Koukussa!!!

  • Viestiketjun aloittaja Kohta 70-v
  • Ensimmäinen viesti
Kohta 70-v
Miten päästä eroon estrogeenilaastareista?

Jos jätän sen väliin (1 laastari/viikko) alkaa punotus, hiki, ja unensaantivaikeudet, nivelkivut, ärtymys ja kiukuttelu.
Minulla on verenpaine- ja sepelvaltimotauti, ulkoilen, käyn jumpassa, syön luullakkseni terveellisesti.
Olen käyttänyt 20 vuotta, eli aloitin kohdunpoiston jälkeen.
Mikä avuksi?
 
Kohta 70-v
Lääkäri ei osannut neuvoa.
Tietysti saisin jotain rauhottavia, mutta en halua sellaisia. Eikö kukaan ole lopettanut esim. luontaistuotteiden avulla tai jollakin muulla hoidolla?
Laastareissa pitäisi olla varoitus, että koukkuun voi jäädä.
 
vm57
Onko jollain tietoa siitä, että lykkääntyykö vaihdevuosien loppuminen pidemmälle jos käyttää hoemooneja. Eli pitkittyykö niiden kesto?
Vai onko sun tapauksessasi vaan kyse siitä, että vaihdevuodet on edelleen menossa, joten tarvitset laastareita?
 
Kohta 70-v
Hyvä kysymys, olenhan siirtänyt oireita aina vaan kauemmaksi 20-vuotta. Luulin huijanneeni kehoani ja nyt se kostaa!
Mutta voiko 70-vuotiaalla todellakin olla menopaussi, joka alkaisi lääkityksen loputtua. Kysymys on varmaan puhtaasti elimistön riippuvaisuudesta. Vaikuttaahan estrogeeni niin moniin kehon toimintoihin.
Missä kohtalotovereiden kokemukset? Kirjoittakaa, jos ei muuten, niin varoitukseksi toisille.
Pisimälle olen sinnitellyt 2 viikkoa ilman laastareita, mutta sitten on ""pokka"" pettänyt.
 
eve
Jos laastarihoito on sopimus sinulle, eikä ole ikäviä sivuvaikutuksia niin
MIKSI LOPETTAISIT?
Oma gyne sanoi, että hormonihoitoja voi jos haluaa käyttää hautaan saakka.
 
63 vuotiaan tilanne
Aloitin estrogeenin käytön tasan kymmenen vuotta sitten. Olin potenut sydäninfarktin aiemmin ja silloin lääkettä suositeltiin sydämelle hyvänä. Nythän ollaan täysin eri mieltä. Oli minulla silloin öiset hikoilut, heräily ja unettomuus aamuyöllä ja aloitekyvyttömyyskin. Aloin käyttää lääkettä geelimuodossa. Koska kohtu oli poistettu jo aiemmin, en tavinnut keltarauhashormonia.

Nyt olen jo useamman vuoden ajan koettanut lopettaa geelin käytön, mutta sepä ei ole helppoa. Oireet tulevat heti, jos lopetan. Niinpä olenkin vähitellen pienentänyt annostusta siten, että se tällä hetkellä on puolet alkuperäisestä. Se keikkuu siinä ja siinä. Hikoiluttaa jonkin verran öisin ja heräilenkin silloin tällöin. Aion nyt pitää tuon annostuksen niin kauan kuin oireet vähenevät ja sitten taas hieman vähennän. Geeliä käytettäessä annoksen pienentäminen on käytännössä helppoa, kun on mittatikkua.

Gynekologi pitää menettelyäni hyvänä.
 
Isoäiti 64v
Olen myös koukussa! 52-vuotiaana aloittanut laastarit. Olen kokeillut kaikenlaiset alan luontaistuotteet ilman tulosta. Gyne sanoi, että paras käyttää vain laastareita -
minimiannoksella. Evorel Conti (estradiol 50 mikrog) kerran viikossa. Pärjään hyvin yhdellä/vko, mutta jos jätän pois, niin oireet tulevat n 2 vkon kuluttua. Olin juuri loka- ja marraskuun ilman. Hikoilu alkoi ja unirytmi sekosi (1-2 tuntia unessa, herätys, uni...jne). Tänään taas aloin laastaroinnin ja toivon, että jouluksi helpottaisi. Olen 15v sitten lopettanut tupakoinnin kerrasta poikki systeemillä - se oli helppo juttu tämän rinnalla.
 
mimmu
Olen kohta 55v. enkä ole käyttänyt kuin 4 vuotta Livialia. Jätin sen pois, kun oli niin kallis lääke. Ei ole pahat kuumat aallot, öisin pari kertaa pitää juosta vessaan ja seksi sujuu. En juo kahvia, enkä käytä alkoholia. Jos juon kahvia, saan kummallisen väristyskohtauksen. En tiedä, millainen yhdistelmä on kahvi ja vaihdevuodet.
 
yksi
Miksi ei voisi käyttää estrogeenilaastaria jos kerran oireet poistuu sillä? Itse ainakin aion jatkaa niin kauan kuin tarvii. Pelkkä estrogeeni ei aiheuta rintasyöpääkään, vaan ne yhdistelmät.

Eikö Suomessa vaihdevuosihoito ole korvauksen alaista hoitoa? Minun ei ainakaan tarvi maksaa penniäkään siitä, haen reseptillä apteekistä sitä samalla kuin allergilääkkeitäni eikä tarvi kuin näyttää sairausvakuutuskorttia. Näin Ranskassa.
 
Pelkästä
estrogeenista ovat lääkärit tällä hetkellä monta mieltä. Tutkimustulokset ovat ristiriitaisia ja esim. pitkäaikaisesta käytöstä ei ole tarpeeksi kokemuksia eikä tutkimuksiakaan. Sen vuoksi monet lääkärit ovat varovaisia ja kertovat mahdollisista riskeistä käyttäjille. Itse me naiset päätämme, käytämmekö vai emme.
 
Sisko
Mutta kun lukee niitä pakkauksen mukana tulevia ohjeita, joissa kerrotaan mahdollisista sivuvaikutuksista, niin siitä kyllä löytyy vaikka minkälaisia mahdollisuuksia vakaviin sairauskohtauksiin: veritulppa, aivohalvaus ja monta muuta. Eikä lääkärit tai kukaan muukaan pysty etukäteen sanomaan, mitä voi täysin terveelle naiselle niistä tulla. Voihan sitä hiukan miettiä myös noita urheilijoita, jotka ovat käyttäneet hormoneja ja saaneet jotkut raivokohtauksia ja on tullut pahaa jälkeäkin joissakin tapauksissa. Se on hyvin yksilökohtainen juttu, toiselle hormonit sopii, toiselle ei.
 
Pelkästä
Niinpä. Jokaiselle lääkkeellä on sivuvaikutuksia, mutta ei kaikille ihmisille ja eri ihmisille vielä erilaisia. On monia asioita, jotka tekevät sivuvaikutukset erilaisiksi. Esim. käytetyt muut lääkkeet eikä vähiten alkoholi.

Luin jostakin lehdestä, että juuri estrogeeni aiheuttaa n. 20 % naisista alkoholin kanssa lievän antabusoireen. Itse olen juuri tällainen. Tarvitsee juoda vain lasillinen viiniä, kun tulee huono olo. Niinpä olen jo vuosia sitten lopettanut kokonaan alkoholin käytön. Se ei kylläkään harmita.

 
Leena -44
Tässä kokemuksia estrogeenin poisjättämisestä ilman ongelmia: Kuukautiseni jäivät pois n. 54-vuotiaana. Minulla oli jonkin verran kuumia aaltoja ja limakalvot heikkenivat. Sain Activelle-tabletteja. Niitä käytin pari vuotta. Menin mukaan parin vuoden Livial-projektiin, jossa sain muuta lääkettä (siis sitä, jota verrattiin Livialiin.) Koska satuin saamaan kummallisia aivo-oireita, (yhteys estrogeniin epävarma), jouduin lopettamaan koelääkityksen. Jatkan limakalvojen hoitoa Vagifem-emätintablettien avulla. Minulla ei ole mitään oireita. Olen siis kohta 62-vuotias, pirteä kuin peipponen, hoikka, terve ja vahva - teen punttitreenejä 2 - 3 kertaa viikossa. En syö mitään mikä olisi jotenkin vaihdevuosihoitoa, mutta napsin multivitamiineja, B-vitamiineja, ruusujuuritabletteja, rautaa/kromia/magnesiumia vuorokuukausina, syön paljon rasvaa ravinnossa ja elän ""alakarpisti"".
 
pinja
noin kuukausi taaksepäin oli kotiliesi lehdessä erään lääkärin (nimi unohtui) kirjoitus hormonihoidosta,hän sanoi että suurimmat testitulokset tulee Usa:sta jossa hormooni pitoisuudet lääkkeissä on aivan eri luokkaa kuin meillä(siis suuremmat) ja hän sanoi myös,että naiset ei kiinnitä mitään huomiota peräsuolen syöpään,mikä meillä on toiseksi yleisin syöpä ja estrogeeni suojaa siltä.
 
N50+
Tätä minä olen joskus miettinyt ja pitänyt itseäni niin tyhmänä, etten ole koskaan ääneen keneltäkään asiaa kysynyt: jos lähtee hoidattamaan vaihdevuosivaivojaan hormoneilla, eikö se ole välttämättömän lykkäämistä?

Eikö ne vaivat joskus tule joka tapauksessa sitten kun hoito loppuu? Tai haluaako kukaan syödä hormoneja lopun ikänsä, hyvässä lykyssä 30 vuotta?
 
vaihdevuosissa
miksi ei haluaisi syödä?Vertaappa ihmisiä jotka ei syö hormonia ja niitä jotka syö.Mitä huomaat?Ne jotka ovat nuoren näköisiä,vähän ryppyjä,jne..vielä kuusikymppisenä -ne on niitä jotka syö hormoonia.Minäkin varmaan alan sitten syödä niitä kun tulee tarve.Kysyppä vielä heiltä mitä heidän seksimaailmaan kuuluu.Miksi sitä ei voisi lykätä 5-10 vuotta?Tai sitten 30 vuotta,jos haluaa.
 
63 vuotiaan tilanne
Tämäkin asia on hyvin yksilöllinen. Minulla korvaushoito takasi sydämelle paremman olon jo sillä, että sai taas kunnolla nukutuksi ja aloitekyky palasi, töissä kun silloin vielä olin. Eikä se kauhean mukavaa asiakaspalvelussa ollut punastella ja hikoilla pitkin päivää.

Seksiin ei estrogeeni ole vaikuttanut millään tavalla. Ainakaan se ei tee innokkaammaksi. Ulkonäöltäni olen kai sellainen, kun tämänikäiset yleensä ovat.

Minulla ainakin on hoito lykännyt vaihdevuosia, koska annostuksen vähentäminen on ollut hankalaa juuri yöunien kärsimisen takia. Nyt eläkkeellä ollessa on annoksen pienentäminen onnistunut paremmin, kun ei tarvitse aamulla olla pirtsakkana työpaikalla.

Jos ei ole kovin häiritseviä oireita, niin miksi aloittaa hoitoa. Itse en ainakaan olisi aloittanut. En kuitenkaan kadu, koska olen saanut elää kymmenen hyvänolon vuotta vähällä vaivalla.
 
N50+
Vaihdevuosioireet on päällä pahimmillaan, kuukautisrytmi sekaisin, hikoiluttaa, nivelvaivoja, unettomuutta, kaikki mahdolliset.

Silti pidän tätä luonnollisena vaiheena naisen elämässä, ja seksielämään tämä ei todellakaan vaikuta, sanoisin että olen huomattavasti aktiivisempi kuin silloin kun esimerkiksi silloin kun lapset olivat pieniä.

Mutta hoidan itseäni homeopaattisella Mulimenillä, magnesiumilla ja soijalla. Ja loput oireet otan vastaan hurtilla huumorilla ja sisulla: kyllä tämä joskus ohi menee.

Hormonit kun eivät välttämättä ole ihan maailman terveellisimpiä popsittaviakaan, ainakaan vuositolkulla.

Eli olisikohan meissä naisissakin eroja myös suhtautumistavassa.. ja mitä ulkonäkööni tulee, olen lähes rypytön, ikäistäni 10 vuotta nuoremman oloinen, hoikka ja piukea ;D Joten hormoneja en kaipaa edes ryppyjen tai vanhenemisen pelossa. Ja jos / kun sekin aika koittaa, että naama rojahtaa, niin eikös sekin ole ihan luonnollista. Luonnollisempaa kuin niillä naisilla joilla naama on vedetty puukon avulla kireäksi levyksi ja suu tungettu täyteen silikonia.
 
sivusta kuunnellut
kyllä sitä vielä on rypytön,niin kauan kun omaa hormooni toimintaa on vähäkään ja vielä vähän sen jälkeen,vaan sitten niitä tulee vaikkei olisi huoliakaan,kun hormooni toiminta on tyystin nollassa.Ja limakalvot kuivuu ,taastusti seksi kangertelee,ei hätiä mitiä kun omaa toimintaa on vielä.Kyllähän kaikki tätä luonnollisena pitää,en ole kenenkään kuullut sanovan vaihdevuosien olevan luonnotonta.Toiset vaan kestää enemmän kun toiset.Ne jotka kestää ilman hormoonia on hyvä niin,ja ne jotka ei kestä-heitä ei voi arvostella siitä.Kumpikaan ei siitä kunnian kruunua saa,eikä elä täällä maan päällä ikuisesti.Hormooni lääkitys ja plastiikka kirugia on kaksi ihan eri asiaa.!
 
N50+
Sanoinkin, mutta en ehkä tarpeeksi selkeästi, että kun rypyt tulee niin tulkoon vaan. Sekin kuuluu normaaliin ihmisen elämään, ettenkö sanoisi vanhenemiseen.

Sitäpaitsi vanhat, ryppyiset mummot ne vasta kauniita onkin. Elämän merkit piirretty kasvoille.
 

Yhteistyössä