Työministeri Harakka: Keppi on aina käden ulottuvilla

Muutto ei ole este. Myöskään eri paikkakunnille viikoksi muuttaminen ei ole este. Ne on vain tekosyitä. 150-200 km tietäisi n. 5 tuntia edestakaistatyömatkaa. Tuon kulkisi helposti niinkin, että vaikkapa keskiviikko-torstai yön kävisi kotona.
No heh heh. Meinaat, että esim. pikkulapset laitettaisiin johonkin vuoropäiväkotiin aina viikoksi putkeen, kun vanhemmat ovat jossain eri paikkakunnilla töissä?
Tai että ala-asteikäiset ovat keskenään kotona?
 
vierailija
En tiedä voimmeko alkaa rangaista ihmisiä heidän "vääränlaisesta" habituksestaan, ominaistuoksustaan tai muista ominaisuuksista, jotka eivät viehätä työnantajaa. Työnantajan, työyhteisön ja työntekijän työn tehokkuus on muutakin kuin paperilla tarkistettu pätevyys.

Mikäli puhutaan yksinhuoltajasta, niin kuka ne lapset huoltaa siellä kotipaikkakunnalla, jos henkilö käy kerran viikossa kotona? Tiedätkö mitä 200km matkustaminen maksaa julkisilla? Kahden asunnon ylläpitäminen ei taida olla ilmaista. Mikäli otetaan huomioon vaikkapa Helsingin hintataso, on varmasti selvää, että matalapalkkaisen on turha etsiä sieltä asuntoa. Mikäli kyse on yksinhuoltajasta, on hän jättänyt heitteille lapsensa. Mikäli taas hänen pitää roikottaa lapsiaan jokaisen määräaiksen sopimuksen perässä eri kaupunkeihin, ei se varmasti aja lasten etua. Mikäli kyse on perheestä, jossa on molemmat vanhemmat, niin se tuskin ajaa kenenkään etua, että perhe on toisen osapuolen työn takia entistä isommissa taloudellisissa vaikeuksissa, perhe hajalla ja ihminen sekoamisen partaalla.

Lähestymistapasi on hieman turhan mustavalkoinen ja unohdat ihmisyyden. Uskoisin, että raha ei voi mennä kaiken edelle. Uskon, että ihmisiä motivoi huomattavasti enemmän jokin myönteinen seuraus kuin keilteinen. Se, että saat työnteosta plussaa, motivoi paljon paremmin kuin se, että saat keppiä, jos et lähde toiselle puolelle suomea osa- aikaiseksi puhelinmyyjäksi.
Ei ole mun ongelma, jos se yh ei saa asioitaan työntekemiseksi kuntoon. Kuitenkaan ei ole mun velvollisuus sentilläkään osallistua sen yhn elättämiseen, joten menköön töihin, myyköön seksiä tai hankkikoon rikkaan puolison. Ihan sama, mutta jos ei töitä halua tehdä, ei tarvitse yhteiskunnan tukea.
 
Pärjäisit 500 eurolla kuukaudessa ilman mitään muita tukia? Sinua ei lämmittäisi ajatus palkasta 500 euron lisäksi?
En usko, että olet enemmistössä?
Ihan naurettava ajatus. Kun tuosta vähentää yhtiövastikkeen/vuokran, niin käteen ei jää mitään. Ei sillä yksin kukaan pärjää.

Mutta joo, en oikein ole tajunnut tätä kansalaispalkan hyötyä. Siis miksi sellainen pitäisi olla?
 
Ei ole mun ongelma, jos se yh ei saa asioitaan työntekemiseksi kuntoon. Kuitenkaan ei ole mun velvollisuus sentilläkään osallistua sen yhn elättämiseen, joten menköön töihin, myyköön seksiä tai hankkikoon rikkaan puolison. Ihan sama, mutta jos ei töitä halua tehdä, ei tarvitse yhteiskunnan tukea.
No mitä jos molemmat vanhemmat lähtevät jonnekin 200 km päähän töihin? Kuka ne lapset hoitaa? Jätetään heitteille. Sekös kuule vasta niin sinulle kuin muille veronmaksajille kalliiksi tulee.
 
Ei sitä työtä rahan vuoksi tehdä vaan siksi, että on töitä. Ei töistä jäädä pois, koska työmatkat maksavat liikaa, työmatkat kuljetaan, jotta voidaan tehdä töitä. Jos ihmiset antavat arvoa mukavuuden halulle ja rahanhimolle, jää työt tekemättä. Sillä mitä työntekeminen maksaa tai mitä siitä maksetaan, ei saa olla painoarvoa. Painoarvo pitää olla työn olemisella ja sen tekemisellä. Kaikki muu pitää olla toisarvoista.
No niin, siellä porvoossa taitaa olla hiukan tuulista tänään...
 
Ei ole mun ongelma, jos se yh ei saa asioitaan työntekemiseksi kuntoon. Kuitenkaan ei ole mun velvollisuus sentilläkään osallistua sen yhn elättämiseen, joten menköön töihin, myyköön seksiä tai hankkikoon rikkaan puolison. Ihan sama, mutta jos ei töitä halua tehdä, ei tarvitse yhteiskunnan tukea.
Juuri tällaisella asenteella Suomi on rakennettu hyvinvointivaltioksi. Vitut kaikista muista, kunhan minulla on kaikki hyvin... kunnes koko paska kalahtaa omaan nilkkaan.
 
Tuo "en saa mitään tukia" on matalapalkkaiselle kovin epätodennäköinen. Ei asumistukea, ei toimeentulotukea, ei lapsilisiä, ei vammaistukia, ei opintotukea, ei työttömyyskorvausta työttömäksi jääneenä.

Sana kansalaispalkka on kovin hämäävä, se saa ihmiset kuvittelemaan että kysymys olisi normaaliin palkkaan verrattavasta summasta kuukausittain. Ei tietenkään voi olla - siihen ei yhteiskunnalla koskaan tule olemaan varaa. Toinen mitä ei ymmärretä on se, että kansalaispalkan pitäisi käytännössä korvata kaikki muut tuet, jotta se olisi tehokas. Kuinka moni pääkaupunkiseudun matalapalkkainen olisi valmis luopumaan toimeentulo- ja asumistuesta jos tilalle tosiaan saataisiin muutaman satasen kansalaispalkka? Kansalaispalkka ei voi olla maan eri osissa erilainen.
Ratkaisu kyllä tervehdyttäisi asumisen hinnan tasoa Helsingissä ja ympäryskunnissa - ja juuri siksi kansalaispalkka ei koskaan toteudu. Suuret institutionaaliset vuokranantajat, joilla on vahva yhteys poliittisiin päättäjiin, eivät anna rahahanojensa ehtyä...
Tämä pitänee paikkansa...
 
vierailija
Juuri tällaisella asenteella Suomi on rakennettu hyvinvointivaltioksi. Vitut kaikista muista, kunhan minulla on kaikki hyvin... kunnes koko paska kalahtaa omaan nilkkaan.
Kyse on siitä, mitä teet, kun paska kalahtaa omaan nilkkaan. Jos haluaa, että muut säälivät ja elättävät lopun ikää, niin saa vapaasti rypeä mun puolesta itsesäälissä. Jos taasen haluaa päästä takaisin omille jaloilleen, tottakai on oikeus tilapäiseen yhteiskunnan apuun.
 
Kyse on siitä, mitä teet, kun paska kalahtaa omaan nilkkaan. Jos haluaa, että muut säälivät ja elättävät lopun ikää, niin saa vapaasti rypeä mun puolesta itsesäälissä. Jos taasen haluaa päästä takaisin omille jaloilleen, tottakai on oikeus tilapäiseen yhteiskunnan apuun.
Toisinaan se ei vaadi juuri muuta kuin sairastumisen tai vammautumisen ja olet pitkälti muun yhteiskunnan hyväntahtoisuuden varassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Aqela
vierailija
Toisinaan se ei vaadi juuri muuta kuin sairastumisen tai vammautumisen ja olet pitkälti muun yhteiskunnan hyväntahtoisuuden varassa.
Näin pitää ollakin, mutta ei tuki ole tarkoitettu käytettäväksi silloin, jos tuntuu, että se riittää elämiseen eikä mennä töihin, vaikka ei ole mitään syytä olla menemättä kuin motivaation puute. Onhan se täällä nähty, "kannattaako mun mennä töihin, jos.." jne. Työelämässä on paljon epäkohtia, tietysti, ja monet kituuttavat pienellä palkalla, mutta ei se voi olla syy sille, että päätetään jäädä kotiin ja elää tuilla.

Se nyt ei vain ole yhteiskunnan muiden ihmisten kannalta oikein.
 
Näin pitää ollakin, mutta ei tuki ole tarkoitettu käytettäväksi silloin, jos tuntuu, että se riittää elämiseen eikä mennä töihin, vaikka ei ole mitään syytä olla menemättä kuin motivaation puute. Onhan se täällä nähty, "kannattaako mun mennä töihin, jos.." jne. Työelämässä on paljon epäkohtia, tietysti, ja monet kituuttavat pienellä palkalla, mutta ei se voi olla syy sille, että päätetään jäädä kotiin ja elää tuilla.

Se nyt ei vain ole yhteiskunnan muiden ihmisten kannalta oikein.
Kuten olen monesti sanonut, niin jokin on vialla, jos ei kannata mennä töihin ottamaan persnettoa. Kertakaikkisen tyhmähän ihmisen pitäisi olla, jos hän menee töihin, jotta voi tienata vähemmän?

Ihmisen elämässä on varmasti monta asiaa, jotka joutuu ottamaan huomioon työpaikkaa vastaanottaessa. Mikäli olet kahden ala- aste ikäisen yksinhuoltaja, niin voitko ottaa vastaan kolmivuorotyön 200 kilometrin päästä kolmeksi kuukaudeksi? Noin yleisesti sanoisin, että näissä työpaikka keskusteluissa pitää katse olla koko perheen hyvinvoinnissa. Ympäri maata riepotellut lapset eivät ole yhteiskunnan etu, eivätkä tule koskaan olemaankaan. Eivätkä lapset, joiden vanhemmat juoksevat ympäri suomea työpaikkojen perässä ole yhteiskunnan etu.
Näissä jutuissa pitää muistaa ihmisyys ja kohtuullisuus.
 
vierailija
Kuten olen monesti sanonut, niin jokin on vialla, jos ei kannata mennä töihin ottamaan persnettoa. Kertakaikkisen tyhmähän ihmisen pitäisi olla, jos hän menee töihin, jotta voi tienata vähemmän?

Ihmisen elämässä on varmasti monta asiaa, jotka joutuu ottamaan huomioon työpaikkaa vastaanottaessa. Mikäli olet kahden ala- aste ikäisen yksinhuoltaja, niin voitko ottaa vastaan kolmivuorotyön 200 kilometrin päästä kolmeksi kuukaudeksi? Noin yleisesti sanoisin, että näissä työpaikka keskusteluissa pitää katse olla koko perheen hyvinvoinnissa. Ympäri maata riepotellut lapset eivät ole yhteiskunnan etu, eivätkä tule koskaan olemaankaan. Eivätkä lapset, joiden vanhemmat juoksevat ympäri suomea työpaikkojen perässä ole yhteiskunnan etu.
Näissä jutuissa pitää muistaa ihmisyys ja kohtuullisuus.
Miksi muiden veronmaksajien, monien hyvinkin pienipalkkaisten, pitää osallistua siihen, että toinen saa rahaa enemmän tukina kuin töissä? En kertakaikkiaan ymmärrä tätä.

Nuo esittämäsi esimerkit, esim. hurjan pitkä työmatka ja kolmivuorotyö ovat toki ääripään esimerkkejä, ja ei tietenkään millään muotoa toteutettava ratkaisu.
 

Yhteistyössä