Mikä???
No ei mene. Mikö sitte on raitsikkaNo metro menee maan alla ja ratiovaunu maan päällä
Valvotko sä nyt pienen kanssa? Kumpi tuli? Menikö synnytys hyvin? OnneaNo metro menee maan alla ja ratiovaunu maan päällä
ei päde Helsingissä, osan aikaa metro ei ole maan alla.No metro menee maan alla ja ratiovaunu maan päällä
Ei oo vielä syntyny sitä odotellessaValvotko sä nyt pienen kanssa? Kumpi tuli? Menikö synnytys hyvin? Onnea
On myös olemassa kokonaan maanpäällisiä metroja, kuten myös raitiovaunuja jotka menevät suuren osan matkastaan maan alla ja joilla on maanalaisia pysäkkejä.metro mennä jyristelee maa alla ja ratikka luikertelee kaduilla menemään
Se on spora.No ei mene. Mikö sitte on raitsikka
no metro lie nopeempi ainakinOn myös olemassa kokonaan maanpäällisiä metroja, kuten myös raitiovaunuja jotka menevät suuren osan matkastaan maan alla ja joilla on maanalaisia pysäkkejä.
jos metrojunan kuski köröttelis vaan pintakaasulla niin muuttuisiko se silloin ratikaksi?no metro lie nopeempi ainakin
Ei metrossa ole kaasua!jos metrojunan kuski köröttelis vaan pintakaasulla niin muuttuisiko se silloin ratikaksi?
On paljon metroja joilla on tasoristeyksiä tai jotka kulkevat katuverkossa osan matkaa. Metron pysäkkivälikin voi olla lyhyempi kuin raitiotiellä.Metro on kevytjuna, joka kulkee sähköistettyä raidejärjestelmää käyttäen ilman risteyksiä. Raitiovaunu on kevytjuna, joka saa käyttövoimansa sähköjohdoista ja kulkee usein osana katuverkkoa ja siten joutuu alistumaan liikennevaloille. Metro on sen takia nopeampi ja siinä on pidemmät pysäkkivälit.
Eivät ole metroja, jos niillä on risteyksiä. Eivätkä metrot kulje katuverkossa koska metron määrittelevä ominaisuus on sähköistetty raide eikä sellaista voi tehdä katuverkkoon.On paljon metroja joilla on tasoristeyksiä tai jotka kulkevat katuverkossa osan matkaa. Metron pysäkkivälikin voi olla lyhyempi kuin raitiotiellä.
Liikennevaloille "altistuminen" ei välttämättä merkitse juuri mitään nopeuden kannalta, jos kulkuneuvolle taataan sataprosenttinen liikennevaloetuus, eli se ei lähtökohtaisesti koskaan joudu odottelemaan liikennevaloissa tai edes hidastamaan niihin.
Menepä vaikka Osloon katsomaan metroa jolla on tasoristeyksiä. Tai esim. Frankfurt am Mainiin katsomaan metroa joka kulkee katuverkossa.Eivät ole metroja, jos niillä on risteyksiä. Eivätkä metrot kulje katuverkossa koska metron määrittelevä ominaisuus on sähköistetty raide eikä sellaista voi tehdä katuverkkoon.
Yhdelläkään raitiovaunulla ei ole sähköistettyä raidetta, vaan ne saavat käyttövirtansa ilmassa kulkevista ajolangoista. Myöskään Oslon T-bane ei ole metro niiltä osin kun se kulkee ajolangallisilla reiteillä. En koko järjestelmää tunne, mutta uskallan väittää että kaikki katuverkon osat ovat ajolangallisia eli raitiovaunuja. Keskelle katua ei virtakiskoa rakenneta. Ilmeisesti Frankfurtissa on sama tilanne: "Suuri osa verkostosta koostuu Stadtbahn-verkosta, jolla on risteyksiä muiden liikennevälineiden kanssa, ainoastaan U4 on kokonaan eristetty muusta liikenteestä, joten sitä voi kutsua 'aidoksi' metroksi." (wikipedia). Kuvien perusteella Frankfurtin stadtbahn on todellakin pikaraitiotie.Menepä vaikka Osloon katsomaan metroa jolla on tasoristeyksiä. Tai esim. Frankfurt am Mainiin katsomaan metroa joka kulkee katuverkossa.
PS. Kaikilla raitiovaunuillakin on sähköistetyt raiteet ja silti ne kulkevat katuverkossa.
Mitään sellaista määritelmää ei ole, että metrossa tulisi olla virroitus virtakiskosta.Yhdelläkään raitiovaunulla ei ole sähköistettyä raidetta, vaan ne saavat käyttövirtansa ilmassa kulkevista ajolangoista. Myöskään Oslon T-bane ei ole metro niiltä osin kun se kulkee ajolangallisilla reiteillä. En koko järjestelmää tunne, mutta uskallan väittää että kaikki katuverkon osat ovat ajolangallisia eli raitiovaunuja. Keskelle katua ei virtakiskoa rakenneta. Ilmeisesti Frankfurtissa on sama tilanne: "Suuri osa verkostosta koostuu Stadtbahn-verkosta, jolla on risteyksiä muiden liikennevälineiden kanssa, ainoastaan U4 on kokonaan eristetty muusta liikenteestä, joten sitä voi kutsua 'aidoksi' metroksi." (wikipedia). Kuvien perusteella Frankfurtin stadtbahn on todellakin pikaraitiotie.
Kyllä se on se määrittävä tekijä.Mitään sellaista määritelmää ei ole, että metrossa tulisi olla virroitus virtakiskosta.
Ei - metron kaasussa on vain kaksi asentoa - päällä ja pois.jos metrojunan kuski köröttelis vaan pintakaasulla niin muuttuisiko se silloin ratikaksi?