Onko kukaan kasvattanut ruukkumansikkaa siemenistä?

Muksu innostui marketissa puutarhapuolella kun näki että mansikansiemeniä myydään pussissa. Ajattelin että ostetaan, ei se iso menetys ole jos ei onnistukaan. :D

No heitettiin mansikat multiin maitopurkkiin josta 1 pitkä sivu leikattu pois.
Ohje oli että ei saa peittää multakerroksella, pitää olla pimeässä. Onko noin?

Milloin versoja alkaa puskea? Ohjeen mukaan siihen menee pari viikkoa, mut mitäs jos idäkään, mistäs sen huomaa (no vastaus:sit ei idä :D)?
Onko mitään mahista saada satoa enää tänä kesänä?

r0s
En mä niitä kyllä pimeään laittaisi. Itäväthän ne mansikoista itse talven aikana pudonneet siemenetkin valoisassa kasvimaalla.

Läpinäkyvä muovi päälle ja valoisaan muttei suoraan auringonpaisteeseen ois mun ohje. Ja viileä on parempi kuin lämmin. Ei kuitenkaan ulos ku voi halloja vielä tulla.

Ja kasvavat ne, hitaasti. Tuskin tänä vuonna on satoa (ainakaan suurta) luvassa mutta ensi kesänä sitten kunhan istutatte sen purkistaan syksyllä maahan.

Nii ja lehtiähän voi laittaa vaikkaa teehen mausteeksi.

• Tykkää
Reactions: Elena777 ja Echo
Mahtaako mansikka kotikonstein elämään lähteä?! Toivotaan. Sehän olisi mukavaa.
itse ajattelin kokeilla paprikaa. Sitä isoa ja punaista. Siitä kun siemeniä purskuaa ympäri tiskipöydän. Otin talteen 12 siementä ja pistin multiin. 11 pikkutainta on noussut. Pariin viikkoon ei näkynyt mitään, mutta sitten alkoi pientä eloa näkymään. Tämä nyt oli kokeilua enkä tiedä siirränkö jonkun taimen isompaan purkkiin. Vai heitänkö koko taimitarhan biopussiin.

• Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
En mä niitä kyllä pimeään laittaisi. Itäväthän ne mansikoista itse talven aikana pudonneet siemenetkin valoisassa kasvimaalla.

Läpinäkyvä muovi päälle ja valoisaan muttei suoraan auringonpaisteeseen ois mun ohje. Ja viileä on parempi kuin lämmin. Ei kuitenkaan ulos ku voi halloja vielä tulla.

Ja kasvavat ne, hitaasti. Tuskin tänä vuonna on satoa (ainakaan suurta) luvassa mutta ensi kesänä sitten kunhan istutatte sen purkistaan syksyllä maahan.

Olen kylvänyt montakin pussia ja kaikki ovat itäneet - ne tosiaan itää uudenkuun aikaan ja muulloin odottavat sitä ja saattavat sinä aikana homehtua. Kamalaa tuottaa lapselle pettymys pelkällä tyhmyydellä:-(

Ok, kiitti. Laitoin nyt vaan elmukelmun sen lootan päälle eli eivät ole pimeässä enää.

• Tykkää
Reactions: r0s
vierailija
Kannattaa kasvattaa useampia eri lajikkeita, niin eivät kaikki mansikat kypsy yhtaikaa ja jos joku laji sairastuu, joku toinen selviää ilman tautia. Ottaa sitten siitä vastusturkykyisestä lisää taimia,, niitä rönsyjä kasvaa kauheasti. Mut yhtaikaa mansikka ei anna molempia ja ne rönsyt on leikattava ajoissa pois, jos aikoo saada mansikoita.

Mansikan kasvattamisessa siemenstä ei ole erityisen suurta järkeä. Jos kyseessä on kuukausimansikka (=jalostettu metsämansikka) on sato kovin vaatimaton ja marjat pieniä. Jos taas kyse on puutarhamansikoista, tuottavat rönsyistä tuotetut lajiketaimet satoa nopeammin ja varmemmin.

Mahtaako mansikka kotikonstein elämään lähteä?! Toivotaan. Sehän olisi mukavaa.
itse ajattelin kokeilla paprikaa. Sitä isoa ja punaista. Siitä kun siemeniä purskuaa ympäri tiskipöydän. Otin talteen 12 siementä ja pistin multiin. 11 pikkutainta on noussut. Pariin viikkoon ei näkynyt mitään, mutta sitten alkoi pientä eloa näkymään. Tämä nyt oli kokeilua enkä tiedä siirränkö jonkun taimen isompaan purkkiin. Vai heitänkö koko taimitarhan biopussiin.
Nuo kaupan "isot ja punaiset" paprikat ovat ammattiviljelyyn sopivia lajikkeita, jotka vaativat Suomessa kasvihuoneolosuhteita.

Jos kuva paprikan taimistasi on tuore, olet auttamatta myöhässä. Mutta kyvämällä helmi-maaliskuun vaihteessa sopivaa lajiketta (esim. King of the North), voi hyvänä kesänä (kuten viime kesä) saada runsaan sadon harrastajakasvihuoneessa tai avomaallakin.

vierailija
Nuo kaupan "isot ja punaiset" paprikat ovat ammattiviljelyyn sopivia lajikkeita, jotka vaativat Suomessa kasvihuoneolosuhteita.

Jos kuva paprikan taimistasi on tuore, olet auttamatta myöhässä. Mutta kyvämällä helmi-maaliskuun vaihteessa sopivaa lajiketta (esim. King of the North), voi hyvänä kesänä (kuten viime kesä) saada runsaan sadon harrastajakasvihuoneessa tai avomaallakin.
Satoa voi kerätä tai olla keräämättä, eivät homehdu sinne ja jää jotakin syötävää pikkuisille, sisiliskoille ym otuksille. Kuivata ne ihanaksi huonetuoksuksi, jos tulee liikaa.

vierailija
Mansikan kasvattamisessa siemenstä ei ole erityisen suurta järkeä. Jos kyseessä on kuukausimansikka (=jalostettu metsämansikka) on sato kovin vaatimaton ja marjat pieniä. Jos taas kyse on puutarhamansikoista, tuottavat rönsyistä tuotetut lajiketaimet satoa nopeammin ja varmemmin.
Monivuotisena kasvina mansikan sen täytyy saada tehdä kunnolliset juuret syvälle maahan, et selviää talven pakkasista. Ei se ruukussa onnistu, mutta usein on myös lajikekysymys. Polka ei selvi talven yli, vaikka myyjä muuta sanoisikin.

Yhteistyössä