Maaliskuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja Dohelo
  • Ensimmäinen viesti
Mulla just tällä viikolla sano että viikolla 16 olevassa neuvolassa aletaan kuuntelemaan sikiön sykkeitä ja ottamaan sf mittaa. Että sitä ennen ei kuunnella. En muistanu että se on noin myöhään. Toki kun tässä jo kolmatta oottaa ni neuvolat taitaa olla harvemmassa kun ensikertalaisella?

Kotidopleria en oo koskaan hankkinut sen takia, että sitten kun niitä sykkeitä ei löydäkään niin siinäpä vasta paniiki iskeekin, joka taas ei ole hyväksi mulle eikä vauvalle. Samasta syystä ammattilaiset ei niitä varsinaiseti fanita. Se on kumminkin taitolaji se kuuntelu ja kotidoplerit hepposia verrattuna neuvolan värkkeihin.
 
  • Tykkää
Reactions: pikkutikkui
Sabbis
Esikoista odottaessani kuunneltiin sydänääniä heti ekassa neuvolassa, eli oisko ollut just rv8. Ja löytyi kyllä silloin samantien. Toivon todella, että nyt maanantaina kans kuunnellaan, muuten saatan olla vähän pettynyt .. Mulla oli myös edellisessä raskaudessa kotidoppleri ja löysin kyllä silloin sykkeen aika helposti. Muistaakseni just viikosta 8 lähtien Voi tosiaan olla vaikee löytää ja ilmeisesti riippuu myös ihmisen anatomiasta, et miten helposti löytää ja osaako etsiä oikeasta kohdasta...Dopplerin olen jo myynyt pois ja en aio toista hankkia, kun se oli kuitenkin aika vähän aikaa käytössä, kun sit alkoi tuntemaan sikiön liikkeet. Kaverilla on kyllä doppleri, niin sanoi kyllä että sitä voin tulla kokeilemaan Neuvolan käytännöt poikkeaa kyllä toisistaan jonkun verran ja varmasti jossain just kuummellaan aikaisemmin kuin muualla. Meillä esim. myös ultrattiin lääkärineuvolassa
 
Meillä neuvolatäti sanoi, että aikasintaan hein koneella hän on kuullut sykkeet rv 10 jälkeen. Eli ei edes kokeile ennen.
Mutta mua hän tais sääliä, kun pyysin uutta käyntiä ennen nt-ultraa ihan vaan pelkästään et kokeiltas sitä sykettä kuunnella. Niimpä hän antoi suoraan ajan ultraan naapurikaupungin neuvolaan ensi perjantaille. Enhän mä edes tiennyt niitä laitteita olevan mein neuvoloissa. Mut mulla kuitenkin on sitä masennustaustaa ja varsinkin unettomuutta ku alkaa kaikki maailman asiat pyörii öisin päässä. Ehkä se vaikutti asiaan, ja ruuhkaa ei tainnut olla myöskään. Tuskin ois ehottanu jos siellä olis ollu ajat kiven alla.

Tänä aamuna ei vaan mee mikään kiintee alas, täytyy kokeilla omenaa vielä. Pitäis vaan mennä ulos lounaalle kaverin ja mein taaperon kans. Ja shoppailee jtn parempaa alusvaatetta ja äitiyssukkahousut xD
 
@Puolu No tuopa juuri mietityttää, että mitäs sit jos sykkeitä ei joku kerta löytyisikään. Ja sitten toisaalta se, että jääkö käyttämättä, jos liikkeet alkaa tuntua aiemmin kuin esikoisesta, jotka alkoi kyllä tosi myöhään ja taisi olla lähempänä 20 viikkoa vasta!

Taidan ainakin 1. neuvolakäynnin odottaa, joka on torstaina. Voisinpa vaikka siellä kysellä et kannattaako doppleri. Ja samalla jutella siitä, että miten ja seurataanko raskauden kehitystä tarkemmin aiemman taustan takia. Luulen et jo verenpainelääke saattaa sen tuoda et olisi ylimääräisiä ultria äitipolilla, sikiön kasvun seuraamiseksi.

@Rozaa Onpa hyvä, että huolesi kuultiin ja pääset ylimääräiseen ultraan ja jo ensi viikolla. Tosi kiva juttu :)

Minkäkokoinen se maaliskuisten FB-ryhmä muuten on? En vielä tohdi itse liittyä, mutta mietiskelin vähän et jokin pienempi suljettu ryhmä voisi jossain kohden olla kiva :)
 
Miten musta tuntuu että kaikkialla on vauvamahoja vai kiinnittääkö niihin vaa enemmän huomiota. Mä ehkä jo vähä odotan sitä kun maha alkaa oikeasti näkyä. Esikoisesta piilottelin mahaa mutta nyt meinaan pukeutua niin että se näkyy:) tämä raskaus on suurella todennäköisyydellä meidän viimeinen jos loppuun asti päästään. Osoitatteko te mähän kasvua?

Toinen asia mitä tänäänkin on ollut mielenpäällä niin että koska kertoa töissä. Esimieheni on nainen ja meillä on todella hyvät välit :) myös muutenkin ku vaan töissä. Meidän pojat on aika samaa kokoa ja tavaray/vaatteet kiertää. Ja viestiä menee ja tulee myös vapaalla. Meillä on ollut myös puhetta että hankkiako toinen lapsi vai ei, joten ei tämä yllätyksenä tule :) jos ei olisi tätä esimies-alainen asetelmaa niin varmaan kertoisin jo. Jotenkin tuntuu että "valehtelen" jos odotan nt-ultran jälkeiseen aikaan.

Ugh, olen puhunut.
 
Mulla oli toista odottaessa doppleri ja luultavasti aion sellaisen nytkin hankkia. Silloin löysin sykkeet noin rv10. Neuvoloiden suhtautuminen niihin taitaa ihan kautta linjan olla todella nihkeä, ihan kuin heidän suhtautumisensa myös Googleen ja näihin keskustelupalstoihin
Oon ymmärtänyt että suhtautuminen on nihkeä juuri siksi, että se työllistää heitä niin paljon, kun äidit haluaa ylimääräisille käynneille, kun ei saakaan itse sykkeitä kuulumaan. Mulla on molemmista ollut istukka suoraan edessä, niin voin kuvitella miten haastavaa se kykkeen esiin saaminen olisi itselle, kun välillä sitä sai neuvolassakin oikeen onkimalla onkia alkuun.
Mammapalstojen aiheuttamat nihkeydet neuvolassa myös ymmärrän, kun meillä ainakin esikoisen vauvaryhmässä syntyi ihan mahdoton rokotushässäkkä ja moni jätti joitain rokotuksia ottamatta ihan vaan kun pari ihmistä siellä villitsi riskipelkoa oikeen huolella.


Huh huh tääl on kyl parit päivät ollu niin huono olo. Kellokin sanoo että oon nukkunut kehnosti vaikka viime yöllekin unta oli yhteensä 8 tuntia. Heräilen tosi paljon ja olo on tukala. Ah ihana alkuraskaus! No silti yhä parempi että on oireita toki. Mä ajattelin että jos ensiviikolla lääkärin ultrassa on kaikki hyvin, voisin harkita faceryhmään liittymistä.
 
  • Rakkaus
Reactions: Mirella92
@Puolu No tuopa juuri mietityttää, että mitäs sit jos sykkeitä ei joku kerta löytyisikään. Ja sitten toisaalta se, että jääkö käyttämättä, jos liikkeet alkaa tuntua aiemmin kuin esikoisesta, jotka alkoi kyllä tosi myöhään ja taisi olla lähempänä 20 viikkoa vasta!

Taidan ainakin 1. neuvolakäynnin odottaa, joka on torstaina. Voisinpa vaikka siellä kysellä et kannattaako doppleri. Ja samalla jutella siitä, että miten ja seurataanko raskauden kehitystä tarkemmin aiemman taustan takia. Luulen et jo verenpainelääke saattaa sen tuoda et olisi ylimääräisiä ultria äitipolilla, sikiön kasvun seuraamiseksi.

@Rozaa Onpa hyvä, että huolesi kuultiin ja pääset ylimääräiseen ultraan ja jo ensi viikolla. Tosi kiva juttu

Minkäkokoinen se maaliskuisten FB-ryhmä muuten on? En vielä tohdi itse liittyä, mutta mietiskelin vähän et jokin pienempi suljettu ryhmä voisi jossain kohden olla kiva
Tällä hetkellä ryhmässä on 27 :)
 
Tällä hetkellä ryhmässä on 27
Kivan pikkuinen ryhmä. Mielellään sitä juu mukaan ponkaisee jos ultrassa saadaan sykkivä sydän näkyviin keskiviikkona :). Ootteko kukaan saanu lääkärin ultrasta sitä kuvaa mukaan? Vaikka eipä sillä, aika nopeastihan se niskapoimu-ultrakin sieltä sitten tulee mistä ainakin saa kuvat. Mietin vaan että sen kuvan kera olis kiva kertoa isovanhemmille.
 
  • Tykkää
Reactions: Rozaa ja Mirella92
Kivan pikkuinen ryhmä. Mielellään sitä juu mukaan ponkaisee jos ultrassa saadaan sykkivä sydän näkyviin keskiviikkona . Ootteko kukaan saanu lääkärin ultrasta sitä kuvaa mukaan? Vaikka eipä sillä, aika nopeastihan se niskapoimu-ultrakin sieltä sitten tulee mistä ainakin saa kuvat. Mietin vaan että sen kuvan kera olis kiva kertoa isovanhemmille.
Kyllä mä ainakin sain ja sain aiemmastakin raskaudesta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Puolu
Onko muilla yhtään sellasta turhautumista ilmassa, että kun ei oo oikeestaan missään kohtaa normaali olo? Koko ajan joko turvottaa tai yrjöttää ja nukun aika huonosti, niin vähän on sellasta ahdistusta ilmassa. Sit siitäkin tulee huono omatunto, et nyt ei sais ahdistua kun oon raskaana ja se on ihan mielettömän ihana asia ja on suorastaan etuoikeus raskautua näin nopeasti. On tää kyllä melkosta hommaa :D.
.
 
Onko muilla yhtään sellasta turhautumista ilmassa, että kun ei oo oikeestaan missään kohtaa normaali olo? Koko ajan joko turvottaa tai yrjöttää ja nukun aika huonosti, niin vähän on sellasta ahdistusta ilmassa. Sit siitäkin tulee huono omatunto, et nyt ei sais ahdistua kun oon raskaana ja se on ihan mielettömän ihana asia ja on suorastaan etuoikeus raskautua näin nopeasti. On tää kyllä melkosta hommaa .
.
Joo samaistun tähän! Miehelle itkin tässä yks päivä sitä että, minkä takia mulla on niin paljon "negatiivisia" tuntemuksia, vaikka oon odottanu koko ikäni tätä raskautumista! Oon siis todella hämmentyny näistä omista tuntemuksista ja nää yllätti mut täysin. Odotin vähän sellasta seesteisempää ja onnellista, iloista aikaa.

"Valitan" ku väsyttää ja tulee huono olo syödessä tai jos et oo syöny ja seki ärsyttää. Kaikki vähän kuvottaa. Sit mua välillä masentaa, ahdistaa, itkettää, ärsyttää muuten vaa ja kohta alanki jo nauraa. En siis yhtää pysy mukana näissä tuntemuksissa! :D niin voimakas keskenmenopelkoki alussa yllätti mut täysin. Odotan vaa innolla että pari viikkoa menis nopeesti ja ns. pahin riskiaika olis ohi :) kohta pitäis tulla aika nt-ultraan ja sekös tässä vielä jännittääki :D

Mirella92 ja salamatkustaja 9+3
 
  • Tykkää
Reactions: pikkutikkui
Moikka! Kai mäkin uskaltaudun vihdoin tänne kirjoittelemaan. Lukemassa oon käynyt jo muutaman kerran. Laskelmieni mukaan mulla olis laskettu aika 9.3. Tämä olisi meidän kolmas lapsukainen. Ikäeroa tulee aika paljon,kun esikoinen täyttää pian 11 ja kuopuskin on jo 7. Keskenmenoja on ollut kaikkiaan 3, joka saa nytkin olon aika skeptiseksi. Vähän kaikki pelottaa. Ikääkin kun on jo 39,niin miettii tietty kaikkee,että miten se tähän kaikkeen vaikuttaa.

Olo on ollut todella huono jo yli 2 viikkoa. Melkein päivittäin oon oksentanut ja koko ajan kuvottaa. Hajuaisti on 1000x tarkempi kun ennen ja kaikki hajut ällöttävä. Mikään ruoka ei oikein maistu eikä mikään juoma mene kunnolla alas. Kerrassaan karsea olotila. Onko kenelläkään hampaiden pesu ongelmallista? Mulla se teettää oksennusrefleksin ja jo se tahnan maku saa oksentamaan. Jouduin lainaan lapseni hammastahnaa tossa hetken,kun ei vaan pystynyt omalla perseen.

Noiden keskenmenojen takia pääsen tällä viikolla ultraan ja sit vasta ens viikolla eks neuvola.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Puolu ja Mirella92
Onko muilla yhtään sellasta turhautumista ilmassa, että kun ei oo oikeestaan missään kohtaa normaali olo? Koko ajan joko turvottaa tai yrjöttää ja nukun aika huonosti, niin vähän on sellasta ahdistusta ilmassa. Sit siitäkin tulee huono omatunto, et nyt ei sais ahdistua kun oon raskaana ja se on ihan mielettömän ihana asia ja on suorastaan etuoikeus raskautua näin nopeasti. On tää kyllä melkosta hommaa .
.
Kyllä, täällä myös!
Iltaisin turvottaa valtavasti, nukkumaan mennessä torkahdan ajoissa, mutta saatan pyöriä kuitenkin monta tuntia saamatta unta. Aamuisin on etova ja usein jotenkin blaah tai jopa lievän ahdistunut olo ja alan pohdiskella liikaa epäolennaisia asioita. Aamuisin olen myös sitten itkeskellyt ties mitä, isoja tai pieniä. Väsymys onneksi väistyy pääosin päivisin puuhaillessa, mutta sitten yhtäkkiä saattaa iskeä ja se tuntuu oudolta, kun ei jaksakaan ja makaan vaan jossain sohvalla - ei oo tyypillistä tämmöiselle touhuilijalle :D

Tämä on todennäköisesti ja toivottavasti viimeinen raskauteni, joten silläkin välillä huono omatunto, kun on niin toivottu asia ja haluaisin nauttia. Mutta onneksi (ja välillä harmiksi :D) fiilikset vaihtelee paljon!
 
^ Niin ja vielä piti kirjoittaa lisäksi, että huono omatunto turhautumisista senkin takia, kun voin suhteellisen hyvin kuitenkin - siis kun ei ole mitään viikkokausia kestävää oksentelua ym. Kaikki sympatiani siis sellaisista kärsiville, voin vain yrittää kuvitella, kuinka sellainen on turhauttavaa ja raskasta!
 
HAPPYHIPPO tervetuloa jengiin ja hei kaikki zemppi sinne, ite en oksentele mutta tää jatkuva oksetuskin kyllä ottaa koville ni saatika jos koko ajan ygäilis.

Kiitos mimmit vertaistuesta, tuntuu paremmalle et tätä on muillakin ilmassa, et mieliala ei välttämättä oo se ilo ylimmillään tässä alussa. Sitä energistä ja kukkeaa keskiraskautta ootelleen siis! Mäkin oon todella kova touhuumaan kaikenlaista niin ottaa tosi koville kun ei jaksa ees niitä pakollisia asioita ihan kunnialla :(.

Ostin tänään vishyä ja jotain kolmen hedelmän mehua ja niistä sai aika kivan yrjötystä taittavan juoman.
 
Katsotaan kuinka pitkä viesti tästä tulee kun koitan osallistua keskusteluun pienen tauon jälkeen.. :D
Me käytiin perjantaina varhaisultrassa ja kaikki oli just niinku piti <3 Tyyppi oli oikeassa paikassa ja sydän näkyi oikein hyvin :) Käytiin Perhe Artessa Helsingin Malmilla, ja sieltä ainakin saatiin kaks ultrakuvaa mukaan. Lähettiin siitä ultrasta suoraan miehen äitille vähän pohjoisempaan, jossa kerrottiin sitten uutiset. Käydään aika harvoin siellä kun välimatkaa on useita satoja kilometrejä, ja haluttiin kertoa kasvotusten. Ei tajuttu samantien sanoa että pitöis olla hissukseen vielä toistaiseksi, joten viikonlopun jäljiltä luonnollisesti koko miehen suku nyt sitten tietää.. No, nyt olis parempi siis raskauden kestää loppuun asti :D
Olot on ollut aika ”jäätävät”. En oo oksentanut, vielä, mutta koko ajan oksettaa todella paljon. Tätä on kestänyt nyt vajaa kaks viikkoa. Mulla on vielä okennuspelko, joten jokainen päivä on aikamoista kamppailua.. kaikki hajut oksettaa, mm. miehen naamarasvan tuoksu. Jos nälkä pääsee yllättämään, niin oksetus on kahta kauheempi. Ja se nälkähän voi iskeä ihan viidessä minuutissa, koko ajan pitää olla syömässä jotain. Vaaka näytti aamulla +5 kiloa, toivottavasti tää menee nopeasti ohi.. Tänään siis vasta 7+4 :D Tuntuu pahalta, että välillä oikeasti mietin, että en haluaisi olla raskaana.. Koko ajan on tosi alakuloinen olo, turvottaa, pistää, väsyttää, ja etoo..
Mulla on kanssa noi Sea Band -rannekkeet käytössä, ja niistä on ollut jonkun verran apua. Ne ei vie kokonaan pahaa oloa pois, mutta taittaa sitä aika hyvin! Mulla kesti kyllä useampi tunti siinä että alkoivat vaikuttaa, joten ei kannata heti luovuttaa jos ei samantien olo helpota :)
 
vierailija
Pe vaihtuu viikot jo viikolle 11! Ihan hullua. Nyt viikko 10 menossa. Täällä tais muutama olla mun kans samoilla viikoilla :)

Te ketkä ootte aikasemmin ollu raskaana, nii missä vaiheessa ootte saanu kirjeen/ajan nt-ultraan? Sain viikko sitten ti tekstiviestin että lähete on menny äippäpolille perille, mut en oo saanu tietooni vielä sitä aikaa. Mietin millasella varoitusajalla ne tulee ja ku tuo postin kulku voi välillä vähän vaihdella. Oon malttamattomana ollu tän viikon ja mulle osuu just sillo ku voi olla se ultra nii päiviä mitkä ei käy ja samoin mies on pari päivää reissussa. Jännittää siis hieman tässä :D ens viikolla oon verikokeisiin menossa :)

Mirella92 ja salamatkustaja 9+5
 
Pe vaihtuu viikot jo viikolle 11! Ihan hullua. Nyt viikko 10 menossa. Täällä tais muutama olla mun kans samoilla viikoilla :)

Te ketkä ootte aikasemmin ollu raskaana, nii missä vaiheessa ootte saanu kirjeen/ajan nt-ultraan? Sain viikko sitten ti tekstiviestin että lähete on menny äippäpolille perille, mut en oo saanu tietooni vielä sitä aikaa. Mietin millasella varoitusajalla ne tulee ja ku tuo postin kulku voi välillä vähän vaihdella. Oon malttamattomana ollu tän viikon ja mulle osuu just sillo ku voi olla se ultra nii päiviä mitkä ei käy ja samoin mies on pari päivää reissussa. Jännittää siis hieman tässä :D ens viikolla oon verikokeisiin menossa :)

Mirella92 ja salamatkustaja 9+5
Mulla tainnut ajat kirjeellä tulla n. 2 viikkoa aiemmin. En tiedä missä päin asut, mutta pk seudulla ainakin pitää kai itse varata aika.
Nyt sain valita otanko ajan kirjeellä vai varaanko itse, piti siis Maisa.fi sivulta itse varata tänäön aika.
 
  • Tykkää
Reactions: Mirella92
Esmeee
Moikka! Oon jonkun aikaa jo seuraillut keskustelua täällä ja päätin nyt itsekin uskaltautua tänne kirjottelemaan

Ekaa odotellaan ja nyt viikkoja menkoista laskettuna 9+2 eli la 8.3. Neuvolassa käytiin viime viikolla ja sieltä saatiin aika nt-ultraan joka on 24.8. Tuntuu ihan ikuisuudelta odotella sinne asti. Päätettiin siis puolison kanssa että ei käydä varhaisultrassa vaan yritetään sinnitellä tuonne ensimmäiseen ultraan.

Onko teillä kovaa väsymystä? Musta tuntuu että melkein heti plussauksen jälkeen alko tää järkyttävä väsymys. Nukun 8-9h yössä, mutta silti puolessa välin työpäivää alkaa tuntua jo ihan mahdottomalta ja ilta meneekin ihan koomatessa sohvalla Ahdistaa myös että ei jaksa liikkua tai olla sosiaalinen kun uni vie voiton.
 

Yhteistyössä