RKP:n vaatimuksesta pakollinen yo-ruotsi palautetaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Ruotsin kielen suosion lasku ylioppilaskirjoituksissa on johtanut siihen, että yliopistoissa opiskelevilla nuorilla on vaikeuksia päästä läpi ruotsin kielikokeesta."

Öööö, eiköhän oikea johtopäätös olisi poistaa se järjetön kielikoe sieltä yliopistosta? Vain hyvin pieni osa päätyy virkamiehiksi, joten minkä helvetin takia jokaiselta vaaditaan virkamieskoe? Ja eihän ne virkamiehetkään oikeasti ruotsia tarvitse. Siellä missä tarvitaan, palkataan suomenruotsalainen. Näin se oikeasti toimii nykyään.

• Tykkää
Reactions: m1es
Enemmän mä oon kitunu lukion matikan tunneilla kuin ruotsin, ja enemmän tarvinnut ruotsia, kuin jotain xy2-(5×7)=z2+yzx...schaissea...

Lukion matikasta ottaisin vain tilasto-ja todennäköisyysmatikan.

Ei kai nuo nyt ihan oikeasti kuvittele, että yhä kansainvälisemmät nuoret rupeaisivat tankkaamaan jotain pakkoruotsia? Tästähän tulee ihan farssi, kun ollaan leikisti opiskelevinaan, mutta ei opita, koska sitä ei oikeasti tarvita missään. Ja yo-kokeen gaussin käyrä pitää huolen siitä, että sama osuus pääsee kuitenkin läpi, oli osaamistaso kuinka surkea tahansa.

Sääliksi käy pakkoruotsinopettajia. Saavat niskaansa kaiken vihan tästä älyttömästä kielipolitiikasta. Varmasti he opettaisivat paljon mieluummiin oppilaita, jotka ovat valinneet ruotsin vapaaehtoisesti.

Oppilaat voisivat mennä lakkoon, kunnes tämä hullutus loppuu.

Ruotsista irrottiin yli 200 vuotta sitten. Viro lopui pakkovenäjästä välittömästi päästyä eroon Neuvostoliitosta, vaikka siellä on paljon suurempi venäläisvähemmistö kuin mitä on suomenruotsalaisia Suomessa.

Sääliksi käy pakkoruotsinopettajia. Saavat niskaansa kaiken vihan tästä älyttömästä kielipolitiikasta. Varmasti he opettaisivat paljon mieluummiin oppilaita, jotka ovat valinneet ruotsin vapaaehtoisesti.

Mä oon aina kuvitellut et on vanhempien tehtävä kannustaa lapsia opiskelemaan aineita mitä koulussa on ja myös opettaa kunnioittamaan niitä opettajia. Sulla ehkä toisenlaiset tavat kasvattaa.

Eikö EU:n kautta voisi saada noottia tähän? Isojen EU-kielten osaaminen on todella heikolla tasolla Suomessa sen takia, että kaikki pakotetaan opiskelemaan tarpeetonta pakkoruotsia.

Enemmän mä oon kitunu lukion matikan tunneilla kuin ruotsin, ja enemmän tarvinnut ruotsia, kuin jotain xy2-(5×7)=z2+yzx...schaissea...

Lukion matikasta ottaisin vain tilasto-ja todennäköisyysmatikan.

Niin, sen matematiikan avulla on tarkoitus kehittää myös loogista päättelyä ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä, ei pelkää laskutaitoa. Kunka ollakaan, se oli sinulle Scheißea (onko muuten hienompaa sanoa paska saksaksi?).

Lähestymistapasi on ikävän yleinen. Jonkin kouluaineen tarpeellisuutta perustellaan sillä, minkälaiset omat kokemukset tuosta aineesta koulussa olivat ja miten itse tuntee siitä hyötyneensä. Järkevää olisi kuitenkin se, että koulussa opiskeltaisiin asioita, jotka kehittäisivät oppilasta henkisesti, joista mahdollisimman moni hyötyisi ja joiden hallitsemisesta olisi etua työelämässä ja yhteiskunnassa. Työelämällä tarkoitan oikeita töitä, en kokemusasiantuntijoita tai omien sekoilujensa tubettajia.

Jos pääpaino olisi vain kitumisen välttämisellä, yläasteikäisten poikien lukujärjestyksen voisi täyttää urheilulla, moottoriopilla ja naisen anatomian + seksuaalisuuden havainto-opetuksella. Juuri kukaan ei lintsaisi :whistle:

original-29490-1435052740-4.jpg

Aikoinaan yo-pakkoruotsi poistettiin opetusministeri Tuula Haataisen (sdp) ja pääministeri Matti Vanhasen (keskusta) yhteistyöllä.

Nyt demarit ja keskusta kasaavat hallitusta, joka palauttaa yo-pakkoruotsin! On tämä melkoista pelleilyä.

Rinne väitti ennen neuvotteluja, että ei halua mitään puoluetta vaa'ankieliasemaan. No nyt näköjään RKP saa läpi nämä älyttömät vaatimuksensa, eli se on kuitenkin jonkinlaisessa vaa'ankieliasemassa.

Hallitusneuvotteluissa pitäisi päättää isoista linjoista, eikä jostain yksittäisestä ylioppilaskirjoitusten aineesta! Koulu-uudistukset pitäisi tehdä suunnitellusti ja parlamentaarisesti yhteistyössä alan asiantuntijoiden kanssa. Naurettavaa, että yksi minipuolue saa sanella tällaista. Vaatiiko sitten vihreät yo-pakkobiologian, demarit yo-pakkomarxismileninismin ja keskusta yo-pakkomaatalousopin?

Aikoinaan yo-pakkoruotsi poistettiin opetusministeri Tuula Haataisen (sdp) ja pääministeri Matti Vanhasen (keskusta) yhteistyöllä.

Nyt demarit ja keskusta kasaavat hallitusta, joka palauttaa yo-pakkoruotsin! On tämä melkoista pelleilyä.
He eivät ehkä tienneet, että Norjassa tarvitaan työntekijöitä jatkuvasti ja sinne pääsee helposti, kun osaa ruotsia. Norjaa ei kai opeteta muille kuin sairaanhoitajille ja siksi niistä tulee aina olemaan pula. He kun tienaavat Norjassa samasta työstä paljon enemmän.

Niin, sen matematiikan avulla on tarkoitus kehittää myös loogista päättelyä ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä, ei pelkää laskutaitoa. Kunka ollakaan, se oli sinulle Scheißea (onko muuten hienompaa sanoa paska saksaksi?).

Lähestymistapasi on ikävän yleinen. Jonkin kouluaineen tarpeellisuutta perustellaan sillä, minkälaiset omat kokemukset tuosta aineesta koulussa olivat ja miten itse tuntee siitä hyötyneensä. Järkevää olisi kuitenkin se, että koulussa opiskeltaisiin asioita, jotka kehittäisivät oppilasta henkisesti, joista mahdollisimman moni hyötyisi ja joiden hallitsemisesta olisi etua työelämässä ja yhteiskunnassa. Työelämällä tarkoitan oikeita töitä, en kokemusasiantuntijoita tai omien sekoilujensa tubettajia.

Jos pääpaino olisi vain kitumisen välttämisellä, yläasteikäisten poikien lukujärjestyksen voisi täyttää urheilulla, moottoriopilla ja naisen anatomian + seksuaalisuuden havainto-opetuksella. Juuri kukaan ei lintsaisi :whistle:

original-29490-1435052740-4.jpg
Sulle ois pitäny laittaa muutama kurssi "Näin pidän liian huuruisen seksuaalisuuteni aisoissa muiden kanssa ollessa." :sneaky:

Lukion matikassa mentiin jo ihan höpöhöpö-tasolle, tilastomatikka oli jees. Matikasta on sanottu, että jossain vaiheessa se ei enää kosketa todellisuutta, vaan on semmoista pujopartaukkojen fantasiamaailmaa.

Mun logiikkaa ei kehittäny vaikea matikka, vaan mielelläni olisin lukiossa opetellu matikan sijaan enemmän vaikka fysiikkaa, koodaamista, tai arkkitehtuuria.
Mitkä on vaativimmat ammatit joissa tarttee logiikkaa? Arkkitehti, koneinsinööri? Ei nekään tartte ufo-tason matikkaa.

Lääkäri tarttee eniten ehkä hyvää muistia, kokemusta ja tarkkuutta. Jos mulla olisi hyvä muisti, niin pystyisin olemaan lääkäri - vaikka lukion matikka ei sujunukaan.

Viimeksi muokattu:
He eivät ehkä tienneet, että Norjassa tarvitaan työntekijöitä jatkuvasti ja sinne pääsee helposti, kun osaa ruotsia. Norjaa ei kai opeteta muille kuin sairaanhoitajille ja siksi niistä tulee aina olemaan pula. He kun tienaavat Norjassa samasta työstä paljon enemmän.

Jatkuvasti valitetaan Suomen työvoimapulaa, joten hallitus katsoo tärkeäksi varmistaa sen, että suomalaisista koulutetaan työvoimaa lähtemään naapurimaahan töihin? Ööööö?

Hallituksen pitäisi päinvastoin hankaloittaa ruotsin/norjan oppimista, jotta Suomessa verorahoilla koulutetut jäisivät Suomeen maksamaan veroja. Mitä hyötyä niistä veronkorotuksistakaan on, jos maksajat karkaavat ulkomaille?

Yhteistyössä