Voiko ulkomaalaisesta tulla suomalainen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tätä aihetta käsiteltiin tänään englannin tunnilla ja sain samaan syssyyn kuulla, että Ranskalaiset ovat väärällä tavalla isänmaallisia ihmisiä koska he eivät ajattele että afrikkalainen ihminen voisi koskaan olla ranskalainen.

Ai oletko sä vielä koululainen? :D Leikki leikkinä, muuten vaan, että ranskalaiset, ei Ranskalaiset, jos kansalaisista puhutaan.

Mitähän muuta tuo kuulemasi piti sisällään? Kiinnostaa näin Ranskassa asunutta.

Tämäkin vähän kakspiippuinen juttu kun itse ovat siirtomaina afrikan ym maita pitäneet ja alistaneet maat omaan hallintaansa, mut nyt eivät haluakkaan et ne ovat ranskalaisia?

Ja päteekö tässäkin taas ihonväri? Jos etelä-afrikkalainen valkoihoinen muuttaa ranskaan, saa olla ranskalainen mut tummaihoinen ei?

Sepä se, kuitenkin mielellään kelpaavat eri aloilla Ranskaa edustamaan, musiikissa, urheilussa. Mut nämä ovat eri ihmisten mielipiteitä, Ranskassa on niin paljon ihmisiä, että mielipiteiden kirjo on näissäkin asioissa valtava.

Afrikassa asia on kiinni nimenomaan ihonväristä, maanosa on siis selkeästi rasistinen. 300 vuotta sitten eteläiseen Afrikkaan muuttaneiden ihmisten jälkeläiset eivät vieläkään ole oikeita afrikkalaisia paikallisten mustien tai kansainvälisen yhteisön silmissä. Siksi aiemmin Zimbabwessa (=Rhodesiassa) ja nyt Etelä-Afrikassa omaisuuden ryöstö ja etninen puhdistus eivät suurempaa kohua tai kansainvälisiä vastalauseita aiheuta.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Afrikassa asia on kiinni nimenomaan ihonväristä, maanosa on siis selkeästi rasistinen. 300 vuotta sitten eteläiseen Afrikkaan muuttaneiden ihmisten jälkeläiset eivät vieläkään ole oikeita afrikkalaisia paikallisten mustien tai kansainvälisen yhteisön silmissä. Siksi aiemmin Zimbabwessa (=Rhodesiassa) ja nyt Etelä-Afrikassa omaisuuden ryöstö ja etninen puhdistus eivät suurempaa kohua tai kansainvälisiä vastalauseita aiheuta.

Ymmärräthän sinä, että se on sitä parempaa rasismia, josta ei tarvitse puhua.

Ai oletko sä vielä koululainen? :D Leikki leikkinä, muuten vaan, että ranskalaiset, ei Ranskalaiset, jos kansalaisista puhutaan.

Mitähän muuta tuo kuulemasi piti sisällään? Kiinnostaa näin Ranskassa asunutta.
Opiskelija ainakin kovasti yritän olla..

Se keskustelu sisälsi myös linkin talk-show ohjelmaan missä joku ranskalaispoliitikko oli laukonut nuo mielipiteet, mutta olen kuullut vastaavia mielipiteitä ennenkin ranskalaisilta ihmisiltä omasta kansallisuustuntemuksistaan.
Eikä ne mun mielestä ole mitään rasistisia..

Opiskelija ainakin kovasti yritän olla..

Se keskustelu sisälsi myös linkin talk-show ohjelmaan missä joku ranskalaispoliitikko oli laukonut nuo mielipiteet, mutta olen kuullut vastaavia mielipiteitä ennenkin ranskalaisilta ihmisiltä omasta kansallisuustuntemuksistaan.
Eikä ne mun mielestä ole mitään rasistisia..

Okei, no siis eräiden ihmisten mielipiteitä. Minäkin olen kaikenlaisia kuullut, Ranskassa asuneena.

Minkä maalaisiksi työttömät suomalaiset muuttuu?
Miulla on puhevika enkä ossaa laittaa pilikkuja. Minkä maalanen mie olen?

He ovat edelleen suomalaisia. Tässä ei nyt ollut kyse syntyperäisistä suomalaista, vaan ulkomaalaisista, jotka haluavat olla suomalaisia. Puhevika on eri asia kuin kielen osaamattomuus. Osaat ilmiselvästi suomea, mutta tiedätkö, että Suomessa asuu parikymmentä vuotta asuneita, jotka eivät osaa kuin sanoa "hyvä päivä" -suomeksi?

He ovat edelleen suomalaisia. Tässä ei nyt ollut kyse syntyperäisistä suomalaista, vaan ulkomaalaisista, jotka haluavat olla suomalaisia. Puhevika on eri asia kuin kielen osaamattomuus. Osaat ilmiselvästi suomea, mutta tiedätkö, että Suomessa asuu parikymmentä vuotta asuneita, jotka eivät osaa kuin sanoa "hyvä päivä" -suomeksi?
Kuka on yhdysvaltalainen?
Melanie Trump?

Kuka on suomalainen? Kymmenen tuhatta vuotta sitten suomessa ei ollut kuin kolme kilsaa jäätä kallion päällä ja kaikki jotka tänne silloin tulivat olivat liian tyhmiä kääntyäkseen lämpimiin maihin, joissa olisi ollut hyvinkin tilaa.

Se minkä maalainen on, riippuu paljon omasta tuntemuksesta. Kyllä mua silti huvittaa, kun suvakkijengi antaa somalille Suomen kansalaisuuden, tökkää tyypin johonkin umpihankeen, käskee laulamaan ”olen suomalainen” ja kuvataan videolle maahanmuutomyönteiseksi kampanjaksi. Kukaan ei edes kysy haluaako tyyppi olla sielultaan suomalainen.

Mutta sitten kun tyyppi on asunut täällä jo tovin ja kertoo mieltävänsä itsensä suomalaiseksi, niin mikä minä sitä olen kyseenalaistamaan.

• Tykkää
Reactions: .....
Miksi ulkomaalaiselta sitten vaadittaisiin työpaikka, mutta suomalaiselta ei?
Ja tiedän toki tuon hyvvä päivvä, Onko jotain määrettä, kuinka paljon suomea täytyy osata, jotta on suomalainen?

Kyllä nämä on ihan valideja pointteja, mitä esitit, mutta ei yksioikoisia. Onko 3vuotias, joka ei osaa sanoa, kuin aoto, suomalainen, vai vasta kasvamassa suomalaiseksi?
Entä suomalainen, joka puhuu ruotsia, mutta hyvin vähän suomea?
Miksi kieli pitää osata ylipäätään, mikä siinä jutussa on se juttu?

Melanie Trump?

Kuka on suomalainen? Kymmenen tuhatta vuotta sitten suomessa ei ollut kuin kolme kilsaa jäätä kallion päällä ja kaikki jotka tänne silloin tulivat olivat liian tyhmiä kääntyäkseen lämpimiin maihin, joissa olisi ollut hyvinkin tilaa.

Jep, mutta luonnon asettamat haasteet kehittivät näistä ihmisistä älykkäämpiä ja ajattelevaisempia. Miksi kehittää tekniikkaa tai keksiä uutta, jos elinolosuhteet ovat täydellisiä, eikä juuri mitään tarvitse tehdä elannon eteen? Vertaa näitä lämpimiä maita (Afrikka) nykypäivän kylmiin maihin (Eurooppa) ja voit varmasti huomata eron.

Ja tiedän toki tuon hyvvä päivvä, Onko jotain määrettä, kuinka paljon suomea täytyy osata, jotta on suomalainen?

Kyllä nämä on ihan valideja pointteja, mitä esitit, mutta ei yksioikoisia. Onko 3vuotias, joka ei osaa sanoa, kuin aoto, suomalainen, vai vasta kasvamassa suomalaiseksi?
Entä suomalainen, joka puhuu ruotsia, mutta hyvin vähän suomea?
Miksi kieli pitää osata ylipäätään, mikä siinä jutussa on se juttu?
Siksi, että et voi olla yhteisön täysinääräinen jäsen, jos et puhu muun ryhmän kanssa samaa kieltä.

Melanie Trump?

No jos tarpeeksi kauas mennään, joudumme pohtimaan, milloin ihmisestä tuli ihminen. Mutta se ei liene tämän ketjun aihe, vaan puhutaan nykytilanteesta.

Yhteistyössä