Härkäpapu asiantuntijoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Netissä on mitä oudoimpia ohjeita, joissaan jopa sanotaan, että myrkyllinen jos ei toimi oikein.. :eek:

Olen käyttänyt tähän asti vain sellaisia härkäpapu "pellettejä", kuivattuja. Niitä voi rouhia ihan vaikka suoraan purkista, vähän kuivakkaa toki on. Mutta puuron, myslin ja melkeen minkä tahansa sekaan heitettynä on kyllä mainiota.

Nyt tarttu etnisessä kaupassa mukaan kuivattuja härkäpapuja, ruskeita, näyttää vähän pähkinöiltä. Ne on kivikovia.

Toimitaanko näiden kanssa kuten normaali herneiden, eli liuotellaan yön yli, sitten huuhdella. Herneitä yleensä ahmin jo liotuksen jälkeen. Tässä tulee se ongelma, jotkut sanoo, että niitä pitäisi vielä keittää, jotkut taas sanoo, että huuhtelu riittää!

Miten lienee? Paketista en ohjeita voi lukea, koska tässä taloudessa kukaan ei osaa jotaan vinkuintiaa.

Kyllä kuivatut pavut kannattaa liottaa yön yli (heitä liotusvesi pois) ja keittää. Sisältävät hieman lektiiniä, joka ei ole terveellistä mutta hajoaa keitettäessä. Monissa muissa pavuissa tuota lektiiniä on enemmänkin ja niiden keittäminen on vielä tärkeämpää.

Itse joskus kesäisin syön raakoja vihreitä papuja kourallisen sellaisenaan, ei ole tullut seurauksia.

Kyllä kuivatut pavut kannattaa liottaa yön yli (heitä liotusvesi pois) ja keittää. Sisältävät hieman lektiiniä, joka ei ole terveellistä mutta hajoaa keitettäessä. Monissa muissa pavuissa tuota lektiiniä on enemmänkin ja niiden keittäminen on vielä tärkeämpää.

Itse joskus kesäisin syön raakoja vihreitä papuja kourallisen sellaisenaan, ei ole tullut seurauksia.

Riittääkö kihautus, eli sellanen 5 min? ja sitten vielä huuhtelu?

Mä liotan yön yli ja keitä puolisen tuntia. Silti ne kuoret on edelleen kovia, esim pihvejä varten kannattaa rouhia etukäteen, tai soseuttaa keitetyt, ainakaan siis meidän lapset ei muuten syö koska kuoret.

Ihmettelen kyllä, miksi ostit intialaisia härkäpapuja? Niitä saa ihan marketista kotimaisena ja usein on jopa luomuakin(y)

• Tykkää
Reactions: r0s
Mä ostan aina sitä kuivattua rouhetta, jota voi käyttää heti. Aivan uskomattoman työlästä, jos ensin pitää liotella, sitten keittää ja sitten vielä tehosekottimeen. No no :coffee:

Yhteistyössä