. Tässä tapauksessa kuitenkin pistoksista pääsee yleensä eroon suurilla elintapamuutoksilla, laihduttamisella jne.

2-tyypin diabeteksen hoito yleensä aloitetaan tableteilla ja näitä tabletteja voi syödä raskaanakin, mutta voi olla että raskausdiabetestapauksissa saa nopeammin tulokset suoraan insuliinipistoksilla, kuin että viikko kaupalla optimoitaisiin lääkitystä.

Mun veikkaus olisi, että noilla ap:n arvoilla ei vielä insuliinihoitoa aloiteta, koska ylitykset raja-arvoihin on niin pieniä, että insuliinilla helposti menisi sitten jo liian matalalle.

Alkuperäinen kirjoittaja jatkoa vielä..:
Mun veikkaus olisi, että noilla ap:n arvoilla ei vielä insuliinihoitoa aloiteta, koska ylitykset raja-arvoihin on niin pieniä, että insuliinilla helposti menisi sitten jo liian matalalle.

millä arvoilla yleensä aloitetaan hoito?

jolla sokerirasituksessa paastoarvo oli muutaman verran yli sallitun. Alkuun mittailin kotona ja paasto oli maksimissaan kuuden pintaa. Ei aina mutta aina sillon tällön 5,5 raja ylittyi. Aterian jälkeiset arvot olivat aina ok. Sain käskyn aloittaa insuliinin pistämisen iltaisin alkuun hyvin pienellä määrällä eli neljällä yksiköllä. Sitä saisin itse oman järkeni mukaan suurentaa tarvittaessa. Paastoarvot ovat pysyneet kurissa aina alkuun, mutta sitten olen joutunut pikkuhiljaa annosta kasvattamaan ja nyt pistän iltaisin kymmenen yksikköä. Edelleen kuulema tosi vähän. Paastoarvot ovat olleen nyt 4,5-5,3 välillä. Aterian jälkeiset edelleen hyvinkin alle 7,8.

Aterianjälkeiset arvot kuulema ovat niitä mitkä vauvan kokoa kasvattavat.

Mulla esikoisesta sokerirasitus viikolla 26 tuloksin 6,0 - 10,3 - 7,0 eli kaksi ekaa korkeita. Kotiseurannan perusteella aloitettiin iltainsuliinit, kun paastoarvot yläkantissa 4,6-6,9 (riittävän hyvä olisi vähän alle tai yli 5). Alkuun päiväaikaiset arvot olivat hyviä, mutta 30 viikon jälkeen aloitettiin myös ateriainsuliinit, kun aterian jälkeiset arvot rupesivat kohoilemaan herkästi.

Toka raskaudessa jouduin historiani vuoksi rasitukseen jo viikolla 8 ja silloin arvot 6,4 - 7,4 - 6,9 eli paasto koholla. Jälleen kotimittauksissa korkeahkoja paastoarvoja (muistaakseni n. 5,8-6,1 luokkaa) ja muut arvot hyviä. Iltainsuliinit aloitettiin viikolla 12 ja riittivät taas hyvin sinne n. 30 viikolle, jolloin jälleen myös ateriainsuliinit.

Tuttavallani aloitettiin juuri myös iltainsuliinit n. rv28, vaikka kotiseurannassa paastot olivat vain vähän koholla (pääsääntöisesti alle 6).

Itse en kokenut insuliinihoitoa mitenkään hankalana tai rankkana. Päin vastoin ei tarvinnut ihan niin isoa stressiä ottaa ihan joka suupalasta (vallankaan sitten, kun ns. normaali ruokakin rupesi sokereita nostamaan). Ruokavalio mulla piti hyvin, vaikken makeasta totaalikieltäytynytkään. Paino putosi molemmissa raskauksissa (on ylipainoa, mistä ottaa...). Lapset syntyivät sirokokoisina (3300g rv 38+6 ja 3500g rv 40+0), eikä kummallakaan ollut mitään sokeriongelmia syntymän jälkeen, vaikka etukäteen peloteltiin vauvan sokerilaskuilla ja lastenosastolle joutumisella. Molemmat olivat vierihoidossa koko ajan. Sokereita vauvalta toki ensimetreillä mittailtiin (muistaakseni piti saada kolme normaaliarvoa jokusen tunnin välein).

Itse en kokenut insuliinihoitoa mitenkään hankalana tai rankkana. Päin vastoin ei tarvinnut ihan niin isoa stressiä ottaa ihan joka suupalasta (vallankaan sitten, kun ns. normaali ruokakin rupesi sokereita nostamaan). Ruokavalio mulla piti hyvin, vaikken makeasta totaalikieltäytynytkään. Paino putosi molemmissa raskauksissa (on ylipainoa, mistä ottaa...). Lapset syntyivät sirokokoisina (3300g rv 38+6 ja 3500g rv 40+0), eikä kummallakaan ollut mitään sokeriongelmia syntymän jälkeen, vaikka etukäteen peloteltiin vauvan sokerilaskuilla ja lastenosastolle joutumisella. Molemmat olivat vierihoidossa koko ajan. Sokereita vauvalta toki ensimetreillä mittailtiin (muistaakseni piti saada kolme normaaliarvoa jokusen tunnin välein).[/quote]

Myös on ylipainoa mistä ottaa. Paino noussut +1.5-2 kg.
Menen maanantaina diabeteshoitajalle. Seuraillaan. Myös pelkään, että vaikka en herkkuja söisi niin normiruokakin alkaa jo nostamaan arvoja. Olen vähentänyt hiilareita. Täysjyviäkin. Kasviksia mä nyt olen vedellyt varmaan kilon päivässä muutenkin.

Ajattelen kyllä asian myös noin,kuten kirjoitit että ei tarvitse sitten niin isoa stressiä ottaa jokaisesta suupalasta.
Koska muutenkin kärsin stressistä ja vielä tämä RD, niin mikäs se yksi parhaista sokeriarvojen nostattaja onkaan kuin tuo stressi.

P.S. Eilen löysin Ingmannin jätskikioskista kivan yllätyksen. Vadelmajäätelö, sokeriton ja rasvaton.
Pieni herkkupala silloin tällöin ja vielä soleriton ja rasvaton :)

"Ompa kummallista mutu-tietoa": Lyhyesti: En jaksa koko sairaskertomusta muistella, mutta...Joo varmaan kuulostaa hassulta, mutta lähipiirissäni on tapaus ( ei rd ) jossa diabeetikkoa oli hoidettu lääkkein ( hän oli ns.tutkimusryhmässä) ja painonhallinnalla + ruokavaliolla n.5 vuotta.
Henkilö joutui sairaalaan ( jossa oma hoitava lääkäri lomalla) jolloin toinen lääkäri vaihtoi lääkkeet insuliiniin ja sillä tiellä henkilö siis on. Vaikka siis insuliinihoidolle ei ollut tarvetta. Tästä myös hoitava lääkäri´että oma lääkäri ottivat yhteen.

Nämä tapaukset tietysti hyvin yksilökohtaisia.

Diabeteshoitaja muuten kertoi, että kotimittausarvot Helsingissä ennen ateriaa 5.5 ja jälkeen 7.8

Alkuperäinen kirjoittaja Raskaana32v:
P.S. Eilen löysin Ingmannin jätskikioskista kivan yllätyksen. Vadelmajäätelö, sokeriton ja rasvaton.

vesi, vähälaktoosinen rasvaton maitojauhe, vadelmakastike 9 % (vadelma 80 %, ravintokuitu (oligofruktoosi 30 %), sorbitoli, etanoli, sakeuttamisaineet (E440, E410), väri (E162), säilöntäaine (E202)), sorbitoli, sakeuttamisaineet (E1200, E460, E410, E412, E466, E407), maltodekstriini, ravintokuidut (oligofruktoosi, inuliini 9 %), emulgointiaine (E471), aromit (mm. vadelma, vanilja, vanilliini) ja väri (E162).

Harmiton herkku? 12 kpl E:tä....

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmmm....:
Alkuperäinen kirjoittaja Raskaana32v:

vesi, vähälaktoosinen rasvaton maitojauhe, vadelmakastike 9 % (vadelma 80 %, ravintokuitu (oligofruktoosi 30 %), sorbitoli, etanoli, sakeuttamisaineet (E440, E410), väri (E162), säilöntäaine (E202)), sorbitoli, sakeuttamisaineet (E1200, E460, E410, E412, E466, E407), maltodekstriini, ravintokuidut (oligofruktoosi, inuliini 9 %), emulgointiaine (E471), aromit (mm. vadelma, vanilja, vanilliini) ja väri (E162).

et sitten syö itse mitään valmisruokaa jogusta alkaen missä noita ei olis. Eikös ed. kirjoittanut juuri puhunut satunnaisesta!

Ne on ne hiilihydraatit, mitkä nostaa verensokeria ja tuossa "sokerittomassa" vadelmajäätelössä on 15g/100ml hiilihydraatteja, eli en nyt ihan sokerittomaksi kutsuisi. Eli hiilihydraatteja vain hiukan vähemmän kuin esim perus vanhanajan vaniljassa!

Puolukasta löytyy viisi E-koodia | Yle Uutiset | yle.fi

Eihän tässä enää nykyään uskalla syödä mitään!

Viimeksi muokattu:

E-koodeista en tiedä, mutta tuo etanoli nyt ainakin, eli alkohol,i joka on tutkitusti haitallista sikiöille jo pieninäkin annoksina raskauden aikana ja aiheuttaa mm. aivojen surkastumista.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä