Naispolkupyöräilijä teloi lapsen sairaalakuntoon ja pakeni rikospaikalta

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pyörätiet ovat Suomessa hyvin usein ihan samanlaisia kuin jalkakäytävät. Ainoa ero on liikennemerkki. Ja niitä liikennemerkkejä taas moni ei huomaa, koska niitä on vain risteyksissä..

Eli käytännössä joku joka tulee vaikka porttikongista tai kaupan ovesta ulos ei voi tietää, onko se ulkopuolella oleva väylä pyörätie vai jalkakäytävä jollei ole käynyt katsomassa merkkejä.
No ei minulla ole koskaan ollut tällaista ongelmaa että en tietäisi onko kyseessä pyörätie, paitsi jossain vieraassa kaupungissa ehkä. Jos asia on epäselvä, niin sen voi kerran tarkistaa ja sitten sen tietää aina. Ja nythän koronan aikana ei tarvitse käydä vieraissa kaupungeissakaan. Yleensä pyörätie on eri värinen kuin jalkakäytävä, siinä ei ole laatoitusta ja hyvin usein siihen on maalattu pyörän kuvia asfalttiin. Jos sinulla pyöräilijänä on vaikeuksia tunnistaa pyöräteitä, niin voit aina varmuuden vuoksi taluttaa kunnes pystyt tarkistamaan liikennemerkit. Voit myös aina ajaa autokaistan reunassa, se ei ole kiellettyä kuin moottoriteillä. Jotain karttojakin joissain kaupungeissa julkistetaan joissa on merkittynä pyöräilyreitit. Meistä useimmat eivät tule joka päivä lukuisista uusista ja ennenkokemattomista porteista vaan olemme urautuneet samoille reiteille. Jos kuitenkin esim. työn takia joutuu koko ajan uusille kaduille, joilla ei ole ikinä ennen käynyt, niin sitten varmaankin joutuu myös erikseen miettimään onko kyseessä pyörätie. :) Ja kun toteaa, että ei ole ja rentoutuu, niin pyöräilijä jo ajaakin päälle jalkakäytävällä ja saa siitä poliisilta vain päänsilitystä. Ainoa mistä pyöräilijöitä sakotetaan on valottomuus, häiritseehän se autoilijoita. Miksipä kukaan noudattaisi liikennesääntöjä tai kunnioittaisi jalankulkijoita, kun rikkomuksista ei seuraa mitään?
 
vierailija
"Vastaajat pitivät tulevaisuuden uhkina erityisesti yksityisautoilun rajoittamista ja uusien ostoskeskusten avaamista.

Kauppaketju HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen kertoo olevansa erittäin huolissaan Helsingin viimeaikaisesta kaupunkisuunnittelun kehityksestä. Karjalaisen mukaan kaupungin ydinkeskustan haastajat voittavat, jos keskustan saavutettavuutta henkilöautoilla heikennetään.

– Argumenttina on usein, että suurin osa asiakkaista tulee kivijalkaliikkeisiin julkisilla tai kävellen. Näinkin on, mutta autolla liikkuva voi ostaa jopa nelinkertaisesti enemmän, Karjalainen lataa.

– Keskustaa ei voi rakentaa vain Helsingin niemellä asuvien varaan. Heidän ostovoimansa ei yksinkertaisesti riitä nykyisten palvelujen ja elinvoimaisen keskustan ylläpitämiseen, Karjalainen sanoo."
Stadin viherpunikit kusevat omiin housuihinsa.
 
vierailija
Mitä huonompi keskustan saavutettavuus on autolla, niin sitä parempi se on muilla liikennemuodoilla. Kannattaa muistaa, että muut liikennemuodot ovat paljon tehokkaampia tilankäytön kannalta, eli saman kokoisessa katutilassa mahtuu liikkumaan paljon suurempi ihmisjoukko jos he liikkuvat jollain muulla tavalla kuin autolla. Monissa tapauksissa siinä puhutaan moninkymmenkertaisesta erosta muihin liikennemuotoihin verrattuna. Eli siis jos autoilu maksimoitaisiin, niin se samalla minimoisi sen ihmismäärän jonka on mahdollista saapua keskustaan.
 
vierailija
Mitä huonompi keskustan saavutettavuus on autolla, niin sitä parempi se on muilla liikennemuodoilla. Kannattaa muistaa, että muut liikennemuodot ovat paljon tehokkaampia tilankäytön kannalta, eli saman kokoisessa katutilassa mahtuu liikkumaan paljon suurempi ihmisjoukko jos he liikkuvat jollain muulla tavalla kuin autolla. Monissa tapauksissa siinä puhutaan moninkymmenkertaisesta erosta muihin liikennemuotoihin verrattuna. Eli siis jos autoilu maksimoitaisiin, niin se samalla minimoisi sen ihmismäärän jonka on mahdollista saapua keskustaan.
Joo, Suomihan on sen verran tiheästi asuttu maa, että päät kolisee yhteen...
 
  • Haha
Reactions: Echo
vierailija
No ei minulla ole koskaan ollut tällaista ongelmaa että en tietäisi onko kyseessä pyörätie, paitsi jossain vieraassa kaupungissa ehkä. Jos asia on epäselvä, niin sen voi kerran tarkistaa ja sitten sen tietää aina. Ja nythän koronan aikana ei tarvitse käydä vieraissa kaupungeissakaan. Yleensä pyörätie on eri värinen kuin jalkakäytävä, siinä ei ole laatoitusta ja hyvin usein siihen on maalattu pyörän kuvia asfalttiin. Jos sinulla pyöräilijänä on vaikeuksia tunnistaa pyöräteitä, niin voit aina varmuuden vuoksi taluttaa kunnes pystyt tarkistamaan liikennemerkit. Voit myös aina ajaa autokaistan reunassa, se ei ole kiellettyä kuin moottoriteillä.
Ei normaali suomalainen pyörätie kyllä ole mitenkään eri värinen kuin mitä jalkakäytävä. Ihan normaali asfaltti siinä on, tai sitten joissain tapauksissa laatoitus. Pyörän kuvia asfaltissa saattaa olla lähinnä niissä harvinaisissa tapauksissa missä on erikseen pyörätie ja jalkakäytävä ja niitä erottaa valkoinen viiva. Tosin silloinkin niitä pyörän kuvia on lähinnä risteyksissä. Näitä erikseen jaettuja pyöräteitä tosin ei ole kaikissa kaupungeissakaan yhtään kappaletta.

Ajoradan ("autokaista") reunassa ei saa lain mukaan ajaa jos rinnalla kulkee pyörätie, paitsi siinä tapauksessa jos pyörätie on ajoradan vasemmassa laidassa. Eli siis jos joku ajaa ajoradan reunassa tietämättä, että oikealla puolella oleva väylä onkin pyörätie eikä jalkakäytävä, niin syyllistyy rikokseen (toki käytännön elämässä on äärimmäisen harvinaista, että pyöräilijää sakotettaisiin väärässä paikassa ajamisesta, mutta rikos se on yhtä lailla).
 
Mitä huonompi keskustan saavutettavuus on autolla, niin sitä parempi se on muilla liikennemuodoilla. Kannattaa muistaa, että muut liikennemuodot ovat paljon tehokkaampia tilankäytön kannalta, eli saman kokoisessa katutilassa mahtuu liikkumaan paljon suurempi ihmisjoukko jos he liikkuvat jollain muulla tavalla kuin autolla. Monissa tapauksissa siinä puhutaan moninkymmenkertaisesta erosta muihin liikennemuotoihin verrattuna. Eli siis jos autoilu maksimoitaisiin, niin se samalla minimoisi sen ihmismäärän jonka on mahdollista saapua keskustaan.
Aika tasoissa ovat.
Moneen autoon mahtuu 5 henkilöä. Pistetään 5 ihmistä pyöräilemään, nii tarvitsevat myös paljon tilaa, tai ainakin mä oon semmonen etten viitsi törmäillä toiseen.
Parkkipaikat: Meidän verannalla on 3-4 pyörää, tilaa menee pyöriin 2 m ettei ne kaadu. (Toki myönnetään: pyöräteline veisi vähemmän tilaa)

Toki työmatkaliikenteessä ei matkusta usein kuin 1 aikuinen. Mutta jos on vaikka 5 pyöräilijän letka maantiellä, niin turvavälien kanssa se on melkein 50 m letka. Kävelykadulla mahtuu sivuille joo, mut en mä ihan vieressä polje, ettei kolise toiseen fillaristiin.

Ja mitä enemmän nopeutta fillaristeilla, niin turvavälit on sitä isommat.
Mä en halua pyöräillä täpötäydellä kävelykadulla kaupungin keskustassa jossa kolisee 50 muuta fillaristia, sekin on vaarallista.
 
vierailija
Jotain karttojakin joissain kaupungeissa julkistetaan joissa on merkittynä pyöräilyreitit.
Kävinpä katsomassa oman asuinpaikkakuntani pyöräreittikarttaa. Se ei kyllä kovin hyvin vastannut todellisuuden kanssa, vaan monia sellaisia reittejä mitkä oikeasti ovat jalkakäytäviä oli merkitty pyöräteiksi ja monia sellaisia reittejä mitkä ovat pyöräteitä ei oltu ollenkaan merkitty siihen karttaan. Eli selkeästi kaupungin tekninen virasto ei itsekään tiedä mihin kaikkiin paikkoihin ovat pyörätien kylttejä läiskineet, tai jättäneet läiskimättä (mikä toki on arvattavissa muutenkin jos katselee kylttien kirjoa)...
 
vierailija
Pyörätiet ovat Suomessa hyvin usein ihan samanlaisia kuin jalkakäytävät. Ainoa ero on liikennemerkki. Ja niitä liikennemerkkejä taas moni ei huomaa, koska niitä on vain risteyksissä..

Eli käytännössä joku joka tulee vaikka porttikongista tai kaupan ovesta ulos ei voi tietää, onko se ulkopuolella oleva väylä pyörätie vai jalkakäytävä jollei ole käynyt katsomassa merkkejä.
Yleensä jos tulee porttikongista tai kaupasta, niin on itse sinne ajanut. Saattaa jopa olla, että asuu siinä talossa. Silloin vähän niin kuin pitäisi tietää asia. Ja muutenkin tuo on tuollaista pyöräilijöille tyypillistä vastuunpakoilua ja tyhmäksi heittäytymistä. Ei nopeusrajoituskylttejäkään ole joka korttelissa parin metrin välein, mutta silti se portikongista tuleva autoilija joutuu noudattamaan lakia.

Helsingissä kyllä jalkakäytävän tunnistaa aika hyvin koska täällä on asia hoidettu järkevästi ja todettu, että jalkakäytävälle ei mahdu pyöräilijöitä. Lähtökohtaisesti kun sinä pitäisi pystyä ohittamaan ja liikenteen olla kaksisuuntaista. Siihen ei keskusta-alueen jalkakäytävä riitä. Valitettavasti tätä ei ole joka paikassa ymmärretty ja niitä yhdistetyn pyörä- ja kävelytien merkkejä on ties minkälaisilla kapeilla ränneillä. Tämä siitä huolimatta, että vieressä kulkaa ihan 40 km/h tai peräti 30 km/h nopeusrajoitettu tie, jossa pyöräilijä pärjäisi oikein hyvin. Paremmin kuin siellä jalkakäytävällä.
 
vierailija
Ei normaali suomalainen pyörätie kyllä ole mitenkään eri värinen kuin mitä jalkakäytävä. Ihan normaali asfaltti siinä on, tai sitten joissain tapauksissa laatoitus. Pyörän kuvia asfaltissa saattaa olla lähinnä niissä harvinaisissa tapauksissa missä on erikseen pyörätie ja jalkakäytävä ja niitä erottaa valkoinen viiva. Tosin silloinkin niitä pyörän kuvia on lähinnä risteyksissä. Näitä erikseen jaettuja pyöräteitä tosin ei ole kaikissa kaupungeissakaan yhtään kappaletta.

Ajoradan ("autokaista") reunassa ei saa lain mukaan ajaa jos rinnalla kulkee pyörätie, paitsi siinä tapauksessa jos pyörätie on ajoradan vasemmassa laidassa. Eli siis jos joku ajaa ajoradan reunassa tietämättä, että oikealla puolella oleva väylä onkin pyörätie eikä jalkakäytävä, niin syyllistyy rikokseen (toki käytännön elämässä on äärimmäisen harvinaista, että pyöräilijää sakotettaisiin väärässä paikassa ajamisesta, mutta rikos se on yhtä lailla).
Laki on muuttunut, ajoradalla saa pyöräillä vaikka olisi pyörätie. Ja teethän rikoksen joka tapauksessa jalkakäytävällä ajamalla sekä vanhan että uuden lain mukaan, erona se, että siinä todennäköisesti joku muukin loukkaantuu kuin sinä itse. Jalkakäytävät ovat meillä päin valkeaa laattaa enimmäkseen. Eiköhän ole parasta, että jätät pyörän kotiin ja kövelet, jos se on sinulle noin vaikeaa erottaa pyörätiet ja seurata lakimuutoksia.
 
vierailija
Yleensä jos tulee porttikongista tai kaupasta, niin on itse sinne ajanut. Saattaa jopa olla, että asuu siinä talossa. Silloin vähän niin kuin pitäisi tietää asia. Ja muutenkin tuo on tuollaista pyöräilijöille tyypillistä vastuunpakoilua ja tyhmäksi heittäytymistä.
Se on tietysti eri asia jos siellä asuu, mutta varsinkin jalankulkijan ja autoilijan on kyllä usein hankala tietää, että onko jossain kenties satojen metrien päässä risteyksissä pyörätien kylttiä kumpaankaan suuntaan. Eivät siis tiedä, että minkälaiselle väylälle astuvat ulos talon ovesta tai portista.
 
vierailija
Laki on muuttunut, ajoradalla saa pyöräillä vaikka olisi pyörätie. Ja teethän rikoksen joka tapauksessa jalkakäytävällä ajamalla sekä vanhan että uuden lain mukaan, erona se, että siinä todennäköisesti joku muukin loukkaantuu kuin sinä itse. Jalkakäytävät ovat meillä päin valkeaa laattaa enimmäkseen. Eiköhän ole parasta, että jätät pyörän kotiin ja kövelet, jos se on sinulle noin vaikeaa erottaa pyörätiet ja seurata lakimuutoksia.
Jaahas, pyöräilyprovoilija saapui ketjuun...
 
vierailija
Aika tasoissa ovat.
Moneen autoon mahtuu 5 henkilöä. Pistetään 5 ihmistä pyöräilemään, nii tarvitsevat myös paljon tilaa, tai ainakin mä oon semmonen etten viitsi törmäillä toiseen.
Parkkipaikat: Meidän verannalla on 3-4 pyörää, tilaa menee pyöriin 2 m ettei ne kaadu. (Toki myönnetään: pyöräteline veisi vähemmän tilaa)

Toki työmatkaliikenteessä ei matkusta usein kuin 1 aikuinen. Mutta jos on vaikka 5 pyöräilijän letka maantiellä, niin turvavälien kanssa se on melkein 50 m letka. Kävelykadulla mahtuu sivuille joo, mut en mä ihan vieressä polje, ettei kolise toiseen fillaristiin.

Ja mitä enemmän nopeutta fillaristeilla, niin turvavälit on sitä isommat.
Mä en halua pyöräillä täpötäydellä kävelykadulla kaupungin keskustassa jossa kolisee 50 muuta fillaristia, sekin on vaarallista.
Kaupunkiajossa yhdessä henkilöautossa on keskimäärin jotain 1,2-1,5 henkilöä. Ei siis paljonkaan enempää kuin yhdessä polkupyörässä. Mutta sekä leveys- että pituussuunnassa auto vie paljon enemmän tilaa ja vaatii myös pidemmät turvavälit kuin polkupyörä. Mitä parkkipaikkoihin tulee, niin jos ajatellaan, että vaikka 20 auton parkkikenttä ajoteineen olisikin pyöräpysäköintialue, niin sinne mahtuisi satoja pyöriä, veikkaan, että ainakin 500 jos se ängetään siinä määrin täyteen kuin mitä vaikkapa koulujen ja rautatieasemien pyöräpysäköintialueet usein ovat.

Ja se on oli tosiaan vaan polkupyörät, joka on yksi liikennemuodoista. Esimerkiksi bussissa kulkee kahden henkilöauton (=noin 3 ihmistä) vaatimassa katutilassa kymmeniä ihmisiä. Vielä tehokkaampia ovat raitiovaunut, joissa puolenkymmenen henkilöauton (=ehkä 7 ihmistä) viemässä tilassa kulkee 200-300 ihmistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Se on tietysti eri asia jos siellä asuu, mutta varsinkin jalankulkijan ja autoilijan on kyllä usein hankala tietää, että onko jossain kenties satojen metrien päässä risteyksissä pyörätien kylttiä kumpaankaan suuntaan. Eivät siis tiedä, että minkälaiselle väylälle astuvat ulos talon ovesta tai portista.
No mitä väliä sillä on? Autoilija väistää joka tapauksessa kulkijoita. Jalankulkija jää pyörän alle jalkakäytävälläkin, joskin näin ei pitäisi olla, mutta pyöräilijä on se joka voi tilanteen muuttaa.
 
vierailija
No mitä väliä sillä on? Autoilija väistää joka tapauksessa kulkijoita. Jalankulkija jää pyörän alle jalkakäytävälläkin, joskin näin ei pitäisi olla, mutta pyöräilijä on se joka voi tilanteen muuttaa.
Tuolla ylempänä kirjoitettiin, että esim. lasten voi antaa vapaammin kulkea jalkakäytävällä kuin pyörätiellä. Mutta tosiaan sitä varten pitäisi lapsesta huolehtivan aikuisen tietää, että onko se paikka missä he kulkevat jalkakäytävä vai pyörätie. Ja siinä pitää muistaa, että pyörätie voi olla yksisuuntainenkin, eli vaikka yhdessä suunnassa ei risteyksessä olisikaan pyörätien merkkiä niin toisessa päässä sellainen voi risteyksessä olla. Eli siis paikan statuksen määrittelemiseksi saattaa joutua tarkistamaan kyltit kahdessa eri risteyksessä.
 
vierailija
Tuolla ylempänä kirjoitettiin, että esim. lasten voi antaa vapaammin kulkea jalkakäytävällä kuin pyörätiellä. Mutta tosiaan sitä varten pitäisi lapsesta huolehtivan aikuisen tietää, että onko se paikka missä he kulkevat jalkakäytävä vai pyörätie. Ja siinä pitää muistaa, että pyörätie voi olla yksisuuntainenkin, eli vaikka yhdessä suunnassa ei risteyksessä olisikaan pyörätien merkkiä niin toisessa päässä sellainen voi risteyksessä olla. Eli siis paikan statuksen määrittelemiseksi saattaa joutua tarkistamaan kyltit kahdessa eri risteyksessä.
No en kyllä ole kokenut tätä yksin tai lapsen kanssa niin isoksi ongelmaksi, että en tietäisi olenko pyörätiellä vai en. Ehkä joskus pitää tarkistaa jos teitä on uusittu. Mutta jalkakäytävällä pyöräilijät ovat iso ongelma ja vaarallisia aikuisillekin saati lapsille. Kolmevuotias ei enää juokse jalkakäytävältö suoraan autotielle vaikka ei pidä kädestä, mutta pyöriä ei hän ehdi kytätä senkään vertaa kuin aikuiset kun ne syöksyvät sentin päästä kolmeakymppiä Olemme me joutuneet väistämään myös pyörätiellä ajavia autoja, joten ehkä tämä teiden status tosiaan on ongelma joillekin. Ehkä pitäisi olla erityisiä liikenteenvalvojia, jotka neuvoisivat tarvittaessa sakkolapun kera.
 
vierailija
No en kyllä ole kokenut tätä yksin tai lapsen kanssa niin isoksi ongelmaksi, että en tietäisi olenko pyörätiellä vai en. Ehkä joskus pitää tarkistaa jos teitä on uusittu. Mutta jalkakäytävällä pyöräilijät ovat iso ongelma ja vaarallisia aikuisillekin saati lapsille. Kolmevuotias ei enää juokse jalkakäytävältö suoraan autotielle vaikka ei pidä kädestä, mutta pyöriä ei hän ehdi kytätä senkään vertaa kuin aikuiset kun ne syöksyvät sentin päästä kolmeakymppiä Olemme me joutuneet väistämään myös pyörätiellä ajavia autoja, joten ehkä tämä teiden status tosiaan on ongelma joillekin. Ehkä pitäisi olla erityisiä liikenteenvalvojia, jotka neuvoisivat tarvittaessa sakkolapun kera.
Mutta miksi pyörätiellä pyöräily on turvallista ja jalkakäytävällä pyöräily vaarallista? Se pyörätien kylttikö sen aiheuttaa?
 
vierailija
Mutta miksi pyörätiellä pyöräily on turvallista ja jalkakäytävällä pyöräily vaarallista? Se pyörätien kylttikö sen aiheuttaa?
Ai miksi on vaarallisempaa aikuiselle ja kolmevuotiaalle lapselle, miksei jotka kävelevät jalkakäytävällä, että pyöräilijä kaahaa heidän takaansa kolmeakymppiä, verrattuna että tämä ajaisi toisella puolella tietä olevalla pyörätiellä? No just sen kyltin takia, että tietää kummalla puolen pitäisi olla turvallista kävellä ilman että tarvitsee kytätä pyöriä. Et kai kysy vakavissaan?
 
vierailija
Ai miksi on vaarallisempaa aikuiselle ja kolmevuotiaalle lapselle, miksei jotka kävelevät jalkakäytävällä, että pyöräilijä kaahaa heidän takaansa kolmeakymppiä, verrattuna että tämä ajaisi toisella puolella tietä olevalla pyörätiellä? No just sen kyltin takia, että tietää kummalla puolen pitäisi olla turvallista kävellä ilman että tarvitsee kytätä pyöriä. Et kai kysy vakavissaan?
...miksei vanhuksillekin piti sanomani.
 
vierailija
Ai miksi on vaarallisempaa aikuiselle ja kolmevuotiaalle lapselle, miksei jotka kävelevät jalkakäytävällä, että pyöräilijä kaahaa heidän takaansa kolmeakymppiä, verrattuna että tämä ajaisi toisella puolella tietä olevalla pyörätiellä? No just sen kyltin takia, että tietää kummalla puolen pitäisi olla turvallista kävellä ilman että tarvitsee kytätä pyöriä. Et kai kysy vakavissaan?
Millä ihmeen toisella puolella olevalla pyörätiellä? Monesti kaikki ne kaikki ovat pyöräteitä. Varsinkaan uudemmilla kaduilla harvoin on jalkakäytäviä olemassa.

Sitä paitsi vaikka toisella puolella olisi pyörätie ja toisella puolella jalkakäytävä, niin todennäköisesti joudut kuitenkin kävelemään siellä pyörätiellä, jos olet matkalla sinne puolelle.
 
vierailija
Millä ihmeen toisella puolella olevalla pyörätiellä? Monesti kaikki ne kaikki ovat pyöräteitä. Varsinkaan uudemmilla kaduilla harvoin on jalkakäytäviä olemassa.

Sitä paitsi vaikka toisella puolella olisi pyörätie ja toisella puolella jalkakäytävä, niin todennäköisesti joudut kuitenkin kävelemään siellä pyörätiellä, jos olet matkalla sinne puolelle.
No me kyllä päivittäin kävellään kuvaamani laisilla kaduilla, joita on useita lähellä. Toisella puolen on pyörätie ja lähes aina myös joko yhdistetty tai rinnalla kulkeva jalankulkutie. Toisella puolella on pelkkä jalkakäytävä.

On todella karmeaa, jos teillä ei ole ollenkaan jalkakäytäviä. Kannattaa muuttaa laadukkaampaan kaupunkiin. Tai voihan olla, että et vain ole huomaannut niiden olevan jalkakäytäviä kiitäessäsi kolmeakymppiä mustissa trikoissa jalankulkijoiden välissä? Ihmettelen kyllä hiukan, että miksi esität kysymyksen jalkakäytäväpyöräilystä, jos kotikaupungissasi ei ole lainkaan jalkakäytäviä.
 
vierailija
No me kyllä päivittäin kävellään kuvaamani laisilla kaduilla, joita on useita lähellä. Toisella puolen on pyörätie ja lähes aina myös joko yhdistetty tai rinnalla kulkeva jalankulkutie. Toisella puolella on pelkkä jalkakäytävä.

On todella karmeaa, jos teillä ei ole ollenkaan jalkakäytäviä. Kannattaa muuttaa laadukkaampaan kaupunkiin. Tai voihan olla, että et vain ole huomaannut niiden olevan jalkakäytäviä kiitäessäsi kolmeakymppiä mustissa trikoissa jalankulkijoiden välissä? Ihmettelen kyllä hiukan, että miksi esität kysymyksen jalkakäytäväpyöräilystä, jos kotikaupungissasi ei ole lainkaan jalkakäytäviä.
Normaaleissa suomalaisissa taajamissa on laajoja alueita joilla ei juuri ole jalkakäytäviä. Tämä johtuu siitä, että uusia jalkakäytäviä ei ole tarkoituksellisesti tehty käytännössä lainkaan ainakaan 80-luvun jälkeen. Toki jalkakäytäviä on vahingossa syntynyt jonkin verran sen jälkeenkin, esimerkiksi siten, että pyörätien kyltti on unohtunut laittaa tai se on kadonnut. Nykyisin tehdään pyöräteitä jotka ovat niin kuin jalkakäytävät, mutta ne on varustettu pyörätien kyltillä.
 

Yhteistyössä