Yasminelle pillerit

  • Viestiketjun aloittaja Matalahormoninen
  • Ensimmäinen viesti
ppppppp
oon kans täs kuukauden ajan vetäny yasminelleja aikasemmin en ole käyttänyt mitään ehkäsy pillereit.. Mut mä meen kyl vaihtaan nää pois.. Mulla ei koskaa ole ollut finnin finniä naamassa ja nyt on varmaan kymmenen!! Otin kans yasminellet sen takia ettei lihota mut taidan kyllä vaihtaa nää ihme pillerit nuvaringiin :) mitään mielialan tai vuoto ongelmia ei ole ollu.. mut nää finnit kyl kauhistuttaa!!!
 
daa
aikaisemmin monta vuotta harmonetia, ei mitään ongelmia. kuukautiset tuli kellontarkasti ja oli lyhyet ja helpot.

nyt en saanut samaa merkkiä, tappelin ensin 1½ kk cerazetten kanssa - koko ajan vuotoa. vaihdoin yasminelleen, toinen liuska menossa. ensin olin tyytyväinen - menkat tulee silloin pitääkin eikä tule kuukautiskipuja (joiden vuoksi pääasiassa popsin). ei finnejä, mutta pieniä vatsakipuja kun kertynyt ilmaa kuten aikaisemmin kirjoitettiin.

mutta jotakin on näissä pillereissä meikäläiselle liikaa - tunteet on hirveen herkät. otan kaikista pienistä asioista herneen nenään ja kaikista vastoinkäymisistä olen itkun tai raivon partaalla. tähän päälle vaikeudet ihmissuhteessa, niin meni päivä itkiessä hillittömästi. näistä tulee 24h/vrk masentunut olo. menee vaihtoon.
 
""
mä lopetin noi yasminellet eilen kauheiden itkukohtauksien takia. huomasin heti ekan kuukauden jäkeen olevani allapäin ja surullinen jatkuvasti aiheetta... eilen päätin että nyt toi saa loppua. en jaksa enää olla joku toinen...haluan takaisin omaksi, iloiseksi ja nauravaksi itsekseni. onko muita, joilla pillerit laittaa korvien välin sekaisin????
 
Sopivatko 35-vuotiaalle?
Suositellaanko näitä 35-vuotiaalle, vai onko silloin siirryttävä johonkin eri tai tietyn tyyppisiin pillereihin? Näyttävät niin tyttömäisiltä nämä ;D

Minulla on käytössä Yasminit mutta tuntuu siltä että tässä iässä voisi pärjätä vähemmilläkin hormoneilla, joten mitä pillereita te tämän ikäiset ja hieman vanhemmatkin syötte? :) Minulla on ollut Trikvilarit aiemmin. Yasminit ovat turvottaneet minua jonkin verran.
 
**liz
Itse käytin Melianea reilut viisi vuotta ja ihmettelin aina miten pillerit aiheuttivat muille ongelmia kun itselläni en havainnut mitään. Menkatkin olivat kivan lyhyet. Reilut puoli vuotta sitten alkoi mieliala vaihdella ja sydän tuntui hakkaavan nopeasti ja kovaa. Lisälyöntisyyttäkin oli. Ajattelin, että nyt on joku kamala sydänsairaus tai muu vakava sairaus. Muutaman kerran mittasin verenpainetta ja se oli jonkin verran koholla. Tammikuussa tuli aika uusia pilleriresepti ja silloin verenpaine huitelikin jo varsin korkealla. Lääkäri kirjoitti Yasminellen kokeeksi. Heti kun aloitin ekan liuskan, sydämen pampatus loppui ja verenpaine on ollut erinomainen. Tiputteluvuotoa tosin oli ekan liuskan aikana. Nyt tokan liuskan aloitettuani mieliala on kuitenkin alkanut taas ailahdella ja vähän on lisälyöntejäkin. Mutta kaitpa sitä pitää se kolme kuukautta kuitenkin kokeilla ennen kuin on varma sopiiko... En haluaisi vaihtaa Cerazetteenkaan, kun silläkin tuntuu olevan vaikka mitä sivuvaikutuksia... Tuleeko kenellekään muulle lisälyöntejä pillereistä vai johtuuko ne kuitenkin jostain muusta?
 
amarita
Ei kannata huolestua niistä sivuvaikutuksista, todennäköisesti kaikista pillereistä tulee jotain outoja tuntemuksia (turvotusta, itkuisuutta, nesteenkertymistä) alkuun. Ja alulla tarkoitan n. kolmea ekaa kuukautta. Elimistölle pitää antaa kunnolla aikaa tottua uuteen tilanteeseen, pillerit kuitenkin vaikuttaa normaaliin hormonitasapainoon ja elimistön pitää saada totutella uusiin kuvioihin rauhassa. Eli jos niitä finnejä pukkaa tai on muita vaivoja, syökää ihan kaikessa rauhassa muutama liuska ennen lopullista tuomiota. Itsellä oli Yasminet kolme vuotta ja alussa oli tuskaista rintojenturvotusta menkkojen aikaan mut se lakkasi n. kolmen kuukauden käytön jälkeen. Nyt vaihdoin just Yasminelleihin ja muuten menee hyvin mut mullakin sitä ns. läpäisyvuotoa eli verta tulee vähän muulloinkin kuin menkkojen aikaan. Ihan normaali vaikkakin ärsyttävä ilmiö, siitä kerrotaan siinä pillereiden tuoteselosteessakin. Muutenkin suosittelisin lukemaan pakkausselosteen läpi huolella, aika moneen tänkin palstan kysymykseen löytyy vastaus sieltä helpoiten ja nopeiten.
 
quote
Alkuperäinen kirjoittaja **liz:
Itse käytin Melianea reilut viisi vuotta ja ihmettelin aina miten pillerit aiheuttivat muille ongelmia kun itselläni en havainnut mitään. Menkatkin olivat kivan lyhyet. Reilut puoli vuotta sitten alkoi mieliala vaihdella ja sydän tuntui hakkaavan nopeasti ja kovaa. Lisälyöntisyyttäkin oli. Ajattelin, että nyt on joku kamala sydänsairaus tai muu vakava sairaus. Muutaman kerran mittasin verenpainetta ja se oli jonkin verran koholla. Tammikuussa tuli aika uusia pilleriresepti ja silloin verenpaine huitelikin jo varsin korkealla. Lääkäri kirjoitti Yasminellen kokeeksi. Heti kun aloitin ekan liuskan, sydämen pampatus loppui ja verenpaine on ollut erinomainen. Tiputteluvuotoa tosin oli ekan liuskan aikana. Nyt tokan liuskan aloitettuani mieliala on kuitenkin alkanut taas ailahdella ja vähän on lisälyöntejäkin. Mutta kaitpa sitä pitää se kolme kuukautta kuitenkin kokeilla ennen kuin on varma sopiiko... En haluaisi vaihtaa Cerazetteenkaan, kun silläkin tuntuu olevan vaikka mitä sivuvaikutuksia... Tuleeko kenellekään muulle lisälyöntejä pillereistä vai johtuuko ne kuitenkin jostain muusta?
onko sinulta otettu kilpirauhasarvot?

 
vierailija1
Mä olen kans just aloittanut Yasminellet, ja pelotti etukäteen kun olin lueskellut keskustelupalstoilta joillekin tulleista sivuvaikutuksista. Eniten pelotti painon nousu ja finnit, jos niitä tulisi.
Mulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut mitään pillereitä. Olen syönyt nyt vasta viikon, ja tarkkaillut kauhuissani painoani ja ihoani, mutta vielä ei ole ainakaan tullut ollenkaan painon nousua eikä finnejä. Kuinka nopeasti teille nuo sivuvaikutukset on tulleet?
Mielialavaihtelua on tainut tulla, tai johtuiko jostain muusta mutta olen ollut todella ärsyyntynyt ja sain yhden kunnon raivarinkin tässä pillereiden syönnin aloitettuani... mutta ei mitään masennusta/haluttomuutta/itkuisuutta ole kyllä onneksi ollut.
Ja siis paino on pysynyt samana samoin kuin iho. Mutta katotaan nyt kun olen vähän kauemmin syönyt näitä niin raportoin sit uudelleen. Et kyllä nää nyt tähän mennessä vaikuttaa ihan ok pillereiltä, että sopisivat mulle.
Tsemppiä!
 
Bridget
Jaahas, sain tänään 3 kk kokeilupakkauksen Yasminelleja. Mutta luettuani nämä kommentit saattaa jäädä kokeilematta. Olen syönyt Melianeja ainakin 5 vuotta, ja viime aikoina kovat päänsäryt vuodon aikana ja mielialavaihtelut ovat alkaneet häiritä. Myös **lizin mainitsemia sydänoireita on ollut jo pitkän aikaa, kilpirauhasarvot ok. En ole aikaisemmin osannut ajatella, että voisivat johtua pillereistäkin. Pitäisi varmaan luopua koko pillereistä ja katsoa kuin käy.
 
ces
Minulla oli vajaan vuoden Yasmin käytössä, mutta itkuisuutta ja mielialanvaihteluja oli loppujen lopuksi niin usein, että vaihdoin Yasminelleen. Nyt syön toista laattaa, mutta loman takia syön sitä ensimmäisen perään. Mielialanvaihtelut on hävinneet ja olen nykyään taas oma itseni. Eli minulla on kyllä haittavaikutukset hävinneet Yasminellen myötä :)
 
antsa28
Itse syön viidettä kuukautta Yasminelle. Sitä ennen oli n. vuoden tauko..jota ennen vuosia Femodenia. Yasminelle sopii mainiosti, ei mitään sivuvaikutuksia ja "väliajalla" tulleet finnit (kasvot, rinta) ovat poissa. Ainakin minulle sopivat mainiosti..
 
mitäihmettä
ite söin 5 vuotta melianeja, kunnes vaihdoin viime marraskuussa yasminelleihin. tähän asti olen ollut supertyytyväinen, tuntuu, että vihdoin olen oma itseni. (heittelee ne mielialat ilman pillereitäkin, nimim. taukoakin kokeillut..)

ainut ongelma on, että kun melianeja söin 3 laattaa putkeen niin yasminellien kanssa tulee ongelmia! ensimmäinen satsi sujui hyvin mutta nyt toisen alussa tuli ensin reilu viikko tiputteluvuotoa ja nyt huomaan että vuoto on muuttunut suurin piirtein kuukautisiksi.

mitä ihmettä? muilla vastaavia kokemuksia?
 
Popsija
Ekan kerran kun söin pillereitä ne oli melianet, muuta sivuvaikutuksia ei tullut kuin van maksaläiskiä :-/ Nyt syön näitä uusia yasminelleja ja sivuvaikutukset on tuplaantuneet. Rinnat aristaa ja tosiaankin kuppikoon verran turvonneet ja välitiputtelua on ollut koko laatan ajan..enää siis viikko syömättä. Toivottavasti vaan siitä johtuen että on outoa elimistölle ja sivuvaikutuksia ei enää seuraavassa laatassa ole. Jos rintojen aristu jatkuu vain niin pitää kyllä vaihtaa..Ei oikein edes työtä voi tehdä, vähän kun rinnat heilahtaa niin käy kipiää. :(
 
Porukolli tai siis mirri
Oon miettiny, et pitäiskö siirtyä noihin Yasminelleihin. Tällä hetkel käytän Yasmineja, mut nyt on alkanu tulee jokapäivästä itkusuutta ja yliherkkyyttä. Inhottavaa, kun tuntuu, et kokoajan on tunteet pinnassa vaikka kuinka yrittäis ajatella positiivisesti, niin silti joka asia vaan ottaa kaaliin.

Onko kellään samanlaisia kokemuksia, vai olenko ainut yliherkkä itkupilli? Mahtaisko pillerien vaihto auttaa, vai onko vika jossain muussa?
 
M-77
Myös mulla eka liuska Yasminellea menossa. Joskus aiemmin söin vuosia Minuletia eikä ollu mitään oireita, nyt lääkäri totes, ettei minuletia enää mielellään kirjoteta vaan näitä matalahormonisempia... Ja vuoto on kestänyt nyt viikon, samoin rinnat aristaa. Yhtään ei huvittas ootella kolmea kuukautta ja kattoa, että loppuuko oireet, mutta kai se on pakko. Lääkäri kirjotti sekä Yasminellea että Yasminia ja mietin, että pitäskö vaan suoraan saman tien vaihtaa Yasminiin, jos se ois parempi...?
 
maaru
Niin, siis itsekkin ensimmäistä liuskaa nyt syön, taitaa olla aika tarkkaan puolet jäljellä. Minulle määrättiin yasminelle sekä ehkäisyyn ,että lievän aknen hoitoon.. Täytyy sanoa että muita haittavaikutuksia en kyllä ole huomannut, mutta ei tämä iho nyt ainakaan parempaan suuntaan ole mennyt. Kamalaa syhryä nyt kasvot täynnä. Olen lukenut/kuullut että elimistön pitää antaa tottua hormoonimuutosksiin..kärsivällisyyttä ja itsetuntoa vaan kun ei tahdo riittää..Ei kovin mukavaa olla 27-vuotias aknepotilas..koko tämä akne ruljanssi minulla alkoi kun aloitin syömään cerazette pillereitä noin reilu vuosi sitten. sitä ennen ei ollut mitään ongelmia ihon kanssa..
Luin duodecim lehdestä artikkeli jossa mainittiin että uusimmissa tutkimuksissa tämä drospirenoni ja etyyliestradiolin yhdistelmä olisi hyväksi aknen hoitoon...ota nyt sitten näistä selvää...odottelen kyllä innolla miesten pillereiden markkinoille tuloa...

 
N89
Itse aloitin Yasminellet kolmisen viikkoa sitten. Menkkani alkoivat samana päivänä juuri ennen kuin menin lääkärin vastaanotolle hakemaan pillerit. Nyt on siis kolme viikkoa putkeen tullut läpäisyvuotoa, joskus vähän runsaampaa, joskus niukempaa. Olen huomannut turvotusta koko kehossa, varsinkin rinnoissa. Mielialat vaihtelevat jatkuvasti ja itku on herkässä. Soitin tänään lääkärille ja hän sanoi, että tuon läpäisyvuodon pitäisi loppua ensimmäisen liuskan jälkeen (mulla on syömättä ensimmäisestä liuskasta enää kaksi pilleriä, sitten alkaa välipäivät). Ei se ole kovinkaan mukavaa koko ajan vahtia tuleeko sitä vuotoa ja tuleeko sitä kuinka runsaasti. =/ Toivottavasti nyt helpottaa välipäivien jälkeen.

Mua pelotti aluksi aloittaa e-pillereiden syönti kun ihmisiltä kuuli kaikenmaailman kauhujuttuja niistä. Kaikki on kuitenkin ihan ok eikä ole tullut vielä mitään ylenpalttisen häiritseviä sivuoireita. Lääkäri sanoi tänään myös, että jos kivuliaita "supistuksia" tulee alavatsaan ja välivuoto haisee oudolle, on syytä mennä lääkäriin. Onneksi mulle ei ole tullut vielä tuollaista vastaan.
 
Kysymyskysymys
Onko ketään tietoisia jos on syönyt Yasmineja jo monta vuotta muuten ilman minkäänlaisia sivuvaikutuksi, paitsi nyt ilmestynyt hiivatulehdus? kannattaako kokeilla Yasminelleja?
 
Lumiii
Aloitin Yasminellet muutaman kuukauden tauon jälkeen Evroista. Kolmas viikko alussa ja vuodan vieläkin ja paljon :( Mitään muuta erityistä en ole huomannut, en edes rintojen arkuutta, kuten muista pillereistä ja laastarista. Itku on kyllä ollut nyt lähipäivinä herkässä, mutta sehän tosin ei välttämättä liity pillereihin, sillä taukojenkin aikana mielialat vaihtelee rajusti. Välillä jopa tuntuu päänsisällä rauhallisemmalta nyt :) Toivottavasti loppuu vaan nuo menkat joskus.
 
M-77
Eka liuska loppu viime tiistaina ja menkat ei ole alkaneet sen jälkeen ollenkaan. Vähän on niin kuin olleet alkamassa, mutta ei sitten kuitenkaan. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Siinä pakkauksessa toki luki, että se on mahdollista, mutta mähän tietty olen jo miettinyt raskausmahdollisuudet ja vaikka mitkä, että jos niitä hormoneja ei olekaan tarpeeks...
 
essä
Jooh.
Nyt oon ekaa liuskaa syönyt yasminelleja ylipuoleen väliin, mut koko ajan vuotaa eikä mitenkään kovin niukasti edes. Oottelen tän liuskan loppuun ja toivon että toisessa liuskalla loppuis sit nää vuodot
 
Rose...
Itse olen syönyt 6kk ja olen ollut tyytyväinen. Jouduin vaihtamaan Yasminesta Yasminelleen kohonneen verenpaineen takia. Nyt ovat ok. Yasminella on helppo siirtää kuukautisia syömällä liuskoja putkeen ilman mitään ylimääräisiä vuotoja. Olen ollut todella tyytyväinen. Turvotuskin on loppunut.
 
Rose...
Niin ja itselläni ruperi tulemaan todella usein hiivatulehdusta Yasminen aikana, mutta vaihdettuani Yasminelleen ne ovat olleet entisiä murheita... (täytyy koputtaa puuta) =)
 
Särkyilijä
... ja menee taas vaihtoon. Olen joutunut vaihtamaan pillerimerkkiä jo tuon kymmenen kertaa liiallisten välivuotojen takia. Olen nyt käyttänyt Yasminellejä kolme liuskaa, sitä ennen käytimme kondomia-ehkäisyä. Sitä ennen taas oli Nuva Ring.

Yasminellet eivät todellakaan sovi minulle, sivuoireina on ollut alusta asti päivittäinen päänsärky, lisääntyneet migreenikohtaukset (minulla on ollut nyt muutaman vuoden ajan hormonikiertoon liittyvää migreeniä), maksaläiskät, tasapainohäiriöt, haluttomuus, rintojen arkuus....

Huomenna soitan gynelle ja varaan ajan, vaihdan takaisin tuohon renkaaseen. On ollut paras tähän mennessä.
 
Tiina73
Joku kysyi syökö näitä muut kuin nuoret. No täällä 34-vuotias 2 lapsen äiti! Ihmettelin lääkärille samaa että eikö nämä ole nuorten tyttöjen pillereitä, mutta kuulemma voi näitä syödä vanhemmatkin. Minulle pillerit ovat aika hyvin sopineet. Ihan pientä tiputtelua on kierron puolivälissä, mutta ei muuta. Tiputtelu olisi kait merkki siitä, että pillerien hormonitaso on liian matala. Ja mielialakin on OK, luulisin. Talvella koin olevani itkuinen, mutta nyt puoli vuotta pillereitä syötyäni olo on parempi. Ja minulla oli muutenkin stressaava vuosi.
 

Yhteistyössä