Pakotetaanko meidät kasvissyöjiksi

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ja tuon Vege Plus -juuston ainesosat:

Ainesosat
Vesi, kookosöljy 25%, muunnettu tärkkelys, maissitärkkelys, sakeuttamisaine (ksantaamikumi), ravintohiivahiutale, suola, valkoviinietikka, kalsium, D-vitamiini.

- Vertailuna Valion Edamin ja Oltermannin ainesosat: maito, hapate, suola.

Lisäksi Valion Edamissa ja Oltsussa on suomenlippu -merkki, jota ei Vege Plus saa, vaikka valmistetaan Suomessa. Kaipa se kookosöljy on syyllinen, sitä kun ei ihan Mynämäellä tuoteta...:D

vierailija
Kalaa syövä kasvissyöjä? Koska tämä oikein alkoi muuttua kun nykyään tuota oksymoronia kuulee aina vain useimmin. Että kasvissyöjä olisi sellainen, joka syö eläinkunnan tuotteita kasvistensa kanssa ja sitten vegaani syö vain kasviksia.

Kun silloin ennen vanhaan kun itse nämä termit opettelin se meni niin, että kasvissyöjä eli vegetaristi söi vain kasvisperäisiä ruokia ja vegaani taas vältti käyttämästä mitään eläinperäisiä tuotteita, esim. nahkakenkiä.
Nyt eksyt taas (ilmeisen tahallaan) sivuraiteelle. Voit korvata sen kalan jollakin muulla (millä?) proteiinilla. Mutta itse tiedän montakin kasvissyöjäksi itseään kutsuvaa, joka syö silti kalaa. Mutta ei mennä siihen, se ei missään nimessä ollut pointti. Pointti nyt terotettuna sinulle: proteiini lautasella pitää korvata. Yleensä se on kaukomailta tuotu heppeliherne Indonesiasta, mikä lentorahdataan tänne. Täällä sitten moraaliposeerataan se heppeliherne suussa Helsingissä ja ihmetellään miten Karkasniemen valkoihoinen "Pekka" syö niin juntisti vain lähitilan sikaa tai kanaa.

vierailija
Nyt eksyt taas (ilmeisen tahallaan) sivuraiteelle. Voit korvata sen kalan jollakin muulla (millä?) proteiinilla. Mutta itse tiedän montakin kasvissyöjäksi itseään kutsuvaa, joka syö silti kalaa. Mutta ei mennä siihen, se ei missään nimessä ollut pointti. Pointti nyt terotettuna sinulle: proteiini lautasella pitää korvata. Yleensä se on kaukomailta tuotu heppeliherne Indonesiasta, mikä lentorahdataan tänne. Täällä sitten moraaliposeerataan se heppeliherne suussa Helsingissä ja ihmetellään miten Karkasniemen valkoihoinen "Pekka" syö niin juntisti vain lähitilan sikaa tai kanaa.
Kotimaisia proteiinivalmisteita on jo vaikka kuinka paljon.

vierailija
Niin...siis pointtini oli että kun siirrytään pääruokasalaatteihin niin niissä vasta ainesosien viidakkoa riittää. Koska on pakko saada täyttävä ja jollekin maistuvakin salaatti.

Pertin pihvi on aika täyttävä...(y)
Eli välttämättä tarvitse niin monia aineksia, jos ne valitsee hyvin :)

Yleensä ne Pertit, jotka ovat kovia syömään lihaa, syövät auttamattoman vähän vihanneksia. Tämä on ongelma. Ihminen tarvitsee muutakin.

vierailija
21 eri ruoka-ainetta...täytyy sanoa ituhippien puolustukseksi että ovat kärsivällistä porukkaa keittiössä. :eek:Mä varmaan pimahtaisin jonkun retiisin kohdalla...
Mitkähän hiilijalanjälki näiden rahdista on koitunu, ei nyt Kalliossa jokaiselta hipiltä tätä repertuaaria löydy yrttiruukusta....

VEGAANINEN JUUSTOSALAATTI
AINEKSET
Tuossa tosiaan oli aika paljon tavaraa, monia voi jättää pois, esim. riisi olisi minun makuuni aivan turha.

P.S. Kannattaa seuraavaksi kopsata vastaavat niin, ettei kaikki ole tuollaisena pötkönä, jota on ikävä lukea :)

Eli välttämättä tarvitse niin monia aineksia, jos ne valitsee hyvin :)

Yleensä ne Pertit, jotka ovat kovia syömään lihaa, syövät auttamattoman vähän vihanneksia. Tämä on ongelma. Ihminen tarvitsee muutakin.
Syöhän Pertti kasviksia. Tomaatti on yks ravintorikkaimpia ja maailman terveellisimpiä ruokia.

Kurkku ja lehtisalaatti ei oo ravintoarvoltaan kummoisia ja tarvitsevat paljon vettä, mutta Perus-pertit niitä vetää, ehkä Pera voisi täydentää lautastaan kotimaisella herneellä, kaalilla, pinaatilla ja närpiöläisellä paprikalla.

vierailija
Mitenkä niin? Mä vastasin sulle ensimmäistä kertaa. Väitit, että käytetyt proteiinivalmisteet ovat yleensä muualta, mutta näin ei välttämättä ole, sillä kotimaisia valmisteita on runsaasti saatavana.

Siks toisekseen useat kasvikset sisältävät proteiineja.
No sä varmaan luettelet seuraavaksi niitä proteiinin lähteitä kotimaasta... :) arvaan... sieltä on odotettavissa selvästi joku pitkä lista. Mutta ennen kuin pidätän hengitystäni, niin en odota että "genre" alkaa niitä Gaizinissa syömään. Se genre edelleenkin syö sitä ugandalaista proteiinipaprikaa, mikä todellakin lennätetään lentorahtina tänne.

vierailija
Syöhän Pertti kasviksia. Tomaatti on yks ravintorikkaimpia ja maailman terveellisimpiä ruokia.

Kurkku ja lehtisalaatti ei oo ravintoarvoltaan kummoisia ja tarvitsevat paljon vettä, mutta Perus-pertit niitä vetää, ehkä Pera voisi täydentää lautastaan kotimaisella herneellä, kaalilla, pinaatilla ja närpiöläisellä paprikalla.
Näinkö on? Onko lautasella se puolet kasviksia? Menepä katsomaan perus-Perttien lautasia vaikka jossakin ruokaloissa, vaiks joku ABC, niin tule sit kertomaan, mitä siltä lautaselta löytyy.

Mutta asiasta toiseen, mitä ruokia sinä valmistat ja syöt mieluiten, mistä ateriat koostuvat?

Ihan mielenkiinnosta kysyn :)

vierailija
No sä varmaan luettelet seuraavaksi niitä proteiinin lähteitä kotimaasta... :) arvaan... sieltä on odotettavissa selvästi joku pitkä lista. Mutta ennen kuin pidätän hengitystäni, niin en odota että "genre" alkaa niitä Gaizinissa syömään. Se genre edelleenkin syö sitä ugandalaista proteiinipaprikaa, mikä todellakin lennätetään lentorahtina tänne.
Ei mun tartte sulle luetella niitä, jos et itse ole perillä, vaikka niistä on kyllä kerrottu viime aikoina paljonkin ja tarkkasilmäisempi huomaa niitä kaupassa.

Sit toiseksi tästäkin listasta löytyy kyllä kotimaisia kasviksia, jotka sisältävät proteiinia:

https://www.foreverclub.fi/terveellinen-ruoka/suosituimmat-proteiinipitoiset-kasvikset-tosi-treenaajalle/

vierailija
Ei mun tartte sulle luetella niitä, jos et itse ole perillä, vaikka niistä on kyllä kerrottu viime aikoina paljonkin ja tarkkasilmäisempi huomaa niitä kaupassa.

Sit toiseksi tästäkin listasta löytyy kyllä kotimaisia kasviksia, jotka sisältävät proteiinia:

https://www.foreverclub.fi/terveellinen-ruoka/suosituimmat-proteiinipitoiset-kasvikset-tosi-treenaajalle/
Niin siis "jotka sisältävät proteiinia". Älä vie keskustelua väärälle uralle (tahallaan). Koska ihan varmasti sisältävät. Aivan eri asia on, että voiko niillä korvata lautasella lihan. Anna yksikin kotimainen kasvis millä saa pihvin verran proteiinia. Yksikin :) Katsotaan sitten onko se aidosti ekologisempi.

Vaan tähän et taida pystyä.

vierailija
Niin siis "jotka sisältävät proteiinia". Älä vie keskustelua väärälle uralle (tahallaan). Koska ihan varmasti sisältävät. Aivan eri asia on, että voiko niillä korvata lautasella lihan. Anna yksikin kotimainen kasvis millä saa pihvin verran proteiinia. Yksikin :) Katsotaan sitten onko se aidosti ekologisempi.

Vaan tähän et taida pystyä.
Mitä sä selität? Miten niin väärälle uralle?

Sun pointtisi taitaa siis olla se, että kasvissyöjä - tai vegaani - ei saa riittävästi proteiineja. Näin ei ole.

Siks toisekseen, syötkö sä miten paljon pihviä saadaksesi sen kaipaamasi proteiinimäärän?

Jos niin, se ei kyllä ole kovin terveellistä. Itse syön lihaa silloin tällöin, mutta suosin kasviksia ja kalaa, koska liha ei oikein maistu kovin paljon.

Sitä paitsi sellaista lihatarjontaa kuin nykyään ei vielä muutama vuosikymmen sitten ollut. Miten luulet ihmisten pärjänneen silloin? Olen itsekin kasvanut tuollaisina aikoina. Vaikka perheessä olisi ollut varaakin syödä lihaa useammin, meillä valmistettiin ruokaa monipuolisesti, kotimaisista raaka-aineista pääasiassa, koska tuontia oli tuolloin hyvin vähän verrattuna nykypäivään. Hyvin pärjättiin kuitenkin, kouluruoka mukaan lukien.

vierailija
Mitä nuo kaksi tarkoittavat?

Mikä on proteiinipaprika? Ylipäänsä en ole nähnyt Suomessa Ugandasta tuotua paprikaa, muualta kuin Suomesta kylläkin silloin, kun kotimaista ei ole saatavilla (ja toki muulloinkin).
Enkä minä ole nähnyt turkmenialaista tulikoivua... haluatko puhua asiasta vai kielikuvista? Vai onko itse varsinainen asia liian vaikea?

Näinkö on? Onko lautasella se puolet kasviksia? Menepä katsomaan perus-Perttien lautasia vaikka jossakin ruokaloissa, vaiks joku ABC, niin tule sit kertomaan, mitä siltä lautaselta löytyy.

Mutta asiasta toiseen, mitä ruokia sinä valmistat ja syöt mieluiten, mistä ateriat koostuvat?

Ihan mielenkiinnosta kysyn :)
On epäterveellisesti syöviä perus-Perttejä ja epäterveellisesti syöviä vegejä. Jos vege lorauttaa 2-3 eri öljyään salaattiinsa aika rennolla kädellä niin kalorimäärä nousee. Tai mussuttaa liikaa sitä &@%$@%:n naan-leipäänsä.

Kyse on tässä keskustelussa tavallaan kummankin leirin tarjonnasta terveellisimmillään. Millainen on sekasyöjän terveellinen lautanen, entä vegen?

Sekasyöjä:
-1/4 lautasesta lohi/kuhafilettä tai naudan pihviä/broileria
-1/4 juuresmuusia/marinoituja juureksia - puoli lautasta 2-4 osasen tuoresalaattia (jota on muuten tuskastuttava rouskuttaa).
-Kokoviljaruis- tai kauraleipä.

Kasvissyöjä: sä tiedät teidän parhaan hifistelylautasen parhaiten?

Mä? Mä syön suklaata ja juon kahvia.

Viimeksi muokattu:
vierailija
On epäterveellisesti syöviä perus-Perttejä ja epäterveellisesti syöviä vegejä. Jos vege lorauttaa 2-3 eri öljyään salaattiinsa aika rennolla kädellä niin kalorimäärä nousee. Tai mussuttaa liikaa sitä &@%$@% naan-leipäänsä.

Kyse on tässä keskustelussa tavallaan kummankin leirin tarjonnasta terveellisimmillään. Millainen on sekasyöjän terveellinen lautanen, entä vegen?

Sekasyöjä:
-lohi/kuhafile tai naudan pihvi, joku juuresmuusi/marinoituja juureksia, puoli lautasta 2-3 osasen salaattia (jota on muuten tuskastuttava rouskuttaa).

Kasvissyöjä: sä tiedät teidän parhaan hifistelylautasen parhaiten?

Mä? Mä syön suklaata ja juon kahvia.
Miksi kahta kolmea eri öljyä? Ei kai sellainen ole välttämätöntä? Naan-leipä, miten liittyy tähän? Yleensä sitä syödään intialaisen ruoan kanssa, ja sitähän on tarjolla niin lihasta kuin kasviksista valmistettuna.

Toki kasvissyöjäkin voi syödä epäterveellisesti, mutta mitä olen seurannut, niin kyllä suurin osa on valveutunutta ja katsoo hyvin tarkkaan, mitä suuhunsa laittaa, noin normiruokana siis, herkuttelu on tietty sit erikseen. Eli väittäisin, että on terveellistä noin yleisesti.

Mä en ole kasvissyöjä, joskin syön vain vähän lihaa, koska se ei vaan ole mun suurta herkkua. Jos esim. teen sukulaisilta saamastani riistasta jonkun lihapadan, syön sitä kerran, mutta seuraavana päivänä ei maistu.

Mutta kasvisruokia valmistan paljon, eivätkä sen suinkaan ole "hifistelyä", vaan tykkään tehdä maukasta ruokaa. Toki tykkään myös kokeilla uusia juttuja. Hifistellä voi sitä paitsi sillä pippuripihvilläkin eikö? Se ei mitään halpaa safkaa nimittäin ravintolassa ole, jos on naudan sisäfileestä valmistettu.

Pullansyöjä en myöskään ole.

vierailija
Mitä sä selität? Miten niin väärälle uralle?

Sun pointtisi taitaa siis olla se, että kasvissyöjä - tai vegaani - ei saa riittävästi proteiineja. Näin ei ole.

Siks toisekseen, syötkö sä miten paljon pihviä saadaksesi sen kaipaamasi proteiinimäärän?

Jos niin, se ei kyllä ole kovin terveellistä. Itse syön lihaa silloin tällöin, mutta suosin kasviksia ja kalaa, koska liha ei oikein maistu kovin paljon.

Sitä paitsi sellaista lihatarjontaa kuin nykyään ei vielä muutama vuosikymmen sitten ollut. Miten luulet ihmisten pärjänneen silloin? Olen itsekin kasvanut tuollaisina aikoina. Vaikka perheessä olisi ollut varaakin syödä lihaa useammin, meillä valmistettiin ruokaa monipuolisesti, kotimaisista raaka-aineista pääasiassa, koska tuontia oli tuolloin hyvin vähän verrattuna nykypäivään. Hyvin pärjättiin kuitenkin, kouluruoka mukaan lukien.
Ei. Kuuntelehan. Ihan järjellä sinulle selitän. Kasvisruokailija saa tarvittavan proteiinin (halutessaan). Jotkut taitavat elää kokemuksieni mukaan salaatilla ja karkillakin. Mutta saa hän! Mutta se vaatii jostain kaukomailta tuotua tofua tai mitä hiton lihan korvikkeita ne siellä jossain tekevätkään. Mutta saa sen sillä. Mutta ei sitä saa syömällä kotimaista porkkanaa ja kukkakaalia.

Proteiinin saamiseksi ei tarvitse syödä "pihviä". Suurimmalle osalle suomalaisista se on juhlaruoka. Suurin osa kuluttaa sen lihansa ja saa proteiininsa ihan perinteisestä jauhelihasta. Sitä laitetaan pullaksi, tehdään spaghetiksi ja tehdään makaronilaatikoksi. Sitä samaista lihaa laitetaan kinkkuna pizzaan ja laitetaan aivan tavallisena leikkeleenä voileivän päälle.

Missä todellisuudessa sä elät? Ilmeisesti Helsingin hienossa Kalliossa.

vierailija
Ei. Kuuntelehan. Ihan järjellä sinulle selitän. Kasvisruokailija saa tarvittavan proteiinin (halutessaan). Jotkut taitavat elää kokemuksieni mukaan salaatilla ja karkillakin. Mutta saa hän! Mutta se vaatii jostain kaukomailta tuotua tofua tai mitä hiton lihan korvikkeita ne siellä jossain tekevätkään. Mutta saa sen sillä. Mutta ei sitä saa syömällä kotimaista porkkanaa ja kukkakaalia.

Proteiinin saamiseksi ei tarvitse syödä "pihviä". Suurimmalle osalle suomalaisista se on juhlaruoka. Suurin osa kuluttaa sen lihansa ja saa proteiininsa ihan perinteisestä jauhelihasta. Sitä laitetaan pullaksi, tehdään spaghetiksi ja tehdään makaronilaatikoksi. Sitä samaista lihaa laitetaan kinkkuna pizzaan ja laitetaan aivan tavallisena leikkeleenä voileivän päälle.

Missä todellisuudessa sä elät? Ilmeisesti Helsingin hienossa Kalliossa.
Kuten sanoin, kotimaisia proteiinivalmisteita on tarjolla vaikka kuinka, vaikka moni valitsee varmasti myös ulkomaisia tuotteita. Mutta tofuakin on jo kotimaista,

Jauheliha on äärimmäisen huonoa ruokaa, vaikka silloin tällöin valmistettuna on ok ja maistuu. Jauheliha kinkkuna pizzaan?

Elän ihan tavallisessa todellisuudessa ja näen myös, miten kulutustottumukset ovat muuttuneet, ja saatanpa joltakin kaupassa vegeosastolla kysyä kokemuksia tai vaikkapa ruokablogia pitävältä, koska nämä asiat kiinnostavat minua ja haluan oppia valmistamaan uusia ruokia. Että ihan todellisuutta sekin.

En asu Kalliossa, vaikka nuorempana kylläkin jonkin aikaa. Miten liittyy tähän? Kalliosta löytyy kyllä kasvissyöjien ohella niitä kebabin purijoita kostean illan ja yön jälkeen ;)

Yhteistyössä