Tupakka ja odotus?

  • Viestiketjun aloittaja outolintu?
  • Ensimmäinen viesti
En tupakoi
Alkuperäinen kirjoittaja Veronmaksajan asialla:
Alkuperäinen kirjoittaja no mitä hemmettiä:
teitä muita stressaa jonkun toisen tupakointi? ihan kun se nyt ihan henk.koht. kuuluis muille jonkun yksityiset asiat ja päätökset????!!! tai ihan kun esim. minun tupakointini aiheuttaisi jonkun tupakoimattoman lapselle kohtu- tai kätkytkuoleman!
Niin.. no kukas ne tupakoinnista aiheutuneet keskossyntymät, pitemmät sairaalassaoloajat ja muut kalliit hoidot maksaa? Tupakoitsija itsekö?? Eli niin kauan kun yhteiskunta maksaa sairaalassaolosi tms niin asia on ihan jokaiksien veronmaksajan asia. Joo, ja toki röökistäsi maksat veroa mutta et varmasti lähellekään sitä mitä esim. keskosena syntyneen lapsen hoito sairaalassa maksaa.
Luuletko, että röökaajaa, joka jo uhmaa oman lapsensa terveyden, kiinnostaa tuo?
 
Päätön kana
Vaan unohtakaapa hetkeksi se kenen on soveliasta polttaa (siis raskaana vai ei) ja ajatelkaapa tätä yhteiskuntamme ristiriitaa. On päätetty kieltää lähes jokapaikassa polttaminen, syyllistetään kaikkia tupakoivia/ ennen tupakoineita jatkuvasti ja silti tehtaat tuottaa hirmu voitolla tupakkaa, sikareita, nuuskaa ym.(tupakkakasvin viljelijä saa kilosta kasvinlehtiä n.2e, siitä saadaan 2000tupakkaa) lääketehtaat rikastuu nikotiinikorvaustuotteiden törkeillä hinnoilla ym. ja joka saamerin ruokakauppa ja kioski myy noita myrkkyjä (paitsi nuuskaa).... yhteiskuntamme sallii tuon! Siis en ollenkaan vähättele ihmisen omaa vastuuta elämästään ja valinnoistaan mutta en käsitä tämän holhousyhteiskuntamme suurta ristiriitaisuutta..
 
tupakaton
Alkuperäinen kirjoittaja Veronmaksajan asialla:
Niin.. no kukas ne tupakoinnista aiheutuneet keskossyntymät, pitemmät sairaalassaoloajat ja muut kalliit hoidot maksaa? Tupakoitsija itsekö?? Eli niin kauan kun yhteiskunta maksaa sairaalassaolosi tms niin asia on ihan jokaiksien veronmaksajan asia. Joo, ja toki röökistäsi maksat veroa mutta et varmasti lähellekään sitä mitä esim. keskosena syntyneen lapsen hoito sairaalassa maksaa.
Minä kyllä olen sitä mieltä, että juuri tupakoija itse ja vielä monen tupakoimattomankin terveydenhoitokuluja. Tiedät varmasti mikä määrä tupakka-askissa on veroja? Tiedät varmasti myös, kuinka terveydenhuoltoon tarvittavia, meidän kaikkien yhteisiä, verorahoja supistetaan kaiken aikaa ja pikkukuntien terveyspalveluita supistetaan (samalla kun kansanedustajat nostavat palkkojaan)?


Siis, kyllä. Tupakoiva on elämänsä ja vuosikausien polttelunsa aikana itse maksanut terveydenhoitokulunsa.
 
minä paha paha paha
tää on just tätä,aina kun puhutaan tupakasta ja raskaudesta,ni aina tulee tappelu.mutta tilastollisesti todella moni tupakoi raskauden aikana.ainoo vaan että kukaan ei tule palstalle kertomaan että "hei,olen martta ja tupakoin kun odotan lasta".ei sitä vaan monikaan kehtaa kertoa,kun monet sitä ei hyväksy.ihan sama,en ole lukenut mistään että joku alkoholisti tai huumeiden käyttäjä kertoisi odottavansa lasta ja samalla vetää aineita itteensä,mutta niitäkin on jonkun verran.minä tupakoin jonkin verran raskaana ollessani,ja äitini tupakoi kun minua odotti.ja minä ja lapseni ollaan terveitä ja muutenkin normaaleja ihmisiä,että se tupakointi ei haitannut yhtään mitään.jokaisella on oma mielipide ja täydellinen oikeus siihen.
 
huoh*
Alkuperäinen kirjoittaja minä paha paha paha:
tää on just tätä,aina kun puhutaan tupakasta ja raskaudesta,ni aina tulee tappelu.mutta tilastollisesti todella moni tupakoi raskauden aikana.ainoo vaan että kukaan ei tule palstalle kertomaan että "hei,olen martta ja tupakoin kun odotan lasta".ei sitä vaan monikaan kehtaa kertoa,kun monet sitä ei hyväksy.ihan sama,en ole lukenut mistään että joku alkoholisti tai huumeiden käyttäjä kertoisi odottavansa lasta ja samalla vetää aineita itteensä,mutta niitäkin on jonkun verran.minä tupakoin jonkin verran raskaana ollessani,ja äitini tupakoi kun minua odotti.ja minä ja lapseni ollaan terveitä ja muutenkin normaaleja ihmisiä,että se tupakointi ei haitannut yhtään mitään.jokaisella on oma mielipide ja täydellinen oikeus siihen.
Mä oon huomannut, et moni vetoaa siihen että "munkin äiti poltti kun odotti mua". Se on yks asia mikä tupakoinnissa inhottaa, tupakoivat vanhemmat tartuttavat huonon tavan lapsiinsa. Narkkarit ei varmaan joo käy edes tällä koko palstalla, yleensä heillä ei ole konetta (kaikki rahat menee kamaan) ja useimmat eivät osaa edes käyttää tietokonetta. Tekeekö se tupakoinnista raskausaikana hyväksyttävää että niin moni tekee sitä? Onneks tupakoitsijat eivät sentään ala ylpeilemään asiasta. "MOI, MÄ OON ROOSA JA POLTAN RÖÖKII MAHA PINKEENÄ, ALOTIN JOSKUS KUN KELASIN ET OON NIIN ******* COOL KUN VEDÄN RÖÖKII"

 
ihmettelen minäkin
miksi tupakoiva saa hirmuisen moraalisaarnan? Tietoa asiasta tulee joka tuutista ja jokaisen odottajan luona ei ole sitä kaikessa tukevaa kumppania, joten miksi tupakoiva äiti ensimmäiseksi tuomitaan? Miksi sitä tukea ei saa edes kanssasisarilta, muilta odottavilta äideiltä? Tämä ketju alkoi aivan muissa merkeissä, onnittelut aloittajalle :)
Itse myönnän olevani jopa kateellinen tuosta alkuperäisen raskausoireesta, minulle sellaista ei ole tullut ja syyllisyys tupakoinnistani on painanut koko tämän sekä edellisen odotuksen ajan. Olen heikko, yksin en siihen lopetukseen ole pystynyt. Olen myös heikko irtautumaan miehestä, joka tieten tahtoen vain morkkaa ja aiheuttaa pahaa oloa tekemisillään.

Antakaa anteeksi :´(
 
mami5
Myös minä olen tupakoinut raskauksieni aikana ja vähentänyt sen silloin minimiin 4-5 tupakkaan vrk. En ole tupakoinut nurkan takana ja neuvolassakin olen kertonut asiasta heti niin hoitajalle, kuin lääkärillekkin... hassua ettei keneltäkään ole tullut moraalisaarnoja tai haukkumisia, tärkeää on ollut heidän tukensa tupakoinnin vähentämiseen, työpaikalla "vartijana" on ollut työkaverit ja kotona mies (kaikki kuitenkin positiivisessa mielessä).
Äidin henkinen hyvinvointi on raskausaikana vatsan asukillekkin hyväksi, eikä ulkopuolisten luomat henkiset paineet ainakaan auta tuota hyvinvointia.
 
mami5
.... piti vielä lisätä, ettei yhdelläkään lapsistani ole tullut mitään vähäisestä raskaudenaikaisesta tupakoinnistani johtuvaa vaivaa, kuten keskoisuutta, pienikokoisuutta, astmaa, allergioita, oppimishäiriöitä jne...
Vaan kaikki ovat täysin terveitä.
 
Aijaa!
mami5:lle no oletpa sitten ollut todella onnekas, kun et ole mitään lapsillesi tupakoinnilla aiheuttanut!

Omaa kokemusta ei ole, mutta sivusta seuranneena voin todeta sen, että tuttavistani yksikään ei ole selvinnyt ongelmitta raskauden ajan tupakoinnista.. Tai heidän lapsensa. On koliikkia, keskosia, aikaisia synnytyksiä, koliikkia, pahoja oppimishäiriöitä, ylivilkkauttta, ADHD:tä, kätkytkuolemaa ym. Säälittää todella nämä lapset.

Lopettakaa ihmeessa jos vaan mitenkään pystytte! Siihen saa lääkäriltä apua!!!! Ongelmat voivat tulla myös kouluiän jälkeen, kuten tytöillä hedelmättömyys ym.
 
vastailen
Täytyy kyllä ihmetellä neuvoloidenkin asennetta äitien tupakointiin. Itse lopetin plussaan ja kertaakaan terkka ei maininnut että hyvä juttu, kiloista joita tuli paljon ja uskoakseni isolta osalta juuri tupakoinnin lopetuksen vuoksi, jaksoi valittaa viikosta toiseen. Ainoastaan keran kun oli sijainen, hän oli tyytyväinen lopettamiseen ja kannusti olemaan ilman, ja totesi kilojen tulevan varmaan siitä, mutta pienempi haitta lapselle kuin savuttelu.
 
liuku.
Sori ap, menee vähän asian vierestä..

Itse lopetin plussattuani, maximissaan 5 henkosta oon poltin tupakasta sen jälkeen raskausaikana. Sen halusin sanoa tuosta tupakoinnin lopettamisesta aiheutuvasta stressistä, että itselle se stressi mikä tuli siitä ajatuksesta että tupakointi voisi vahingoittaa vauvaa oli moninkertainen. Noista viidestäkin henkosesta stressasin paljon ja omaatuntoa kolkutti. Mulla oli kylläkin takana keskenmeno (siinäkään raskaudessa en plussan jälkeen polttanut), joten se oli yks asia mikä sai minut tekemään kaikkeni vauvani hyvinvoinnin eteen.

Miksihän semmoiset äidit, jotka tietävät tupakoinnin lopettamisen olevan heille vaikeaa eivät lopeta jo ennen kun alkavat yrittämään lasta? Mielestäni on outoa, että tupakointi raskausaikana on niin yleistä ja niin myös vissiin yleisesti hyväksyttävää. No on maailmassa paljon muutakin vääryttä mihin en voi vaikuttaa, joten turha vaivata tällä päätäni.

Kuitenkin tsemppiä kaikille lopettamiseen ja lopettamisen yrittämiseen!
 
juuri näin...
Alkuperäinen kirjoittaja liuku.:
Sori ap, menee vähän asian vierestä..

Itse lopetin plussattuani, maximissaan 5 henkosta oon poltin tupakasta sen jälkeen raskausaikana. Sen halusin sanoa tuosta tupakoinnin lopettamisesta aiheutuvasta stressistä, että itselle se stressi mikä tuli siitä ajatuksesta että tupakointi voisi vahingoittaa vauvaa oli moninkertainen. Noista viidestäkin henkosesta stressasin paljon ja omaatuntoa kolkutti. Mulla oli kylläkin takana keskenmeno (siinäkään raskaudessa en plussan jälkeen polttanut), joten se oli yks asia mikä sai minut tekemään kaikkeni vauvani hyvinvoinnin eteen.

Miksihän semmoiset äidit, jotka tietävät tupakoinnin lopettamisen olevan heille vaikeaa eivät lopeta jo ennen kun alkavat yrittämään lasta? Mielestäni on outoa, että tupakointi raskausaikana on niin yleistä ja niin myös vissiin yleisesti hyväksyttävää. No on maailmassa paljon muutakin vääryttä mihin en voi vaikuttaa, joten turha vaivata tällä päätäni.

Kuitenkin tsemppiä kaikille lopettamiseen ja lopettamisen yrittämiseen!
Samaa ihmettelen, että miksi ihmeessä sitä tupakointia ei aleta pukihiljaa lopettelemaan ennen kun vauvaa aletaan yrittämään!? Siihen saa ihan oikeasti apua, ihan on korvien välistä kiinni.

 
juuri näin..
Jotenkaan en osaa edes suhtautua kunnolla äiteihin, jotka polttavat raskauden aikana. Tulee tunne, että eivät nuo ole "oikeita" äitejä, vaan leikkivät jotain kotileikkiä, kun eivät pysty edes lapsensa lopettamaan..Ei se lapsi voi olla niille tärkein asia maailmassa, jos ei tupakkaa pysty lopettamaan!! Eikä edes haeta apua siihen ja yritetä. Omanapaisuus näyttää olevan yleistä.

Itse lopetin jo yritysaikana ja tiukkaa teki, mutta lapsi muuttaa muutenkin elämää ja on minulle tärkein asia maailmassa, joten kyllä se lopetus onnistui.
 
Veronmaksajan asialla..
Moi, pakko vielä jatkaa, sen verran alkoi mullakin taas sappi kiehua kun lueskelin näitä tupakoinnin puolustajien kirjoituksia täällä. Hyvää faktatietoa saatte mm. osoitteesta:

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=56

Tässä yksi lainaus: Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

Mun mielestä on kertakaikkisen käsittämättöntä että täällä vielä jotkut itkevät sen perään, että heitä ei ymmärretä kun he tupakoivat - onhan se NIIN vaikeaa lopettaa. Itse näin ja koin lopettamisen PAKKONA, ei ollut vaihtoehtoja. Minä en voisi katsoa itseäni peilistä jos altistaisin vauvani tuolle kaikelle.

Sairaalan edessä näin pari isosti raskaana olevaa naista. En voinut peitellä halveksuntaani heitä kohtaan. Pahoittelen että olen näin jyrkkäsanainen. Alkuperäiselle kirjoittajalle lopetus oli helppoa, mutta vaikka se ei olisikaan helppoa niin se on silti tehtävä. Surkuhupaisia ovat myös jutut siitä kuinka lääketehtaat rikastuvat kalliilla nikoitiinivalmisteilla jne. Ottakaa hyvät naiset itse vastuu omasta elämästänne, lapsenne elämästä ja omista teoistanne joilla voitte tähän kaikkeen vaikuttaa.
 
--------
Juu... sitten tosiaan pitää olla samaa mieltä tosta masennuslääkkeiden käytöstä raskausaikana, joilla on suurempi haittavaikutus lapseen kuin tupakalla. Miksi henkisesti epätasapainoinen hankkii lapsia. Lukeman perusteella pidetään tupakoijia, lähes yhtä epätasapainoisina. Vaikuttaa siltä, että täältä löytyy yhtä monta noiden lääkkeiden käyttäjää kuin tupakoijaakin. Eikös ole yhtä reilua morkata tasapainoisesti. Heikkoja kun ovat, kun eivät voi 9 kk olla ilman.
 
HEI!
Alkuperäinen kirjoittaja --------:
Juu... sitten tosiaan pitää olla samaa mieltä tosta masennuslääkkeiden käytöstä raskausaikana, joilla on suurempi haittavaikutus lapseen kuin tupakalla. Miksi henkisesti epätasapainoinen hankkii lapsia. Lukeman perusteella pidetään tupakoijia, lähes yhtä epätasapainoisina. Vaikuttaa siltä, että täältä löytyy yhtä monta noiden lääkkeiden käyttäjää kuin tupakoijaakin. Eikös ole yhtä reilua morkata tasapainoisesti. Heikkoja kun ovat, kun eivät voi 9 kk olla ilman.
''

Tupakointi on jokaisen oma valinta, tupakoitsija voi olla ilman tupakkaa ja voida hyvin ellei paremmin. Masentunut pärjää lääkkeiden kanssa paremmin, ilman kehnosti. Itse en kyllä edes tunne yhtäkään kuka söisi tai olisi syönyt masennuslääkkeitä raskausaikana. Tosi lapsellista verrata noita asioita keskenään ja jos haet oikeutusta röökin poltolles, niin keksi jotain muuta!

 
äittä
Alkuperäinen kirjoittaja toisaalta taas:
tuolla henkisissä piireissä ajatellaan kaikkien sairauksienkin olevan, mm. juuri masennuksen, omaa valintaa eli on itsestä kiinni valitseeko sairastua vai ei.
:D Missähän piireissä sä oikein liikut?? Masennuksessa on kyse aivojen välittäjäaineiden toiminnasta ja siihen ei kuule ilman lääkkeitä pysty vaikuttaa. Käsittämättömiä juttuja tällä palstalla, toivon et provosoit tai sitten olet muuten vaan uskommattoman juntti!

 
toisaalta taas vastaa
Alkuperäinen kirjoittaja äittä:
Alkuperäinen kirjoittaja toisaalta taas:
tuolla henkisissä piireissä ajatellaan kaikkien sairauksienkin olevan, mm. juuri masennuksen, omaa valintaa eli on itsestä kiinni valitseeko sairastua vai ei.
:D Missähän piireissä sä oikein liikut?? Masennuksessa on kyse aivojen välittäjäaineiden toiminnasta ja siihen ei kuule ilman lääkkeitä pysty vaikuttaa. Käsittämättömiä juttuja tällä palstalla, toivon et provosoit tai sitten olet muuten vaan uskommattoman juntti!
no käyppä lueskelemassa vaikka ihan noita kristallipallon juttuja sinä uskomattoman juntti provoilija.
 
tyytyväinen tupruttelija
Juu. Tiedän että tupakoinnin haitat raskauden aikana saattavat näkyä vasta myöhemmin. Eivät ole vielä näkyneet, lapseni ovat molemmat jo aikuisia. Ehkä ne näkyvät vaihdevuosien aikaan?


Liikalihavuus ja ylipaino yleensäkin se vasta vaarallista on. Miettikää läskit, että lapsenne saattavat jäädä orvoiksi, kun sepelvaltimonne tukkeutuvat. Orpous on lapselle haitallista henkisen kehityksen osa-alueella.
 
-----------
Alkuperäinen kirjoittaja HEI!:
Alkuperäinen kirjoittaja --------:
Juu... sitten tosiaan pitää olla samaa mieltä tosta masennuslääkkeiden käytöstä raskausaikana, joilla on suurempi haittavaikutus lapseen kuin tupakalla. Miksi henkisesti epätasapainoinen hankkii lapsia. Lukeman perusteella pidetään tupakoijia, lähes yhtä epätasapainoisina. Vaikuttaa siltä, että täältä löytyy yhtä monta noiden lääkkeiden käyttäjää kuin tupakoijaakin. Eikös ole yhtä reilua morkata tasapainoisesti. Heikkoja kun ovat, kun eivät voi 9 kk olla ilman.
''

Tupakointi on jokaisen oma valinta, tupakoitsija voi olla ilman tupakkaa ja voida hyvin ellei paremmin. Masentunut pärjää lääkkeiden kanssa paremmin, ilman kehnosti. Itse en kyllä edes tunne yhtäkään kuka söisi tai olisi syönyt masennuslääkkeitä raskausaikana. Tosi lapsellista verrata noita asioita keskenään ja jos haet oikeutusta röökin poltolles, niin keksi jotain muuta!
Minä en polta tupakkaa! :D Ne jotka ovat ajattelemattomina aloittaneet tupakan polton ja vahingossa jääneet koukkuun, eivät valitettavasti asialle paljoa enää voi, jos asiat ovat huonosti. Luultavasti suurin osa niistäkin jotka eivät pysty lopettamaan haluaisivat. Lopettaminen saattaapi vaikuttaa mielialaan samalla tavalla kuin masennuslääkkeidenkin. Täällä palstallahan on vaikka kuinka monta masennuslääkkeiden käyttäjää.
 
.............
Tämän ketjun aloittaja on ollut selvä provo. Eihän kenekään tarvitsisi muuten tulla kehuskelemaan kuinka hassun hyvin kävi. Luulisi riittävän, että on itseensä tyytyväinen.
 

Yhteistyössä