• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Pahoittelen viivettä, piti käydä pikaisesti välittämässä lusikallinen "ruumiinnesteitä" (vaikka aika tahmaa tuo on). :p

Tartuntariskissä ovat kaikki, jotka eivät täysin eristäydy yhteiskunnasta. Tämänhetkisten tietojen valossa on raja vedetty niin, että 15 minuutin oleskelu tartuttajan kanssa samassa tilassa aiheuttaa riskin, mutta tuo on vain hyvä arvaus. Fyysistä kontaktia ei välttämättä tarvita. Lisäksi ongelmana on, että ihminen voi tartuttaa jo silloin, kun on omasta ja ympäristön mielestä vielä terve, ketä siis pitäisi varoa?

Suurin tartuntariski on niillä, jotka ovat paljon tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa. Olet varmaan huomannut, että erilaisia kansainvälisiä tapahtumia ja urheilukisoja on alettu peruuttaa. Vielä suurempi riski niillä, jotka ovat hoitoon hakeutuvien kanssa kontaktissa - tulemmeko Suomessakin näkemään suojapukuisia terveyskeskusten työntekijöitä?

Kuolemanriski on kohonnut niillä, joilla on ennestään ongelmia hengityksen kanssa tai puutteellinen immuunivaste. Vanhuksia tulee tippumaan, kannattaa siis käydä tervehtimässä mummoa ensi viikonloppuna! Ja pestä kädet vähän joka välissä, ennen ruokailua, nenän tai pimpan kaivelua!

Echon puheista huolimatta kyseessä ei ole tavallinen flunssa. Ei tosin maailmanloppukaan vaan jotakin siltä väliltä.

Kuolleisuus tavallisesta flunssassa on kertaluokkaa 0,01%, kuolleet pääasiassa vanhuksia.

Kuolleisuus Wuhan-virukseen on luultavasti 1-2%, tarkkaa arvoa ei näin alkuvaiheessa pandemiaa* voida vielä tietää. Tässäkin eniten kuolee vanhuksia ja jo ennestään sairaita. Wuhanissa vaikea keuhkokuume ja hengitysvaikeudet ovat nujertaneet potilaita.

Kuoleman riski on siis noin 100-kertainen verrattuna tavalliseen flunssaan. Ja kun pandemia jyllää Suomessa, eivät sairaalapaikat luultavasti riitä tarvitseville.

*WHO myönsi tehneensä viime viikolla väärän riskiarvion viruksen leviämisen suhteen. Kyllä siitä luultavasti pandemia (eli maailmanlaajuinen epidemia) tulee.
https://www.sciencealert.com/who-tries-to-correct-wuhan-coronavirus-risk-level
Kiitos kattavasta vastauksesta!❤ Monta asiaa selvisi kerralla.
 
Varo uutta huijausta: Ilmoitus tekstiviestillä vie kalliiseen ansaan

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006388489.html

Mulle tuli tuo tekstiviesti eilen
Tämä on tullut koko perheelle ja kyllä heti hälytyskellot soi kun ei ollut mahdollista lunastaa toimipisteestä ja lähetyskoodi oli outo!

Euron maksu ja luottokorttitiedot on vaarassa menettää jos erehtyy tuosta viestistä.

Inhottavaa kun meille on tosiaan niitä paketteja tulossa!

Nykyään kun on kaikenmaan postitusvirmoja alihankkijoineen niin ihmiset voivat tosiaan erehtyä.
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
sinä kun et tuota tartte niin myy mulle

olen valmis maksamaan kojeesta mansikoita
Ja Sinä haukuit mua
Tämä on tullut koko perheelle ja kyllä heti hälytyskellot soi kun ei ollut mahdollista lunastaa toimipisteestä ja lähetyskoodi oli outo!

Euron maksu ja luottokorttitiedot on vaarassa menettää jos erehtyy tuosta viestistä.

Inhottavaa kun meille on tosiaan niitä paketteja tulossa! Nykyään kun on kaikenmaan postitusvirmoja alihankkijoineen niin ihmiset voivat tosiaan erehtyä.
kyllhä minä vastaisin, jos lähetys olis tulossa
se ei ollu moite vaan kehu
noh, jospa unohdan sen sitten.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis

Yhteistyössä