Pyry, Luka vai Miro?

• Viestiketjun aloittaja Mitäs pidät?
  • Ensimmäinen viesti
Mitäs pidät?
Kertokaahan mitä pidätte nimistä Pyry, Luka ja Miro. Mitä mielleyhtymiä nimistä tulee? Pojan nimen keksiminen on niiiin vaikeaa ja pikkuihmisen pitäisi sen kanssa elellä koko elämänsä.

Luka
Järjestyksessä 1. Luka 2. Pyry 3. Miro. Ei nyt ihmeemmin mitään erikoista tule mieleen näistä, mutta en henkilokohtaisesti pidä Miron tyylisistä nimistä (Miro, Roni, Kimi, Timi, Jimi...) Se on vaan makuasia. Ja jos vielä minä oisin näistä päättämässä, niin Lukas.

eert
Tässä tilastotietoa väestörekisterikeskuksen sivuilta. (jos yhtään helpottaa valintaa)
Luka: v 2000-2006 syntyneitä 630 kpl, v 2007 syntyneitä 113, yhteensä v. 1900 alkaen 795 (joista naisia 2 =)).
Miro: 00-06 1967 kpl, 07 141 kpl, yhteensä 3775
Pyry: 00-06 923 kpl, 07 81 kpl, yhteensä 2342 (joista naisia 11 =))

Luvuissa ovat mukana kaikki, myös jo kuolleet henkilöt. Mukana ovat ensimmäisten etunimien lisäksi annetut muut etunimet.

äiti myöskin
Itse en valitsisi yhtään nimeä noista. Kamalia kaikki. Joku jo aiemmin totesikin, että nämä on just sellaisia mikä halutaan, kun mikään normaali ns.tavallinen nimi ei enää kelpaa.

Luka tuli varsin suosituksi Teho-osaston myötä, Miro Kotikadun, ja Pyry on luonnonilmiö.
Jos näistä joku olisi pakko valita niin se olisi Pyry, vaikken periaatteessa tämän tyyppisistä nimistä pidäkään.

Minä vähän mietin..
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myöskin:
Itse en valitsisi yhtään nimeä noista. Kamalia kaikki. Joku jo aiemmin totesikin, että nämä on just sellaisia mikä halutaan, kun mikään normaali ns.tavallinen nimi ei enää kelpaa.

Luka tuli varsin suosituksi Teho-osaston myötä, Miro Kotikadun, ja Pyry on luonnonilmiö.
Jos näistä joku olisi pakko valita niin se olisi Pyry, vaikken periaatteessa tämän tyyppisistä nimistä pidäkään.
Pitäisikö kaikkien kastaa lapsensa Maijaksi ja Villeksi, sittenkö olisi teidän "normaalien" nimien kannattajien mielestä hyvä! Minusta on ainakin hyvä että koska maailma muuttuu koko ajan niin myös nimet voivat uudistua, jos kaikki olisivat aina Kalleja ja Ainoja niin olisi se aika tylsää...

Luka hyvä, Miro myös, Pyry on kyllä kauhea kuten muutkin nimet jotka tarkoittavat jotain ilmiötä (esim. Lumi, Säde yms.)!

:(
Pyry on ihan kiva, tunnenkin yhden Pyryn. Miro kuulostaa mun korvaan lähiön pikkurikolliselta (kuten myös Roni). Luka on vähän liian erikoinen, siis ei yhtään suomalaiseen tyyliin sopiva.

Siiriz
Itse pidän nimistä, joilla on jo historiaa takana ja jotka ovat mieluiten suomalaista alkuperää. Eli vanhoista, perinteisistä nimistä. Makunsa kuitenkin kullakin. Luka ja Miro eivät ole minunkaan mieleen. Pyry sen sijaan tuntuu kivalta, onhan se luonnonilmiötä kuvaava ja toivottavasti sopii kantajalleen. Jos vauva on temperamentiltaan rauhallinen, en antaisi nimeksi Pyryä.

Mikä vaikeus
Pojalle olisi kyllä tosi vaikea keksiä hyvää nimeä. Minä kun en kannata tuikitavallisia tai yltiöerikoisia nimiä. Tytölle jotenkin paremmin sopii erikoinen nimi kuin pojalle. Tai no en tiedä, mutta jotenkin tuntuisi siltä. Noista ap:n vaihtoehdoista en kyllä minäkään valitsisi mitään ja mieheni ei takuulla suostuisi edes harkitsemaan noista yhtäkään. Tosin meillä onkin tuikitavallinen sukunimi ja jotenkin olisi kiva, jos etunimi sopisi sukunimeen. En esim. laittaisi lapselleni nimeksi Brooke Virtanen... (vaikka ei me kyllä Virtasia olla :))

Pyrypyry
Noista paras on ehdottomasti Pyry. Luka-nimi on mun mielestä jollakin tavalla erikoisuuden tavoittelua, eikä ole suomalainen nimikään (en tykkää yhtään nimistä, jotka tulee vieraista kielistä, ja joissa on mukana esim. c-kirjain, yök). Miro on ihan ok, mutta kyllä Pyry noista on paras! :)

antzi*
En osaa noista sanoa, mutta pyryä en ehkä siksi valitsisi että on juuri ns. kummankin sukupuolen nimi. Eli tunnen yhden tytön ja yhden pojan ja kummankin nimi on pyry. Nimenä muuten ihan ok. :)

Tuo nimen valinta on musta aikalailla sidoksissa sukunimeen... Yhdyn edelliseen, meillekään ei tule Brooke Virtasta! :D

äiti myöskin
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vähän mietin..:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myöskin:

Pitäisikö kaikkien kastaa lapsensa Maijaksi ja Villeksi, sittenkö olisi teidän "normaalien" nimien kannattajien mielestä hyvä! Minusta on ainakin hyvä että koska maailma muuttuu koko ajan niin myös nimet voivat uudistua, jos kaikki olisivat aina Kalleja ja Ainoja niin olisi se aika tylsää...

Luka hyvä, Miro myös, Pyry on kyllä kauhea kuten muutkin nimet jotka tarkoittavat jotain ilmiötä (esim. Lumi, Säde yms.)!

Sinä voit toki olla omaa mieltäsi, kerroin vain oman mielipiteeni. Erkoisuuden tavoittelua minusta moinen nimillä kikkailu.

Tunnen yhden Lukan, kaksi Miroa ja jopa yhden Pyrynkin, ja näistä vain Pyry on ollut sitä mieltä ettei nimi häntä hävetä aikuisiällä, toisin kuin Lukaa ja Miro-miehiä.

Itse en koskaan valitsisi lapsilleni nimeä, jote he saavat hävetä viimeistään aikuisiällä.
Lapsia on siunaantunut, mutta heillä tavalliset nimet, eivät kuitenkaan Mattia ja Maijaa, yhtään väheksymättä niitä nimiä kuitenkaan.

susineito
Pyry sopii, jos lapsi syntyy talvella. Luka on aika ulkomainen nimi, tulee myös mieleen Luukas ja Lucky Luke. :) Miro on ortodoksinen nimi, mutta ihan ok. Tunnen yhden Miron, ja yhden Pyryn, jonka veljen nimi on Viima. :) Itse tykkään erikoisemmistakin nimistä, varsinkin vanhoista nimistä. Noista ehkä itse antaisin Pyryn.

Minkä haluat!
Harmi ettet ole saanut melkein yhtään positiivistä kommenttia. Anna lapsellesi se nimi joka on mielestäsi paras. Luulenpa vain että tällä palstalla tykätään antaa enemmän kriittisiä mielipiteitä. Jokaiselle ihmiselle löytyy hyvin pieni skaala mieluisia nimiä, joten ei hme että täällä niitä ei niin mieluisia arvostellaan noin innolla kun saadaan olla vielä anonyymisti. Itsekään en tosin antaisi mitään noista nimistä johtuen erinäisistä mielipiteistä. Ei siksi ettenkö edeskö edes pitäisi kaikista. Esimerkiksi Luka on minusta varsin kiva, jota voisin melkein harkitakin, mutta eräs tuttavani josta en niin pidä antoi pojallensa tuon, joten nythän en voi edes harkita... :-/ Tästäkin syystä taas toisaalta on kiva suosia nimiä, jotka eivät kävele vastaan ihan joka päivä. Valitse mieluisin niin että olet itse tyytyväinen! Uskon että valitset parhaimman, sillä mitä muuta voisit lapsellesi haluta. :)

nimellinen
Noista ap:n nimistä minusta mukavin on Pyry, mutta minäkin tunnen enemmän tuon nimisiä koiria 80-luvulta, mitä ihmisiä:) Mutta hällä väliä, eihän kukaan ole enää antanut em. nimiä koirille viimeiseen kymmeneen vuoteen, vaan koirille annetaan perinteikkäitä vanhojen ja lihavien ihmisten nimiä (siis mielleyhtymä lihavista mammoista ja taatoista), kuten Alma, Saimi, Helmi, Eino, Vilhelmi jne. sekä uudemman aikakauden (nyt keski-ikäisten ihmisten) nimiä, kuten Päivi, Tiina, Kerttu, Maija, Raija, Erkki, Martti, Eero. Pelko siitä, että samanniminen koira kuin lapsi on (Miro, Pyry tai Luka) tulisi aivan heti vastaan.

Ja tuosta erikoisuuden tavoittelu - kommentista; eikö jokainen lapsi olekin vanhemmilleen erikoinen ja ainutlaatuinen? Jos ei halua antaa lapselleen a)mummovainaan nimeä, eikä myöskään b) sellaista nimeä, joita on vilissyt omassa ikäluokassaan (tyyliin Kati, Johanna, Mari, Sanna, Jonna...) tai c)vanhempiensa ikäluokassa, niin mielestäni ei ole ns. erikoisuuden tavoittelua vaan paremminkin ainoa vaihtoehto turvautua johonkin sellaiseen nimeen, joita ei juurikaan vielä omassa, vanhempien tai isovanhempien ikäluokassa ollut. Ja sitäpaitsi eikös se muuten ollut muutama vuosi sitten juuri tätä samaa "erikoisuuden tavoittelua" laittaa lapsille tosi vanhoja ja rumia nimiä, joille itse oli naureskellut naama punaisena vielä ala-asteiässä (Irmeli, Esteri, Saara)? Tuntui, kuin nuorilla vanhemmilla olisi ollut joku valtakunnallinen kilpailu menossa siitä, kuka uskaltaa antaa lapselleen härskeimmän nimen!

Tää oli aika rumaa tekstiä, mutta haluan vain tuoda sen pointin esille, että kannattajansa löytyy joka "leiristä". Eiköhän jokainen nimetä lapsemme niin, että nimi vastaa käsitystämme lapsesta itsestään! Ja samalla toivotaan että vältytään suuremmilta mokilta tyyliin Anu Saukko, Peppi-Helena tai Juho-Antti :)

ap-kysyjä
Onpas kiva, että näin moni on jo kommentoinut! Kritiikkiä on enimmäkseen tullut, mutta ei se minua haittaa, päätöksen teemme kuitenkin yhdessä miehen kanssa.
Meillä ei ole ns. tavallinen sukunimi, vaan kansainvälinen, vaikka supisuomalaisia ollaankin. Tyttäremmekään nimi ei ole niitä tavallisimpia ja vielä kaikenlisäksi luontoaiheinen. Luontoaiheisuus kiehtoo meitä :) Siksipä pojallekin haluaisimme nimen, jota koululuokassa ei olisi montaa. (Itselläni saman nimisiä oli pahimmillaan samassa ryhmässä kolme ja sitten väännettiin lempinimiä, että meidät sai jotenkin yksilöityä). Tärkeintä kuitenin olisi, että lapsi ei joudu nimeään häpeämään. Sitä vain on vaikeata ennustaa etukäteen, kun maailma ja nimet sen myötä tosiaankin muuttuu.

Vielä lisäkysymys, mitkä mielestänne ovat kauniita ei ihan tavanomaisia pojan nimiä?

Niimi
Luka on paras, sitten Miro. Miten olis Lukas tai Miko?

Nimellinen laitoit kyllä asiaa! Mä ainakin haluan jonkin erikoisen ja ainutlaatuisen nimen. Normaalit Matit ja Maijat saa kyllä jäädä muille lapsille, ei meille!

riippis
Alkuperäinen kirjoittaja nimellinen:
Mutta hällä väliä, eihän kukaan ole enää antanut em. nimiä koirille viimeiseen kymmeneen vuoteen, vaan koirille annetaan perinteikkäitä vanhojen ja lihavien ihmisten nimiä (siis mielleyhtymä lihavista mammoista ja taatoista), kuten Alma, Saimi, Helmi, Eino, Vilhelmi jne.
Heh, alkoi naurattaa tuo luonnehdinta vanhojen ja lihavien ihmisten nimistä. =D Nuo kaikki nimethän on nykyään lapsilla tosi suosittuja. Yhtään Helmi- tai Eino -nimistä koiraa en ole koskaan tavannut...

Menee ohi aiheen, mutta odotan mielenkiinnolla milloin nämä nykyisten keski-ikäisten nimet (Sirpa, Ritva, Anneli, Tarja, Marjatta, Pirkko, Pertti, Pentti, Seppo, Matti, Juhani jne.) tulevat taas muotiin. Ehkä jonkun vuosikymmenen päästä, nyt kun muodissa ovat tosiaan nuo "isovanhempien" nimet.

Yhteistyössä