Toukokuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Vappuvauva2021
Mun on nyt pakko ulkopuolisena tulla kommentoimaan ja ihmettelemään, kun tätä keskustelua oon sivusilmällä seurannut. Että eikö toi kaikki teidän stressi ja huoli vain tee huonoa sille pienelle elämän alulle, joka siellä kohdussa yrittää kasvaa? Tiedän, että toiselle ei voi sanoa, että yritäppä olla stressaamatta. Mutta missä vaiheessa te nautitte tosta raskaudesta ja elämästänne, jos kaikki pikkuvuodot, oireiden puuttuminen jne aiheuttavat niin suurta stressiä, että kaikki on kokoajan vain tosi huonosti?.
Samoilla linjoilla kuin Ekis1, ja Kasikuus yllä, että jokaiselle suotakoon oma tapa prosessoida tuntemuksiaan.

Eikä sovi yleistää, itse en ole kokenut stressiä tai ahdistusta vielä toistaiseksi (eka kolmannes päättyy huomenna), minkä uskon johtuvan siitä, että taustalla ei (vielä) ole epäonnistuneita yrityksiä. Olen siis nauttinut ja iloinnut tästä raskaudesta ja elämästäni nyt päivittäin positiivisesta testituloksesta alkaen. Meitäkin siis on, joita et "näe" tai "kuule" täällä. Se juuri sallittakoon, että he, keillä huolia on, voivat ne täällä jakaa ja saada vertaistukea kenties saman kokeneelta tai samoin ajattelevilta.

Tällaisellla palstalla korostuu sama ilmiö kuin esim. asiakaspalautteissa - soraäänet ja negatiiviset mielipiteet vievät ilmatilan ja korostuvat, koska tyytymätön pitää enemmän ääntä kuin tyytyväinen. Tunnet varmasti omasta elämästäsikin ihmisiä tai vähintään tunnistat ihmistyypin, jolla tuntuu olevan aina kaikki huonosti ja joka valittaa kaikesta? Tällainen yhteisö on mikro-otanta koko persoonien kirjosta. Joidenkin huoli näkyy ja kuuluu, mutta emme tiedä, onko heillä siltikään kortisolit koholla, emmekä etenkään mitään heidän kokemastaan onnellisuudesta. =)
 
No joo samaa mieltä, että aika kummallinen ja ehkä jopa asiaton kommentti :D

Ei se sikiö vaurioidu vaikka stressaa kuinka raskaus etenee, joo okei onhan sitä tutkittu, että stressi ei ole hyväksi, mutta tässäkin on enemmän kyseessä "normaaliksi" luokiteltavaa stressiä.

Jotkut ihmiset osaa olla miettimättä näitä ja osa ei, osalle ei ole koskaan käynyt mitään pahaa ja ei ehkä osaa kuvitellakkaan, että mitään itselle voisi sattua. Osa on saanut toistuvia keskenmenoja yms niin miten siinä pitäisi osata olla miettimättä.

Mulla on esikoisen raskaus sujunut täydellieesti loppuun asti kunnes lääkärin virheestä vammautui synnytyksessä. Ja seuraavassa raskaudessa olin todella peloissani, että vauvalle kerkeää tapahtua jotain ennen sektiota. Ne pelot vaan jää ja ehkä muuttuu asia mitä pelkää. Mä en enää pelkää synnytystä, koska sektio on ihan varma. Mä pelkään kaikkea sitä ennen ja myös sen jälkeen. Helppo se on tulla jonkun huutelemaan, että älä stressaa :D

Niin ja plus lapsettomuustausta, ei ole meille ollut raskaaksi tuleminenkaan mitenkään itsestään selvyys.
 
Viimeksi muokattu:
No huhhuh :D

Tämä on vertaistukiryhmä, jossa vertaisten kanssa pohdiskellaan itseä mietityttäviä asioita uuden elämäntilanteen kohdatessa. Tämä on juurikin stressin kannalta suotavaa ja suositeltua toimintaa, kysy vaikka alan ammattilaisilta.

En myöskään koe, että täällä joku valittaisi koko ajan. Mielestäni osalla on vaikeampi tilanne joiltain osin kuin muilla, ja silloin varmaan haluaa sitä tänne purkaa.

Ehkä kannattaisi miettiä tarkkaan, mikä saa kirjoittamaan tuollaisen viestin tänne, eihän meillä valitettavasti ole tietoa, onko kirjoittaja raskaana tai edes nainen. Oliko tarkoituksena vähän potkaista, että sais muut vähän kimmastumaan ja kaivettua reaktiota?

Suoraan sanottuna, en pidä tästä, että palstalle ei enää tarvitse rekisteröityä kommentoidakseen. Se on muissakin ketjuissa ajanut tähän, että tulee trolleja ja provoilijoita puskista vähän huutelemaan ja etsimään niitä reaktioita. Eikö tätä voisi harrastaa siellä vauva.fi:ssä ja suoli24:ssa ja jättää tämän palstan asialliset vertaistukiketjut rauhaan?
 
Asiaan! Nyt tuli trisomia-tulokset, voi voi kun stressikäyrä nousikin kovasti niitä odotellessa ;) mutta tulosten osalta normikäyrällä ollaan. Varsinaista todennäköisyyttähän joutuu vielä odottelemaan nt-ultran jälkeen, ja harkitsen nyt kuitenkin ihan tosissaan myös sitä nipt-tutkimusta. Ikähän tässä vaikuttaa toki, jos olisin nuorempi niin en varmaan STRESSAISI tätä niin kovin.

Sitten vielä asia mikä kovasti STRESSAA: raskaushousut! Onko vinkkejä hyvistä raskausvaatevalmistajista? Paino ei oo nyt 1,5kk lisääntynyt yhtään, päin vastoin laskenut siitä mitä oli viikolla 6, mutta mahan pömpötys on välillä melkoista. Osa merkeistä on kyllä tosi kalliita, mutta raaskii kai sen maksaa jos ovat laadukkaita.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, Maisasta näen sen trisomia-tutkimuksen kohdalla arvot. Siellä on tavallaan jokaisen lähetteen kohdalle merkattu myös tulos. Muista testeistä poiketen mitään viitearvoja näille lukemille ei ole ilmoitettu, vaan kaivelin jostain Husin tutkimuksesta noista keskiarvot (ilmoitettu käyrällä raskausviikkojen mukaan).

Mulla ei oikein ole kunnollisia hameita. Ompelen harrastuksena jonkin verran, ehkä voisi surauttaa viikonloppuna jonkun kuminauhavyötäröisen hameen. Ihmisten ilmoilla ei varmaan hirveästi tule palloiltua koronan vuoksi, mutta olis kiva kun edes yhdet siistit housut löytyisi kaapista.
 
Asiaan! Nyt tuli trisomia-tulokset, voi voi kun stressikäyrä nousikin kovasti niitä odotellessa mutta tulosten osalta normikäyrällä ollaan. Varsinaista todennäköisyyttähän joutuu vielä odottelemaan nt-ultran jälkeen, ja harkitsen nyt kuitenkin ihan tosissaan myös sitä nipt-tutkimusta. Ikähän tässä vaikuttaa toki, jos olisin nuorempi niin en varmaan STRESSAISI tätä niin kovin.

Sitten vielä asia mikä kovasti STRESSAA: raskaushousut! Onko vinkkejä hyvistä raskausvaatevalmistajista? Paino ei oo nyt 1,5kk lisääntynyt yhtään, päin vastoin laskenut siitä mitä oli viikolla 6, mutta mahan pömpötys on välillä melkoista. Osa merkeistä on kyllä tosi kalliita, mutta raaskii kai sen maksaa jos ovat laadukkaita.
Mä oon ettiny hyviä mamahousuja kissojen ja koirien kanssa. Tuntuu että ne kaikki roikkuu pepun kohdalta, ja haluaisin että ne istuisi päälle kauniisti, muotojani mukaillen haha :D ja haluaisin siis jotkut mustat pillimalliset, joita helppo käyttää kaikkien vaatteiden kanssa. Legginsit on ihan no no.
 
Mun on nyt pakko ulkopuolisena tulla kommentoimaan ja ihmettelemään, kun tätä keskustelua oon sivusilmällä seurannut. Että eikö toi kaikki teidän stressi ja huoli vain tee huonoa sille pienelle elämän alulle, joka siellä kohdussa yrittää kasvaa? Tiedän, että toiselle ei voi sanoa, että yritäppä olla stressaamatta. Mutta missä vaiheessa te nautitte tosta raskaudesta ja elämästänne, jos kaikki pikkuvuodot, oireiden puuttuminen jne aiheuttavat niin suurta stressiä, että kaikki on kokoajan vain tosi huonosti? Itse kokisin todella uuvuttavaksi jos stressaisin ja murehtisin asioista, jotka eivät ole edes vielä tapahtuneet/ eivät välttämättä koskaan edes tapahdu. Te teette vain itsellenne ja sille pienelle vauvalle hallaa kuormittamalla omaa kroppaa stressihormoneilla.

Ja olen itsekin raskaana, eli tiedän kyllä missä mennään.
Ei kai stressaamiselle sinänsä voi mitään, jos haluaa tosi paljon sitä mitä olis tulossa, mutta komplikaatioiden riski on myös olemassa. Aika hassu kommentti myös mun mielestä :)

Omaa napaa:
Oon nyt hetken pysytellyt täältä pois, koska koin että tää kaikki vauva-asia tulee vähän äkkiä, enkä ollut vielä 2vko sitten oikein henkisesti mukana koko touhussa.

Käytiin tänään varhaisultrassa, jossa vahvistui viikot 8+4. Eli la ois 24.5., kun neuvolassa arvioitiin 20.5. Siellä oli ihan katkaravun näköinen tyyppi vastassa, sydän sykki kovaa ja tyyppi liikahtelikin muutaman kerran. Oli ihanaa nähdä, että siellä sikiö on oikeassa paikassa ja oikean kokoisena. Nyt saa luvan kanssa rentoutua ja yrittää olla stressamatta (yeah right!).

Mulla on alkanut nännit kovettuun ihan oudoissa paikoissa, vaikkei ole kylmä ainakaan omasta mielestä. Se vähän sattuu, jolloin pitää kevyesti painaa että ne menee takas normaalitilaan :D Onko muilla mahdollisesti vastaavia oireita? En osannu oikein kätilölle selittää, ja se varmaan ajatteli mun hourailevan :D

Entä onko muilla aiemmin leikattu napatyrä? Jos on, miten se on vaikuttanut raskauteen, vai onko?

Facebook-ryhmä kiinnostaa myös, mutta ehkä sitten kun lähimmät ihmiset on saaneet tietää tästä. Aiotaan kertoa isovanhemmille isänpäivä-Skypessä, joten marraskuussa vois olla mulle oikea hetki liittyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Haavekuvia
Mä oon ettiny hyviä mamahousuja kissojen ja koirien kanssa. Tuntuu että ne kaikki roikkuu pepun kohdalta, ja haluaisin että ne istuisi päälle kauniisti, muotojani mukaillen haha ja haluaisin siis jotkut mustat pillimalliset, joita helppo käyttää kaikkien vaatteiden kanssa. Legginsit on ihan no no.
Löysin nyt Zalandosta jotain bootcut-malleja (sekä farkkuja että kangashousuja) koska minäkään en käytä legginsejä. Siellä oli pillimallejakin paljon. En oo aiemmin tilannut netistä vaatteita, mut katotaan mitä tulee.
 
  • Tykkää
Reactions: Sofianella
Ainii, mullahan on mielenkiintoista tää elämä, ku mulla on ibs eli ärtyneen suolen oireyhtymä. Jonka takia mun maha on aina sekaisin ja kipeä. Ja siis juuri alavatsa. Eli nyt kun on raskaana, nii ei tosiaan voi tietää onko kyseessä kohdun kipristely vai suoliston. Tai yleensä nämä on ollut helppo erottaa toisistaan (menkkakivut vs. suolistokivut), mutta nyt ei pysty sanomaan yhtään. Tänää oon siis ollu jo useamman tunnin liikkeellä jalan ja alko alavatsa kipristelemään.
 
Mä en kans ole löytänyt mitään kivoja äitiyshousuja, en tykkää niistä mahan päälle vedettävistä, ne tuntuu painavan. Enkä normaalistikkaan pysty käyttämään housuja jotka yhtään puristaa mahaan, alkaa koskea aika pian. Legginsseillä oon sit raskaana menny suurimmaksi osaksi, talvella tai kylmällä sit vaan vetäsee ulkohousut päälle, nappi auki ja pitkä takki päälle :D
 
Voi kunpa voisi olla stressaamatta ja vain nauttia, mutta välillä tulee niitä päiviä kun huoli painaa ja epätietoisuus ja odottelu tuntuu ylivoimaiselta. Onneksi on tämmöinen paikka jonne voi aina tulla kertomaan huolistaan ja jo pelkkä asian kirjoittaminen ja "ääneen" sanominen helpottaa oloa. Ja vertaistuki jota täältä saa on aivan ihana juttu! Ja jylläähän sitä hormonitkin tavallista enemmän jolloin välillä pienimmistäkin asioista huomaa itkua tihrustavan. Että ei välttämättä tarvitse edes paljoa saadakseen erilaisia reaktioita aikaan itsessään x)
Ja kyllä täällä jokainen myös nauttii ja iloitsee tästä kaikesta. Hyviä uutisia ja ilon hetkiä saa lukea ihan yhtä lailla! Kaikki tunteet on sallittuja tässä porukassa, ja hyvä niin. Se on elämää.<3<3
 
  • Rakkaus
Reactions: Disco Volante
Mä kuulun ei stressaajiin, eka meni jotenkin tosi helposti ja tässä ollut niin vahvat oireet, tosin eipä se mitään varmasti tarkoita.

Täällä olon puolesta parempi pöivä, toistaiseksi kaikki pysynyt sisällä, tosin yhtiön niukalla ruokavaliolla menty kun eilen

Sain kuitenkin edes muutaman laatikon pakattua (syytäkin oli kun oli vp) ja aamulla käytyä labrassa, olin varautunut pitkään jonotukseen mutta selvisin tosi tosi nopeasti :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Onko muita joiden mielestä VESI on parasta ever raskaudessa? :D Itse olen normaalisti sellainen, että juon mielummin limuja ja oikeastaan kaikkea muuta, kuin itse vettä. Enkä edes koskaan tunne janoa. Mutta nyt raskaudessa kun otan hörpyn vesilasista, menee se ykkösellä alas koska se maistuu vaan niin hyvältä :D pepsimax on oma lempparijuoma, niin se taas nyt raskaudessa on ollu aiiivan liian makeaa.
 
@Mohan Minä juon ainoastaan vettä (limsat ym. jäi pois 1.5v sitten) ja tässä raskaudessa sodastream on ollut kovassa käytössä, kun vissy on (y)
Ennen raskautta join hädin tuskin pientä lasillista päivässä ja nyt saattaa mennä se parikin litraa.
 
Onko muita joiden mielestä VESI on parasta ever raskaudessa? Itse olen normaalisti sellainen, että juon mielummin limuja ja oikeastaan kaikkea muuta, kuin itse vettä. Enkä edes koskaan tunne janoa. Mutta nyt raskaudessa kun otan hörpyn vesilasista, menee se ykkösellä alas koska se maistuu vaan niin hyvältä pepsimax on oma lempparijuoma, niin se taas nyt raskaudessa on ollu aiiivan liian makeaa.
Hei mulla on tää ihan sama! En oo juonut raskauden aikana mitään muuta kuin vettä. Ja mullakin just toi pepsi max on normaalisti ihan ykkösjuoma, mutta nyt se ei maistu ollenkaan, oksettaa vaan:LOL:
 
Juon kans normaalisti vettä, mutta hirveästi myös teetä ja kahvia. Eilen oli muuten eka kerta kun pystyin ajattelemaan teen juomista ilman puistatusta! Siis sekä kahvi että tee jäi jo aikoja sitten kokonaan pois ällötyksen vuoksi. En kuitenkaan vielä juonut teetä, mut ehkä jo lähipäivinä?

Mutta tosiaan vettä juodessa tulee nyt ihan kiksit siitä miten hyvää se on :D
 
Mä pystyn teetä juomaan, mut perus kahvi ei mee alas. Sit kun hain kahvilasta latten, nii se maitomäärä peitti sen kahvin maun alleen. :D mä taas oon juonut ekat limuni just tän raskauden aikana. Mun maha ei kestä hiilihapollisia juomia, enkä tykkää limuista muutenkaan, niin paljon sokeria. Mut nyt raskausaikana fanta on välillä auttanut pahoinvointiin. Vettä taas oon juonut aina paljon, koska en käytä maitotuotteita tai juo mehuja/limuja.
 
Mulla kahvi ja tee ei ole tuottanu nyt raskaudessa ongelmaa ja on maistunu ihan hyvin, tosin kahvia oon juonu tosi vähän. Ja uskon tän johtuvan siitä, että en siis ole koskaan oppinut ”aamukahvi-ihmiseksi” eli en ole koskaan tarvinut aamukahvia, ja joskus vaan juon kauramaitoln tehdyn laten makusiirapilla ihan vaan maun vuoksi :D
 
Mä oon aina ollu tosi huono juomaan ja raskaana, kun ällöttää ei meinaa mikään mennä alas.. pitää välillä muistutella, että muistahan jotain juoda. Maitoa juon ruuan kanssa se ihan menee, ihan alussa vesi ällötti, nyt maistuu ihan hyvältä jopa. Limppareita en ole juonut 3 vuoteen, eikä meillä myöskään juoda mitään sokerillista mehua. Teetä olen aamulla välillä juonut, mutta sekin tuntuu ällöttävän, pitäis kokeilla jotain toista makua. Kahvia en ole nyt uskaltanut kokeilla.
 
Minä juon normaalisti vaan vettä ja ehkä kerran KL vähän limpparia, nyt on kääntynyt ihan päälaella. Se vähäinen neste mistä menee alas on mehua koska vesi vaan ällöttää.

Vaikuttaa siltä että tämäkin päivä eletään mandariineilla, haluan jo syödä :D painokin taas pudonnut muutaman sata grammaa..
 
Onko muita joiden mielestä VESI on parasta ever raskaudessa? Itse olen normaalisti sellainen, että juon mielummin limuja ja oikeastaan kaikkea muuta, kuin itse vettä. Enkä edes koskaan tunne janoa. Mutta nyt raskaudessa kun otan hörpyn vesilasista, menee se ykkösellä alas koska se maistuu vaan niin hyvältä pepsimax on oma lempparijuoma, niin se taas nyt raskaudessa on ollu aiiivan liian makeaa.
Täällä sama! Ennen join cola zeroa joka pv, mutta nyt se maistuu ihan kanelilta? :D

Sen lisäks pulla jäi eilen syömättä, koska oli liian makeaa. En ymmärrä, ihan uskomatonta!
 
Olen jo jonkun aikaa seuraillut teidän juttuja, ja nyt vihdoin uskaltauduin mukaan. Mulla on jo kolmas raskaus, ja kahdessa edellisessä ollut todella voimakasta pahoinvointia. Samoin näköjään tälläkin kertaa, tänään olisi jo 10+2 mutta ei tietoakaan paremmasta olosta, ja kiloja on pudonnut jo kahdeksan. Myös sairaala ja tiputus on tulleet valitettavan tutuiksi

Lisäilen itseni tuonne listallekin kunhan mun puhelin haluaa tehdä yhteistyötä, fb-ryhmään toivottavasti pääsinkin jo
 
Tervetuloa @Hippunen89 kuulostaa hurjalta tuo että sairaalaan asti joutuu, toivottavasti ei ole aiemmin loppuun asti kestänyt?

Täällä olon kanssa tähän mennessä ok päivä, söin jos vähän ruokaa mutta sen jälkeen tuli taas aivan kamala maku suuhun ja olen ainakin just nyt taas vakuuttunut että tämä on pahempaa kun se huono olo (no ei taida oikeasti olla mutta itku meinaa tässäkin ajoittain tulla)
 
Tervetuloa @Hippunen89 kuulostaa hurjalta tuo että sairaalaan asti joutuu, toivottavasti ei ole aiemmin loppuun asti kestänyt?

Täällä olon kanssa tähän mennessä ok päivä, söin jos vähän ruokaa mutta sen jälkeen tuli taas aivan kamala maku suuhun ja olen ainakin just nyt taas vakuuttunut että tämä on pahempaa kun se huono olo (no ei taida oikeasti olla mutta itku meinaa tässäkin ajoittain tulla)
Kiitos! Itseasiassa on kestänyt aivan loppuun asti edellisistä, tosin ihan aavistuksen lieventynyt siinä puolivälin tuntumassa. Esikoisesta oksensin ennen synnytystä osittain kätilönkin päälle, ei väistänyt ajoissa kun ei uskonut että vielä siinä vaiheessa voi jollain olla edelleen pahoinvointia...

Toi paha maku suussa on valitettavan tuttua. Pahoinvoinnin takia en toki ole voinut harjata hampaita ihan niin huolella kuin normaalisti, mutta ei senkään luulisi ihan näin pahasti vaikuttavan.
 

Yhteistyössä