Mitä jos joku soutaa veneensä metrin päästä laiturista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo mut järvenselkää riittää monesti semmosen kilsan verran selälle päin, joten ihan vierestä liippaaminen ärsyttäisi muakin.

Lisäks mökki on se, missä suomalaiset haluavat olla rauhassa. Kun on asunu kerrostalossa jossa kaikkien äänet kuuluu ja naapuri kyttää, niin mökillä haluaa olla luonnon helmassa.
Kyse on taas kerran hyvistä käytöstavoista ja toisten huomioinnista. Ei pitäisi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa, mutta monille jostain syystä on.

Tunnistatteko sisäisen punaniskanne. Miksi "varoetäisyyden" pitäisi olla järven rannalla sen suurempi kuin kaupungissakaan. Lain mukaan näin ei ole. Jos minä olen sitä mieltä, että kaupungissa hyvät tavat vaativat kiertämään tonttini 100 metrin päästä, on näkemys yhtä oikeutettu/perusteeton.

Ja on hyvä muistaa, että harva mökkiläinen omistaa sen tonttinsa edessä olevan vesialueen. Veneilijä, joka soutaa mökkirannan ohi, ei ole mökkiläisen alueella. Jättääkö mökkiläinen itse naapuritontin omistajaan tämän ollessa omalla tontillaan saman suojaetäisyyden kuin hän vaatii soutajalta - omistus ei vaikuta asiaan (ja tuolla soutajalla voi olla suurikin omistusosuus yhteisiin vesialueisiin, jos hän on paikallisia).

Jos tykkää uida nakuna (kuten minä), on järkevää opetella tekemään se huomioimatta soutelijoita tai muita ohikulkijoita. Jos joku jää tuijottamaan, tarkoittaa se, että olet katsomisen arvoinen (y)

Moni mökkiläinen kaipaa luonnon rauhaa. Mutta se ei oikeuta hallinnoimaan alueita, joita ei omista eikä myöskään polkemaan jokamiehen oikeuksia (jotka ovat arvokkainta suomalaista kulttuuriperintöä). Rahalla saa kartanon meren rannalta, jossa on hehtaarin aidattu pihapiiri. Köyhempien on syytä vain opetella hieman suvaitsevammiksi...

https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu(17111)#Vesialueet

Viimeksi muokattu:
Meillä omakotitalon lähialueilla on joku sellainen tyyppi joka kävelee aina metrin-kahden päästä meidän portista. Kerran olisin jalalla ylettänyt potkaisemaan sen kumoon. Onko ihan sallittua? Eikö tuossä ole joku kotirauha yksityisyyden tms suoja?
Vituttaa asia kun muija tulee aina kesällä iltasaunan aikaan kävelemään siihen...
Ei tuo sama asia ole ellei se muija kävelis vaikkapa yksityistiellä, jonka sä omistat.

• Tykkää
Reactions: Aqela
Jos ap:n laituri ei jossain niemen nokassa ole, niin on helpompi soudella kauempana rannasta. Yleensä ne mökkirannat on poukamia, mihin pitää menemällä mennä. Appiukon mökillä on koko poukama hänen rantaansa ja siellä on useampikin laituri. Joskus joku änkeää sinne kalastelemaan laiturin viereen tai poimimaan mustikoita suoraan saunamökin takaa, aivan kuin ei näkisi, että kyseessä on pihapiiri. Ihan kuin ei Saimaassa riittäisi tilaa kalastella ja käydä marjassa jossain muualla kuin ihan toisen pihassa o_O Ne kalastelijat olivat jotain ulkomaalaisia. Oli siellä joku käynyt telttailemassakin :confused:
Sama juttu mun mummolla, hänen rantasauna ja ranta olivat poukamassa ja siellä pitkä laituri...joskus tultiin sinne rantaan ylämökiltä (tontti oli sellanen pitkä, joten talo oli ylhäällä ja rantasauna ja oma ranta alhaalla) ja siellä oli joku tullut veneellä pesemään mattojaan ja toisella kerralla kalastelemaan laiturilta.:cautious:

Köyhempien on syytä vain opetella hieman suvaitsevammiksi...
Eiköhän tässä maassa tuota suvaitsevaisuutta ole vaadittu kansalta jo ihan tarpeeksi.

Tunnistatteko sisäisen punaniskanne.
Miksi ihminen on sun mielestä välittömästi punaniska, jos haluaa omaa rauhaa ja yksityisyyttä?
Miksi "varoetäisyyden" pitäisi olla järven rannalla sen suurempi kuin kaupungissakaan.
Kohteliaisuussyistä?

• Tykkää
Reactions: ..... ja Aqela
Tunnistatteko sisäisen punaniskanne. Miksi "varoetäisyyden" pitäisi olla järven rannalla sen suurempi kuin kaupungissakaan. Lain mukaan näin ei ole. Jos minä olen sitä mieltä, että kaupungissa hyvät tavat vaativat kiertämään tonttini 100 metrin päästä, on näkemys yhtä oikeutettu/perusteeton.

Ja on hyvä muistaa, että harva mökkiläinen omistaa sen tonttinsa edessä olevan vesialueen. Veneilijä, joka soutaa mökkirannan ohi, ei ole mökkiläisen alueella. Jättääkö mökkiläinen itse naapuritontin omistajaan tämän ollessa omalla tontillaan saman suojaetäisyyden kuin hän vaatii soutajalta - omistus ei vaikuta asiaan (ja tuolla soutajalla voi olla suurikin omistusosuus yhteisiin vesialueisiin, jos hän on paikallisia).

Jos tykkää uida nakuna (kuten minä), on järkevää opetella tekemään se huomioimatta soutelijoita tai muita ohikulkijoita. Jos joku jää tuijottamaan, tarkoittaa se, että olet katsomisen arvoinen (y)

Moni mökkiläinen kaipaa luonnon rauhaa. Mutta se ei oikeuta hallinnoimaan alueita, joita ei omista eikä myöskään polkemaan jokamiehen oikeuksia (jotka ovat arvokkainta suomalaista kulttuuriperintöä). Rahalla saa kartanon meren rannalta, jossa on hehtaarin aidattu pihapiiri. Köyhempien on syytä vain opetella hieman suvaitsevammiksi...

https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu(17111)#Vesialueet
Varoetäisyyden tulisi olla suurempi, koska mökeillä ihmiset tuudittautuvat ”omassa rauhassa” olemiseen. Eli juurikin uivat ja saunovat alasti ja muutenkin ovat miten sattuu. Tällöin on epäkohteliasta mennä toljottamaan metrin päähän.
Eikä kukaan käytöstapoja omaava mene omakotitalon, tai edes kerrostalonkaan pihalle metrin päähän tuijottamaan siinä pihalla touhuavia.

Juu lain mukaan siitä laiturin edestä saa mennä.
Mutta tää on ehkä kulttuurikysymys. Jos venäläiset meuhkaavat porukalla omilla datshoillaan niin että viina virtaa ja laulu soi, niin suomalaiselle mökki on piilopirtti, ja jos siellä viina virtaa, niin tissutellaan omassa pikku pöhnässä.

Suomalaisen yksi piirre on se, että mökkeillessä ei haluta törmätä muihin ihmisiin mielellään (ei tietty päde kaikkiin).
Joillekin mökki on myös pako omista virheistä, joita on arjessa tullut ihmisten kanssa tehtyä. Pako ihmisistä.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Juu lain mukaan siitä laiturin edestä saa mennä.
Mutta tää on ehkä kulttuurikysymys. Jos venäläiset meuhkaavat porukalla omilla datshoillaan niin että viina virtaa ja laulu soi, niin suomalaiselle mökki on piilopirtti, ja jos siellä viina virtaa, niin tissutellaan omassa pikku pöhnässä.

Suomalaisen yksi piirre on se, että mökkeillessä ei haluta törmätä muihin ihmisiin mielellään (ei tietty päde kaikkiin).
Ja varsinkin, kun kaikki tietävät, että useimmat eivät halua tulla mökillä häirityksi, niin tosiaan sen kyttäysvimmsnsa voisi purkaa mielummin kaupungissa.

Joillekin mökki on myös pako omista virheistä, joita on arjessa tullut ihmisten kanssa tehtyä. Pako ihmisistä.
... ilmankos viihdyn niin hyvin mökillä :D

• Tykkää
Reactions: Echo ja Elena777
Ja varsinkin, kun kaikki tietävät, että useimmat eivät halua tulla mökillä häirityksi, niin tosiaan sen kyttäysvimmsnsa voisi purkaa mielummin kaupungissa.

... ilmankos viihdyn niin hyvin mökillä :D
Mä kans viihdyn. Mökit on ihania pausseja arjesta. :thumbsup: (vaikka askareita sielläkin on)

• Tykkää
Mä kans viihdyn. Mökit on ihania pausseja arjesta. (y) (vaikka askareita sielläkin on)
On askareita mutta nekin hyväksyy, koska ovat kuitenkin omalla tavallaan erilaisia asioita mitä esim. jossain kaupunkiasunnossa olis..vedet haetaan kaivolta jos ei tule mökkiin, sauna ja mökki lämpiää puilla jne...meillä oli sellanen mökki kun olin lapsi ja oli siellä ihan oma fiilis käydä kun sai nukkua aitassa tai vaikka pihalla teltassa tai tuvassa siskonpedillä:love:

Varoetäisyyden tulisi olla suurempi, koska mökeillä ihmiset tuudittautuvat ”omassa rauhassa” olemiseen. Eli juurikin uivat ja saunovat alasti ja muutenkin ovat miten sattuu. Tällöin on epäkohteliasta mennä toljottamaan metrin päähän.
Eikä kukaan käytöstapoja omaava mene omakotitalon, tai edes kerrostalonkaan pihalle metrin päähän tuijottamaan siinä pihalla touhuavia.
Ei kukaan käytöstapoja omaava mene kenenkään laiturin eteenkään tollottaan ihmisiä, kyllä ihmisessä jotain vikaa silloin on. Itse saarimökissä syntymästä asti kesiä viettäneenä niin ei kukaan mene tarkoituksella aivan laiturin nokasta jollei siinä mene "välttämätön" kulkureitti. Mut huonokäytöksisiä ihmisiähän löytyy aina.

Se laiturin viereen souteleva on ihan yhtä epäkohtelias ja epäilyttävä kuin omakotitalon portin pieleen tuijottamaan pysähtyvä henkilö.
Juuri näin.

Muistuuko enää aloitus mieleen. Nyt useammassa kommentissa puhutaan mökkilaiturin viereen tuijottelemaan pysähtyvästä soutajasta - mutta eihän aloitus sellaisesta puhunut. Kehititte mielessänne olkiukon tirkistelemään. Ap:n sanamuoto oli tämä: "Meillä mökin lähialueilla on joku sellainen tyyppi joka soutaa ohi joko kanootilla tai veneellä aina metrin-kahden päästä meidän mökkilaiturista". Soutaa ohi ei tarkoita, että hän pysähtyisi stalkkaamaan.

Muistuuko enää aloitus mieleen. Nyt useammassa kommentissa puhutaan mökkilaiturin viereen tuijottelemaan pysähtyvästä soutajasta - mutta eihän aloitus sellaisesta puhunut. Kehititte mielessänne olkiukon tirkistelemään. Ap:n sanamuoto oli tämä: "Meillä mökin lähialueilla on joku sellainen tyyppi joka soutaa ohi joko kanootilla tai veneellä aina metrin-kahden päästä meidän mökkilaiturista". Soutaa ohi ei tarkoita, että hän pysähtyisi stalkkaamaan.
Jos kyseissä paikassa ei ole kapeikko tai ainoa soutukelpoinen väylä, minkä takia joutuu laiturin vierestä soutamaan, niin se rannan kautta soutaminen on ihan verrannollista siihen, että kadulla pysähtyy. Jotenkin veikkaan, ettei kyseinen soutaja vauhdilla mene siinä laiturin vieressä :whistle:

Jos kyseissä paikassa ei ole kapeikko tai ainoa soutukelpoinen väylä, minkä takia joutuu laiturin vierestä soutamaan, niin se rannan kautta soutaminen on ihan verrannollista siihen, että kadulla pysähtyy. Jotenkin veikkaan, ettei kyseinen soutaja vauhdilla mene siinä laiturin vieressä :whistle:
Hmm... ja jos soutaisi ihan hulluna niin tulisi varmaan ikäviä aaltoja ja se vain keekoilee voimillaan :D. Jos on huono uimataito, parempi soudella pitkin rantoja

Ap.
...soutaa ohi joko kanootilla tai veneellä aina metrin-kahden päästä meidän mökkilaiturista. kerran olisin jalalla ylettänyt potkaisemaan sen kanootin kumoon...

Aika hitaasti menee.

• Tykkää
Hmm... ja jos soutaisi ihan hulluna niin tulisi varmaan ikäviä aaltoja ja se vain keekoilee voimillaan :D. Jos on huono uimataito, parempi soudella pitkin rantoja
Mökillä on 5 m syvää siinä laiturin luona. Soutuveneellä ei kyllä kovia aaltoja saa soutamalla tehtyä :ROFLMAO: Sitäpaitsi vesillä kuuluu käyttää pelastusliivejä, niin pelastuminen ei ole uimataidosta kiinni. Enpä ole juuri nähnyt kelluntaliivittömiä melojia.

Yhteistyössä