Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Mirumarumoru Sain tietää iän kun kysyin sitä neuvolaa varten. Olisikin ollut riskilukema varmaan vähän eri luokkaa, jos äidin iäksi olisi laitettu 44v eikä 29v... En ole huomannut laissa mitään kohtaa tästä. Jos klinikalta ei kerrota ikää, niin kysypä tarkka lainkohta missä sen kertominen (muka) kielletään!
 
Perustelivat asiaa, että ikähaitari 25-35 ei kuulemma seulassa nosta pisteitä riskin osalta. Arvelin itse, että kiusallaanko jättivät sanomatta, kun ei alkuraskauden ultraan sinne menty vaan kunnalliselle...
Tungen nyt tähän ketjuun vastaamaan että miten ne voivat sen noin perustella? Kun eihän toi pidä siis paikkaansa, ikä on yksi joka nimenomaan seulassa vaikuttaa myös, että ei se nyt aivan niin mene että 25 ja 35 on sama asia. o_Oo_O
 
Perustelivat asiaa, että ikähaitari 25-35 ei kuulemma seulassa nosta pisteitä riskin osalta. Arvelin itse, että kiusallaanko jättivät sanomatta, kun ei alkuraskauden ultraan sinne menty vaan kunnalliselle...
Mutta joku ikähän sinne koneelle on syötettävä ja jos ei muuta ole, niin sittenhän se on sun ikä, eikö? Meilläkin ultraava kätilö joutui kysymään apua, että miten se luovuttajan ikä sinne laitetaan kun ei ole syntymäaikaa tiedossa ja lopulta laitettiin vain kuvitteellinen 1.1.1991 että saatiin lukema. Ovumialla ei tosiaan ollut mitään ongelmaa tässä ja kaikki ultrat olen käynyt muualla ensikäyntiä lukuunottamatta.
 
Musta tuntuu et ovat nyt puhuneet puutaheinää sulle siellä klinikalla. Totta on ettei luovuttajasta saa sulle kertoa ihan mitä sattuu, mut just ultraa varten toi ikä on aika tärkee tieto. Kuten yllä sanottu ni onhan 25-vuotiaan ja 35-vuotiaan riskiluokitukset ihan eriä. Nyt vaan vaadit et ikä pitää saada tietää, voit vaikka näyttää vähän värikynää ja sanoa et neuvolasta tms vaadittiin toi ikätieto.
 
Kysyin uudelleen neuvolaan vedoten mutta edelleen vastaus oli, että tarkkaa ikää ei kerrota vaan luovuttajaa halutaan suojella (mitä ihmettä? Lapsi kuitenkin saa henkilöllisyyden tietoonsa 18 v. täytettyään, jos hänelle asiasta on kerrottu ja jos hän niin haluaa?). Kuulemma 35 v. ikä ei nosta riskilukemaa ja sillä kai nyt sitten mennään. Totesivat vain, että onhan se luovuttaja oikeasti nuorempi kuin tuo. Pöh, sanon minä!
Mikä klinikka teillä on? Ja suojella luovuttajaa?? Siis mitä ihmettä. Kaikki on kyllä so far saaneet tietää tarkan iän mitä oon jutellut ihmisten kanssa.

Kysypä neuvolasta/ultraajalta et onko oikeasti niin että 25v ja 35v on samalla viivalla riskilukemien kanssa? Koska voisinpa väittää et ei pidä paikkaansa.
 
@Mirumarumoru Meille myös ilmoitettiin luovuttajan ikä varhaisultran jälkeen ja se oli lääkärille ihan itsestäänselvyys. Erittäin kummallista, jos kieltäytyvät kertomasta, koska se ikä tarvitaan kromosomihäiriöiden riskilaskelmia varten. o_O Voisivatko julkisen puolen neuvolasta vaatia iän tietoonsa?
 
Toinen ultra takana ja kaikki edelleen kunnossa. Hiukan pienempi on viikkoon ja päiviin nähden hänen koko edelleen, mutta lääkäri ei ollut huolissaan. Ero ei ole kuin millin luokkaa kuitenkaan. Tyypillä oli hyvä syke, iso pää ja heiluvat raajat. :)
 
@Seesam78 Joko sulla on tukilääkitystä alettu purkamaan? Mulla tämä viikko (9+) aamuin sekä Zumenon että Terolut 1 tabl ja illalla Zumea 1, Teroa 2.

Ensi viikolla (eli 10+) sama aamuannos eli 1+1 mutta Zumea ei enää illalla ja Teroa 1 tabl.

Sitten seuraavalla viikolla (11+) Zumea ei enää ollenkaan, Terokin vain aamulla.

Viikosta 12+ ei enää mitään lääkitystä tarvita.
Mä oon nyt vähän kateellinen noin hyvistä ohjeista lääkityksen asteittaiseen vähentämiseen! Mulle vaan sanottiin, että 10+0 jätät kaiken pois. o_O Jatkoin sitten siitä itse vielä viikon verran, pidensin vaan koko ajan sitä tuntimäärää lääkkeiden välillä.
 
Hei! Olen uusi täällä ja ensimmäinen lapsi toiveena. Sain vuosi sitten tietää, että AMH-arvoni on erittäin matala ja luomuraskaus olisi ihme. Toki arvelinkin, että ikäni ei ainakaan hedelmällisyysasioissa ole etu, mutta tapasin mieheni vasta pari vuotta sitten ja hänen kanssaan ensimmäistä kertaa olen suhteessa, jossa lapsella olisi hyvä paikka kasvaa.
Ovumiassa ohjattiin suoraan lahjamunasoluhoitoon, jonka nyt vuoden mietinnän jälkeen aloitimme. Tunteet ovat matkalla vaihdelleet, ensijärkytyksestä selvittyäni päädyimme siihen ajatukseen, että katuisimme, jos emme lähtisi tätä vaihtoehtoa kokeilemaan. Olen lukenut kansainvälisistä keskusteluista asiasta paljon, mutta vertaistukea tarvitaan kipeästi.
Luovuttaja on jo tiedossa ja siirto on suunniteltu maaliskuulle.
 
Mulla alkoi verinen vuoto, mukana hyytymiä. Menkkamaista kipua. Taitaa mennä tämäkin kesken. Yritän päästä huomenna ultraan. Toki toivotaan ihmeitä, että vuoto olisi jotain harmitonta...
Olin jo niin toiveikas, että nyt onnistumme. Käytiin neuvolassakin maanantaina ensi käynnillä. En voi uskoa, että mun kroppa on näin kelvoton. Kyllä elämä on epäreilua. En tiedä, miten jaksan tästä eteenpäin :cry:
 
Vuoto tuli hematoomasta - mikä helpotus! Pikkuisilla kaikki hyvin. Syön nyt viikonlopun verenvuotoa estävää lääkettä. Toivottavasti ei lähde vuoto pahenemaan. Kyllä tämä taival on hermoja raastavaa, ei taida huoletonta hetkeä tulla milloinkaan.
 
Voi miten ihanaa @Plusyks! :love: Olenkin jännännyt sun puolesta, onneksi sait hyviä uutisia! Ja kyllä, tää on rankka reissu. Tunsin jo miten olin tipahtamassa taas masennukseen kun ennen ultraa ajattelin, että vauva on varmaan kuollut. Vaikea tässä on vieläkään luottaa mihinkään, mutta ei auta kuin mennä päivä kerrallaan ja toivoa parasta.
 
Olipa hyvä uutinen @Plusyks :)
Todella mukava kuulla, että @Papupilvi meillä on siirto samoihin aikoihin :) Olen todella noviisi kaikessa hoitoon liittyvässä. Kun olimme käyneet klinikalla keskustelemassa hoidon aloituksesta tämän kuukauden alussa, lähti kaikki etenemään nopeasti. Mikä on tottakai todella hyvä juttu. Minun pitäisi ottaa nyt tämän kierron 21. päivä Progren-pistos ja sekin jo jännittää kovasti. Kallis lääke ja entäpä jos sählään sen ruiskun kanssa. Sanoin jo miehelleni, että hän saa pistää sen :LOL: Onko kenelläkään tuosta lääkkeestä kokemusta, tuleeko sivuvaikutuksia?
 

Yhteistyössä