40 + so what, wol 14 (2019)

@Roxanne Kiitti :whistle:.. Voi tämä olla aika koettelemus 40-v:lle, mutta tähän asti on mennyt hyvin. Antaahan se toivoa muillekin, että vastoin kaikkia todenmäköisyyksiä, voikin käydä hiipuneilla munasarjoilla näin. Oli yllätys itsellekin, että kaikki kolme munasolua olivat terveitä, kun aina jokapuolella toitotetaan, että yli 40v 70-80% munasoluista voi olla jo hedelmöityskyvyttömiä. No mulla oli elokuun lopussa 1 iso rakkula ja n. 5 pientä rakkulaa oikealla ja vasenta puolta ei näkynyt, kun on kohdun takana. No siellä oli todennäköisesti maksimissaan sama määrä tai ainakin 2 isoa rakkulaa, koska kolme isoa lopulta irtosi.

Kerroin jo töissä esimiehelle ja sain hilpeän vastaanoton.. Joka kerta on naama virneessä, kun näkee minut :rolleyes:.
 
Montecea kirjautumatta
@Roxanne kirjan mukaan IVF-hoidossa oleville ja iäkkäämmille TOP 3 näyttäisi olevan Ubiqinoni 400mg pvä, myo-inositoli 4g pvä (+ melatoniini 3g/pvä - tehostaa ton inositolin vaikutusta) ja Dhea-hormoni. Dheaa jotkut lääkärit määrää, mun lääkäri Dextrassa oli kylläkin skeptinen ja mua sivuvaikutukset mietityttää. Sitä voi tilata netistäkin, mutta jos omin päin aloittaa, olisi kai hyvä ottaa dhea-s ja testosteroni-mittaukset labrassa (ainakin pk-seudulla Puhti-firman kautta saa otettua ilman lähetettä) ja varmistaa, että ne ei ole jostain syytä valmiiksi tosi korkeat.

Noiden lisäksi suositeltiin antioksidantteja, kuten c- ja e-vitamiinia jne..Ja sit siinä on iso luku myös erilaisten kemikaalien välttämisestä, mutta siinä voi saada jo päänsä aika hyvin sekaisin, jos sitä lähtisi liian orjallisesti toteuttamaan;)
Hitto tekis mieli koittaa suunnilleen jokaista poppakonstia mikä maailmasta löytyy, mutta imetyksen aikana en oikein uskalla lisäravinteita. Melkein kaikissa kielletään käyttö raskauden ja imetyksen aikana.

@Reetaleena mulla alko kierto vaikka vielä yöimetin, mut se on kai tosi yksilöllistä.
 
Kiitos, @Solunen ! Noi kaikki lisäravinteet (paitsi melatoniini) mulla onkin ollut jossain vaiheessa käytössä. Dhea:ta kokeilin, kun aloitettiin hoidot, mutta sitten nykyisellä klinikalla (Dextra) mun lääkärini oli sitä mieltä että se vaikuttaa enempi määrään kuin laatuun, ja mulla ei siinä puolessa ollut niinkään ongelmia. Myo-inositoli ja ubikinoni oli käytössä mm. siinä hoidossa, josta saatiin lapsi, mutta eihän noista ikinä tiedä, mikä vaikutus oli milläkin ja olisko lopputulos ollut sama muutenkin... :unsure: Hyvä muuten tietää, että ubikinonia riittää "jo" 400 mg/pv, mä olen välillä ottanut jopa 600 mg/pv kun jostain luin että vasta sillä määrällä olis vaikutusta.

Mutta ilman muuta kannattaa kokeilla kaikkia konsteja joista ei varmuudella haittaakaan ole! (y)
 
Kiitos, @Solunen ! Noi kaikki lisäravinteet (paitsi melatoniini) mulla onkin ollut jossain vaiheessa käytössä. Dhea:ta kokeilin, kun aloitettiin hoidot, mutta sitten nykyisellä klinikalla (Dextra) mun lääkärini oli sitä mieltä että se vaikuttaa enempi määrään kuin laatuun, ja mulla ei siinä puolessa ollut niinkään ongelmia. Myo-inositoli ja ubikinoni oli käytössä mm. siinä hoidossa, josta saatiin lapsi, mutta eihän noista ikinä tiedä, mikä vaikutus oli milläkin ja olisko lopputulos ollut sama muutenkin... :unsure: Hyvä muuten tietää, että ubikinonia riittää "jo" 400 mg/pv, mä olen välillä ottanut jopa 600 mg/pv kun jostain luin että vasta sillä määrällä olis vaikutusta.

Mutta ilman muuta kannattaa kokeilla kaikkia konsteja joista ei varmuudella haittaakaan ole! (y)
Joo varmasti jos on IVF-hoidoissa yhtään pidempään ollut on jo noista kuullut ja kokeillut yhtä sun toista:) Ilmeisesti tossa ubiqinonissa vaikuttaa myös se, kuinka hyvin se imeytyy, mutta yliopiston apteekin omaa tuotetta riittää ainakin lääkärin mukaan toi 200mg aamulla ja 200mg illalla. Mulla solujen vähyys ongelmana (laadun lisäksi toki), että ehkä toi dhea voisi minua sitten auttaakin:unsure: Mutta juuri sinun tarinasi @Roxanne on antanut minulle toivoa kun olen näitä stooreja täältä lukenut:love:, että päälle 40-v-kin voi myös lopulta hyötyä IVF-hoidosta, jos ei heti luovuta(y) Toki pitää olla realistikin, mutta ajattelen silti, että eri lääkekomboja kokeilemalla voi sit kuitenkin tulla onnistuminen, mutta se ei vaan välttämättä tapahdu heti kun lääkärikään ei vielä tiedä, miten kunkin kroppa toimii jne..
 
Oi, ihana kuulla @Solunen että mun tarinani on antanut jollekulle toivoa! :love: Mä ymmärrän hyvin senkin, ettei kaikilla ole voimia ja/tai taloudellisia mahdollisuuksia tahkota useita hoitokierroksia, mutta itse ajattelin että pistetään nyt kaikki peliin, kun kerran oli iän puolesta viimiset mahikset. Meillä oli aika paljon huonoa tuuriakin hoidoissa (mm. solujen kypsyys ja hedelmöittyminen meni useamman kerran pieleen ennen kuin saatiin lääkitys ja ajoitukset kohdilleen), mikä toisaalta ajoi jatkamaan, kun alkoi jahdata sitä "täydellistä" hoitokertaa, jolloin kaikki osatekijät menisivät niin hyvin kuin nyt näistä lähtökohdista vain on mahdollista. Joka hoidossa myös kokeiltiin aina jotain uutta lääkekomboa, kaavaa tms., mikä antoi intoa ja toivoa.

Mä myös ajattelin niin, että 40+-iässäkin yleensä vielä löytyy joitain terveitä munasoluja, ja kun tarpeeksi kauan yrittää niin ainahan se todennäköisyys kasvaa, että sellainen kultahippunen osuu kohdalle. :)

En nyt muista ihan tarkalleen sun tilannettasi @Solunen , oletko siis parhaillaan hoidoissa?
 
  • Tykkää
Reactions: Solunen
@Roxanne - joo, ollaan hoidoissa. Mulla siis on jo yksi 3,5 v lapsi, joka sai alkunsa suht helposti kun letrozoleilla vähän käynnisteltiin elimistöä..Mutta toista on nyt vajaa 1,5 v yritetty, ovuloin kyllä luomustikin ja verikokeissa ainoastaan matala amh todettu, joka laskenut 4 vuodessa 2,3:sta 0,75:een:( 1. IVF tehtiin kesällä, josta saatiin kerättyä 5 ja siitä tuli 2 hidasta blastoa (6. ja 7. päiväiset) ja laatu oli melko huono. Syksyllä yritettiin sitten toista kierrosta, mutta vain 3 follia lähti kasvuun ja sitten päädyttiinkin kokeilla inseminaatiota ja siitä tulikin joku haamulainen, mutta ei lähtenyt kunnolla vahvistumaan. Nyt menossa sitten 3. yritys IVF:ää, taas uudella lääkekombolla. Että lähinnä tämä on kai tällaista arvontaa, että jos sieltä sattuisi se yksi terve munasolu vielä löytymään:D.
Mäkin ymmärrän kyllä todella hyvin, että tätä ei moni pitkään jaksa ja ennen kaikkea talous tulee meilläkin pian vastaan. Yllättävän rankkaa tämä on ollut nimenomaan henkisesti, vaikka yksi lapsi jo onkin. @MaiMei taisi myös saada vielä omilla soluillaan IVF-hoidoilla tulosta?, että onhan näitä lohdullisia esimerkkejä onneksi. Puhumattakaan näistä luomuihmeistä! Mutta jotenkin en jaksa meidän kohdalla siihen uskoa..

Kävitkö @Roxanne muuten myös akupunktiossa? Sitä olen itse vielä miettinyt..olisi vaan kiva vähän tietää, mikä olisi hyvä paikka täällä Hgissä nimenomaan näitä IVF-hoitoasioita ajatellen:)
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
@Solunen kovasti onnea teille hoitoihin! (y) Matala AMH tuo toki vielä lisähaasteita, mutta mun kokemukseni mukaan follien määrä voi muutoinkin vaihdella kierrosta toiseen, joten voi hyvin olla että tällä kertaa saatte isomman solusaaliin. Ja kun teillä on jo yksi onnistunut raskaus takana niin sekin lisää osaltaan uuden raskauden todennäköisyyttä.

Ja juu, onhan meitä ollut täällä mun lisäkseni mm. @MaiMei ja @Katti75 , jotka on onnistuneet IVF:llä omilla soluilla vielä päälle nelikymppisenä, joten kyllä se ihan mahdollista on! :)

Mä en ole käynyt akupunktiossa, mutta muistaakseni ainakin @Rusakkonen kävi, joten ehkä hän osaisi suositella sopivaa paikkaa? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Solunen
@Solunen kovasti onnea teille hoitoihin! (y) Matala AMH tuo toki vielä lisähaasteita, mutta mun kokemukseni mukaan follien määrä voi muutoinkin vaihdella kierrosta toiseen, joten voi hyvin olla että tällä kertaa saatte isomman solusaaliin. Ja kun teillä on jo yksi onnistunut raskaus takana niin sekin lisää osaltaan uuden raskauden todennäköisyyttä.

Ja juu, onhan meitä ollut täällä mun lisäkseni mm. @MaiMei ja @Katti75 , jotka on onnistuneet IVF:llä omilla soluilla vielä päälle nelikymppisenä, joten kyllä se ihan mahdollista on! :)

Mä en ole käynyt akupunktiossa, mutta muistaakseni ainakin @Rusakkonen kävi, joten ehkä hän osaisi suositella sopivaa paikkaa? :)
Suosittelisin Tie Terveyteen Helsingissa, taikka Akupunktio Mai Helsingissa. :)
 
Hei. Saisinko vähän ovistestin tulkinta-apua? https://aijaa.com/JiEsO9
On vahva viiva, mutta unohdin sen testin vessaan ja katsoin sitä vasta noin 15 min kuluttua. Onko se silloin jo väärä tulos?
En usko että on väärä. Ei mulla ainakaan negat oo plussaksi muuttuneet ajan myötä. Ei edes kuivuttuaan.
Toihan ei oo vielä plussa virallisesti... Riippuu testistä. Mulla digi tai monitori näyttänyt huippua mut one step vaan puolet vahvaa.
Joskus mulla plussa tulee heti siihen ja joskus vasta just 15-20min päästä. Eli kyllä mä niitä katon niin kauan että ovat kuivuneet ja vertailen toisiinsa. Tummuuserot näkyy myöhemminkin.
 
En usko että on väärä. Ei mulla ainakaan negat oo plussaksi muuttuneet ajan myötä. Ei edes kuivuttuaan.
Toihan ei oo vielä plussa virallisesti... Riippuu testistä. Mulla digi tai monitori näyttänyt huippua mut one step vaan puolet vahvaa.
Joskus mulla plussa tulee heti siihen ja joskus vasta just 15-20min päästä. Eli kyllä mä niitä katon niin kauan että ovat kuivuneet ja vertailen toisiinsa. Tummuuserot näkyy myöhemminkin.
Ok, kiitos vastauksesta. Minulla on enää yksi testi jäljellä, eikä posti taida pitkään aikaan kulkea, enkä viitsi kaupasta kalliita testejä ostaa, niin taitaa mennä jäihin tämä testailu. Ei kai sillä niin kiire olekaan. Olisin vaan halunnut tietää, onko munasarjoissa mitään toimintaa. Kai sinne gynekologille pitäisi varata aikaa.
 
Reetaleena, en ole tilaillut testejä enkä tiedä niiden hintojakaan. Oon ostanut liuskoja kaupasta ja halkaissut ne saksilla. Hyvin toimii niinkin, vaikka ovatkin kapeampia. Tuleepa hintakin näin puolitettua. ☺

On: tänään jo kp 46. Kahtena päivänä tullut kerran kirkkaan punaista tuhrua pyyhkiessä ja seuraavalla pyyhkäisyllä jo vanhaa verituhrua. Tänään hieman limansekaista tuhrua. Viimeisestä ovisplussan jälkeisestä limojen loppumisesta olisi 7 pv. Siis periaatteessa voisi olla kiinnittymisvuotoa, mutta en ihan siihen usko. Kunnon vuotoa odottelen alkavaksi. Mutta edelleen ihmettelen, mitä oli ne aikaisemmat limat ja ovisplussa samassa kierrossa.
 
Olen pahoillani, @Vielä kerran ❤️! :cry: Tiedän omasta kokemuksesta, miten rankkaa tuo on, meilläkin meni aikoinaan eka IVF ihan puihin. Vaikka se ei nyt ehkä lohduta, niin aika usein eka kierros menee vähän niin kuin harjoittelun piikkiin, ja vasta seuraavalla kerralla saadaan lääkitys ja muutkin jutut säädettyä kohdilleen. Joten kannattaa kyllä ilman muuta kokeilla uudelleen, jos vain siltä tuntuu, ja tehdä sillä kertaa icsi - se parantaa huomattavasti hedelmöittymismahdollisuuksia.
 
@Vielä kerran ❤️ No, onpa toasiaan masentavaa ja harmi. En oikein osaa sanoa mitään. Paitsi että ens kerralla paremmalla tuurilla. Mul on aikoinaan tehty lyhyellä ja pitkällä kaavalla. En muista oliko mitään ihmeellisiä eroja.


Itsellä tänään dpo 8. Tein one stepin, johon tuli viivanpaikka. Väriä ei näy. Oon ollu tosi negatiivinen tän kierron suhteen ja seuraavaa jo odottelen; jos sitten plussa jouluna.
 
Olen pahoillani, @Vielä kerran ❤️! :cry: Tiedän omasta kokemuksesta, miten rankkaa tuo on, meilläkin meni aikoinaan eka IVF ihan puihin. Vaikka se ei nyt ehkä lohduta, niin aika usein eka kierros menee vähän niin kuin harjoittelun piikkiin, ja vasta seuraavalla kerralla saadaan lääkitys ja muutkin jutut säädettyä kohdilleen. Joten kannattaa kyllä ilman muuta kokeilla uudelleen, jos vain siltä tuntuu, ja tehdä sillä kertaa icsi - se parantaa huomattavasti hedelmöittymismahdollisuuksia.
Kiitos kannustavista sanoistasi ❤
 
Hei pitkästä aikaa uusille ja vanhoille! Meidän odotus ei lopulta päättynytkään onneen vaan odotan synnärillä pienen poikamme syntymää, nyt rv 20+1. Saimme hälytyksen sikiöseuloissa down-riskillä 1:16 mutta NIPT-tutkimuksen mukaan odotimme tervettä poikaa. Kärsin viimeiset pari kuukautta verenvuodoista, syynä hematooma ja marginaalinen istukka, ultria ja tutkimuksia on tehty lähes viikottain. Tilanne kärjistyi viikonloppuna kirkkaaseen vetiseen vuotoon jonka todettiin olevan lapsivettä, olen ollut maanantaista osastohoidossa ja tänään jo näytti siltä että synnytys (tai siis näillä viikoilla virallisesti vielä keskenmeno) käynnistyy. Huomenna saanen vauhtia mikäli tilanne ei etene itsekseen. Haaveena on palata jossain vaiheessa vielä joukkoonne kunhan vain tämä tilanne ja toipuminen on ensin ohi :cry::cry:

Onnea yrityksiinne!
 
Tikkerituu, voi itku. Kovasti voimia tilanteeseen. Todella ikävä tilanne ja varmasti vaatinut veronsa jo tässä matkan varrella. Toivottavasti pystytte tukeutumaan toisiinne. Jatkatte yritystä sitten, kun olette siihen valmiit. Aikansa vie päästä yli tilanteesta.
Omat ajatukset lähtivät pikakiitoa kahden vuoden takaisiin tapahtumiin, jolloin olin keskeytyksessä rv 20+2 juurikin lapsivesien menon vuoksi. Ei ollut helppoa. Vieläkin on poika ajatuksissa joka päivä. Edelleen järki ja tunteet käyvät taistelua sisälläni. Tunteet moittivat yhteistä päätöstämme keskeytyksestä, mitä jos pikkuisella olisi ollut kuitenkin mahdollisuus selvitä. Samaan aikaan järki sanoo, ettei sitä mahdollisuutta olisi ollut kehittymättömien keuhkojen vuoksi. Sairaalassa hoitaja sanoi, ettei sitä tuskaa ymmärrä muut kuin saman läpi käyneet.
 
Todella ikäviä uutisia täällä - kovasti voimia @Tikkerituu asian käsittelyyn! Sanattomaksi kyllä vetää..

Pahoittelut sinullekin @Vielä kerran ❤️ , mutta varmaan tosiaan tuosta icsi-hoidosta kannattaa lääkärin kanssa puhua? Ja kuten tuossa yllä sanottiinkin, niin 1. hoito harvoin menee täysin putkeen, mutta tiedän kyllä, että raskastahan se tonneja maksaa erilaisista kokeiluista :(

Mulla oli tämän stimulaatiokierroksen 1. ultra ja siellä oli yhteensä 8 follia kasvamassa, joista 2 oli kyllä aika pieniä. Mikään huima saalis ei ole tiedossa, mutta paremmalta näyttää kuin viimeksi ja lääkäri oli ihan tyytyväinen. Jospa noista edes joku siirtokelpoinen tulisi:unsure:
 

Yhteistyössä