Uskokaa tai älkää, mutta pitkä matikka tekee nuorista populisteja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikä siinä on, jos sanon, että en ottanut itseeni, niin ensimmäinen oletus on, että otin itseeni?
Ei se mitään, logiikka on, mitä on. Viestit tuppaa olemaan aina sen sävyisiä, millä tuulella itse on niitä lukiessa, eikövain.

Ymmärtääkseni sinä syytit minua ivaamisestasi? Se kertoo, että koit kommenttini sisältävän jonkinlaisen loukkauksen tai jotakin ivallista. Ehkä kommenttini oli ainoastaan vain toteamus, ei iva.
Kyseinen päätelmä siis kertoo sinun ontuvasta logiikastasi.

Ymmärtääkseni sinä syytit minua ivaamisestasi? Se kertoo, että koit kommenttini sisältävän jonkinlaisen loukkauksen tai jotakin ivallista. Ehkä kommenttini oli ainoastaan vain toteamus, ei iva.
Kyseinen päätelmä siis kertoo sinun ontuvasta logiikastasi.
Toteamus, että olin huono matikassa? Muistaakseni aihe. Niin, koska et tiedä totuutta, olinko huono matikassa vai en, niin se on iva. Jos olisit tahtonut sen toteamuksen muotoon, Olisit kirjoittanut sen toisin, ehkä jättänyt nauravan naaman pois.
Ehkä minun logiikassani ei ole vikaa vaan sinun ulosannissasi?

Analyysisi minusta on varsin pielessä. Asiat ovat joko/tai. On valittava vaihtoehto, joka on vähiten paskin. Päätöksiä tehtäessä asiat ovat mustavalkoisia.
Veratuskuvasi energiansäästölampuista ei ole tässä tilanteessa looginen, eikä ilmennä millään tavalla mustavalkoista ajatusmaailmaa.

Jos sanon jotakin paskaksi, niin tietysti se on minun henkilökohtainen näkemykseni asiasta. Tuskin kukaan on muuta väittänytkään. En ainakaan ole kuullut universaalia määritelmää paskasta kirjoituksesta.
Kaikki sanomasi on muuten sinun mielipidettäsi, minkä esität faktana.

Mielestäni ihan osuva kirjoitus, toki vähän kärjistystä kehissä. Pitkää matikkaa kyllä ylikorostetaan nykyään. Tottakai se on tärkeä ja olisi hienoa jos useammat uskaltaisivat opetella sitä, mutta fakta on se, että taipumuksia on erilaisia.

Itse olen kirjoittanut aikoinaan pitkästä matematiikasta laudaturin. Se avasi jo 90-luvulla aika paljon ovia. Esim. Tekniseen Korkeakouluun olisi saanut käytännössä marssia ilman pääsykoetta. Ylipäätään jopa heikko arvosana helpotti opiskelemaan pääsyä, ainakin jos lähti lukemaan jotain epäseksikästä (matemaattis-luonnontieteellinen jne.).

Tosin taitaa myös äidinkielen arvosana olla nykyään korkeassa kurssissa. Sinällään menestys noissa aineissa korreloi aika paljon tulevan menestyksen kanssa (joskaan ei minun kohdallani, molemmista laudaturit, mutta ikinä en edes maisterin papereita saanut).

Mä en tajua miksi persuja sanotaan populisteiksi, koska juuri suvakit alkoivat mennä u-nelma-konsertteihin mukaan kuin massapsykoosissa. Heihin juuri uppoaa joku rakkaus-lässytys kuin väärä raha. HEITÄ saa syyttää 2015 tapahtumista, eli päästettiin porukkaa maahan joista yli puolet oli huijareita ja joista moni on mennyt maan alle.
Vaikka muut varoittivat etukäteen.

He ovat tässä hetkessä eläjiä, jotka eivät näe nenäänsä pidemmälle ja joille on p*skanhailee miten nää asiat tulee kehittymään seuraavina vuosikymmeninä.

Todellinen älykkö katsoo kylmiä faktoja, kuten maahanmuuton ikävämpiä tilastoja.
Matematiikka on persujen puolella.

Mielestäni ihan osuva kirjoitus, toki vähän kärjistystä kehissä. Pitkää matikkaa kyllä ylikorostetaan nykyään. Tottakai se on tärkeä ja olisi hienoa jos useammat uskaltaisivat opetella sitä, mutta fakta on se, että taipumuksia on erilaisia.

Itse olen kirjoittanut aikoinaan pitkästä matematiikasta laudaturin. Se avasi jo 90-luvulla aika paljon ovia. Esim. Tekniseen Korkeakouluun olisi saanut käytännössä marssia ilman pääsykoetta. Ylipäätään jopa heikko arvosana helpotti opiskelemaan pääsyä, ainakin jos lähti lukemaan jotain epäseksikästä (matemaattis-luonnontieteellinen jne.).

Tosin taitaa myös äidinkielen arvosana olla nykyään korkeassa kurssissa. Sinällään menestys noissa aineissa korreloi aika paljon tulevan menestyksen kanssa (joskaan ei minun kohdallani, molemmista laudaturit, mutta ikinä en edes maisterin papereita saanut).
Et saanut maisterin papereita, mutta mitä sait sen sijaan?

Mä en tajua miksi persuja sanotaan populisteiksi, koska juuri suvakit alkoivat mennä u-nelma-konsertteihin mukaan kuin massapsykoosissa. Heihin juuri uppoaa joku rakkaus-lässytys kuin väärä raha. HEITÄ saa syyttää 2015 tapahtumista, eli päästettiin porukkaa maahan joista yli puolet oli huijareita ja joista moni on mennyt maan alle.

He ovat tässä hetkessä eläjiä, jotka eivät näe nenäänsä pidemmälle ja joille on p*skanhailee miten nää asiat tulee kehittymään seuraavina vuosikymmeninä.

Todellinen älykkö katsoo kylmiä faktoja, kuten maahanmuuton ikävämpiä tilastoja.
Vaikka kuinka mielestäsi persut eivät olisi populisteja, niin sehän ei sitä kylmää faktaa muuta miksikään. Googleta, mitä se tarkoittaa jne. Jos pystyt kriittisesti arvioimaan toimintoja usealta eri kantilta, niin löydät kyllä vastauksen. Populismi on muutakin, kuin "kivaa, kivaa, mennään näin.." Okei, laitettuna persujen suuhun, tuosta tulee vielä hauskempi ajatus:)

Mutta niin, se että kiellät "totuuden" ajatusnäkemyksestä (populismi) ja sen jälkeen nostat persut älykkökategoriaan (tehden samalla muista tyhmempiä) Kertoo kaiken.

Vaikka kuinka mielestäsi persut eivät olisi populisteja, niin sehän ei sitä kylmää faktaa muuta miksikään. Googleta, mitä se tarkoittaa jne. Jos pystyt kriittisesti arvioimaan toimintoja usealta eri kantilta, niin löydät kyllä vastauksen. Populismi on muutakin, kuin "kivaa, kivaa, mennään näin.." Okei, laitettuna persujen suuhun, tuosta tulee vielä hauskempi ajatus:)

Mutta niin, se että kiellät "totuuden" ajatusnäkemyksestä (populismi) ja sen jälkeen nostat persut älykkökategoriaan (tehden samalla muista tyhmempiä) Kertoo kaiken.
No kun muut ovat tyhmempiä. Ja juu, se kertoo kaiken.
HE ovat populisteja.

Mitä vikaa on kansansuosion tavoittelussa?

Ja siis pitkästä matikasta, sitä ei saisi olla semmoisten ammattien opintopääsykokeissa, joissa ei sitä tarvitse, itse ammatissa siis.

Mä aikoinaan jätin hakematta lääkikseen, kun en olisi matikasta selvinnyt pääsykokeissa.
Silti, normilääkäri pärjää yläasteen matikalla, sairaanhoitajamatikalla, eikä tutkimuksen tekemiseen tarvita lukion lyhyttä tilastomatikkaa enempää.

No, eipä tullut yritettyä jäätävän raskasta ja vastuullista hommaa kuten lääkärin työ. En olisi jaksanut sitä ajatusta että mun väärä dg aiheuttaisi potilaalle kenties kohtalokkaitakin seurauksia. Eikä mun muisti olisi niin huikea.

Viimeksi muokattu:
Et saanut maisterin papereita, mutta mitä sait sen sijaan?

En mitään. Ajauduin ongelmiin ja lukuisiin keskeytettyihin korkeakouluopintoihin.

Sitten joskus 35v palasin koulun penkille ja suoritin AMK-tutkinnon. Nyt kohtuullisesti työelämässä, mutta heikosti pärjännyt toki siihen nähden millaiset paperit ainakin noiden nykyään suuresti painottettujen aineiden osalta kirjoitin.

Mutta toisaalta olen ollut niin syvällä, että pitäis olla tyytyväinen edes tähän. Pitäisi, joskaan en ole. Mutta omaan niin paljon muita henkisiä heikkouksia, että tuskin olisi maisterin paperit aikoinaan auttaneet.

Ja siis pitkästä matikasta, sitä ei saisi olla semmoisten ammattien opintopääsykokeissa, joissa ei sitä tarvitse, itse ammatissa siis.

Mä aikoinaan jätin hakematta lääkikseen, kun en olisi matikasta selvinnyt pääsykokeissa.
Silti, normilääkäri pärjää yläasteen matikalla, sairaanhoitajamatikalla, eikä tutkimuksen tekemiseen tarvita lukion lyhyttä tilastomatikkaa enempää.

No, eipä tullut yritettyä jäätävän raskasta ja vastuullista hommaa kuten lääkärin työ. En olisi jaksanut sitä ajatusta että mun väärä dg aiheuttaisi potilaalle kenties kohtalokkaitakin seurauksia. Eikä mun muisti olisi niin huikea.

Tolla periaatteella ei oikein mihinkään hommaan "tarvi mitään". Mutta lääkikseen pääsystä on kova kilpailu, joten miksi ne ottais sinne keskivertolahjaisia kun on lahjakkaita ja motivoituneita tarjolla.

Tietenkin jos oot sitä mieltä, että erilaisia lahjoja pitäisi pääsykokeessa korostaa, niin tilanne on sitten eri. Eli mitä sinun mielestäsi pitäisi korostaa.

Tolla periaatteella ei oikein mihinkään hommaan "tarvi mitään". Mutta lääkikseen pääsystä on kova kilpailu, joten miksi ne ottais sinne keskivertolahjaisia kun on lahjakkaita ja motivoituneita tarjolla.

Tietenkin jos oot sitä mieltä, että erilaisia lahjoja pitäisi pääsykokeessa korostaa, niin tilanne on sitten eri. Eli mitä sinun mielestäsi pitäisi korostaa.
Olet oikeassa, jotenkin ne jyvät on akanoista erotettava. Mut lukion lyhyt matikka ja kemia riittäis, koska varmaan iso osa lääkäreistä ei 10 vuoden päästä ees muista harvinaisempien kemiallisten seosten kemiallisia kaavoja, koska niitä ei tarvitse perustyössä.

Jokin laaja bilsan koe, eli aineisto ois valtava, koska lääkärien tarttee omaksua isoja kokonaisuuksia. Plus lukion lyhyt matikka, kemia, äikkä.
Ehkä farmasiaa jossain pääsykoekirjassa?

Viimeksi muokattu:

Etkö sä malta olla puhumatta mamuista edes matematiikkaa käsittelevässä ketjussa? Mitä muuta se on kuin populismia?

Etkö sä malta olla puhumatta mamuista edes matematiikkaa käsittelevässä ketjussa? Mitä muuta se on kuin populismia?
Täh? Niistä on muutkin puhunu jo aiemmin tässä ketjussa.
Jos persut ei vastustaisi mamutusta, ei hipsteri-suvakit ois leimannu heitä populisteiksi. Mutta he eivät ole populisteja, vaan eivät siinä asiassa vaan suostu menemään nykyvirtausten mukaan. Heidän ajattelu vaan on 80-lukulaista, jolloin moni asia olikin hyvin.

Edelleen, älykkyyskään ei ole sama kuin viisaus. Ja yleistiedollakaan ei tee mitään, jos sitä ei osaa käyttää.
-Vaikka lässynlää-SannaMarinit ja LiAnderssonit vetäisivät varmasti paremmat ÄO-pisteet Mensan testissä kuin Hakkarainen, niin Hakkarainen on mamuttamisen suhteen oikeassa.
-Vaikka Jaana Pelkonen on yhteiskuntatieteiden maisterina varmasti lukenut miljoona sivua eri yhteiskunnista ja yleissivistys on huikea, niin mettään menee, jos mamuja haluaa tänne.

Lisäksi on muistettava arvot. Vaikka joku psykopaattilääkäri olisi suorittanut lääkiksen hyvillä arvosanoilla, niin jos haluaa pistää potilaita pois päiviltä, niin arvot on pielessä.

-Joidenkin arvoihin kuuluu monikulttuurinen Suomi.
-Joidenkin arvoihin kuuluu kantasuomalaisten Suomi, joissa on vain vanhat vähemmistöt kuten romanit, suomenruotsalaiset ja saamelaiset.

Yhteistyössä