Toisesta lapsesta kertominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meille on avopuolisoni kanssa tulossa iltatähti,la helmikuussa. Meillä teini-ikäinen tytär ennestään.

Olemme kumpikin nelikymppisiä,mies muutaman vuoden vanhempi ja minua askarruttaa tästä kertominen sukulaisille,sekä miehen puolen että omilleni. Tämä on yllätysraskaus,ehkäisy petti eikä lapsihaaveet olleet enää suunnitelmissa,siksi kertominenkin varmaan tuntuu vaikeammalta vaikkei kukaan tiedäkään ettei ollut suunniteltu. En ole kovin sukurakas,sisarpuolilleni olen ikäni ollut jonkinlainen ”hylkiö”ja hemmoteltu kakara koska synnyin ehjään perheeseen kun taas äitini erosi heidän isästään heidän ollessa pieniä,ja vaikka heilläkin jo ikää 50v niin tuntuu etteivät he ole ikinä päässeet yli minun syntymästäni vaikka näennäisesti väleissä ollaankin.

Anopin puolelta taas olen saanut kuulla vihjailuja jo tyttäreni syntymän aikoihin,olin silloin todella hoikka ja kerran sanoi kun oltiin vasta sairaalasta kotiuduttu että oikean äidin kuuluu olla pyöreä jonka syliin mukava tulla,sekä vihjailee työstäni joka ajoittain osa-aikaista ja matalapalkkaista ettei se ole oikeaa työtä. Heidän suvussaan siis tunnutaan arvostavan ihmistä työn määrän perusteella,eikä ylimääräistä ”vetelehtimistä” suvaita.

Omiin vanhempiini välit on läheiset ja heille kertominen ei jännitä yhtään mutta koulukiusaamisen ja aikuisiälläkin koetun vähättelyn seurauksena mietin edelleen liikaa mitä toiset nyt ajattelee. Olen luonteeltani liian kiltti ja olen antanut ihmisten sanoa mitä huvittaa osaamatta puolustaa itseäni.
Varmaan sekava sepustus mutta toivottavasti asian ydin tulee selväksi

Siis tottakai olen iloinen raskaudestani ja haluaisin toitottaa siitä koko maailmalle mutta jännitän etukäteen että saan tästäkin vähätteleviä kommentteja onnittelujen sijaan. Annan ihmisten sanojen vaikuttaa liikaa omiin tunteisiin ja etenkin nyt kun raskaushormonit antaa oman lisänsä.

Miten olisin osannut jälkiehkäisyä käyttää kun oli vakituinenkin ehkäisy koko ajan käytössä,ei silloin ekana mieti raskautumista jokaisen yhdynnän jälkeen. Ja abortti ei ollut mikään vaihtoehto kun mitään hyvää syytä sille ei ole.

Kiitos vaan huolenpidosta :)

Ja kiitos teille muille asiallisista vastauksista :)! Olemme olleet mieheni kanssa parikymmentä vuotta yhdessä,nämä minun tuntemukset johtuu varmaan vaan suurelta osin hormoneista. Ehkä tämä tästä.

Paljon onnea raskaudesta! Eihän kertomisella ole mitään kiirettä, kerrotte kun jaksatte. Ja kyllä nyt on aika lakata pohtimasta, mitä toiset ajattelevat. Sinä elät omaa elämääsi, nauti siitä!

Sille teinille nyt kannattaa kertoa viimeistään siinä vaiheessa, kun rupeaa näkymään :D

Muille kerrot, kun siltä tuntuu. Tai laitat vaan someen ilmoituksen, että saatte keväällä perheenlisäystä. Jos some ei käy, niin sitten voi laitella tekstarin tms. Ikävimmille voi laitella viestin lapsen synnyttyä, että
Tyttäremme/poikamme syntyi xx.xx.2021, xxxx g & xx cm. Terveisin onnelliset vanhemmat "Tarsku" ja "Pera" Jos joku päivittelee vatsaasi ennen syntymää, niin toteat yllättyneenä vain, "Ai, etkö sä ole kuullutkaan? Mä luulin, että ollaan kerrottu jo kaikille."

• Tykkää
Reactions: merin
Viikkoja on vasta 10 ja risat joten maha ei vielä näy mutta tarkoitus olisi teinille ainakin kertoa tuossa rv 12 vaiheilla :) Tiedän että toisten mielipiteillä ei pitäisi olla väliä eikä tuntemattomien olekaan mutta läheiset ja tuttavat eri juttu,niiden sanat satuttaa eniten ja se miten asiat sanotaan rivien välistä. Pitäisi kovettaa kai nahkaa ja siihen olenkin yrittänyt opetella vuosien mittaan.

• Tykkää
Reactions: Jonsku88
Viikkoja on vasta 10 ja risat joten maha ei vielä näy mutta tarkoitus olisi teinille ainakin kertoa tuossa rv 12 vaiheilla Tiedän että toisten mielipiteillä ei pitäisi olla väliä eikä tuntemattomien olekaan mutta läheiset ja tuttavat eri juttu,niiden sanat satuttaa eniten ja se miten asiat sanotaan rivien välistä. Pitäisi kovettaa kai nahkaa ja siihen olenkin yrittänyt opetella vuosien mittaan.
hyvä, ehdit vielä aborttiin.

Viikkoja on vasta 10 ja risat joten maha ei vielä näy mutta tarkoitus olisi teinille ainakin kertoa tuossa rv 12 vaiheilla Tiedän että toisten mielipiteillä ei pitäisi olla väliä eikä tuntemattomien olekaan mutta läheiset ja tuttavat eri juttu,niiden sanat satuttaa eniten ja se miten asiat sanotaan rivien välistä. Pitäisi kovettaa kai nahkaa ja siihen olenkin yrittänyt opetella vuosien mittaan.

Ymmärrän niin hyvin. Meillä on nelonen syntymässä ihan näinä päivinä, ja valitettavasti itsekin olen saanut kaikenlaista suhtautumista. En ole ihan nuori enää itsekään. Mutta ei niistä oikeasti kannata välittää. Ja toisaalta, ei meillä läheskään kaikki sukulaiset ja tuttavat edes tiedä asiasta, kun ei olla koronan takia nähty eikä olla koettu tarpeelliseksi myöskään erikseen alkaa ilmoitella. Ehkä saavat sitten viestin, kun vauva on syntynyt. Tai sitten näkevät vauvan, kun joskus tavataan. :) Toi aiemmin ehdotettu "Ai mä luulin, että on kerrottu jo kaikille" -selitys on kyllä hyvä,.vähän niin on välillä menty mekin.

Yhteistyössä