Voiko ulkomaalaisesta tulla suomalainen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se minkä maalainen on, riippuu paljon omasta tuntemuksesta. Kyllä mua silti huvittaa, kun suvakkijengi antaa somalille Suomen kansalaisuuden, tökkää tyypin johonkin umpihankeen, käskee laulamaan ”olen suomalainen” ja kuvataan videolle maahanmuutomyönteiseksi kampanjaksi. Kukaan ei edes kysy haluaako tyyppi olla sielultaan suomalainen.

Mutta sitten kun tyyppi on asunut täällä jo tovin ja kertoo mieltävänsä itsensä suomalaiseksi, niin mikä minä sitä olen kyseenalaistamaan.
Juuri näin.
Ongelmana tuossa ”suomalaiseksi tulemisessa” on se, että täysin erilaisesta kulttuurista ja ilman kielen osaamista tuon ”olen suomalainen”
-fiiliksen syntyminen on lähes mahdotonta.

voisko olla useamman maalainen? olen isani puolelta usalainen, aitini puolelta suomalainen ja passin puolelta kanadalainen. olen varmaankin jokin kolmiyhteinen.
Minkä maalaiseksi itse koet itsesi?
Luulisin, että jos lapsesta saakka elänyt kahden kulttuurin piirissä, kokee osin kuuluvansa molempiin. Mutta pelkkä passimerkintä ei vielä saisi sen kummempia identiteetin muutoksia aikaiseksi.

voisko olla useamman maalainen? olen isani puolelta usalainen, aitini puolelta suomalainen ja passin puolelta kanadalainen. olen varmaankin jokin kolmiyhteinen.

Mun puolesta sä voisit olla kanadalais-suomalainen. Ja mun puolesta sun jälkikasvusi voi olla vaikka kanadalais-suomalais-asutralialais-indonesialaista jos nait naisen jonka vanhemmat ovat kahta viimeksi mainittua kansalaisuutta.

Ja tästä voinee päätellä että mä miellän ton geeniperimäjutuksi.

Selkiytyipä ajatus kun eilisestä asti asiaa pohdin. :)

Kuka on yhdysvaltalainen?
Melanie Trump?

Kuka on suomalainen? Kymmenen tuhatta vuotta sitten suomessa ei ollut kuin kolme kilsaa jäätä kallion päällä ja kaikki jotka tänne silloin tulivat olivat liian tyhmiä kääntyäkseen lämpimiin maihin, joissa olisi ollut hyvinkin tilaa.

Nyt ei ole kyse yhdysvaltalaisistam vaan suomalaisista. En tunne Melania Trumpin taustaa, koska en ole hänestä kiinnostunut.

Ilmeisesti ne jääkauden jälkeen tänne tulleet olivat kuitenkin niin fiksuja, että loivat toimivan, demokraattisen tasavallan. Samaa ei voi sanoa kaikista lämpimien maiden kansalaisista.

Miksi ulkomaalaiselta sitten vaadittaisiin työpaikka, mutta suomalaiselta ei?
Ja tiedän toki tuon hyvvä päivvä, Onko jotain määrettä, kuinka paljon suomea täytyy osata, jotta on suomalainen?

Kyllä nämä on ihan valideja pointteja, mitä esitit, mutta ei yksioikoisia. Onko 3vuotias, joka ei osaa sanoa, kuin aoto, suomalainen, vai vasta kasvamassa suomalaiseksi?
Entä suomalainen, joka puhuu ruotsia, mutta hyvin vähän suomea?
Miksi kieli pitää osata ylipäätään, mikä siinä jutussa on se juttu?

Miksi tänne pitäisi ottaa ulkomaalaisia, jotka eivät kykene elättämään itseään? Eikö niissä suomalaisissa ole jo tarpeeksi elätettävää, jotka eivät kykene itseään elättämään? Yhteiskunnassa voidaan hyväksyä tietty määrä elätettäviä, kuten lapset, vanhukset, sairaat ja vammaiset, mutta ei muita.

Suomea pitää osata puhua ja kirjoittaa niin, että selviää jokapäiväisestä arjesta ja työstä. Pienet virheet eivät yleensä haittaa. Normaaliälyinen ihminen ymmärtää, että Suomessa syntynyt lapsi, joka vasta opettelee puhumaan ja kasvattaa sanavarastoaan, on suomalainen. Ruotsi on toinen virallisista kielistä, joten korjataan mielipidettäni sen verran. Myös ruotsin kielen taito ja oma työllistyminen ovat hyvä asia.

Jaa, että miksi pitää kieltä osata? No, eipä tähän oikein voi mitään vastata. Ihan uskomatonta, että joku tällaista keksii kysyä.

Miksi tänne pitäisi ottaa ulkomaalaisia, jotka eivät kykene elättämään itseään? Eikö niissä suomalaisissa ole jo tarpeeksi elätettävää, jotka eivät kykene itseään elättämään? Yhteiskunnassa voidaan hyväksyä tietty määrä elätettäviä, kuten lapset, vanhukset, sairaat ja vammaiset, mutta ei muita.

Suomea pitää osata puhua ja kirjoittaa niin, että selviää jokapäiväisestä arjesta ja työstä. Pienet virheet eivät yleensä haittaa. Normaaliälyinen ihminen ymmärtää, että Suomessa syntynyt lapsi, joka vasta opettelee puhumaan ja kasvattaa sanavarastoaan, on suomalainen. Ruotsi on toinen virallisista kielistä, joten korjataan mielipidettäni sen verran. Myös ruotsin kielen taito ja oma työllistyminen ovat hyvä asia.

Jaa, että miksi pitää kieltä osata? No, eipä tähän oikein voi mitään vastata. Ihan uskomatonta, että joku tällaista keksii kysyä.
Ei me nyt puhuttu mistään sellaisesta, että pitääkö tänne ottaa ketä jne. Vaan että missä kohtaa ihminen on suomalainen. Okei, olet sitä mieltä, että silloin kun puhuu välttävästi suomea tai ruotsia.

Itse en tiedä, voisinko kokea itseni jonkun muun maalaiseksi, vaikka kieltä en osaisi, mutta muuten olisin yhteiskunnassa kiinni. Riippuisi varmaan, tarviiko kieltä elämisessä, ei aina.

No jos tarpeeksi kauas mennään, joudumme pohtimaan, milloin ihmisestä tuli ihminen. Mutta se ei liene tämän ketjun aihe, vaan puhutaan nykytilanteesta.
Mielestäni kyllä se, että millaiseksi koemme itsemme tänään, riippuu menneistäkin ja milloin voi määritellä itsensä suomalaiseksi, koska tämä periferia ei ole aina ollut asuttu. Eli laitetaanko rajoja kymmenen vai kolmen sukupolven päähän jne.
Historia on muokannut meitä, kun jää alkoi sulaa, onko siinä tapauksessa edes mahdollista kenenkään ulkomaalaisen pyrkiä meidän porukkaan?

Mielestäni kyllä se, että millaiseksi koemme itsemme tänään, riippuu menneistäkin ja milloin voi määritellä itsensä suomalaiseksi, koska tämä periferia ei ole aina ollut asuttu. Eli laitetaanko rajoja kymmenen vai kolmen sukupolven päähän jne.
Historia on muokannut meitä, kun jää alkoi sulaa, onko siinä tapauksessa edes mahdollista kenenkään ulkomaalaisen pyrkiä meidän porukkaan?
Kyllä se käytännössä menee pitkälti niin, että mihin kulttuuriin sinut kasvatetaan, sen sisäistät osaksi itseäsi. Ei siinä merestä nousseisiin liskoihin tai alkuapinoihin samastuta.

Yhteistyössä