Mihin katosi Lihavat aina herkkuhyllyllä ketju?

  • Viestiketjun aloittaja Justiinsa
  • Ensimmäinen viesti
Tässä pätkä tuosta aiemmin postatusta linkistä:

"Tutkijoiden mukaan nämä henkilöt olivat usein kokeneet, että heitä hoitavat lääkärit eivät kohdelleet heitä kunnioittavasti. Heillä oli kokemuksia myös siitä, että lihavuuden vuoksi he eivät saaneet asiallista palvelua kaupoissa. Jotkut olivat kokeneet kiusaamista työpaikoilla.

- Useimmat ylipainoiset ihmiset tietävät jo sitä olevansa, eivätkä he tarvitse ollenkaan sitä, että joku vielä korostaa sitä. Lihavaksi nimittäminen ei auta, se saa heidän olonsa vain huonommaksi, toteaa tutkija Sarah Jackson University College Londonista.

Tutkijoiden mukaan lihavaa ihmistä tuskin auttaa sekään, että hänen perheensä tai ystävänsä muistuttavat häntä lihavuudesta.

Lihavaksi leimaaminen voi syyllistää ihmistä, vaikka kilojen kertymiselle voi olla muitakin syitä kuin tahdonvoiman puuttuminen. Jos lihava pelkää lihavaksi leimaamista, hänen voi olla myös vaikea lähteä harrastamaan liikuntaa paikkoihin, joissa on paljon muita ihmisiä.

Tutkijoiden mukaan jyrkkä lihavaksi luokittelu ei auta liikakiloista kärsivää, vaan hänelle olisi annettava sen sijaan positiivista tukea painonhallinnassa.

Tutkimus julkaistiin Obesity-lehdessä."

Lihavaksi leimaaminen lihottaa entisestään

Läskittely ja sen sellainen epäkunnioittava käytös lihavia kohtaan ei siis saa lihavia laihtumaan. Se voi jopa vaikeuttaa laihtumista.
 
"harmaana"
Kaloritarpeen ylittäminen, ja usein tämä johtuu siitä ettei osata arvioida annoskokoja.
Joo, mut kyllä ihmiset syövät jatkuvasti hormoneja ja joutuvat juomaveden mukana ottamaan niitä, kun niitä ei pystytä puhdistamaan pois millään systeemillä - siitähän on ollut jo monta dokumenttia. Kannattaa seurata uutisia...

No, eihän se siihen lopu, niin kauan kun ihmiset syödät (juovat?) soijavalmisteita. E-pillereiden vaikuttava aine saadaan soijasta ja saahan sitä samaa hormonia myös muualta, esim vitamiinivalmisteista. Mut vaikka ne (yhdessä?) lisäävät rintasyöpiä, se riski on siedettävä, vaikka sivuvaikutukset ovat hirvittävät... Mutta kukapa nistä tietää, jos ei ensin kokeile itse ja usein jää sanattomaksi, myöhemmin:
Peter Gøtzsche - YouTube
 
normaalipainoinen
Justiinsa, sinulla taitaa olla itsellä aika vaikea olla, jos sinun täytyy käyttää tuntikausia tällaisen jankkaukseen? Kyllä tällaiset keskustelut varmasti tuntuvat pahalta monesta lihavasta, joiden laihdutus ei vaan syystä tai toisesta onnistu, vaikka halua olisikin. Sehän sinulla on tavoitteenakin? Silti en sääli heitä vaan sinua, sillä ihminen, joka on onnellinen ja tyytyväinen itseensä ja elämäänsä, ei kertakaikkiaan kykene tuollaiseen. Hanki apua itsellesi ja omiin ongelmiisi, ehkä et sitten koe tarvetta levittää pahaa oloa muille. Sillä tiedät varmasti itsekin, ettei tämä oloasi paranna..
 
Justiinsa.
Justiinsa, sinulla taitaa olla itsellä aika vaikea olla, jos sinun täytyy käyttää tuntikausia tällaisen jankkaukseen? Kyllä tällaiset keskustelut varmasti tuntuvat pahalta monesta lihavasta, joiden laihdutus ei vaan syystä tai toisesta onnistu, vaikka halua olisikin. Sehän sinulla on tavoitteenakin? Silti en sääli heitä vaan sinua, sillä ihminen, joka on onnellinen ja tyytyväinen itseensä ja elämäänsä, ei kertakaikkiaan kykene tuollaiseen. Hanki apua itsellesi ja omiin ongelmiisi, ehkä et sitten koe tarvetta levittää pahaa oloa muille. Sillä tiedät varmasti itsekin, ettei tämä oloasi paranna..
Hhaha anteeksi nyt vaan mutta minä olen täysin tyytyväinen elämääni ja olotilaani ;) Joskin muutaman kilon joutaisi tiputtamaa.

Mua vaan kovasti ihmetyttää miksi kansakunta lihoo koko ajan lisää, vaikka selkeästi nykyään lihavuus hyväsytään ihan eri tavalla kuin esim 10-15v sitten?
 
V..ras
Mua vaan kovasti ihmetyttää miksi kansakunta lihoo koko ajan lisää, vaikka selkeästi nykyään lihavuus hyväsytään ihan eri tavalla kuin esim 10-15v sitten?
Nykyään on ihan liikaa kaikenlaisia laitteita ja hilavitkuttimia käytössä. Ennen työ oli paljon fyysisempää. Että osittain se selittää lihomista.

Ja sitten yksi on herkkupussien (karkit, sipsit) koon suurentuminen. Nykyäänhän kaikki on jotain jumbopusseja.

Ja sitten on kevyt-tuotteet.. Oih ja voih! Moni tajuaa ne ihan väärin. Jos tuotteessa lukee kevyt, ei se tarkoita että niitä voisi nauttia määrättömästi.

Eikä enää vissiin niin kävellä tai pyöräillä paikasta toiseen. Autolla tai bussilla kuljetaan.
 
huomenta!
Onhan se vähän sitä mihin on kasvanu - tai aivopesty?

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/mihin_matematiikka_kelpasi_1980-luvulla_105068.html#media=105116

Business on joka paikassa mukana, ei siitä pääse irti. Jokainen ajattelee omalla päällään ja niillä voimavaroilla, mitä sinne on kertynyt.
 
Mun mielestä olisi syytä kiinnittää huomiota yleensäkin ihmisten liikuntaan. Tottakai huonojen ruokailutottumusten ja liikunnan puutteen seurauksena on ylipaino, mutta myös tuki- ja liikuntaelinvammat ja sairaudet ja liikuntakyvyttömyys, kun ei tehdä mitään lihaksiston kunnossa pysymisen eteen. Ajetaan autolla ovelta ovelle, mennään hissillä tekemään istumatyötä ja illalla sama toisinpäin määränpäänä kotisohva. Ei mitään fyysista rasitusta. (tiedän, kaikki ei tee istuma- tai toimistotyötä, ei tarvitse tulla kertomaan päivästä raksalla tai sairaalassa)

Loppujen lopuksi peruskunnon säilymiseen riittäisi muutama kävelylenkki viikossa eikä tietenkään muutama kuntosalitreeni pahaa tekisi. Ihan vaan sen takia, että se kroppa toimii myös 80-vuotiaana edes jollain tavalla.
 
iu
Sarja: Mikä meitä lihottaa? | Ohjelmat | yle.fi

Tää oli hyvä sarja, joka valotti tätä ongelmaa monista näkökulmista. Sääli ettei enää näe netistä.

Mutta lihomisesta: Vaikka se saadun energian määrä suhteessa kulutukseen onkin kaiken a ja o, näyttäisi olevan paljonkin väliä sillä, MISTÄ ne kalorit saadaan.

Ilmeisesti on oikeesti niin, että yksi kalori lihottaa enemmän kuin toinen, noin yksinkertaistetusti sanottuna... Tätähän tutkitaan parasta aikaa paljon, kevyttuoteita, rasvoja jne.
 
ifejw
En jaksa muutoin kommentoida kuin että kilpirauhasen vajaatoiminnassa (jos lääkitystä ei ole tai lääkitys on huonossa hoitotasapainossa) saattaa kertyä tolkuttomia määriä nestettä. Kasvot ovat sellaiset ns. kuukasvot ja vaikkapa kädet kuin pullataikinaa. Itselle kun aikanaan puhkesi vajis, niin paisuin 27 kg kahdessa kuukaudessa. Vasta kun lääkitys oli oikeasti kohdillaan (oikean annostuksen etsimiseen meni noin puolitoista - kaksi vuotta), nesteet lähtivät vauhdilla ja paino tippui kuukaudessa noin 24 kg.

Vajiksen hoitotasapaino on siis tosi tärkeä asia. Samoin olen omaa kroppaani kuunnellessani havainnut, että rytmin tulee olla vajislaisella aika lailla samanlaisena pysyvä. Eli riittävästi liikuntaa, unta ja laadukasta ruokaa. Vuorotyö ei sopinut minulle, joten vaihdoin alaa, ja olen nykyään ns. virastoajan töissä. Enkä voi esimerkiksi baareilla läpi yön tms, koska seuraavana päivänä (ja ehkä sitä seuraavanakin) on "krapulafiilis", vaikken olisi juonut pisaraakaan alkoholia.

Kaikilla ei välttämättä ole näin, mutta omalta osaltani näin. Arvot pysyvät kunnossa, paino normaalilukemissa (bmi 22) ja minä pirteänä ja elinvoimaisena. :D
 
vierailija
En jaksa muutoin kommentoida kuin että kilpirauhasen vajaatoiminnassa (jos lääkitystä ei ole tai lääkitys on huonossa hoitotasapainossa) saattaa kertyä tolkuttomia määriä nestettä. Kasvot ovat sellaiset ns. kuukasvot ja vaikkapa kädet kuin pullataikinaa. Itselle kun aikanaan puhkesi vajis, niin paisuin 27 kg kahdessa kuukaudessa. Vasta kun lääkitys oli oikeasti kohdillaan (oikean annostuksen etsimiseen meni noin puolitoista - kaksi vuotta), nesteet lähtivät vauhdilla ja paino tippui kuukaudessa noin 24 kg.

Vajiksen hoitotasapaino on siis tosi tärkeä asia. Samoin olen omaa kroppaani kuunnellessani havainnut, että rytmin tulee olla vajislaisella aika lailla samanlaisena pysyvä. Eli riittävästi liikuntaa, unta ja laadukasta ruokaa. Vuorotyö ei sopinut minulle, joten vaihdoin alaa, ja olen nykyään ns. virastoajan töissä. Enkä voi esimerkiksi baareilla läpi yön tms, koska seuraavana päivänä (ja ehkä sitä seuraavanakin) on "krapulafiilis", vaikken olisi juonut pisaraakaan alkoholia.

Kaikilla ei välttämättä ole näin, mutta omalta osaltani näin. Arvot pysyvät kunnossa, paino normaalilukemissa (bmi 22) ja minä pirteänä ja elinvoimaisena. :D
Mulla ainakin paino vaan lisääntyy koko ajan.Ennen vajaatoimintaa painoin 65kg.Nykyään ei taida 100kg riittää.Ja mitä enemmän yritän laihduttaa,syödä salaatteja yms.terveellistä.Sitä enemmän paino nousee.Miksi siis kiusata itseään turhaan. T:Toinen vajislainen
 
vierailija
Mitäs kenenkään toisen herkkuhyllyillä viihtyminen ketään kiinnostaa.Mäkin voisin laittaa otsikon: Ituhipit aina salaattihyllyllä.ENTÄS SITTEN:Jokaisen oma asia.
Nyt kalahti pahasti pläskillä ilmeisesti :LOL:

Ja kyllä se muuten kuuluu. Lihavuuteen liittyvät sairaudet maksavat yhteiskunnalle ja veronmaksajille aivan helvetisti. Minä ainakin puutun asiaan ja huomautan joka kerta jos näen, että lihava on sortumassa herkkuihin.
 
vierailija
vierailija
vierailija
Nyt kalahti pahasti pläskillä ilmeisesti :LOL:

Ja kyllä se muuten kuuluu. Lihavuuteen liittyvät sairaudet maksavat yhteiskunnalle ja veronmaksajille aivan helvetisti. Minä ainakin puutun asiaan ja huomautan joka kerta jos näen, että lihava on sortumassa herkkuihin.
metabolinen oireyhtymä kai yleensä?
Vanhemmilla tekohampaat? Syynä myrkyllinen sokeri?
 
vierailija
Antibioottirehulla on lihotettu possuja, nyt maissilla ja soijalla myös, vaikka ennenmuinoin jouluporsaat kasvoivat pelkillä ruoanlopuilla, mitä laitoskeittiöiltä jäi...

No, miten ihminen ei voi käsittää, että ne samat jäämät ovat siinä lihassa ja munassa ja maidossa, mitä meidän v-viranomaiset hyväksyvät tuotteisiin? Tuossa olis eka lähtökohta, jos ruoasta puhutaan. Mutta totta, että muullakin lihoo. Monesti se on kuitenkin nestettä, mitä elimistön kerättävä jostakin, ettei sisäelimet vaurioidu. Jos se estetään esim nesteenpoistolääkkeillä, on maksa ja munuaiset taas suuren kuorman edessä.
Kiitos Riikka🌺
 

Yhteistyössä