Työministeri Harakka: Keppi on aina käden ulottuvilla

Sinä olet persehedelmistäsi itse vastuussa, ei yhteiskunta.
Niin olen. Mutta nykyiset persehedelmät tulevat vielä tulevaisuudessa pyörittämään yhteiskuntaa ja käymään töissä ja maksamaan veroja jotta joku heistä voi hoitaa sinutkin vanhuksena yhteiskunnan ylläpitämässä hoitolaitoksessa, etenkin kun kaikesta päätellen sinulla ei edes ole omia hedelmiä tukenasi, joten tulet olemaan yhteiskunnan kontolla ellet sitten hoida itseäsi ajoissa pois laskuista.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja m1es
r0s
Muutto ei ole este. Myöskään eri paikkakunnille viikoksi muuttaminen ei ole este. Ne on vain tekosyitä. 150-200 km tietäisi n. 5 tuntia edestakaistatyömatkaa. Tuon kulkisi helposti niinkin, että vaikkapa keskiviikko-torstai yön kävisi kotona.

Hakemuksen, haastattelun tai töiden sössiminen tietäisi automaattisesti tukien leikkausta. Tästä olisi hyötyä niin hakijalle kuin työnantajalle, koska hakemukset ja haastattelut selkiytyisivät vain fakta tiedon vaihtamiseksi. Ei turhia jaaritteluja, ei turhia haastattelukutsuja. Pätevien ihmisten kartoittaminen laajemmalta alueelta.

Siinä olet kyllä oikeassa, että pätkätöiden tekemistä pitäisi helpottaa. Aina kun ihminen on tehnyt tunninkin töitä, pitäisi käteen jäädä enemmän rahaa kuin työttömänä.

Mitä hittoa?

Me ajellaan parhaillaan toi 150 kilsaa duuniiin ja takaisin eikä siihen kyllä aikaa mene aikaa kuin kolmisen tuntia yhteensä. (-Nojoo, kun talvirajoitukset astuvat voimaan, pitenee matka-aikakin neljään tuntiin.)

Toki se tarkoittaa sitä, että kello soi ennen viittä jotta ollaan ennen aamun ensimmäistä ruuhkaa työmaalla.

Oispa jännä nähdä, miten huonoksi suomalainen sosiaaliturva rahapulan vuoksi laskisi jos jokaikinen reissuduunia tekevä päättäisi olla menemättä töihin ku työmatkaan uhrautuu niin paljon aikaa. :ROFLMAO:
 
vierailija
Mitä hittoa?

Me ajellaan parhaillaan toi 150 kilsaa duuniiin ja takaisin eikä siihen kyllä aikaa mene aikaa kuin kolmisen tuntia yhteensä. (-Nojoo, kun talvirajoitukset astuvat voimaan, pitenee matka-aikakin neljään tuntiin.)

Toki se tarkoittaa sitä, että kello soi ennen viittä jotta ollaan ennen aamun ensimmäistä ruuhkaa työmaalla.

Oispa jännä nähdä, miten huonoksi suomalainen sosiaaliturva rahapulan vuoksi laskisi jos jokaikinen reissuduunia tekevä päättäisi olla menemättä töihin ku työmatkaan uhrautuu niin paljon aikaa. :ROFLMAO:
Joka päiväkö ajat tuon 300 kilsaa?
 
vierailija
Tehdään malli missä mitään työsuhdetta ei saa solmia, jollei työpaikasta ole ilmoitettu hyvissä ajoin julkisesti mol.fi-sivulla. Lisäksi kaikkien työttömien olisi tosiaan karenssin uhalla haettava kaikkia työpaikkoja jotka edes himpun verran voisivat tulla kyseeseen. Ja hakemuksessa tai haastattelussa ei työnhakija saa ilmaista itsestään mitään negatiivista edes epäsuorasti. Jopa huonon hygienian tulee johtaa karenssiin.
https://www.youtube.com/watch?v=jGq-IV8Q1Y4
 
Eikun sulla on suuri vaara tulla väärinymmärretyksi.
No ei kovin suuri kun aina on ymmärretty mitä tarkoitan. Ja tähän tarkennan että esimerkiksi huonoa suomea puhuville puhun selkeämpää suomea, kuin myös lapsille, mutta normaalit suomalaiset ihmiset ovat aina ymmärtäneet. Ja yhtälailla itsekkin ymmärrän, poikkeuksena pohjanmaalainen työkaveri joka kerran sanoi "Pujota se."
Ihmettelin että "Pujota mikä mihin?" (minulla oli ämpäri kädessä)
"No se ämpäri." Edelleen olin ihmeissäni että mitä hän höpisee. No lopulta selvis että hän tarkoitti että pudota mutta kun hänen murteessaan ei ollut d:tä...
Mutta kysymällä aina kaikki selviää.
 
vierailija
Nelisen vuotta oajettiin joka arkipäivä ja välillä viikonloputkin.

Nykyään ei huvita. Tehdään duunia sen verran mitä on taloudellisesti pakko eli kahdesta kuuteen päivään viikossa. Turha sitä on veroprosenttiaan laiskojen elätyksen vuoksi nostattaa.
Pitää olla hyvä liksa jotta kannattaa ajaa 300 kilsaa päivittäin ja punavihreä hallituksemme tekee kaikkensa nostaakseen autoilun kuluja.
 
vierailija
Niin olen. Mutta nykyiset persehedelmät tulevat vielä tulevaisuudessa pyörittämään yhteiskuntaa ja käymään töissä ja maksamaan veroja jotta joku heistä voi hoitaa sinutkin vanhuksena yhteiskunnan ylläpitämässä hoitolaitoksessa, etenkin kun kaikesta päätellen sinulla ei edes ole omia hedelmiä tukenasi, joten tulet olemaan yhteiskunnan kontolla ellet sitten hoida itseäsi ajoissa pois laskuista.
Näillä persehedelmäautomaateilla on suureelliset luulot hedelmistään. Persehedelmäsi eivät automaattosesti a) hoida sinua b) hoida minua c) hoida yhtään ketään muutakaan missään hoitolaitoksessa d) mene töihin e) maksa veroja f) pyöritä suomalaista yhteiskuntaa.
 
Näillä persehedelmäautomaateilla on suureelliset luulot hedelmistään. Persehedelmäsi eivät automaattosesti a) hoida sinua b) hoida minua c) hoida yhtään ketään muutakaan missään hoitolaitoksessa d) mene töihin e) maksa veroja f) pyöritä suomalaista yhteiskuntaa.
Kukahan tätä yhteiskuntaa pyörittää tulevaisuudessa jollei uudet sukupolvet?? Ja juu, mun lapsista voi tulla yhteiskuntakelvottomia narkkeja, tai he voivat vaikka kuolla ennenkuin ehtivät olla hyödyksi. Mutta vanhempien ja yhteiskunnan tehtävä on pyrkiä siihen että mahdollisimman monesta kasvaisi täyspäinen, ahkera ja tuottava kansalainen joka muiden kaltaistensa kanssa pitää maan pystyssä sitten kun me ei enää kyetä. Ja se aloitetaan jo pienestä. Tuolla sun ajatusmallilla ei tule kuin kaltaisiasi katkeroituneita, omaan napaan tuijottavia, yksinäisiä kurppia joista ei oikeastaan jatkumoa ajatellen ole edes hyötyä kun hyödyllisyytesi loppuu työkyvyttömyyteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja m1es
vierailija
Mitä hittoa?

Me ajellaan parhaillaan toi 150 kilsaa duuniiin ja takaisin eikä siihen kyllä aikaa mene aikaa kuin kolmisen tuntia yhteensä. (-Nojoo, kun talvirajoitukset astuvat voimaan, pitenee matka-aikakin neljään tuntiin.)

Toki se tarkoittaa sitä, että kello soi ennen viittä jotta ollaan ennen aamun ensimmäistä ruuhkaa työmaalla.

Oispa jännä nähdä, miten huonoksi suomalainen sosiaaliturva rahapulan vuoksi laskisi jos jokaikinen reissuduunia tekevä päättäisi olla menemättä töihin ku työmatkaan uhrautuu niin paljon aikaa. :ROFLMAO:
Kato ei nää herraskaisrouvat ymmärrä sitä, että joku voi oikeasti ajaa pidempiäkin matkoja.
 
Itse olen matalapalkka-alalla osa-aikaisena eli tulot ovat todella minimaaliset. (En saa mitään tukia.)
Jos tulisi kansalaispalkka niin jäisin kotiin. Kansalaispalkka riittäisi minulle hyvin. Samanlaisia kotiinjääviä olisi varmasti muitakin.
Minkä suuruinen kansalaispalkan pitäisi olla, että voisit jäädä kotiin?
Pärjäisit 500 eurolla kuukaudessa ilman mitään muita tukia? Sinua ei lämmittäisi ajatus palkasta 500 euron lisäksi?
En usko, että olet enemmistössä?
Tuo "en saa mitään tukia" on matalapalkkaiselle kovin epätodennäköinen. Ei asumistukea, ei toimeentulotukea, ei lapsilisiä, ei vammaistukia, ei opintotukea, ei työttömyyskorvausta työttömäksi jääneenä.

Sana kansalaispalkka on kovin hämäävä, se saa ihmiset kuvittelemaan että kysymys olisi normaaliin palkkaan verrattavasta summasta kuukausittain. Ei tietenkään voi olla - siihen ei yhteiskunnalla koskaan tule olemaan varaa. Toinen mitä ei ymmärretä on se, että kansalaispalkan pitäisi käytännössä korvata kaikki muut tuet, jotta se olisi tehokas. Kuinka moni pääkaupunkiseudun matalapalkkainen olisi valmis luopumaan toimeentulo- ja asumistuesta jos tilalle tosiaan saataisiin muutaman satasen kansalaispalkka? Kansalaispalkka ei voi olla maan eri osissa erilainen.
Ratkaisu kyllä tervehdyttäisi asumisen hinnan tasoa Helsingissä ja ympäryskunnissa - ja juuri siksi kansalaispalkka ei koskaan toteudu. Suuret institutionaaliset vuokranantajat, joilla on vahva yhteys poliittisiin päättäjiin, eivät anna rahahanojensa ehtyä...
 
Tässäkin ketjussa tulee hyvin ilmi se, mitä Helsingissä taksilla ajelevat poliittiset päättäjät eivät vain tajua. Jokainen lisäkustannus jo ennestään huippuverotettuun autoiluun heikentää halua työn vastaanottamiseen pienemmillä paikkakunnilla. Ensin tehdään mahdottomaksi pitkät työmatkat, sen jälkeen itketään kun pienille paikkakunnille ei saada osaavaa työvoimaa esim. terveydenhuoltoon. Sille lääkärin miehelle/vaimolle saattaisi olla koulutusta vastaavaa työtä tarjolla 100 km päässä, mutta kun laskee työmatkakulut omalla autolla, näyttää tilanne joka vuosi hankalammalta.

Yhteiskunnan kannalta ratkaisu ei voi olla se, että koko Suomi muuttaa Helsinkiin, normaaliasunnon kuukausivuokra alkaa lähennellä kolmea tonnia ja yhteiskunta kuittaa sen asumistuella.

Minäkin olen yhden jakson ajan elämässäni käytttänyt päivittäin kolme tuntia omalla autolla tehtyihin työmatkoihin. Väsyttävää, mutta mahdollisti sen, että sekä minä että vaimo teimme sitä mitä parhaiten osasimme.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Tässäkin ketjussa tulee hyvin ilmi se, mitä Helsingissä taksilla ajelevat poliittiset päättäjät eivät vain tajua. Jokainen lisäkustannus jo ennestään huippuverotettuun autoiluun heikentää halua työn vastaanottamiseen pienemmillä paikkakunnilla. Ensin tehdään mahdottomaksi pitkät työmatkat, sen jälkeen itketään kun pienille paikkakunnille ei saada osaavaa työvoimaa esim. terveydenhuoltoon. Sille lääkärin miehelle/vaimolle saattaisi olla koulutusta vastaavaa työtä tarjolla 100 km päässä, mutta kun laskee työmatkakulut omalla autolla, näyttää tilanne joka vuosi hankalammalta.

Yhteiskunnan kannalta ratkaisu ei voi olla se, että koko Suomi muuttaa Helsinkiin, normaaliasunnon kuukausivuokra alkaa lähennellä kolmea tonnia ja yhteiskunta kuittaa sen asumistuella.

Minäkin olen yhden jakson ajan elämässäni käytttänyt päivittäin kolme tuntia omalla autolla tehtyihin työmatkoihin. Väsyttävää, mutta mahdollisti sen, että sekä minä että vaimo teimme sitä mitä parhaiten osasimme.
Ei sitä työtä rahan vuoksi tehdä vaan siksi, että on töitä. Ei töistä jäädä pois, koska työmatkat maksavat liikaa, työmatkat kuljetaan, jotta voidaan tehdä töitä. Jos ihmiset antavat arvoa mukavuuden halulle ja rahanhimolle, jää työt tekemättä. Sillä mitä työntekeminen maksaa tai mitä siitä maksetaan, ei saa olla painoarvoa. Painoarvo pitää olla työn olemisella ja sen tekemisellä. Kaikki muu pitää olla toisarvoista.
 

Yhteistyössä