Pipelle-näyte?

  • Viestiketjun aloittaja piikkikammoinen
  • Ensimmäinen viesti
piikkikammoinen
Olen huomenna menossa pipelle-näytteen ottoon, enkä oikein tiedä mistä on kyse. Kohdun limakalvo näyte kuulemma, mutta miten se otetaan ja sattuko tai onko odotettavissa jotain jälkioireita (vuotoja tms.)?
 
vieraillut
Vastaan näin jälkikäteen, jos jollekin toiselle on hyötyä. Näyte otetaan kohdusta muovikatetriin. Toimepide on kohtuullisen kivulias ja sen jälkeen esiintyy vuotoa.
Lääkäri ottaa pihdeillä kiinni kohdun kaulasta ja työntää katetrin kohdun kaulan läpi kohtuun. Katetriin imetään kohdun limakalvoa eri puolilta kohtua.
 
Kivuliasta
Minultakin on otettu pipellenäyte ihan yhtäkkiä, sanomatta tai varoittamatta juurikaan asiasta. Olin kolposkopiassa ja lääkäri päätti ottaakin vielä pipelle näytteen. Itselläni on ihan normaali, ellei korkeahkokin kipukynnys. Olen murtanut luita harrastuksissa, sairastan vaikeahkoa migreeniä jne... Mutta sen sanon, etten ikinä enää anna ottaa tuota näytettä.

Näyte tuntuu todella pahalta, tuntee, että jotain imetään mutta se kipu alaselässä ja vatsassa on kyllä niin kova, että itse aloin täysin yllättäen itkemään kesken tutkimusta ja jos se näytteen otto olisi kestänyt enää yhtään pidempään, olisin menettänyt kyllä tajuntani. Sanottakoon, että olen synnyttämätön, onko sillä osuutta asiaan?

Jokatapauksessa jos on menoa pipelle näytteeseen, niin kannattaa ottaa vahva kipulääke kotona ennen toimenpidettä!
 
eija
Juu, se sattuu! Gynekologi ei varoittanut yhtään, jase oli oikein epämiellyttävä kokemus! :( Hieman vuotoja oli..
Olin eilen toisen kerran ko näytteenotossa. Toimenpide ei ollut mielestäni mitenkään kivulias. Ei ens. kerralla eikä nyt viimisellä kerralla. En osannut edes pelätä etukäteen. Mutta toimenpide oli nopea (2-3 min), ohi ennenkuin tajusinkaan. Lääkäri kyllä selitti koko ajan mitä tekee -otti ensin ultralla kuvan kohdusta -sekään ei sattunut .Vähäistä vuotoa oli toimituksen jälkeen. Olen synnyttänyt kolme kertaa. Vuosi sitten todettiin kohdun limakalvon likakasvua, jota nyt hoidetaan. Älkäähän hyvät siskot jännittäkö-- keljumpaa on olla hammaslääkärissä. Enkä ollut vielä ONNEKSI lukenut noita edellisiä kokemuksia !!!
 
Viimeksi muokattu:
sektio
Olin eilen toisen kerran ko näytteenotossa. Toimenpide ei ollut mielestäni mitenkään kivulias. Ei ens. kerralla eikä nyt viimisellä kerralla. En osannut edes pelätä etukäteen. Mutta toimenpide oli nopea (2-3 min), ohi ennenkuin tajusinkaan. Lääkäri kyllä selitti koko ajan mitä tekee -otti ensin ultralla kuvan kohdusta -sekään ei sattunut .Vähäistä vuotoa oli toimituksen jälkeen. Olen synnyttänyt kolme kertaa. Vuosi sitten todettiin kohdun limakalvon likakasvua, jota nyt hoidetaan. Älkäähän hyvät siskot jännittäkö-- keljumpaa on olla hammaslääkärissä. Enkä ollut vielä ONNEKSI lukenut noita edellisiä kokemuksia !!!
Toimenpide on kivulias, jos ei ole synnyttänyt alakautta. Minulle tehty kaksi kertaa ja sattunut todella paljon. Olen joutunut sektioon, koska kohdunsuu ei auennut 2 cm enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Juuli
Näin kaksi lasta synnyttäneenä sanoisin, että lääkärin ennakkovaroittelut olivat suurta liioittelua. Varoitteli, että tämä käy sitten kipeää, mutta pientä se mielestäni oli. Vähän samanlainen tunne, kuin oikein lievä supistus ja normaali menkkakipu. Eikä toimenpide minun kohdallani kaikkine työvaiheineen kestänyt muutamaa minuuttia pidempään. Itse näytteenotto taisi viedä tasan neljä sekuntia (lääkäri laski silloin ääneen neljään).
 
sektio
Näin kaksi lasta synnyttäneenä sanoisin, että lääkärin ennakkovaroittelut olivat suurta liioittelua. Varoitteli, että tämä käy sitten kipeää, mutta pientä se mielestäni oli. Vähän samanlainen tunne, kuin oikein lievä supistus ja normaali menkkakipu. Eikä toimenpide minun kohdallani kaikkine työvaiheineen kestänyt muutamaa minuuttia pidempään. Itse näytteenotto taisi viedä tasan neljä sekuntia (lääkäri laski silloin ääneen neljään).

Neljässä sekunnista ei kyllä kohdusta näytettä kauhota,se on varma.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sattuu!
Jo synnyttäneiden mainostama kivuttomuus ei auta synnyttämätöntä, jonka kohdunkaula joudutaan avaamaan keinotekoisesti. Pipelle-näytteen kivuliaisuus riippuu täysin siitä, onko synnyttänyt alakautta vai ei. Myös sillä, miten kauan synnytyksestä on aikaa, on merkitystä.

Kipu on siis jälleen kerran yksilöllinen kokemus, jota ei kannata toisen ihmisen väheksyä!
 
sektio
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä sattuu!;10947837:
Jo synnyttäneiden mainostama kivuttomuus ei auta synnyttämätöntä, jonka kohdunkaula joudutaan avaamaan keinotekoisesti. Pipelle-näytteen kivuliaisuus riippuu täysin siitä, onko synnyttänyt alakautta vai ei. Myös sillä, miten kauan synnytyksestä on aikaa, on merkitystä.

Kipu on siis jälleen kerran yksilöllinen kokemus, jota ei kannata toisen ihmisen väheksyä!

Munkin mielestä se sattuu ihan saatanasti, turha väittää muuta.
 
synnyttämätön
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä sattuu!;10947837:
Jo synnyttäneiden mainostama kivuttomuus ei auta synnyttämätöntä, jonka kohdunkaula joudutaan avaamaan keinotekoisesti. Pipelle-näytteen kivuliaisuus riippuu täysin siitä, onko synnyttänyt alakautta vai ei. Myös sillä, miten kauan synnytyksestä on aikaa, on merkitystä.

Kipu on siis jälleen kerran yksilöllinen kokemus, jota ei kannata toisen ihmisen väheksyä!

Näinhän se on. Toiselle sattuu, toiselle ei. (tärkeintä on miettiä etukäteen onko kovin kipuherkkä ja jos on, niin ottaa särkylääkettäkin etukäteen)

Minua ei sattunut. Ei se nyt mikään kivtonkaan ollut ja etenkin yhdessä kohdassa ikävää, mutta en voinut sanoa sitä suureksi kivuksi. Olen vielä synnyttämätön ja kohdunkaulaa piti laajentaa, mutta minulle onneksi kävi näin! Se otettiin joskus toisenkin kerran ja menin taikauskoisena samalle gynelle, kun ajattelin, että jos se onkin lääkäristä kiinni. Tiedä häntä sitten.
 
Kokemus....
Minä 25vuotiaana jouduin tuohon ja en jännittänyt asiaa lainkaan, kuten en jännitä papakokeita yms muitakaan tutkimuksia. Sen sanon, että pipelle näyte sattui niin hirveästi, että itkuhan siinä tuli. Se tuntui tosi kovalta kuukautiskivulta, alaselkään ja alavatsaan sattui paljon. Jos olisin tiennyt, että se on noin inhottava ja kivulias homma, niin olisin kyllä ottanut monta särkylääkettä ennen sitä! Ja kesti kyllä paljon kauemmin kuin neljä sekunttia. Siinä oli itselläni ainakin hoitajakin pitämässä kädestä kiinni kun lääkäri otti näytettä ja kyllä se kesti jonkin aikaa.
 
liina
Luin etukäteen näitä Pipellekokemuksia, ja kun eilen gynelle menin olin ihan kauhusta koomassa. En ole synnyttänyt, enkä ottanut särkylääkettä. Kipuasteikolla 1-10 se oli 4 luokkaa, eli ei sattunut. Tuntui vain jotenkin inhottavalta, mutta ei sattunut. Enemmän hammaslääkärissä sattuu.
 
Mary
Puoli vuotta sitten minulta otettiin pipelle-näyte ja se sattui mielestäni enemmän kuin kumpikaan alatiesynnytyksistäni - ainakin jälkikäteen! Olin todella kipeä koko loppupäivän. Nyt pitäisi mennä uusintanäytteelle eikä yhtään innosta, mutta koitan muistaa ottaa särkylääkkeen etukäteen, jos se vaikka auttaisi.
 
Nainen 54 v.
Olin tänään näytteenotossa ja hermoilin sitä etukäteen tosi paljon. En ole synnyttänyt. Gynekologini antoi hyvät ennakko-ohjeet. Tuntia ennen otin vahvan kipulääkkeen (Tramal) ja puoli tuntia ennen näytteenottoa imeskelin 2 Diapamia (5 mg). Lääkkeet imeytyvät parhaiten limakalvoilta. Näytteenotto oli epämiellyttävä, mutta ei lainkaan niin inhottava kuin odotin. Lääkitys kohdilleen, niin kyllä siitä selviää.
 
Miekin kävin
Synnyttämätön, jo vaihdevuodet ohittanut nainen. Kohdun liikakasvu paljastui siellä gynellä ultrassa ja sanoi että otetaanpas vielä tuo Pipelle.

Minä en normaalisti ihan pienistä hätkähdä ja kipukynnys on korkealla. Mutta se oli jotain aivan käsittämättömän hirveän kivuliasta. Kohdunsuu ja -kaula olivat tiukasti kiinni ja sopivia välineitä niiden aukomiseen piti etsiä, jonka vuoksi operaatio kesti tavallista kauemmin. Purin kädet nyrkkiin, kiroilin, jotta en olisi huutanut ääneen.
Lähes pyörryin ja oksensin, olin aivan kylmän hien vallassa ja kipu vielä jatkui näytteenoton jälkeen. Vasta hoitajan antama kipulääke pelasti.
 
Ritu
Multa otettiin tänään Pipelle-näyte. En ollut varautunut. Vuosi sitten multa piti ottaa se, mutta ei otettukaan. Nyt muistin nämä kaikki kauhukirjoitukset, jotka luin jo viime vuonna. Pelkäsin kipua siis kovasti, ja kyllä se piru vie sattuikin. Mutta ei mielestäni yhtään sen enempää kuin kierukan laittaminenkaan. Ja kipu helpotti heti kun toimenpide oli ohi. Kierukan laittamisen jälkeen mulle jäi kovat vatsakivut päälle. Nyt en saanut enkä tarvinnut kipulääkettä. Niin ja synnyttämätön olen, jouduttiin laajentamaan kanavaa. Tosi epämiellyttävä kokemus, mutta ei nyt mikään ihan mahdoton kuitenkaan. Tai no, mulle on tehty niin paljon kaikenlaista, että tämä oli vain pisara meressä, ehkä se auttaa vähän suhteuttamaan asioita. Sanoisin siis, että kamalaa mutta siitä selviää hengissä. :)
 
pipelloitu
Minulta otettiin tänään tuo pipellenäyte. Olin varautunut siihen ja tietty kahlannut netin läpi lukien kertomuksia helvetin tuskista.

Näin jälkeenpäin pitää kai olla tyytyväinen, että olin jännittänyt etukäteen ihan kauheasti, sillä näin kaksi lasta synnyttäneenä ei voi kivusta puhua, lähinnä se epämiellyttävältä tuntui.

Ihmeen vähän on vaikuttaisi olevan niitä, joilla ei tuo tutkimus ole ollut kaamea. Tai sitten siitä ei vain viitisitä edes kirjoittaa, kun se ei satu saatanasti.

Vaan kai se on vähän kaikissa jutuissa sama, tavallisista asioita ei puhuta, ainoastaan ne negatiiviset esimerkit tulee julki.
 
ei sattunut
Tänään otettiin kyseinen näyte ja yhden kerran tunsin vain pienen nipistyksen, en voi sanoa toimenpidettä yhtään kivuliaaksi. Minulla on korkea kipukynnys ja olen synnyttänyt kaksi lasta alakautta.

Koko käynnillä ärsyttävintä oli lääkäriä avustava hoitaja joka tuli silittelemään kädestä toimenpiteen aikana ja kertomaan kuinka nyt vaan täytyy kestää hirvittävä kipu. Käynti oli todella epämiellyttävä kokemus tältä osin
 
111111
Tänään otettiin kyseinen näyte ja yhden kerran tunsin vain pienen nipistyksen, en voi sanoa toimenpidettä yhtään kivuliaaksi. Minulla on korkea kipukynnys ja olen synnyttänyt kaksi lasta alakautta.

Koko käynnillä ärsyttävintä oli lääkäriä avustava hoitaja joka tuli silittelemään kädestä toimenpiteen aikana ja kertomaan kuinka nyt vaan täytyy kestää hirvittävä kipu. Käynti oli todella epämiellyttävä kokemus tältä osin

Olisit kysynyt hoitajalta toimenpiteen loppumetreillä, että "milloin se hirvittävä kipu iskee?"
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä