Postilokero / poste rastente

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Poste Restante on käsittääkseni täysin osoitteeton, lokerossahan on osoite. En muista mitä poste restante tarkoittaa mutta käsittäisin asian niin että esim. poste restante, mongolia, tarkoittaa että posti menee sinne mongolian postiin josta se haetaan. MUTTEN TIIJÄ VARMAKS!!! KVG!!!

Postilokero on postista vuokrattava oikea lokero, johon saat avaimen ja haet postisi itse sieltä. Vuokra n. 40?/vuosi ja lyhyin aika tuo 1v.
Poste Restante on postissa toimiva noutopalvelu, eli jos laitat osoitteeksi esim. Maija Meikäläinen, Poste Restante, 00180 Helsinki, menee postisi 00180 Helsinki ja ne on noudettavissa nimellä pyytäen ko. postin toimipisteestä.
Palvelu on maksuton, mutta mikäli haluat kaikki postisi noutopostiksi, täytyy tehdä postille normaali osoitteenmuutos jossa uusi lähiosoite poste Restante ja haluamasi postinumero ja paikkakunta. Maistraatille ei voi ilmoittaa osoitteeksi kuitenkaan Poste Restantea, vaan maistraatilla täytyy olla oikea katuosoite osoitteena....

Toimiiko tuo poste restante kenties kaikissa posteissa, siis pienillä paikkakunnillakin? Kuinka äkki tuon poste restanten saa? Siis jos tänäin meen postiin, niin saako sen heti vai joutuuko sitä kenties odottamaan jokusen viikon?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Toimiiko tuo poste restante kenties kaikissa posteissa, siis pienillä paikkakunnillakin? Kuinka äkki tuon poste restanten saa? Siis jos tänäin meen postiin, niin saako sen heti vai joutuuko sitä kenties odottamaan jokusen viikon?

Poste restante toimii kaikissa postin toimipisteissä, niin postin omissa kuin asiamiesposteissakin. Mikäli haluat satunnaista postia sinne, ilmoitat vain lähettäjälle osoitteeksi poste restante ja paikkakunta, mikäli haluat kaikki postisi sinne teet normaalin osoitteenmuutoksen joko www.muuttoilmoitus.fi tai postin toimipisteessä. Lomakkeen käsittelyaika on 2-4 arkipäivää. Omaan toimipisteeseen ei erillistä ilmoitusta tarvitse tehdä poste restanten käyttöönotosta, vaan se on kaikkien saatavilla ilman erillistä ilmoitusta.

Vielä vaivaisin. Siis voin nyt saman tien laittaa tuolta muuttoilmoituksen sivuilta itselleni poste restante osoitteen? Siis esimerkiksi: etunimi sukunimi, poste restante, 00100 tampere. Eikä minun tarvitse käydä postissa ilmoittamassa, että olen ottanut poste restante osoitteen heidän postiinsa??

Alkuperäinen kirjoittaja :
Vielä vaivaisin. Siis voin nyt saman tien laittaa tuolta muuttoilmoituksen sivuilta itselleni poste restante osoitteen? Siis esimerkiksi: etunimi sukunimi, poste restante, 00100 tampere. Eikä minun tarvitse käydä postissa ilmoittamassa, että olen ottanut poste restante osoitteen heidän postiinsa??

Kyllä, juurikin näin. Mikäli myös asuinpaikkasi muuttuu, tarvitee sinun tehdä lisäksi maistraatille lakisääteinen ilmoitus missä asut oikeasti. Posti ei ilmoita automaattisesti maistraatille mitään tietoja.

Kun osoitteenmuutokasesi on astunut voimaan voit kävellä oman postitoimipaikkasi ovesta sisään ja pyytää tiskiltä nimelläsi postit poste restantesta. Mikäli et hae säännöllisesti, muistaakseni kahden tai kolmen viikon välein postejasi, palauttaa jakajat ne takaisin lähettäjälle perille saamattomina. Mikäli sinulle saapuu paketteja tai muuta noudettavaa postia, jätetään sinulle poste restanteen saapumisilmoitus jolla saat sitten normaalisti pakettisi tiskiltä. Pakettien ja arvopostien säilytysaikaan ei vaikuta se, koska olet saapumisilmon saanut, vaan se alkuperäinen saapumispäivä.

piti vielä kirjoittamani että poste restante on siis käytännössä jonkin näköinen lokerikko tai laatikosto, jossa on nuo postit ja virkailija ne sinulle ojentaa nimellä pyytäen. Mikäli sinulle saapuu edelliseen osoitteeseen postia, kääntää jakajat ne tuohon poste restanteen ja mikäli ne on sellaisessa kuoressa missä lukee että kuoressa on edelliseen osoitteeseen tullutta postia, on postin virkailijalla lupa avata se kuori ja tarkistaa että kaikki lähetykset on varmasti oikealle ihmiselle. Muuta postia virkailija ei saa avata.

Mittä eroa niillä kahdella siis käytännössä on, ja voiko post restanten avata vaikka "aku ankan" nimellä, vai kysyykö postivirailija jossakin kohdin henkiölisyyspapereita. Miten esim. ko. toimii jos avaan sen vaikka Turkuun ja itse asunkin Jyväskylässä, niin miten saan ne postit. En mä sellaista tarvitse mutta haluaisin vaan tietää miten ne juridisesti toimii ja missä kohdassa pitää osoittaa omat henkilöllisyystiedot.

Oon muuttamassa opiskelijasoluun, enkä halua postiani sinne lattialle pöyrimään, kääntääkö posti myös tulevasta "uudesta" osoitteestani kirjeet post restanteen? Kun uuden osoitteen olen ilmoitettu kelaan ja joka paikkaan..

Vai onko niin, että vain vanhasta osoitteesta käännetään?

miksi ihminen ottaa osoiteeksi posterstanten oko se edes laillinen osoite vai onko siinä jotakin hämärää.tuntuu kuin jollakin ihmiselä olisi jotakin salattavaa tai piilotettava .

On jokaisen oma asia miten postinsa haluaa, ei kuulu sulle eikä mulle vaikka olisikin salattavaa. Itse olen kääntänyt vuosia postit miehen aiheettoman mustasukkaisuuden vuoksi siskolle, eikä sen pitäisi olla kenenkään vaiva onko salakähmäistä vai ei.

niin, entäpäs jos ihmisten liikkuva työ ja elämä ja siis ihan rehellinen toimeentulo omalla palkallaan edellyttäisi erilaisia postijärjestelyjä kuin sinun sossun huijaamisesi? Kunnan maksamia sossutukiahan saa juuri se sossun maksamassa kämpässään vakituisesti ja alati - myös työpäivisin - nököttävä. Eipä paljon maisemat ja oleskelupaikka ja tarinat vaihdu. Tämä siis niille joiden mielestä Poste Restante on hämärää ja salattavaa lienee. Kuinkas tulee heti huijaaminen mieleen kun joku tekee jotain toisin?

Mä ainakin otin osoitteekseni poste restanten kun vanhempien luota halusin pk-seudulla omilleni muuttaa. Eli siis asuinosoite oli poste restante ja postiosoite oli yhä vanhemmille, kun siellä oikeasti asuin. Maistraatista kävin asunnottomuustodistuksen hakemassa ja kämpän sain melko pian..

Asunnottomuustodistus? Vaikka et kuitenkaan kadulla nuku? No, joka tapauksessa Poste Restante vain tarkoittaa etta posti menee tiettyyn postitoimistoon omalla nimella, josta sen voi hakea todistamalla henkilollisyyden. Jos vain tietais kuin isoja paketteja pystyy, kun pitais ulkomailta takaisin muuttaa... ja kuinka kauan siella sailyy ennen kuin hakee?

Asunnottomuustodistus? Vaikka et kuitenkaan kadulla nuku? No, joka tapauksessa Poste Restante vain tarkoittaa etta posti menee tiettyyn postitoimistoon omalla nimella, josta sen voi hakea todistamalla henkilollisyyden. Jos vain tietais kuin isoja paketteja pystyy, kun pitais ulkomailta takaisin muuttaa... ja kuinka kauan siella sailyy ennen kuin hakee?
Nykyään kun on paljon asiamiesposteja, niin poste restante ei (käsittääkseni, ei ihan varma tieto) toimi kaikissa posteissa. Eli paikkakunnalla saattaa olla vain tietyt toimipisteet, joihin poste restante ohjataan. Tästä voisi ajatella, että isommillekin paketeille olisi varattu tilaa. Niin tai näin, 14 päivää on säilytysaika. Itse kyllä lähettäisin paketit jonkun autollisen tutun nimellä.