Letrozol & ovulaatio

Terve kaikille! Tulin pitkästä aikaa lukemaan. Harmi ettei kukaan meistä päässyt viettämään äitienpäivää, tai no ainakaan ensimmäistään. Hyvää lapsettomien lauantaita näin myöhässä <3
Me odotellaan inssiä ja edellinen kierron alku sattui lomamatkalle, joten inssi siirtyi ja jätin letrot syömättä koska en jaksanut enää uskoa että ne olisi tuoneet meille apua (söin yht 5 vai 6 kertaa). Mutta hei, eikai niitä kellekään määrättäisi jos ne ei joitakin pareja auttaisi, joten ei keskitytä tämän keskustelun onnistumisprosenttiin :)
Haaveilin että jotenkin maagisesti tulisinkin juuri viimeisestä luomukierrosta ennen inssiä raskaaksi, kun ovis löytyi ja sitten menkatkin oli myöhässä, vaan eipä mitä, menkat tietysti tulivat (ja oli muuten yhtä yllättävä ja hirveä kipu kuin aikana ennen e-pillereitä. Jouduin jopa lenkillä juoksemaan puskaan. Note to self: näin keväisin metsässä ei ole kovin isoja lehtiä...)
Torstaina olisi sitten pistosopastus ja apteekista hakemaan Gonal-F:ää. Onko teillä siitä kokemuksia? Oletteko itse pistäneet?
Meidänkin kavereilta on tullut taaaas vauvauutisia ja kyllä, minäkin myönnän että ne masentaa tosi paljon. Olen jopa kateellinen. Erityisesti ihmisille joiden elintavat on hirvittävän epäterveelliset. Huomaan kiroavani maailman vääryyttä kun näen todella lihavat vanhemmat ihanan pikku vauvan kanssa. Aivan naurettavaa...
Yksi tuleva isä muuten sanoi ohimennen että jos joku luulee lapsenteon olevan helppoa niin hän voi kyllä kertoa, että EI OLE. Harmi ettei olla nyt törmätty sen jälkeen, että voisin sivuta aihetta ja omia kokemuksia. Että kai se lapsenteko keskimäärin on hankalampaa kuin mitä kuvitellaan.
 
@K123 Kiitos haastattelun linkittämisestä ja tsemppiä pistoksiin :love: Oli tosi hyvä juttu: "Olin aina niin onnellinen ystävieni puolesta. Samalla vauvauutiset satuttivat, ja sitten tuli huono omatunto siitä, että tunsin surua." Omassa lähipiirissä oli myös äitienpäivän tienoilla sellainen vauvauutisten räjähdys, että huh huh.

Muutamat lähipiirin ihmisistä ovat aiemmin kertoneet siitä, että raskaaksi tuleminen on kestänyt yli vuoden tai on vaatinut hoitoja. En tietenkään toivo sitä kenellekään. Itsekin olen huomannut, että siitä ei ole todellakaan helppo kertoa, vaan paljon helpommin tulisi varmaankin puheeksi, jos olisi tapahtunut iloinen yllätys jo yhden tai kahden yrityskuukauden jälkeen. Kun toisilta samankaltaisessa tilanteessa olleilta ihanilta ihmisiltä kuulee, että vauvauutiset ovat satuttaneet pitkän yrityksen aikana (vaikka toisen puolesta on onnellinen), niin se auttaa itseä ymmärtämään, että sellaiset tuntemukset ovat luonnollisia ja on itselleen epäreilu, jos soimaa siitä itseään ja tuntee huonoa omatuntoa. En silti halua vältellä vauvahöpinöitä vaan olla läsnä ystävien tärkeässä elämänvaiheessa, mutta on se kieltämättä välillä hieman rankkaa. Hopeareunuksena löydän tästä sen, että kun toivottavasti tulevaisuudessa meillä on lapsi, niin hänellä on vanhemmat, jotka ovat tämänkin vastoinkäymisen elämässään kohdanneet, oppineet selviytymiskeinoja ja säilyttäneet positiivisen ja humoristisen elämänasenteen, joista lapsi voi ottaa mallia. Kaikki kokevat asiat tietenkin eri tavoin ja tältä nyt siis vain itsestäni tuntuu. Ja kieltämättä tänään on omalla kohdalla suhteellisen helppoa olla positiivisilla fiiliksillä, koska ensimmäisen letrokiertoni kontrolliultrassa oli hyvä johtofollikkeli ja tänään jo positiivinen ovulaatiotesti (keskimäärin viikkoa aiemmin kuin yleensä kierroissani). Yllättävän iso vaikutus mielestäni. Arvelisin, että tästä lääkkeestä voisi ehdottomasti olla suurikin apu jollekin, jolla ei ole ollut ovulaatiota ja se saadaan tällä tapahtumaan; sopivan annoksen löytämisessä voi silloin varmaankin kestää kauemmin. Seuraavat 6 kk tarkoitus yrittää letrojen kanssa ja sitten edetä hoidoissa, jos ei tärppää. Toivon parasta, mutta yritän olla pettymättä liikaa. Ajattelen niin, että vaikka letrot parantaisivat mahdollisuuttani raskautumiseen, niin todennäköisyys ei nyt voi nousta ainakaan yli normaalin 20-30%/kierto...Eli yritän ottaa mahdollisimman rennosti.
 
@Ulpu_ Vain letrot ja terot, muuta en ole saanut ja julkisen poliklinikan lääkäri sanoi että kuusi kuukautta letroja ja sit lapsettomuusklinikalle.. ihmeelliseltä tuntuu ettei ole mitään ultria tai muita lääkkeitä mitä täällä muille on nähtävästi määrätty. Nyt kolmas letro+tero -kierto ja vähän skeptiset tunnelmat.

Mietin kun aiemmat letro+tero menkat on ollut täysin selvät 4 päivää, selkeä alku ja loppu, mutta nyt kaksi viikkoa sitten tuntui että verta näkyi paperissa vielä kierron päivä 6 ja ehkä jopa 7. Voisiko olla että vihdoin ovuloin ja menkat oli ”oikeat” eikä vaan terojen ansiota? Vai ajattelenko vain liikaa asiaa?

@Pipura Joo vauvauutisia tulee kyllä joka tuutista..

Minulla olisi vielä jäljellä kolmen kierron letrot eli kesä-elokuulle. Missähän vaiheessa kannattaisi soitella lääkärille ja kysyä jatkotoimenpiteitä?
 
Mulla on nyt menossa toinen letrokierto, kp 5 tällä hetkellä ja letroja syön siis kp 3-7. Kp11 on seurantaultra ja siellä nähdään taas miten lääke on vaikuttanut. Ja saan varmaan jatko-ohjeita eli otanko ovitrellen vai kenties terot tukemaan ovulaation jälkeen. Mun kuukautiset on olleet terojen ja tuon ekan letrokierron jälkeen tosi niukkoja, voisiko se olla merkki siitä että kohdun limakalvo ei paksuunnu tarpeeksi ja tämä taas on suuri este sille että alkio pääsee kiinnittymään.

Olen yksityisellä hoidossa ja siellä seuranta joka kierrossa tai ainakin nyt näin alussa, en tiedä miten seuraava kierto tehdään. Itselle ainakin seurantaultrat on olleet hyödyllisiä kun gyne pystyy katsomaan minkä kokoisia folleja on kasvamassa. Rahaahan tässä menee ja paljon mut onneksi ainakin toistaiseksi on pystynyt kaiken kustantamaan.
 
@Kiya samoja fiiliksiä lähipiirin uutisista! Toivottavasti kukaan ystävistä ei ajattele tekevänsä palvelusta jättämällä kertomatta lapsiasioista. Oon myös ajatellut että ehkä ollaan jotenkin parempia vanhempia KUN se lapsi tulee jonain kauniina päivänä. Minulla se on ennemmin sitä etten jotenkin osaa tosissani ajatella, ettei vain kerta kaikkiaan ikinä saataisi lasta. Toivottavasti letro toimii teille:)
Äsken pistin itseäni ekaa kertaa ikinä (Gonal-F) ja mietin vaan, että tehdään nyt sitten näin kerta oppikirjassa niin sanotaan, no big deal. Pitäisi ehkä vetää välillä ne itkupotkumasennusraivarit että oikeasti tajuaisi, miten vakava asia tämä on...
Kuvittelin muuten että itseään pistäminen on tosi kivuliasta/rankkaa/jne, pelkäsin sitä aika paljon, mutta ei sitä neulaa tuntenut YHTÄÄN! Olin jo valmistautunut itkemään kovaa kohtaloani mutta tämä draama kyllä latistui kuin pannukakku... :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kiya
@Ulpu_ @SiniLiina minulla julkisella on ultrattu monta kertaa kun on tarkastettu vastetta letroille ja tsekattu varmuuden vuoksi miltä näyttää - aina lääkäri on todennut limakalvon olevan oikein hyvä, riittävän paksu, eikä se ole kuitenkaan korreloinut vuotoa. Itsekin järkeilin ihan samaa mitä te!
Viimeksi tänään ultrassa kerroin lääkärille etten pariin kiertoon syönyt letroja ollenkaan, jolloin kuukautiskivut pahenivat mutta varsinainen vuoto oli tosi vähäistä tuhrua joka kestää kauan. Lääkäri vaan sanoi että ei sillä vuodon muutoksella ole merkitystä, ei siitä voi päätellä mitään.
 
Onko teillä ollut rinnat kipeät ovulaation ja menkkojen välillä? Minulla oli viime kiertossa ja nytkin tuntuu olevan herkät rinnat. Ärsyttävää kun tää saa toiveet nousemaan siitä että olis raskaana, mutta hyvin pessimistisenä mennään.

Ja sain kuulla että paras ystäväni on raskautunut ensimmäisestä kierrosta kun alkoivat yrittämään. Nyt se 3kk täynnä ja ilouutinen tuli kaikille tietoon. Voi kamala miten sitä voikaan olla vaikeaa iloinen kun se sattuu niin syvälle..
 
@SiniLiina ei kyllä oo ollut letrojen kanssa - mutta sen vuoden aikana ennen mitään hoitoja, kun oma kierto vaihteli ihan miten sattuu, ehti olla vaikka minkälaista oiretta. Välillä viikkojen ummetusta, välillä viikkojen panetusta, välillä viikkoja rinnat ihan mielettömän kipeät. Nyt on ekaa kertaa tuo Gonal F eikä oo mitään oireita havaittavissa.
 
Onko teillä ollut rinnat kipeät ovulaation ja menkkojen välillä? Minulla oli viime kiertossa ja nytkin tuntuu olevan herkät rinnat. Ärsyttävää kun tää saa toiveet nousemaan siitä että olis raskaana, mutta hyvin pessimistisenä mennään.

Ja sain kuulla että paras ystäväni on raskautunut ensimmäisestä kierrosta kun alkoivat yrittämään. Nyt se 3kk täynnä ja ilouutinen tuli kaikille tietoon. Voi kamala miten sitä voikaan olla vaikeaa iloinen kun se sattuu niin syvälle..
Mulla on ja herättää samoin joka kuukausi turhia toiveita.. nyt viime kuukausina alavatsa ollut myös tosi turvonnut ja oudon tuntuinen (n)
 
@K123 : Ihana kuulla et niukka vuodon määrä ei välttämättä tarkoita mitään negatiivista.

Kävin tänään toisen letrokierron seurantaultrassa: kp11 ja limakalvo kuulemma päiviin nähden tosi hyvä ja vasemmalla puolella näkyi 15-16mm folli. Ovulaatiota gyne ennusti viikonlopulle. Sain tähän kiertoon taas ovitrellen tukemaan ovulaatiota. Jännää nähdä miten tämä toinen kierto menee.

@SiniLiina : mulla oli ekassa letrokierrossa rinnat kipeet ovulaation jälkeisen viikon mut sitten hävisi. Olen lukenut että ovitrelle voisi aiheuttaa raskaudenkaltaisia oireita, joten laitan nuo varmaan sen piikkiin. Toivottavasti sulla viittaisi ihan oikeaan raskauteen!
 
@Ulpu_ vielä vahvistuksena edeltävälle, tänään kp13 ja lääkäri edelleen kommentoi että kaikki näyttää hyvältä, tarkasteli huolella limat ja kaikki koska oli inseminaatio. Eli ei tosiaan ollut vaikutusta vaikka menkat oli pitkät ja niukat:)
 
Mites täällä muilla menee? Minulla toinen letrokierto tulokseton, menkat alkoi eilen ja voi että kun taas masentaa ☹ Olisi tosi kiva kuulla positiivisia kokemuksia letroista, mutta tuntuu siltä et tänne keskustelupalstoille eksyy vaan meitä keitä ei onnista.
 
@Ulpu_ Onpa harmi kuulla ettei sinullakaan ole vielä letrojen kanssa tullut tulosta. Ikävä kyllä harvemmin täältä on löytänyt kokemuksia että ne olisi oikeasti auttaneet.

Minulla viime kierrossa oli hyvin kipeät rinnat varmaan kaksi viikkoa. Sitten menkat oli kaksi päivää myöhässä, mutta sieltä ne sit lopulta tuli. Ja kauheiden kipujen kanssa. Ajattelin jo että ehkä viime kierrossa lopulta ovuloin oikeasti?

Nyt taas kp 15 menossa, ei mitään ovulaation merkkejä eikä rfsu testit anna kuin haaleita viivoja.

Sen verran lääkäri tuli vastaan että seuraavat 2-3 (eli vikat) kiertoa syön sitten kaksi letroa kerralla.
 
Tein positiivisen raskaustestin lauantaina viidennestä ja viimeisestä letro-kierrosta, älkää siis menettäkö toivoa :love: yritystä takana aika tasan 2 vuotta. Lisäksi käytin viime kuukaudet vehnänalkioöljyä, gelee royalia ja tietysti perus D-vitsmiini ja foolihappo. Tiedä sitten mistä johtui, että nyt onnistui, ensimmäinen raskaus minulle ikinä.

Uskomaton fiilis, eikä millään malttaisi odottaa ensimmäistä ultraa, että onko siellä oikeasti joku. Varasin yksityiselle varhaisultran :)
 
  • Tykkää
Reactions: Ulpu_
Ihania uutisia, paljon onnea @Pipura ja @Smone ❤ Aivan mahtavaa kuulla täällä iloisiakin uutisia.

@Smone oliko sulla terot tasaamassa kiertoa? Tuliko kierto normaalisti kun ne lopetit? Vähän niiden syöminen mietityttää kun jossain ketjuissa puhutaan ettei niitä passaisi aloittaa ennen kuin on ovuloinut, mutta kun itsellä on se ovulaatio ollut kateissa niin olen ohjeen mukaan aloittanut aina kp 15 vaikka ei ovulaatiota olisikaan testiliuskoilla saanut kiinni.
 
@K123 : minkälainen suunnitelma teillä on jatkolle? Mulla menossa nyt kolmas letrokierto ja en tiedä kuinka montaa näitä tekisi ennen ns.järeimpiä hoitoja. IVF meille varmaan seuraava steppi jos letrot ei auta. Se on kuitenkin tosi kallista yksityiselllä, joten sekin mietityttää. Ja onhan niissä kai pahemmat lääkkeet ja sivuoireet kun folleja kypsytellään
 
Neljäs letrokierto loppui taas menkkoihin. Kävin kierron 22. päivä verikokeissa ja progesteroni arvo oli tasan 1. Se oli huhtikuussa jo noususuhdanteinen (helmikuussa 0,7, huhtikuussa 20), mutta taas takapakkia ja ovulaatiota ei tapahtunut. ”Ovulaation” aikaan viikon ajan testitikuissa oli vain haaleat viivat.

Huomenna pitäisi aloittaa viides kierto ja tällä kertaa tupla-annoksella letrozolia.
 
Tein positiivisen raskaustestin eilen kaksi viikkoa ovulaatiosta :love: Puolitoista vuotta yritystä ilman plussaa. Pelkät letrot oli käytössä. Meillä oli suunnitelmana tehty, että 6 kk letrot ja jos ei raskautumista olisi tapahtunut oltaisiin edetty ivf:ään. Olemme julkisella puolella hoidossa.

Onnea @Pipura ja @Smone!
Plussatuulia kaikille muille!
 
  • Tykkää
Reactions: Ulpu_
Tein positiivisen raskaustestin eilen kaksi viikkoa ovulaatiosta :love: Puolitoista vuotta yritystä ilman plussaa. Pelkät letrot oli käytössä. Meillä oli suunnitelmana tehty, että 6 kk letrot ja jos ei raskautumista olisi tapahtunut oltaisiin edetty ivf:ään. Olemme julkisella puolella hoidossa.

Onnea @Pipura ja @Smone!
Plussatuulia kaikille muille!
Hei! Huutelen täältä sivusta, kun oon pitempään tätä palstaa jo seurannut sivusta. Mua kiinnostais kovasti mistä syystä oot letroja syönyt? Kuulostaa nimittäin ihan semmoiselta polulta joka mullakin alkaa syksyllä kun tulee vuosi yrittämistä täyteen.
 

Yhteistyössä