Naispolkupyöräilijä teloi lapsen sairaalakuntoon ja pakeni rikospaikalta

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pyöräilysuunnittelu on Espoossa ja Helsingissä erilaista, Espoossa pyöräilijät luetaan kevyeksi liikenteeksi ja Helsingissä taas ajoneuvoiksi.
Suomessa ei ole kuntakohtaista lainsäädäntöä, vaan tieliikennelaki ja -asetus ovat kyllä ihan valtakunnallisia samoin kuin ajoneuvolakikin, joka määrittelee polkupyörän ajoneuvoksi. Eli pyörä on ajoneuvo Espoossakin. Pyörä on myös kevyttä liikennettä ihan siitä huolimatta missä sillä ajetaan. Nykyään ei vaan enää haluta niputtaa kaikkia muita kuin autoja yhdeksi kokonaisuudeksi koska on selvää, että eri tienkäyttäjäryhmillä on erilaisia intressejä.
 
vierailija
Suomessa ei ole kuntakohtaista lainsäädäntöä, vaan tieliikennelaki ja -asetus ovat kyllä ihan valtakunnallisia samoin kuin ajoneuvolakikin, joka määrittelee polkupyörän ajoneuvoksi. Eli pyörä on ajoneuvo Espoossakin. Pyörä on myös kevyttä liikennettä ihan siitä huolimatta missä sillä ajetaan. Nykyään ei vaan enää haluta niputtaa kaikkia muita kuin autoja yhdeksi kokonaisuudeksi koska on selvää, että eri tienkäyttäjäryhmillä on erilaisia intressejä.
Kyse on suunnitteluperiaatteista eikä laista. Eli siis siitä, katsotaanko liikennesuunnitelussa pyöräilijöiden oletusarvoisen paikan kadulla olevan jalankulkijoiden vai autojen seassa.

Laki ei tunne käsitettä kevyt liikenne. Se on epävirallinen termi.
 
Vastuuton pyöräilijä, jonka olisi pitänyt ajaa ajoradalla. Tai sitten jos on ihan pakko pyöräillä jalkakäytävällä, niin pyöräilis ees hiljaa.

Mutta mietin että mihinkähän asti se tenava olisi ennättänyt jalkakäytävälle ilman törmäystä - olisiko mennyt jo lähelle ajorataa?
Eli äidillä myös valvomattomuusvirhe.

Mua ärsyttää yli kaiken nää 2 erittäin tavallista tapaa:
-tullaan perheenä marketista parkkipaikalle, mutta ne 2-5 -vuotiaat tenavat kirmaavat edellä. Ne kersat saisivat luvan pitää omalle autolle asti joko ostoskärristä tai ostoskasseista kiinni.
- on muksu joka on just oppinu polkemaan pyörää, se pyöräilee isin/äidin edellä mutta annetaan sen tulla ekana risteysalueelle.

Aina ei kaikki ole siitä autoilijasta tai pyöräilijästä kiinni. Tänään oltiin reissussa, ja tien vieressä möllötti hirvi. Mun mies ajoi rajoitusten mukaan, mutta jos hirvi olisi päättänyt tulla tielle, niin ei ois voinu mitään.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Kaikista kamalimpia on talvella jostain mäen päältä ajoradalle pulkkailevat tenavat: luullaan että se tienpätkä on rauhallisempi kuin onkaan, ja niin on lapsia semmoisessakin kuollut.

Se tenava pulkallaan tulee sieltä kohtalaisen lujaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Katsisi pitää ne juoksentelijat valjaissa tai rattaissa jos menee niiden kanssa liikenteen sekaan. Turhan isot panokset on muutoin venäläisessä ruletissa...
Kyllä ne voi ihan omasta leikkipihasta juosta tosi nopeesti. Tosi valppaana saa olla ja kuljenkin taaperon perässä kuin hai laivaa seuraten, silti on pari kertaa meinannut ehtiä parkkipaikan ohi tielle. Toki yritän opettaa että on rumaa karata ja siellä on vaarallista juosta, että vaan omassa pihassa juostaan. Omalla pihalla ei käytetä valjaita, muualla käydessä on kyllä aina valjaissa tai kärryissä tai sylissä.
 
vierailija
Ok... en ole tiennyt. Mutta tuollaiset Hesa-säännöt vievät ihmishenkiä.
Autoilijana sanon, ettö Hesan keskustassa ei olisi jatkossakaan mitenkään mielekästä liikkua autoilla, vaikka pyöräilijät otettaisiinkin tieltä pois. Hesan keskustaan ei pitäisi enää autoja päästää.
Muutama vuosi enää ja tavallinen ihminen ei Hesassa aja autolla, koska siitä tehdään niin kallista ja hankalaa.
 
vierailija
Kyse on suunnitteluperiaatteista eikä laista. Eli siis siitä, katsotaanko liikennesuunnitelussa pyöräilijöiden oletusarvoisen paikan kadulla olevan jalankulkijoiden vai autojen seassa.

Laki ei tunne käsitettä kevyt liikenne. Se on epävirallinen termi.
Juuri näin. Eli pyörät luetaan niin Helsingissä kuin Espoossakin ajoneuvoiksi ja kevyeksi liikenteeksi. Erot suunnitteluperiaatteissa eivät ole siitä riippuvaisia miten pyörä luokitellaan liikennehierarkiassa koska eroja ei luokittelussa ole. Eroja on siinä halutaanko rakentaa yhdistettyjä väyliä vai esim. pyöräkaistoja. Helsingissä pyöräily on pyhä lehmä ja sitä halutaan sen takia suosia.
 
vierailija
Juuri näin. Eli pyörät luetaan niin Helsingissä kuin Espoossakin ajoneuvoiksi ja kevyeksi liikenteeksi. Erot suunnitteluperiaatteissa eivät ole siitä riippuvaisia miten pyörä luokitellaan liikennehierarkiassa koska eroja ei luokittelussa ole. Eroja on siinä halutaanko rakentaa yhdistettyjä väyliä vai esim. pyöräkaistoja. Helsingissä pyöräily on pyhä lehmä ja sitä halutaan sen takia suosia.
Yhtä hyvin voisi todeta, että Espoossa ainoa ajatus on saada pyörät pois pyhien peltilehmien tieltä, ja siksi pyöräilyä nimitetään siellä epävirallisella termillä "kevyt liikenne" (jonka termin nimenomainen tarkoitus on rinnastaa pyöräily ja kävely liikennemuotoina) ja pyörät ohjataan lähtökohtaisesti jalankulkijoiden joukkoon, vähät välittäen siitä mitä sellainen järjestely tarkoittaa pyöräilyn ja jalankulun sujuvuudelle ja turvallisuudelle.
 
vierailija
Yhtä hyvin voisi todeta, että Espoossa ainoa ajatus on saada pyörät pois pyhien peltilehmien tieltä, ja siksi pyöräilyä nimitetään siellä epävirallisella termillä "kevyt liikenne" (jonka termin nimenomainen tarkoitus on rinnastaa pyöräily ja kävely liikennemuotoina) ja pyörät ohjataan lähtökohtaisesti jalankulkijoiden joukkoon, vähät välittäen siitä mitä sellainen järjestely tarkoittaa pyöräilyn ja jalankulun sujuvuudelle ja turvallisuudelle.
Myös se on ongelma että kaikki pyöräilijät niputetaan samaan joukkoon. Esim. Itse hädin tuskin pysyn pyörällä pystyssä kun opin vasta kunnolla aikuisena ajamaan, olen erittäin epävarma joponi satulassa, sitten on näitä jotka viipottaa kilpapyörällään tuhatta ja sataa.. Ideaali tapauksessa olisi hitaille ja nopeille pyöräilijöille omat kaistat. Tai vähintään yksi pyörätie ettei kenenkään oikeesti tarttis sinne autojen sekaan mennä polkemaan, ainakin mulle joka on huonompi ajamaan kuin moni 12v (mikä on ikäraja jalkakäytävällä) ajatus on ihan kamala.
 
vierailija
Myös se on ongelma että kaikki pyöräilijät niputetaan samaan joukkoon. Esim. Itse hädin tuskin pysyn pyörällä pystyssä kun opin vasta kunnolla aikuisena ajamaan, olen erittäin epävarma joponi satulassa, sitten on näitä jotka viipottaa kilpapyörällään tuhatta ja sataa.. Ideaali tapauksessa olisi hitaille ja nopeille pyöräilijöille omat kaistat. Tai vähintään yksi pyörätie ettei kenenkään oikeesti tarttis sinne autojen sekaan mennä polkemaan, ainakin mulle joka on huonompi ajamaan kuin moni 12v (mikä on ikäraja jalkakäytävällä) ajatus on ihan kamala.
Pyöräilemään oppii nopeasti, kun viitsii harjoitella. Harjoittelun pitää tapahtua turvallisessa paikassa niin aikuisella kuin lapsella, ei muun liikenteen seassa. Itse opin ajamaan aikuisten pyörällä vasta 11-vuotiaana, olin lopettanut aiemmin harjoittelun koska olin niin huono pitämään tasapainoa. Yläasteella aloin ajaa koulumatkat keväisin ja syksyisin, ensin kiertokautta hiljaisia pyöräteitä. Kyllä yläasteen lopulla jo ajoin kadulla helposti, vaikka olen poikkeuksellisen lahhjaton pyöräilijä, enkä siksi jaksa tippaakaan ymmärtää jalkakäytäväpyöräilijöitä. Joillain reiteillä lähes päivittäin on kävelijänä joutumassa pyörän alle jalkakäytävällä. Kävelijän ja juoksijan, ison ja pienen pitää voida luottaa, että jalkakäytävällä saa kulkea turvassa. Jalankulkijan velvollisuus ei ole kytätä porttikongissa tuleeko jalkakäytävää pyörä joka ajaa täysillä päälle. Jos kyseessä on tosiaan jalkakäytävä eikä pyörätie, niin poliisin kommentti on käsittämätön ja törkeä ja mielestäni hänen tulee saada siitä varoitus, koska se ei noudata lakia. Jalkakäytäväpyöräilyn vähättely ja jalankulkijoiden varottelu onn sama kuin jos sanoisi, että autoilijan pitää aina vilkuilla jos vaikka joku tulisikin vasenta kaistaa ajaen vastaan. Sitten kun tulee ja oikein ajanut loukkaantuu ja toinen osapuoli pakenee paikalta, niin sanotaan että mikset itse varonut. Taas pyöräteillä lapset eivät saa ryntäillä, jalkakäytävä on heitä varten.
 
vierailija
Hajoovat jo kuulemma, kun korona on vienyt ulkopaikkakunnilta tulevat asiakkaat. Ei paikallisten kulutus riitä pitämään bisneksiä pystyssä. https://www.verkkouutiset.fi/yle-helsingin-keskusta-hiljenee-nain-kay-jos-autolla-ei-paase/#e34a452b
"Vastaajat pitivät tulevaisuuden uhkina erityisesti yksityisautoilun rajoittamista ja uusien ostoskeskusten avaamista.

Kauppaketju HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen kertoo olevansa erittäin huolissaan Helsingin viimeaikaisesta kaupunkisuunnittelun kehityksestä. Karjalaisen mukaan kaupungin ydinkeskustan haastajat voittavat, jos keskustan saavutettavuutta henkilöautoilla heikennetään.

– Argumenttina on usein, että suurin osa asiakkaista tulee kivijalkaliikkeisiin julkisilla tai kävellen. Näinkin on, mutta autolla liikkuva voi ostaa jopa nelinkertaisesti enemmän, Karjalainen lataa.

– Keskustaa ei voi rakentaa vain Helsingin niemellä asuvien varaan. Heidän ostovoimansa ei yksinkertaisesti riitä nykyisten palvelujen ja elinvoimaisen keskustan ylläpitämiseen, Karjalainen sanoo."
 
vierailija
Persujen suosimat ulosmenoteiden varrelle rakennettavat ostoskeskukset ovat niitä jotka keskustojen vetovoimaa etupäässä tuhoavat. Esimerkiksi Kouvolan keskusta ei ole kuin varjo entisestään tällaisen ostoskeskuksen rakentamisen jälkeen.
 
vierailija
Pyöräilemään oppii nopeasti, kun viitsii harjoitella. Harjoittelun pitää tapahtua turvallisessa paikassa niin aikuisella kuin lapsella, ei muun liikenteen seassa. Itse opin ajamaan aikuisten pyörällä vasta 11-vuotiaana, olin lopettanut aiemmin harjoittelun koska olin niin huono pitämään tasapainoa. Yläasteella aloin ajaa koulumatkat keväisin ja syksyisin, ensin kiertokautta hiljaisia pyöräteitä. Kyllä yläasteen lopulla jo ajoin kadulla helposti, vaikka olen poikkeuksellisen lahhjaton pyöräilijä, enkä siksi jaksa tippaakaan ymmärtää jalkakäytäväpyöräilijöitä. Joillain reiteillä lähes päivittäin on kävelijänä joutumassa pyörän alle jalkakäytävällä. Kävelijän ja juoksijan, ison ja pienen pitää voida luottaa, että jalkakäytävällä saa kulkea turvassa. Jalankulkijan velvollisuus ei ole kytätä porttikongissa tuleeko jalkakäytävää pyörä joka ajaa täysillä päälle. Jos kyseessä on tosiaan jalkakäytävä eikä pyörätie, niin poliisin kommentti on käsittämätön ja törkeä ja mielestäni hänen tulee saada siitä varoitus, koska se ei noudata lakia. Jalkakäytäväpyöräilyn vähättely ja jalankulkijoiden varottelu onn sama kuin jos sanoisi, että autoilijan pitää aina vilkuilla jos vaikka joku tulisikin vasenta kaistaa ajaen vastaan. Sitten kun tulee ja oikein ajanut loukkaantuu ja toinen osapuoli pakenee paikalta, niin sanotaan että mikset itse varonut. Taas pyöräteillä lapset eivät saa ryntäillä, jalkakäytävä on heitä varten.
Pyörätiet ovat Suomessa hyvin usein ihan samanlaisia kuin jalkakäytävät. Ainoa ero on liikennemerkki. Ja niitä liikennemerkkejä taas moni ei huomaa, koska niitä on vain risteyksissä..

Eli käytännössä joku joka tulee vaikka porttikongista tai kaupan ovesta ulos ei voi tietää, onko se ulkopuolella oleva väylä pyörätie vai jalkakäytävä jollei ole käynyt katsomassa merkkejä.
 
vierailija
Persujen suosimat ulosmenoteiden varrelle rakennettavat ostoskeskukset ovat niitä jotka keskustojen vetovoimaa etupäässä tuhoavat. Esimerkiksi Kouvolan keskusta ei ole kuin varjo entisestään tällaisen ostoskeskuksen rakentamisen jälkeen.
Ostareita rakennetaan, koska viherpunikit tekevät vaikeaksi, jopa mahdottomaksi, keskustoissa asioimisen autoilla. Sitä saa mitä tilaa.
 

Yhteistyössä