Alabaman senaatti hyväksyi abortinvastaisen lain

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Buumanni
Eipähän ole laki voimassa. Eihän sitä ole kuvernööri ja kanslia hyväksynyt vielä hyväksynyt. Sekopäät republikaani seniiliukot sekoilevat oiken amerikan malliin.
 
Lasten murhaaminen on kyllä ollut kiellettyä jo ihan kaikissa Yhdysvaltain osavaltioissa, ja on edelleen. Mutta abortillahan ei olekaan lasten murhaamisen kanssa mitään tekemistä, vaan naisten ihmisoikeuksien.
Naisten ihmisoikeudet my ass. Toisen, naiseen kuulumattoman ihmisen koko elinikä, elämä, heitetään sairaalan roskikseen.

Oletko sinä vieläkin osa äitisi kehoa? Mä jätin sen kropan jo yli 40 vuotta sitten.
Onko sulla samat aivot, keuhkot ja hengityselimistö kuin äidilläsi?

Oletteko sä ja sun äitis 1 ja sama ihminen?
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
Lasten murhaaminen on kyllä ollut kiellettyä jo ihan kaikissa Yhdysvaltain osavaltioissa, ja on edelleen. Mutta abortillahan ei olekaan lasten murhaamisen kanssa mitään tekemistä, vaan naisten ihmisoikeuksien.
Itse en ole mikään abortin vastustaja, enkä kyllä puolustajakaan. Joskus abortti on paras vaihtoehto, mutta kyllähän länsimaissa tehdään aivan liikaa turhia abortteja, milä on kyllä surullista. Ja vaikken itse lapsen murhaamisesta puhuisi, niin kyllähän siinä elämä lopetetaan.

Mutta kuten sanoin, on myös tilanteita, jolloin se on paras ratkaisu. Ehkä asiaa voisi lähestyä armomurhan kautta. Jos elämän edellytykset ovat syystä tai toisesta surkeat, on ok päättää elämä, kuten eutanasiassa.
 
Sinänsähän tuo oli ”hauskaa”, että päätöksen tekivät yksin miehet. Kertoo ehkä jotain maailmasta, jossa elämme.

... aiheeseen sopivasti olivat näköjään Orjattaren uudet jaksot ilmestyneet areenaan.
 
vierailija
Naisten ihmisoikeudet my ass. Toisen, naiseen kuulumattoman ihmisen koko elinikä, elämä, heitetään sairaalan roskikseen.

Oletko sinä vieläkin osa äitisi kehoa? Mä jätin sen kropan jo yli 40 vuotta sitten.
Onko sulla samat aivot, keuhkot ja hengityselimistö kuin äidilläsi?

Oletteko sä ja sun äitis 1 ja sama ihminen?
Ootko sä jotenkin sekaisin? Miten naisen sisällä kasvava sikiö on naiseen kuulumaton, kun ei voi naisen ulkopuolella selvitä? Ja miten naisen sisällä elävä sikiö rinnastuu 40-vuotiaaseen sinuun, joka taas on jo pitkään selvinnyt?
 
vierailija
Näitä aborttijeesustelijoita tunnetusti kiinnostaa vain syntymättömän lapsen elämä. Syntymän jälkeen ei millään ole enää mitään väliä, vaikka maailma on täynnä orpoja, surkeissa oloissa eläviä, huostaanotettuja, syrjäytyneitä, kenenkään haluamattomia lapsia. Kannattaisiko huolehtia ensin niistä, jotka ovat jo syntyneet?

Ja aborttien määrä esim. Suomessa on laskenut vuosi vuodelta. Se ei tosiaankaan ole mikään ensisijainen ehkäisykeino.
 
Naisten ihmisoikeudet my ass. Toisen, naiseen kuulumattoman ihmisen koko elinikä, elämä, heitetään sairaalan roskikseen.
Niin no, onhan näitä ollut tapauksia, joissa alaikäinen, jopa 11-vuotias on tullut raiskauksen seurauksena raskaaksi ja pakotetaan synnyttämään, kun abortti on kiellettyä. Että joissain tapauksissa kyse on kyllä lapsen oikeuksista myös.
 
vierailija
Näitä aborttijeesustelijoita tunnetusti kiinnostaa vain syntymättömän lapsen elämä. Syntymän jälkeen ei millään ole enää mitään väliä, vaikka maailma on täynnä orpoja, surkeissa oloissa eläviä, huostaanotettuja, syrjäytyneitä, kenenkään haluamattomia lapsia. Kannattaisiko huolehtia ensin niistä, jotka ovat jo syntyneet?

Ja aborttien määrä esim. Suomessa on laskenut vuosi vuodelta. Se ei tosiaankaan ole mikään ensisijainen ehkäisykeino.
Näin juuri ja tällähän ei ole mitään muuta tekemistä kuin sen kanssa, että joukko ahdasmielisiä miehiä ei kestä naisten itsenäistä elämää ja haluavat rajoittaa sitä.

Abortti on jokaisessa tapauksessa traumaattinen kokemus, en usko, että kovin moni sitä tekee hepposin perustein. Jotta siihen olisi yhä vähemmän tarvetta turvautua, tarvitaan entistä enemmän valistusta ja tukea.

Se, että jotkut haluavat rajoittaa hyväksikäytetyn ja sen seurauksena raskaaksi tulleen oikeuksia päättää, mitä tehdä, on jo ennenkuulumattoman pöyristyttävää maassa, jota länsimaaksi itseään kutsuu.
 
Ootko sä jotenkin sekaisin? Miten naisen sisällä kasvava sikiö on naiseen kuulumaton, kun ei voi naisen ulkopuolella selvitä? Ja miten naisen sisällä elävä sikiö rinnastuu 40-vuotiaaseen sinuun, joka taas on jo pitkään selvinnyt?
Koska abortin puolustajat/feministit aina itse virheellisesti toitottavat että sikiö on osa naisen kehoa. Ei ole. Siinä menee vaan kaapeli eli napanuora äitiin, muu on sitä lasta itseään. Äiti on vain kotelo.

Joo, sikiö tarvitsee äitiään, mutta niin tarvitsee aikuista 0-10-vuotiaskin, mutta pitäiskö heidätkin tappaa kun käyvät raskaaksi pitää? Vai meinaatko että ne vois jättää Mowglin tapaan viidakkoon susien/apinoiden opetettavaksi?
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Seuraavaksi sitten kehittävät lain joka takaa isälle täydet oikeudet lapseen. tokihan se 11vuotiaan raiskannut pedofiili voi ihan hyvin olla hyvä isä lapselleen, tarviihan lapsella nyt herranjestas isä olla.
 
vierailija
Koska abortin puolustajat/feministit aina itse virheellisesti toitottavat että sikiö on osa naisen kehoa. Ei ole. Siinä menee vaan kaapeli eli napanuora äitiin, muu on sitä lasta itseään. Äiti on vain kotelo.

Joo, sikiö tarvitsee äitiään, mutta niin tarvitsee aikuista 0-10-vuotiaskin, mutta pitäiskö heidätkin tappaa kun käyvät raskaaksi pitää? Vai meinaatko että ne vois jättää Mowglin tapaan viidakkoon susien/apinoiden opetettavaksi?
Adoptiohan on aina vaihtoehto, syntyneelle lapselle.

Mä haluaisin nähdä sut selittämässä jollekkin 11v miksi sen pitää synnyttää se raiskauksesta alkunsa saanut lapsi. MAhtaisko sit kuitenkaan olla ihan niin tärkeää se sikiön elämä kun joutuisit oikeasti tilanteen kohtaamaan
 
Näitä aborttijeesustelijoita tunnetusti kiinnostaa vain syntymättömän lapsen elämä. Syntymän jälkeen ei millään ole enää mitään väliä, vaikka maailma on täynnä orpoja, surkeissa oloissa eläviä, huostaanotettuja, syrjäytyneitä, kenenkään haluamattomia lapsia. Kannattaisiko huolehtia ensin niistä, jotka ovat jo syntyneet?

Ja aborttien määrä esim. Suomessa on laskenut vuosi vuodelta. Se ei tosiaankaan ole mikään ensisijainen ehkäisykeino.
Olen sikäli samaa mieltä, että jonkun liukuhihna-abortoijan, narkkarin, raiskauksen jäljiltä alkaneen tai muuten vajaakuntoisen kohdalla abortti on paras ratkaisu, mutta suomessakin tehdään edelleen lähes 9000 aborttia vuodessa. Varmasti osa olisi hoidettavissa muutenkin.
 
vierailija
Näitä aborttijeesustelijoita tunnetusti kiinnostaa vain syntymättömän lapsen elämä. Syntymän jälkeen ei millään ole enää mitään väliä, vaikka maailma on täynnä orpoja, surkeissa oloissa eläviä, huostaanotettuja, syrjäytyneitä, kenenkään haluamattomia lapsia. Kannattaisiko huolehtia ensin niistä, jotka ovat jo syntyneet?

Ja aborttien määrä esim. Suomessa on laskenut vuosi vuodelta. Se ei tosiaankaan ole mikään ensisijainen ehkäisykeino.
Mitä sä olet tehnyt lasten auttamiseksi? Varmasti paljon vähemmän kuin abortin vastustajat. Abortin vastustajia juurikin kiinnostaa kaikkien lasten hyvinvointi. Myöskään vauvan murhaaminen äitinsä kohtuun ei ole lapsen hyvinvoinnin mukaista.
 
vierailija
Olen sikäli samaa mieltä, että jonkun liukuhihna-abortoijan, narkkarin, raiskauksen jäljiltä alkaneen tai muuten vajaakuntoisen kohdalla abortti on paras ratkaisu, mutta suomessakin tehdään edelleen lähes 9000 aborttia vuodessa. Varmasti osa olisi hoidettavissa muutenkin.
Ei tämä ole mikään länsimainen ongelma. Aasiassa tehdään paljon abortteja ihan tyhmyyden takia.
 
vierailija
22 kelvotonta väitettä abortin puolesta (Jasu Markkanen)

Aborttikysymys on todellisuudessa hyvin yksinkertainen, vaikka se yritetään tehdä julkisessa keskustelussa vaikeaksi ja monimutkaiseksi. Loppupelissä asia tiivistyy yhteen ainoaan kysymykseen: Mikä syntymätön lapsi on? Jos se ei ole elävä ihmisolento, mitään tekosyytä aborttiin ei tarvita. Jos se on, mikään tekosyy aborttiin ei ole riittävä.

Totuus on yksinkertainen, mutta se ei miellytä meitä. Ihminen pitää enemmän ns. mielihyväetiikasta, jonka perustana on kysymys: ”Mitä minä haluaisin, ja kuinka voisin oikeuttaa sen?” Tästä seuraa mitä villeimpiä yrityksiä perustella moraalisesti väärää toimintaa siksi, että se ei ole niin epämukava tapa.
Aborttikeskustelussa esiintyy paljon väitteitä, jotka ovat terveellä järjellä ajateltuna silkkaa pötyä. Niiden sisältö vain on muotoiltava uudelleen niin, että väitteen ydin näkyy riittävän selvästi. Usein myös abortin vastustajat ajautuvat perusteluissaan sivuraiteille ja sotkeutuvat tilastotietoihin silloin, kun ne eivät edistä johdonmukaista pohdintaa.

1. Abortin muuttaminen laittomaksi ajaisi naiset puoskarien käsiin tai kotikonsteihin. Tällaiset toimenpiteet voivat olla hyvin vaarallisia äidin hengelle.
Tällaisen väitteen sattuessa kohdalle on sekä tarpeetonta että epäjohdonmukaista paeta tilastoihin, joiden mukaan naisten terveysriski ei ole merkittävästi kohonnut maissa, joissa he eivät saa aborttia laillisin keinoin. Yksityinen ihminen näet uskoo aina olevansa poikkeus tilastoista, ja jos riski, jota hän ei tahdo ottaa, on promillenkaan suurempi, hän protestoi äänekkäästi. On olemassa paljon yksinkertaisempi ja johdonmukaisempi lähestymistapa.

Käytännössä väite nimittäin tarkoittaa: ”Kun nainen yrittää omin neuvoin murhata puolustuskyvyttömän ihmisen, hän voi samalla vahingoittaa itseään. Sivistysvaltion tulee tukea ja auttaa naista niin, että tämä voi suorittaa surmatyön vaarantamatta omaa terveyttään.”

Asian ytimeen osuva vastaväite kuuluu yksinkertaisesti: Miksi yhteiskunnan pitäisi auttaa murhaajaa ja estää tätä vahingoittamasta itseään? Tuleeko poliisin lainata pamppuaan, ettei jengiläisen tarvitse lyödä vihollisjengin edustajaa paljain käsin? Hänen kätensähän voi murtua tappelussa.

Väite edustaa äärimmäistä itsekeskeisyyttä, jopa anarkismia. On kuin sanoisi: ”Aion ryöstää tämän kaupan, oli se laillista tai ei. Jos teette ryöstöstä rikoksen, joudun ehkä murtautumaan ikkunan läpi, ja tällöin saatan vahingoittaa itseäni. Pääsette vähemmällä vaivalla, kun annatte minun tehdä, mitä minua huvittaa.”

2. Kyse on naisen (tai naisen ja lääkärin välisestä) yksityisasiasta.

Kuulostaa kauniilta, mutta sanavalinta ei tee oikeutta sisällölle. Väite kuuluu: ”Naisilla tulee olla oikeus päättää itse, murhaako hän viattoman ja puolustuskyvyttömän ihmisen, kunhan se vain tapahtuu salassa.”

Mistä ihmeestä tällainen ”oikeus” tulisi? Lisäksi naisilla olisi samaa logiikkaa käyttäen ”oikeus” murhata tylsäksi muuttunut puolisonsa, kunhan neuvottelevat asiasta ensin lääkärin kanssa. Yhdysvalloissa järkytyksen aiheeksi on noussut verrattain uusi ilmiö: teiniäidit ovat hukuttaneet vastasyntyneet vauvansa kotona kylpyammeeseen tai tukehduttaneet nämä tyynyllä. Sitten lapsi on yritetty hävittää heittämällä se roskikseen.

Mutta mitä järkyttävää tässä on? Päättely on aivan sama: naisella tulee olla oikeus päättää toisen ihmisen elämästä ja kuolemasta, kunhan asia hoidetaan salassa. Nämä nuoret naiset vain sovelsivat järkeilyä käytäntöön.


3. Naisilla tulee olla oikeus valita.

Lause on keskeneräinen. ”Oikeus valita” on kuin sanoisi: ”Se sijaitsee vasemmalle.” Vasemmalle mistä? ”Vasemmalle” on suhteellinen käsite ja vaatii kiintopisteen. Samoin on valitsemisen laita: se voidaan suorittaa vain mahdollisista vaihtoehdoista. Kenelläkään meistä ei ole oikeutta ”valita.” Voimme valita vain jonkin vaihtoehdoista, ja juuri niitä väitteen esittäjä ei kerro. Jos kaikki vaihtoehdot eivät ole hyväksyttäviä, meillä ei ole oikeutta ”valita” niitä.

Kokonaisuudessaan lause kuuluu: ”Naisilla tulee olla oikeus valita, murhaavatko he lapsensa vai eivät.”

Ihmisillä on oikeus valita jokin moraalisesti hyväksyttävistä vaihtoehdoista. Viattoman ja puolustuskyvyttömän ihmisen harkittu surmaaminen vain siksi, että se on tiellä, ei kuulu moraalisesti hyväksyttäviin vaihtoehtoihin. Naisilla ei siis tule olla oikeutta valita tällaista vaihtoehtoa.

4. Saan itse päättää, mitä teen omalla ruumiillani.

Niin sitä luulisi. Mutta kun asiaa tarkemmin ajatellaan, todelta kuulostava väite onkin pötyä. Kenelläkään ei ole absoluuttista oikeutta tehdä ruumiillaan ihan mitä tahansa. Siksi sivistysvaltioissa on lakeja, jotka säätelevät, mitä ihminen saa tehdä omalla ruumiillaan ja mitä ei – etenkin silloin, kun hän pyrkii ruumiillaan vahingoittamaan toista henkilöä. Oikeus oman ruumiin vapaaseen käyttöön päättyy jokaisella elämänalueella siinä, missä toisen vahingoittaminen alkaa. Ja tällaisia lakeja on todella monta (laske vaikka!).

Sinulla voi olla oikeus päättää omasta ruumiistasi, mutta ei lapsen ruumiista, joka on joutumassa murhan uhriksi. Juuri tässä raja kulkee ja oikeus oman ruumiin vapaaseen käyttöön päättyy. Viattoman ihmisen harkittu tappaminen on yksi asia, jota et saa ruumiillasi tehdä.

5. Kukaan ei voi sanoa, koska elämä alkaa.

Väärin. Jokaisen peruskoulun käyneen pitäisi pystyä sanomaan, koska yksilöllinen ihmiselämä alkaa. Asiantuntijat voivat varmistaa sen, mitä koulussa on opetettu. Yksilöllinen ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä. Ei ennemmin, ei myöhemmin.

6. Jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna.

Näin voidaan perustellusti todeta. Sinun lapsellasi on sama oikeus. Onko hän tällä hetkellä toivottu? Ellei ole, väitteen valossa hänellä on siihen oikeus. Olet siis itse velvollinen muuttamaan asennettasi niin, että lapsi on toivottu, kun hän syntyy. Tämä väite kääntyy esittäjäänsä vastaan.

7. Tarkoitin, että ei-toivottujen lasten ei pitäisi antaa tulla maailmaan.

Ajatus on hyvä siinä vaiheessa, kun raskauden ehkäisystä pitäisi huolehtia. Mutta nyt on jo myöhäistä. Lapsi on jo tässä maailmassa, samassa aika-avaruudessa kuin kaikki muutkin. Ironisinta on, että hän asuu paikassa, jonka pitäisi olla turvallisin mahdollinen: oman äitinsä kohdussa. Nykyään joka toinen lapsi kohtaa väkivaltaisen kuoleman äitinsä käden kautta.


8. Ei-toivotun lapsen elämä ei ole kovin mukavaa.

Olennainen kysymys: Kenen syy se on? Kuka tai mikä tekee hänen elämästään kurjaa?

Mikään lapsessa itsessään ei tee hänestä ei-toivottua. ”Ei-toivotuimmuus” ei ole lapsen oma ominaisuus, kuten hiusten väri tai sormien lukumäärä. Sen aiheuttaa vanhempien asenne. Syy on siis vanhempien, jotka mieluummin tappavat lapsensa kuin suostuvat olemaan velvollisia rakastamaan häntä ja huolehtimaan hänestä.

Huomaa tämä: vanhemmat ”eivät toivo” lasta juuri nyt ja kohtelevat häntä sen mukaisesti. Juuri rakkaudeton kohtelu tekee lapsen elämästä kurjan, ei se, että hän olisi jotenkin itseisesti ”ei-toivottu”. Jos lasta rakastettaisiin ja kunnioitettaisiin, hänen elämänsä ei olisi kurjaa, vaikka hän ei olisikaan toivottu. Kurjuus ei johdu toivomisen puutteesta, vaan rakkauden puutteesta.

Väite tarkoittaa siis suomennettuna: ”En tahdo tätä lasta. Jos hän saa elää, aion kohdella häntä niin huonosti, että hän toivoisi olevansa kuollut. On siis parempi tappaa lapsi heti ja säästää hänet tuskalta, jonka aion hänelle aiheuttaa.”

Häpeällisempää asennetta on vaikea keksiä.


9. Nämä lapset käyvät taloudellisesti kalliiksi yhteiskunnalle.

”Kun ihmiset alkavat käydä kalliiksi, tapetaan heidät.” Niinkö sivistysvaltio toimii? Ehkäpä sinä käyt kalliiksi yhteiskunnalle. Aloitetaanko sinusta?

10. Etkö yhtään ajattele äidin tunteita ja hänen olosuhteitaan? Eikö sinulla ole myötätuntoa?

Minä vastustan puolustuskyvyttömän ihmisen murhaamista. Lapsen oma äiti yrittää tappaa hänet. Olenko minä tunteeton roisto?

Ja vaikka minulla ei olisi lainkaan myötätuntoa ketään kohtaan, mikä oikeutus se on murhata viaton ja puolustuskyvytön ihminen vain siksi, että se on tiellä?

11. Minusta kenelläkään ei ole oikeutta vastustaa abortteja, ellei hän ole valmis huolehtimaan kaikista niistä ei-toivotuista lapsista, jotka syntyisivät abortin kieltämisen tuloksena.

Sovelletaan periaatetta kahteen muuhun tilanteeseen. ”Sinä et ole naimisissa vaimoni kanssa. Sinulla ei siis ole oikeutta vastustaa sitä, että pahoinpitelen häntä.” Tai: ”Jos et adoptoi esikouluikäistä vekaraani, teloitan hänet huomenna.”

Väitteessä ei ole mitään järkeä. Hengen riistäminen toiselta on moraalisesti väärin siitä huolimatta, onko joku kolmas halukas pitämään henkilökohtaisesti huolta tuosta hengestä.

Lisäksi väitteen valossa jokaisella, joka on valmis auttamaan lapsista huolehtimisessa taloudellisesti tai ajallisesti, on täysi oikeus vastustaa abortteja. Juuri näin toimii suurin osa ihmiselämää puolustavista aktiiveista.
 
vierailija
12. Sikiö ei ole ihminen.

Kahden ihmisen jälkeläinen ei voi olla mikään muu kuin ihminen. Se, että sikiö ei vielä ole aikuinen ihminen, ei tee siitä ei-ihmistä. Lapsi ja nuori ovat myös ihmisiä, vaikka eivät olekaan aikuisia. Ihmisen ulkomuoto ja kehitysaste eivät muuta sitä, mikä hän on: ihmisolento.

”Milloin sikiöstä (tai alkiosta) tulee ihminen?” on sisäisesti järjetön kysymys. ’Alkio’ ja ’sikiö’ eivät ole olennon nimiä, vaan olennon ikävaiheiden nimiä. Muuten ei voisi puhua kengurun, koiran ja ihmisen alkioista. ’Alkio’ on nimitys olennon sille ikävaiheelle, jossa kaikki elimet eivät vielä ole rakentuneet. Olento on iältään ’sikiö’, kun se on jättänyt alkiovaiheen, muttei ole vielä syntynyt. Tämän jälkeen olento käy läpi muita ikävaiheita, kuten lapsuuden, esipuberteetin, puberteetin, varhaisaikuisuuden, keski-iän ja vanhuuden. Mikään ikävaihe ei muuta olennon ihmisyyttä tai ei-ihmisyyttä miksikään. Olento on olemukseltaan sama niin kauan kuin se elää.

Missään kehitysvaiheessa olennosta ei voi ”tulla” ihmistä, ellei se jo ole sitä. Milloin lapsesta tulee ihminen? Ei koskaan. Se joko on ihminen, ihmislapsi, tai sitten jokin muu olento. Milloin alkiosta tulee ihminen? Ei koskaan. Se joko on ihminen, ihmisalkio, tai sitten jokin muu olento.

13. Sikiö voi ehkä olla ihminen, mutta se ei ole persoona.

Jollekulle näin väittävälle pitäisi seuraavan olla yksinkertainen kysymys: mitä eroa niillä on? Jos on olemassa ihmisiä, jotka ovat persoonia, ja ihmisiä, jotka eivät ole persoonia, ja persoonan tappaminen on moraalisesti tuomittavaa, surmaajan on parasta olla pahuksen varma siitä, että syntymätön ihminen ei ole persoona. Jos sinä olet valmis hyväksymään ihmisen murhaamisen, mikäli hän ei ole persoona, sinun on parasta tietää tarkasti, milloin ihminen onpersoona. Mitä eroa näillä kahdella siis on?

Tämä argumentti on vasta noin 20 vuotta vanha ja juontaa juurensa yhdysvaltalaiseen aborttioikeudenkäyntiin. Sitä ennen kenellekään ei juolahtanut mieleenkään yrittää erotella ihmisyyttä ja persoonallisuutta toisistaan. Jokainen ihminen on nimittäin luonnostaan persoona, persoonallinen olento, olipa hän missä kehitysvaiheessa tahansa. Se on osa ihmisenä olemista, ihmisyyttä. Sen sijaan ihminen ilmentää persoonallisuuttaan eri tavalla eri vaiheissa elämäänsä ja yksilönkehitystään. Jos lapsi ei ilmennäkään persoonallisuuttaan yhtä voimakkaasti tai samalla tavoin kuin aikuinen, se ei silti tee hänestä ei-persoonallista olentoa.

Lakkaako tajuton ihminen olemasta persoonallinen olento, kunnes tulee tajuihinsa? Vai onko hän itseisesti persoonallinen silloinkin, kun ei omaa fysiologisia edellytyksiä ilmentää persoonallisuuttaan? Tulisiko vanhemmilla olla lain suoma oikeus surmata vauvojaan vielä syntymän jälkeenkin, kuten eetikko Peter Singer on jo vuosia julistanut? Hän myöntää, ettei sikiöllä ja vastasyntyneellä ole mitään oleellista eroa. Mutta hänelle päättelyn lopputulos ei ole, että molempia tulisi suojella, vaan että molemmat tulisi saada vapaasti tappaa.

14. Jos sikiö on vakavasti vammainen, se kuolee kuitenkin.

Sinäkin kuolet joskus. Onko tämä pätevä syy surmata sinut jo etukäteen? Onko se sitten pätevä syy surmata viaton ja puolustuskyvytön ihminen vain siksi, että se on tiellä?

15. Vastustan aborttia henkilökohtaisesti, mutta minusta sen hankkimista ei voi kieltää keneltäkään.

Miksi vastustat aborttia henkilökohtaisesti? Miksi se on sinusta väärin?

”Siksi, että siinä riistetään henki viattomalta lapselta.”

Aha. Korjaa, jos ymmärsin väärin: abortti on siis sinusta väärin siksi, että viattomalta lapselta riistetään henki, mutta sinusta naisilla pitäisi olla siihen oikeus? Todellako?

16. Abortti on laillinen toimenpide, ja naisilla on siihen oikeus.

Se, että jokin on laillista, ei tarkoita, että se olisi moraalista tai oikein. Neekeriorjuus oli laillista valtameren toisella puolella vielä 200 vuotta sitten. Ihmisillä oli siihen lain suoma oikeus. Oliko oikeus myös moraalinen? Olivatko orjuuden vastustajat roistoja, jotka halusivat riistää orjanomistajilta heidän oikeutensa, vai sankareita?

Naisilla on ”oikeus” murhata viaton ja puolustuskyvytön ihminen vain, koska laki antaa siihen luvan. Mutta tämä laki on ihmisten säätämä. Laki voi olla moraaliton (kuten tässä tapauksessa), ja ihmiset voivat yhtä lailla kumota säätämänsä lain koska tahansa. Abortin puolustajat käyttäytyvät ikään kuin lain muuttaminen olisi moraalitonta. ”Ei sitä saa muuttaa, koska naisilla on oikeus aborttiin.” Mistä tämmöinen transsendenttinen ”oikeus” olisi tullut?

17. Sikiö ei tunne kipua toimenpiteen aikana.

On täysin epäolennaista ryhtyä kiistelemään siitä, miltä raskausviikolta lähtien lapsi voi tuntea kipua. Väitteen ydin on jossakin aivan muualla. Se kuuluu suomennettuna seuraavasti:

”On hyväksyttävää surmata tahallisesti viaton ja puolustuskyvytön ihminen, jos hän ei tunne kipua.”

Samalla logiikalla kuka tahansa voidaan tappaa, kunhan annetaan tainnutuspiikki ensin.
 
vierailija
18. Miksi kenenkään pitäisi sietää loista / tunkeilijaa ruumiissaan?

Loinen on määritelmän nojalla vieraan eliölajin edustaja, joka saa isäntäeläimestä ravintonsa. Kehittyykö äidin kohdussa siis jonkin muun kuin ihmislajin edustajia?

’Tunkeilija’ on olento, joka on sille kuulumattomassa paikassa. Kehittyvä lapsi ei ole tunkeilija – se kuuluu kohtuun. Kohdun ainoa fysiologinen tehtävä on toimia lapsen ”turvasäiliönä” ja ruokkia sitä istukan kautta. Naisen oma elimistö tukee raskautta, ei vastusta sitä. Sikiö on siis paikassa, johon se kuuluu ja johon se on tarkoitettu. Loinen sen sijaan käyttää naisen elimistöä vastoin sen suunnittelua käyttötarkoitusta, esimerkiksi pureutumalla ohutsuolen seinämän verisuonistoon, jonka fysiologinen päämäärä ei ole ylläpitää vierasta eliötä.

Mutta vaikka näin ei olisikaan, niitä ihmisiä, jotka ovat vastuullamme, voidaan pitää samalla tavalla loisina lompakollemme, ajallemme ja muille resursseillemme. Jos naisen ei tarvitse ”sietää loista”, vaan hänellä on oikeus aborttiin, meidän on vapautettava Susan Smith.

Smithillä oli kaksi pientä poikaa, joita uusi miesystävä ei halunnut, vaan jätti hänet. Smith ajatteli löytäneensä ratkaisun ongelmaan: upottamalla autonsa jokeen hän hukutti pojat, jotka nukkuivat takapenkillä turvavöihin kiinnitettyinä. Smith tuomittiin kahdesta murhasta elinkautiseen, niin kuin oikein olikin. Kuitenkin hän halusi vain voittaa miesystävänsä takaisin ja kieltäytyi siksi ”sietämästä loisia” elämässään.

Eräs pariskunta lähti kymmenen päivän lomalle ja jätti pienet lapsensa huolehtimaan itsestään. Heillä ei tämän järkeilyn mukaan ollut mitään velvollisuuksia lapsiaan kohtaan.

19. Entä jos nainen raiskataan, ja raskaus ja synnyttäminen on hänelle emotionaalisesti traumaattinen kokemus? Saisiko hän tehdä abortin, vai pitäisikö hänet pakottaa synnyttämään lapsi?

Ensimmäinen kysymys: Miksi lapsen pitäisi maksaa hengellään siitä, että hänen isänsä on raiskaaja?

Uhri ei saa tappaa edes raiskaajaa, vaikka se saisi hänet tuntemaan olonsa paremmaksi. Miksi hän saisi tappaa rikokseen täysin syyttömän lapsen? Ei ole lainkaan selvää, että trauma parantuu surmaamalla lapsi. Päinvastoin, sellainen teko synnyttää niitä pääsääntöisesti lisää.

Mutta vaikka lapsen tappaminen auttaisikin äitiä pääsemään yli tapahtuneesta, on edessä vielä toinen kysymys:

Jos hyväksymme tämän riittäväksi syyksi abortin saamiseen, se tarkoittaa, että jos joku muistuttaa meitä jostain todella kauheasta tapauksesta, meillä on oikeus tappaa hänet, jotta tuntisimme olomme paremmaksi. Lienee kuitenkin ilmeistä, millaisiin hirveyksiin periaate johtaisi. Kenelläkään ei ole oikeutta tappaa toisia ihmisiä vain siksi, että heidän olemassaolonsa kuormittaa häntä fyysisesti tai henkisesti.

20. Minä en ainakaan pystyisi pitämään / synnyttämään sellaista lasta.

Sinun henkilökohtaisella kyvykkyydelläsi (tai arviollasi siitä) ei ole juurikaan merkitystä ratkaistaessa kysymystä ”Mikä on moraalisesti oikea tapa toimia?” Riippumatta siitä, pystyykö mies hillitsemään itsensä vai ei, on moraalisesti väärin, että hän hakkaa vaimoaan ja lapsiaan. Hänellä on velvollisuus tavalla tai toisella saada käytöksensä linjaan sen kanssa, mikä on oikein. Aivan samalla tavalla on suuri moraalinen rikos surmata viaton ja puolustuskyvytön ihminen vain siksi, että se on tiellä. Vääryyden oikeutukseksi ei riitä, että sinusta näyttää liian vaikealta toimia oikein.

21. Mutta lapsen saaminen muuttaisi koko tulevaisuuteni!

Et ehkä ole tullut ajatelleeksi, että jokainen valinta määrää jollakin tavalla tulevaisuutesi suunnan, etenkin moraaliset valinnat. Sinulla ei ole oikeutta surmata viatonta ja puolustuskyvytöntä ihmistä vain siksi, että sen eloon jättäminen estää ”haaveitasi” toteutumasta. Voit olla varma siitä, että myös abortti muuttaa naisen koko tulevaisuuden, joskin eri tavalla.

”Mutta se ei ole reilua!” Anteeksi, mutta missä sanotaan, että elämä on helppoa? Missä sanotaan, että se on reilua? Jokainen meistä joutuu jossakin vaiheessa tekemään muutoksia omiin, itsekkäisiin suunnitelmiimme. Meillä jokaisella on velvollisuuksia toisia ihmisiä kohtaan, pidimme siitä tai emme – eikä vähiten omia jälkeläisiämme kohtaan. Mistä kuvittelet saaneesi oikeuden riistää hengen niiltä ihmisiltä, jotka rajoittavat vapauttasi ja estävät sinua elämästä jokaisen päähänpistosi mukaan?

22. Sinä olet mies! Et voi koskaan tietää, miltä raskaus tuntuu; sinulla ei ole oikeutta vastustaa aborttia.

Jos aborttia voi vastustaa vasta tietäessään, miltä raskaus tuntuu, voin laittaa vaimoni nimen dokumentin alle. Hän on ollut kahdesti raskaana ja tietää miltä raskaus tuntuu. Koska aborttia vastustaa nyt nainen, ilmeisesti kaikki 22 vastaperustelua ovat päteviä ja abortti on moraalisesti tuomittava teko.

Eikö? Silloinhan hylkäät vastaperustelut siksi, että niissä itsessään on mielestäsi jotakin vikaa, eikä naisen allekirjoitus muuta tätä puutetta miksikään. Silloin ei myöskään ole väliä, onko ne kirjoittanut mies vai nainen, ja joudut perustelemaan, mikä niissä mättää.

Argumenteilla ei ole sukupuolta. Väitteen ”viattoman ihmisolennon tahallinen surmaaminen on moraalinen rikos” totuudellisuus ei riipu siitä, esittääkö sen mies vai nainen, kokoomuslainen vai kommunisti, neekeri vai intiaani, lapsi vai aikuinen. Sama koskee väitettä ”syntymätön lapsi on viaton ihmisolento”; väite on biologinen ja filosofinen fakta. Jos näiden lauseiden totuusarvo ei riipu lausujan sukupuolesta, kuinka niiden väistämätön seuraus, ”abortti on moraalinen rikos”, voisi olla pätevä vain naisen suusta?

Lisäksi, jos aborttia ei saa vastustaa tietämättä omakohtaisesti, miltä raskaus tuntuu, esimerkiksi raiskausta ei saa vastustaa tietämättä, miltä raiskaajasta tuntuu. Koska toisen pään sisään ei ole mahdollista mennä, kukaan ei saa vastustaa raiskausta. Lopputulos on järjetön: kuka tahansa voi vastustaa raiskausta (raiskaajahan toimii väärin tunteistaan huolimatta). Selkeästi kuka tahansa saa myös vastustaa aborttia (viattomien ihmisten surmaaminenhan on myös väärin murhaajan tunteista huolimatta).

Kun seuraavan kerran puolustat syntymättömien lasten ihmisoikeuksia, älä argumentoi tilastotiedoilla. Keskeisellä sijalla eivät ole prosenttiluvut, vaan yleinen moraalinen prinsiippi, jota väännetään epäjohdonmukaisesti muotoon:

Viattoman ja puolustuskyvyttömän ihmisen murhaaminen vain siksi, että se on tiellä, on moraalisesti väärin – paitsi silloin, kun nainen haluaa tehdä niin lapselleen.

Abortin puolustajan on perusteltava, miten tällainen täysin epäjohdonmukainen ja moraalisesti kieroutunut väite voi olla pätevä, etenkin, kun hän ei itsekään sallisi sitä sovellettavan täysin
eheästi.
 
vierailija
Koska abortin puolustajat/feministit aina itse virheellisesti toitottavat että sikiö on osa naisen kehoa. Ei ole. Siinä menee vaan kaapeli eli napanuora äitiin, muu on sitä lasta itseään. Äiti on vain kotelo.

Joo, sikiö tarvitsee äitiään, mutta niin tarvitsee aikuista 0-10-vuotiaskin, mutta pitäiskö heidätkin tappaa kun käyvät raskaaksi pitää? Vai meinaatko että ne vois jättää Mowglin tapaan viidakkoon susien/apinoiden opetettavaksi?
(y)
 

Yhteistyössä