Avaruus-ja aikamatkailupohdintoja (kun en jaksa lajitella pyykkiä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en tiedä, miten ajan kulumisen kokeminen vaikuttaa kaikkeen. Psykologit pitäis ottaa mukaan fysiikan tutkimuksiin :)

https://tieku.fi/fysiikka/teoriat/s...nstein-ja-suhteellisuusteoria-aloittelijoille

Mut tää on ihan sika mielenkiintoista. Ennen, kuin lähtee miettimään tuota Pertin ja Ritun pusujuttua, niin pitänee ajatella meidän ympärillä oleva tila neliulotteiseksi. -> Aika- avaruus. Eli sellainen tila, mikä kaareutuu massan vaikutuksesta. Jos me lähdetään katsomaan täältä.
Echo ottaa auton ja lähtee katsomaan pusua autolla, joka liikkuu 50km/h.(niinkuin linkissä). Aivan sama päätti ottaa oman auton, mut se ei käynnistyny ja jäi maahan. Kuitenkin Aivan saman auton valot kulkee yhtä nopeasti, kuin Echon. -> valon nopeus on vakio ja se on maksiminopeus, millä voi kulkea.
Echo kiihdyttää lähes valon nopeuteen, samalla, kun Aivan sama avaa konepeltinsä kiroillen, ajovalot edelleen päällä molemmilla. (kaksoisparadoksi) Eli nyt kun toinen on paikoillaan ja toinen liikkuu ja valot saavuttavat saman pisteen yhtä aikaa, Echo nuortuu tai pysyy saman ikäisenä, kun Aivan sama taas vanhenee tasaisesti.
Haetaan apua GPS:sistä: Aikaan vaikuttaa painovoimakenttä ja sateelliiteissä aika kuluu hitaammin, kuin maassa. Ajan kulu on linkin takana, ja innokkaat voi alkaa laskea, että mikä voisi olla Pertin ja Ritun etäisyys maasta jne. Tällä saataisiin lasketuksi se, paljonko kello on silloin, kun Echo saapuu paikalle todistamaan pusun. (huomaa, saapuu)
Jos aikaan tarvitaan liike, ja liikettä ei tapahdu, niin kuluuko aika? Eli jos Echo ja Aivan sama päättävät mielummin jäädä syömään täytekakkua, kuin lähteä reissaamaan, silloin aikaa ei voi laskea, jos ei ole liikettä.
Eli aikamatkailu periaatteessa pohjautuu tuohon, että kuljetaan "liikkeessä" tiettyä nopeutta ja sitten pysähdytään. Mutta niin, onko historia olemassa fyysisenä kappaleena jossain "aikajanalla", en tiedä. Siellähän on se mato, joka syö aikajanaa, mutta en tiedä, onko sillä mahaa. Koska jos sillä on maha, niin jotain luulisi tulevan ulos. Tosin silloin täytyisi selvittää, että mikä on sen madon aineenvaihdunnan kesto.. Vaikeaksi menee

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Kuvitellaan kaksoset joista toinen menee avaruusaluksellaan valonnopeudella poispäin. Tämä näkee paikallaan olevasta veljestään jäätyneen kuvan. Mutta mitä tämä paikallaan oleva veli näkee matkalla olevasta veljestään?

"Asetuksen valmistelussa kuultiin monia tahoja, lopputuloksessa näkyy Vinhan mielestä etenkin rakennusteollisuuden vaikutusvalta.

– Rakennusten kosteustekninen toimivuus ei ole neuvottelukysymys, vaan luonnonlait toimivat tietyllä tavalla ja meidän täytyy hyväksyä tämä asia.Määräykset ja ohjeet on tehtävä sellaisiksi, että ne edesauttavat rakenteiden pysymistä turvallisina."
Pyykit lajitellaan jo silloin, kun ne ovat likaantuneet: ei muovipussiin, vaan johonkin muuhun.

"
Asetuksen valmistelussa kuultiin monia tahoja, lopputuloksessa näkyy Vinhan mielestä etenkin rakennusteollisuuden vaikutusvalta.

– Rakennusten kosteustekninen toimivuus ei ole neuvottelukysymys, vaan luonnonlait toimivat tietyllä tavalla ja meidän täytyy hyväksyä tämä asia.Määräykset ja ohjeet on tehtävä sellaisiksi, että ne edesauttavat rakenteiden pysymistä turvallisina.

Rakennusteollisuuden asiantuntijan Jani Kemppaisen mukaan he eivät näe tilannetta samalla tavalla. Kysymys on uudesta rakentamisen ohjaustavasta.

Säätelyä on vähennetty vuonna 2013 voimaan tulleen maankäyttö- ja rakennuslain perusteella.

Ympäristöministeriön rakentamismääräykset jäivät historiaan vuoden alusta alkaen. Uusitut rakentamisen asetukset ovat luonteeltaan yleisiä ja asetusten vaatimusten täyttymistä neuvotaan valmisteilla olevissa ohjeissa."

Minä luulen, että vielä keksitään laite, jolla mennään paljon valoa nopeammin jonnekin kauas.

Sitten keksitään laite, jolla näkee tarkasti kauas.

Tästä seuraa se, että pystymme katselemaan menneitä tapahtumia maapallolla sieltä kaukaa.

(Tämä siis, koska valo kulkee sinne niin hitaasti.) voitaisiin katsoa kuka murhasi bodomissa ja kyllikki saaren jne.

Minä luulen, että vielä keksitään laite, jolla mennään paljon valoa nopeammin jonnekin kauas.

Sitten keksitään laite, jolla näkee tarkasti kauas.

Tästä seuraa se, että pystymme katselemaan menneitä tapahtumia maapallolla sieltä kaukaa.

(Tämä siis, koska valo kulkee sinne niin hitaasti.) voitaisiin katsoa kuka murhasi bodomissa ja kyllikki saaren jne.
Siis toi onnistuis vain, jos satuttais matkaamaan sinne oikealla "janalla". Jos matkustaa sinne samalla janalla, kuin nuo tapahtumat on tapahtuneet, niin rikkoo sen valon sillä matkalaitteella ja tapahtuma häviää. Et riski on aika suuri. Pitäis tietää, mihin päin pallo on osoittanut just sillon.

Mä uskon kivirykelmiin minkä läpi kulkemalla tiettynä vuodenaikana voi päästä vaikka parisataa vuotta taaksepäin menneeseen elämään. Kannattaa kyllä olla jalokivi mukana ettei pääse hengestään.

Suosittelen lukemaan myös kirjat :) Mä tykkään niin! Mä olen katsonut ne sarjat mitä meidän kirjastossa oli mutta paljon pitemmälle pääsee kirjojen kanssa. Nyt tuossa 8. kirjassa on jo vaikka mitä jännää...

On varmasti haikeaa kun se loppuu mutta sitten ajattelin aloittaa kirjat taas alusta:D Ja katsoa sarjat uudelleen:love:

Yhteistyössä