Miten reagoitte kun 14v lapsi ilmoittaa, että hän ei sitten enää syö lihaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kerrotko minullekin, kiitos
Kaippa tiedät että ne alueet, joilla kasveja viljellään tuppaa olemasn eläinten "koteja"? Suomessakin, varsinkin etelässä, on moni lajia ajettu täysin nurkkaan ja liki sukupuuton partaalle kun ihminen on rsivannut tilaa viljelyksilleen ja asumuksilleen. Jos tämä on uutta sinulle, niin harmi.

Samoin vesistöjen yksi suurimmista pilaajista on maanviljely. Viljelyssä käytettävät lannoitteet rehevöittävät järviä ja meriä. Lehmän ravinnoksi kelpaava heinä ei tarvitse lannoitusta. Mutta kun vastaavassa, köyhässä maaperässä, aloitetaan kasvattaa ravintorikkaampia, ihmiselle käyttökelpoisia, kasveja - lannoitteiden määrää on lisättävä rutosti. Ja tästä kärsivät niin maaperä kuin siitä riippuvaiset eläimet.

On naiviia ajatella että lisääntyvä kasvituotanto ei vaikuttaisi negatiivisesti luonnossa eläviin eläimiin. Mutta tältä suljetaan silmät koska kalojen kärsimys ei ketään kiinnosta. Söpöystekijä ei ole sama kuin jollain lehmän vasikalla. Vaikka oikesasti eroa ei ole.
 
vierailija
Kaippa tiedät että ne alueet, joilla kasveja viljellään tuppaa olemasn eläinten "koteja"? Suomessakin, varsinkin etelässä, on moni lajia ajettu täysin nurkkaan ja liki sukupuuton partaalle kun ihminen on rsivannut tilaa viljelyksilleen ja asumuksilleen. Jos tämä on uutta sinulle, niin harmi.

Samoin vesistöjen yksi suurimmista pilaajista on maanviljely. Viljelyssä käytettävät lannoitteet rehevöittävät järviä ja meriä. Lehmän ravinnoksi kelpaava heinä ei tarvitse lannoitusta. Mutta kun vastaavassa, köyhässä maaperässä, aloitetaan kasvattaa ravintorikkaampia, ihmiselle käyttökelpoisia, kasveja - lannoitteiden määrää on lisättävä rutosti. Ja tästä kärsivät niin maaperä kuin siitä riippuvaiset eläimet.

On naiviia ajatella että lisääntyvä kasvituotanto ei vaikuttaisi negatiivisesti luonnossa eläviin eläimiin. Mutta tältä suljetaan silmät koska kalojen kärsimys ei ketään kiinnosta. Söpöystekijä ei ole sama kuin jollain lehmän vasikalla. Vaikka oikesasti eroa ei ole.
Entäpä sian ja kanan rehu? Ne ei tietääkseni heinällä elä
 
vierailija
Itse kertoisin teinille että hän varmastikin on vslmis luopumaan myös lomamatkoista. Saate sanoiksi kaivaisin tietoja siitä miten lentokentillä massamtrkytetään lintuja jottei lomalaisten lennot tippuisi pelikaanin lennettyä turbiiniinå
 
vierailija
Itse kertoisin teinille että hän varmastikin on vslmis luopumaan myös lomamatkoista. Saate sanoiksi kaivaisin tietoja siitä miten lentokentillä massamtrkytetään lintuja jottei lomalaisten lennot tippuisi pelikaanin lennettyä turbiiniinå
Lenteleekö teidän teinit paljonkin?
Eli jos haluaa lomailla niin on pakko syödä myös lihaa vaikka se ällöttäis?
 
vierailija
Lenteleekö teidän teinit paljonkin?
Eli jos haluaa lomailla niin on pakko syödä myös lihaa vaikka se ällöttäis?
Kyllä mua ällöttää enemmän että eläimiä tapetaan aivan turhaan. Puhumattakaan siitä, miten paljon eläimet kärsii teinien kerskakulutuksesta. Mutta se ei heitä ällötä kun eivät näe tuloksia.

Tämä vegaanihysteria on niin kaksinaamainen kuin olla ja voi. Siinä olen samaamieltä että lihan kulutusta voi ja pitää vähentään. Mutta se eettinen soopa on niin kakkaa kuin voi olla kun jo pelkästään lähijunat tappaa enemmän (ja vahingoittaa) eläimistöä kuin se että vedät pihvin pari viikossa. Teinit vois laittaa vaikka tienvarsien siivoajiksi TET:ssä. Näkisvät jotain oikeasti ällöä.
 
vierailija
Tuo on niin typerää että jos haluaa tehdä edes jotain luonnon hyväksi niin samantien pitää tehdä kaikkea. Ei elämänmuutosta tarvitse kerralla tehdä vaan pikkuhiljaa muuttaa asioita.
Eihän liikuntaakaan aloiteta niin että juostaan kerralla 10 kilsaa tai käydään joka päivä salilla
 
vierailija
Antaisin teinin pupeltaa porkkanoita, lanttua ja perunoita kunnes tulee nälkä ja alkaa taas kelpaamaan kotiruoka.
Ellei tule nälkä ja alkaa lapa tärisemään ja paino putoamaan, ostaisin vitamiinipillereitä, poistaisin viikkorahat ja ostaisin säästyneillä rahoilla sille jotain vegetaarista josta saisi puuttuvat ravintoaineet takaisin kehoonsa.
 
vierailija
Aika monelle kasvisruoka on kamala mörkö näköjään. Miksiköhän? Kun ei kuitenkaan täysvegaanisuudesta ole kyse. Eikä teini kiellä vanhempiaan jatkamasta lihansyöntiä
 
vierailija
Aika monelle kasvisruoka on kamala mörkö näköjään. Miksiköhän? Kun ei kuitenkaan täysvegaanisuudesta ole kyse. Eikä teini kiellä vanhempiaan jatkamasta lihansyöntiä
Koska kasvisruuan lisääntyvä tuotanto tulee vaikuttamaan luontoon. Eikä todellakaan hyvällä tavalla. His hyösyntäisimme oaremmun nykytuotannon, niinlihan kuun kasvien suhteen, tilanne olisu jo hyvällä mallilla. Ha keskitettäisiin esim enegia krääsäkulutuksen vähentämiseen niin luonto kiittäusi
 
vierailija
Olipa taas lapsellisia suurin osa ketjun vastauksista. Tulee ihan mieleen oma nuoruuteni ja oma äitini. Ryhdyin kasvissyöjäksi lukiossa, ja äiti loukkaantui henkilökohtaisesti tästä päätöksestäni (kun ei hänen tekemänsä liharuoka kelvannutkaan) ja hän myös yritti kaikin keinoin vaikeuttaa kasvissyöntiäni. Tuohon aikaan piti alaikäiseltä olla huoltajan lupa kasvisruokavalioon koulussa, ja äitini tietenkin kieltäytyi allekirjoittamasta sitä. Lisäksi hän teki kasvisruuaksi joko pelkkiä pakastevihanneksia tai sitten paistoi liikaa, siis poltti tarkoituksella kasvisruuat, jotta ne olisivat mahdollisimman pahanmakuisia. Hänen ideansa oli painostaa minut syömään lihaa. Mutta ei onnistunut. Koulussa söin pelkkää perunaa, salaattia ja näkkileipää. Kotona en käytännössä syönyt lämmintä ruokaa ollenkaan. Olisin tietysti voinut opetella itse kokkaamaan, mutta olin teini enkä välittänyt. Myös sukulaiset jankuttivat ruuasta koko ajan - aina kun olin kylässä, tarjoiltiin koko ajan leivän päälle makkaraa, vaikka hyvin tiesivät, että olen kasvissyöjä.

Nyt olen yli 40-vuotias melkein-vegaani. Välit äidin kanssa ovat olleet nuoruudesta asti viileät ja jännitteiset, ja olen aikuisena enää todella vähän hänen kanssaan tekemisissä. Tuo ruualla kiusaaminen ei suinkaan ole ainoa syy, koska tuo sama asenne hänellä näkyi muissakin asioissa. En kauheasti arvosta äitiäni ihmisenä, vaikka perhesiteen vuoksi tietyllä tavalla hänestä välitänkin.

Omien kokemusteni perusteella neuvoisin suhtautumaan omiin lapsiin ja nuoriin arvostavasti ja kuunnellen. Todella moni perinteinen suomalainenkin ruoka on lakto-ovo-vegeruokavalioon sopivaa, joten on turha selittää, ettei kukaan osaa tehdä mitään kasvisruokaa. Vegaaniruuat ovat toki haastavampia, jos ei ole aiheeseen perehtynyt. Ja nykyisin on erittäin helppoa tehdä kasvisversioita tutuistakin ruuista, koska kaupat ovat täynnä tuotteita, joilla voi korvata lihaa. Jotenkin kuulostaa tosi kädettömältä sellainen "en osaa tehdä kasvisruokia" -tyylinen uikutus. Ei se nyt mitään rakettiteidettä todellakaan ole. Ruuanlaitto ei ole vaikeaa. Jos keskitason älykkyydellä varustettu osaa tehdä liharuokai, hän oppii kyllä tekemään kasvisruokiakin. Ja jos ei osaa, niin ostaa sitten vaikka valmiita tai puolivalmiita.

Naurettavaa myös kasvissyöjäteinille vänkääminen jostain muun kuluttamisen ekologisuudesta. Perheen teini tuskin on päättänyt perheen autonkäytöstä, lomamatkoista tai ostopäätöksistä. Ja millaista viestiä miitenkaan haluatte sillä viestittää? Osoitatte siis olevanne itse tietoisia elämäntapojenne haitallisuudesta, mutta oma ratkaisunne on se, että ei tehdä mitään minkään hyväksi. Teini sentään yrittää ja aloittaa ruokavaliosta - luuletteko, että nuoret arvostavat teitä siitä, että kerskakulutatte vaan mistään välittämättä? On parempi edes yrittää tehdä jotain, kuin haitoista tietäen porskuttaa vaan menemään.

Saattaisitte huomata, että välinne teinin kanssa parantuvat, kun kuuntelette, arvostatte ja annatte tilaa. Mutta on oma valintanne, jos ette sitä tee. Älkää sitten itkekö, jos käy samalla lailla kuin omalle äidilleni kävi.
 
  • Tykkää
Reactions: Kissmett
vierailija
Tämä vegaanihysteria on niin kaksinaamainen kuin olla ja voi. Siinä olen samaamieltä että lihan kulutusta voi ja pitää vähentään. Mutta se eettinen soopa on niin kakkaa kuin voi olla kun jo pelkästään lähijunat tappaa enemmän (ja vahingoittaa) eläimistöä kuin se että vedät pihvin pari viikossa. Teinit vois laittaa vaikka tienvarsien siivoajiksi TET:ssä. Näkisvät jotain oikeasti ällöä.
Mikä sun ratkaisu sitten on? Ajetaan autolla ja syödään lihaa, koska "kuitenkin kaikki kuluttaa maapalloa". Onko lähijuna muuten haitallisempi kuin auto? Entä kumpi on haitallisempaa - pelkkä liikkuminen vai liikkuminen sekä lihansyönti yhdessä?
 
vierailija
Itse kertoisin teinille että hän varmastikin on vslmis luopumaan myös lomamatkoista. Saate sanoiksi kaivaisin tietoja siitä miten lentokentillä massamtrkytetään lintuja jottei lomalaisten lennot tippuisi pelikaanin lennettyä turbiiniinå
Tekeekö teidän perheessä teinit perheen lomamatkapäätökset? Olisitteko valmiit jättämään teinin kotiin kahdeksi viikoksi, kun itse menette Kanarialle?

Miksi päättelette, että teini ei voisi olla kiinnostunut miettimään myös matkailun ekologisuutta? Matkustaahan voi myös muuten kuin lentämällä. Mutta suostuisiko ikänsä pakettimatkoilla turistirysissä lojuneet vanhemmat omatoimimatkalle lähialueelle, kuten vaikka Baltiaan?
 
vierailija
Jos eläinten kuolemat kauhistuttavat, on hyvä muistaa että arvioiden mukaan (Fisher & Lamay) kasvien viljely tappaa pelkästään USAssa vuosittain 7300 miljoonaa selkärankaista eläintä (nisäkkäitä, lintuja, sammakoita, matelijoita, kaloja). Hyönteisten kuolemista ei kukaan välitä :(
Kannattaa kuitenkin muistaa se, että jokaista pihvikiloa varten on ensin viljeltävä aika paljon rehua, eli toisin sanoen lihansyönti kuluttaa tätäkin kautta enemmän. Suurin osa peltopinta-alasta maailmalla käytetäänkin lihakarjan rehuviljelyyn. Vähemmällä viljelyllä päästäisiin, jos lihansyöntiä vähennettäisiin radikaalisti.
 
vierailija
Mihin perustuu väite, että kasvisruoka on terveellistä?! Kasviksia on hyvä syödä juu, mutta että ruokavalio ilman lihaa olisi jotenkin terveellisempää?
Lukioaikoina kaikki kasvissyöjät tuppasivat olemaan vähän lihavampaa sorttia. Syynä runsas rypsiöljy ja jatkuva leivän puputtaminen. Niistä ajoista on varmaan tultu paljon eteenpäin, mutta siihen aikaan kasvissyönti ei todellakaan ollut mitenkään superterveellistä.
 

Yhteistyössä