Äiti kuritti vierasta kakaraa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

.....

Tunnettu jäsen
27.11.2015
19 886
4 368
113
Kolmevuotias poika koki kovia päiväkodissa – toisen lapsen äiti syytti kiusaajaksi, paiskasi maahan ja ravisteli rajusti

Julkaistu: 3.10. 6:08

3-vuotias poika joutui harvinaisen rikoksen uhriksi kesken päiväkodin leikkien, kun omaa lastaan hakemaan tullut nainen kävi häneen käsiksi. Nainen huusi pojalle, paiskasi hänet maahan ja ravisteli rajusti.
Uhri ei saanut tilanteessa fyysisiä vammoja, mutta naiselle temppu tiesi käräjäreissua. Keski-Suomen käräjäoikeus katsoi 35-vuotiaan naisen syyllistyneen pahoinpitelyyn.

Rikos tapahtui päiväkodissa Jyväskylässä joulunalusviikolla viime vuonna. Lapset olivat päiväkodin pihalla laskemassa mäkeä liukureilla.

Iltapäivällä päiväkotiin tullut nainen keskusteli lastentarhanopettajan kanssa päivän tapahtumista ennen yllättävää välikohtausta. Opettajan mukaan hyökkäyksen uhriksi joutunut poika pärisytteli suutaan naisen pojan suuntaan niin, että sylki roiskui.

– Kun (nainen) huomasi tämän, hän lähti saman tien vierestäni juoksemaan sinne paikalle noin viiden metrin päähän. Hän tempaisi pojan kaksin käsin vartalon molemmin puolin, ehkä noin vyötärön korkeudelta kiinni pitäen maahan, opettaja kertoi poliisille esitutkinnassa.

Opettajan mukaan paras termi kuvaamaan pojan kaatamista on paiskaaminen. Opettaja kertoi naisen myös ravistelleen poikaa.

– (Nainen) huusi hänelle jotain, että anna olla viimeinen kerta ynnä muuta.

Poika pillahti tilanteessa voimakkaaseen itkuun.

– Olin jo lähtenyt (naisen) perään juoksemaan siihen paikalle ja sanoin voimakkaasti (naiselle), että lopeta välittömästi, sinulla ei ole oikeutta tehdä noin.

Moni muukin työntekijä havaitsi tapahtuneen ja huusi naiselle, että tämä irrottaisi otteensa pojasta. Tämän jälkeen nainen otti syliin oman poikansa. Vielä pois mennessään hän huuteli sekä pojalle että lastentarhanopettajalle.

– Minulle hän huusi jotain sellaista, että suojeletkin vielä tuollaista.

Myös päiväkodissa harjoittelussa ollut opiskelija todisti tapahtuneen. Opiskelijan mukaan hyökkäyksen kohteeksi joutunut poika piti huulia päristellessään liukuria selkänsä takana kuin piilotellen sitä.

– (Nainen) otti poikaa hartioista kiinni ja kaatoi sen siitä suoraan taaksepäin selälleen ja meni itse siihen hänen päälleen siten, että oli kokonaan pojan oikealla puolella, opiskelija kertoi poliisille.

– Se (nainen) pärisytteli voimakkaasti huuliaan pojan suuntaan ja huusi sen jälkeen jotain sen tyylistä, että älä enää koskaan tee minun pojalleni noin.

Asiaa jäätiin selvittelemään sisätiloissa päiväkodin johdon kanssa.

Hyökkäyksen kohteeksi joutuneen pojan isä saapui hakemaan lastaan myöhemmin. Hän sai kuulla, että jonkun muun lapsen äiti oli ”kaatanut tai töninyt” poikaa päiväkodin pihalla.

– En heti tajunnut tilanteen vakavuutta, alitajuntaisesti ehkä mietin silloin, että kai meidän poika on jotain väärää tehnyt, kun tämä äiti on näin toiminut. Myöhemmin vasta kotona kun tilannetta käytiin (vaimon) kanssa läpi, niin tajusimme molemmat, että ei se mikään ihan pikku juttu ollut, isä kertoi poliisille.

– Poika oli koko sen illan todella itkuinen ja puhui asiasta uudestaan ja uudestaan, että (toisen pojan) äiti teki tuhmasti ja hän ei saa tehdä niin.

Nainen kertoi poliisille, että hänen poikaansa oli kiusattu päiväkodissa pitkin syksyä. Kahdesta pahimmasta kiusaajasta toinen oli juuri poika, jonka päälle hän oli käynyt.

Nainen oli pettynyt siihen, ettei päiväkodin henkilökunta ollut puuttunut asiaan, vaikka oli tietoinen toistuvasta kiusaamisesta. Muut lapset olivat muun muassa heittäneet hänen poikaansa leikkiautolla kasvoihin ja repineet hänen naulakossa olleita vaatteitaan, äiti väitti.

– Pojalla on ollut muun muassa kasvot aivan hiekassa, kun olen tullut häntä hakemaan. Kerran olen kotona huomannut, että hänen poskensa on aivan naarmuilla, nainen kertoi esikuulustelussa.

– Poika näkee jo painajaisia asiasta, ja meidän illat menee pitkälti siihen, kun poika miettii, että ”äiti, miksi minulle tehdään niin”.

Nainen kertoi tehneensä kaikkensa, jotta kiusaaminen loppuisi, mutta päiväkodin työntekijät eivät ole hänen mukaansa kyenneet auttamaan.

– Hoitajat vaan vetoavat heidän vähyyteen ja siihen, että he eivät voi vahtia kaikkia lapsia jatkuvasti.

Pahoinpitelyyn johtanut tilanne käynnistyi naisen mukaan siitä, kun hän näki pojan aikoneen lyödä omaa poikaansa liukurilla.

– Sain jonkun pelkoreaktion, koska päiväkoti ei kerta kaikkiaan onnistu suojelemaan poikaani.

Nainen ei muista tarkkaan, mitä teki, mutta myönsi nostaneensa toisen pojan pois oman poikansa luota lumihankeen.

– Lisäksi saatoin nostaa käteni ilmaan nyrkissä esittääkseni lyöväni ja kysyin, että saako näin tehdä.

Nainen myönsi säikähtäneensä itsekin omaa käytöstään.

– Myönnän, että olen siihen poikaan kajonnut ja siitä olen tosi pahoillani. Minun olisi pitänyt ottaa poikani pois siitä tilanteesta eikä toista poikaa.

– Jos se on joku rikos, niin olen siihen syyllistynyt. Mutta tämä toinen lapsi on pahoinpidellyt minun lastani monta kertaa ja minä haluan, että sekin tutkitaan, että miksi tämä päiväkoti on sallinut sen tapahtuvan, äiti vaati poliisilta.

Tilannetta todistaneen lastentarhanopettajan mukaan naisella on ollut epäluottamusta päiväkodin työntekijöitä kohtaan.

– (Sen) johdosta meille on tullut ohjeistus kertoa pojan päivästä ihan kaikki asiat aina noutotilanteessa hänen äidilleen. Osin tämänkin seurauksena varmasti tällä (naisella) on sitten vähän vääristynyt kuva pojan päivän kulusta, opettaja pohti esitutkinnassa.

– Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu.

Nainen tuomittiin pahoinpitelystä 20 päiväsakkoon. Maksettavaa tuli 120 euroa.

Lisäksi naisen pitää maksaa pojalle 250 euroa kivusta ja särystä sekä 350 euroa oikeudenkäyntikuluista. Kun mukaan lasketaan 80 euron rikosuhrimaksu, tuli rikoksen hinnaksi 800 euroa.

Syyttäjä vaati teosta 30–40 päiväsakon rangaistusta, mutta tyytyy oikeuden ratkaisuun.

– Nainen selitti tekonsa taustoja oikeudessa, mikä ehkä vaikutti tuomioon alentavasti, syyttäjä arvioi IS:lle.

Naisen vaatimus poliisitutkinnasta päiväkodin toiminnan osalta ei syyttäjän tietojen mukaan ole toteutunut.

– Eiköhän tämä ole päiväkodin ja vanhempien välinen asia.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html

Aina näissä kiusaamistapauksissa käy niin, että se kiusattu kestää jonkin aikaa ja sitten kun pinna palaa niin kiusattu saa rangaistuksen ja kiusaaja saa jatkaa tekojaan. (tässä tapauksessa toki kiusatun äiti hoiti päreiden palamisen)
Näin tämä menee. Koulussa sama meno jatkuu.

Kyllä minä ainakin ymmärrän tuota äitiä.

Ja edelleen! Hänen lapsen kokema väkivaltahan on vielä täysin käsittelemättä! Todetaan vaan että asia on päiväkodin ja vanhempien välinen! Ei voi olla!!! Ei voi olla kun mitään ei tapahdu! - Ollaan niin sokeutuneita arkeen, että todetaan vaan ettei kaikista tilanteista edes kerrottaisi muille vanhemmille ja tämän kertomisen vuoksi äidistä on tullut ylireagoiva!???
Ihan sairasta!

Mitä mieltä?
Väärinhän tuo äiti teki, mutta toisaalta ymmärrän, jos oma lapsi jatkuvasti joutunut tuon toisen kiusattavaksi.

Nooo... mun nähdäkseni kolmevuotias on aika pieni systemaattisesti kiusatakseen ketään. Aika rajulta tuon äidin käytös vaikuttaa siihen nähden, että kyseessä on todella pieniä lapsia. En edes usko, että äidin käytös juurikaan auttoi oman pojan asemaa. Väittäisin, että tuo äiti kusi juuri omille ja lapsensa nilkoille. Tuskimpa kukaan tuon tapahtuman jälkeen kovastikkaan kannustaa lapsiaan leikkimään kyseisen pojan kanssa...

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Aina näissä kiusaamistapauksissa käy niin, että se kiusattu kestää jonkin aikaa ja sitten kun pinna palaa niin kiusattu saa rangaistuksen ja kiusaaja saa jatkaa tekojaan. (tässä tapauksessa toki kiusatun äiti hoiti päreiden palamisen)
Kyllä minä ainakin ymmärrän tuota äitiä.

Ja edelleen! Hänen lapsen kokema väkivaltahan on vielä täysin käsittelemättä! Todetaan vaan että asia on päiväkodin ja vanhempien välinen! Ei voi olla!!! Ei voi olla kun mitään ei tapahdu! - Ollaan niin sokeutuneita arkeen, että todetaan vaan ettei kaikista tilanteista edes kerrottaisi muille vanhemmille ja tämän kertomisen vuoksi äidistä on tullut ylireagoiva!???
Ihan sairasta!

Kyse on kolmevuotiaista!!!
Kenties he tarvitsevat enemmän tukea ja apua sosiaaliseen kanssakäymiseen kuin mitään rankkuja?

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Minä ripitin kerran oikein kunnolla taustaista pentua, oli hyökännyt oman lapseni kimppuun, sylkenyt ja potkinut, hakannut muita lapsia mm kuuroja (sekä hoitajia). Yksikään hoitaja ei tullut väliin kun annoin tulla kunnolla. En tietenkään käynyt käsiksi. Olin vain saanut tarpeekseni tämän kersan väkivallasta ja hoitajien täydellisestä kyvyttömyydestä hoitaa asia kuntoon. Minun lapseeni terminaattori ei enää koskenut.

Nooo... mun nähdäkseni kolmevuotias on aika pieni systemaattisesti kiusatakseen ketään. Aika rajulta tuon äidin käytös vaikuttaa siihen nähden, että kyseessä on todella pieniä lapsia. En edes usko, että äidin käytös juurikaan auttoi oman pojan asemaa. Väittäisin, että tuo äiti kusi juuri omille ja lapsensa nilkoille. Tuskimpa kukaan tuon tapahtuman jälkeen kovastikkaan kannustaa lapsiaan leikkimään kyseisen pojan kanssa...

Kyllä! Sen naisen kannattaisi opetella itsehillintää, ihan ammattilaisen ohjauksessa.

Mitä mieltä?
Väärinhän tuo äiti teki, mutta toisaalta ymmärrän, jos oma lapsi jatkuvasti joutunut tuon toisen kiusattavaksi.
joo, ei noin toki saa tehdä, mutta kyllä minäkin ymmärrän äidin reaktion jos lasta aina vaan kiusataan. tuolla äidillä on vaan pinna napasantanut kerta kaikkiaan. ja varmasti on itsekin myöhemmin katunut tekoaan. ja taas se kiusaaja sitten voitti asian.

Oman lapsen ryhmässä oli jo pienten ryhmästä saakka poika, joka terrorisoi kaikkia. Hakkasi, repi ja puri, viskeli tavaroita päähän jne.
Useammankin kerran teki kyllä mieli höykyttää poikaa. Ja tarhan henkilökunta vain voivotteli tuota ”ei keretä koko ajan kaikkia vahtimaan”.
Oli todella turhauttavaa, joten ymmärrän, että jollakulla napsahtaa.

joo, ei noin toki saa tehdä, mutta kyllä minäkin ymmärrän äidin reaktion jos lasta aina vaan kiusataan. tuolla äidillä on vaan pinna napasantanut kerta kaikkiaan. ja varmasti on itsekin myöhemmin katunut tekoaan. ja taas se kiusaaja sitten voitti asian.
Joo, jutusta ainakin sai sen kuvan, että äiti itsekin säikähtänyt ja pahoillaan.

Minä ripitin kerran oikein kunnolla taustaista pentua, oli hyökännyt oman lapseni kimppuun, sylkenyt ja potkinut, hakannut muita lapsia mm kuuroja (sekä hoitajia). Yksikään hoitaja ei tullut väliin kun annoin tulla kunnolla. En tietenkään käynyt käsiksi. Olin vain saanut tarpeekseni tämän kersan väkivallasta ja hoitajien täydellisestä kyvyttömyydestä hoitaa asia kuntoon. Minun lapseeni terminaattori ei enää koskenut.
Näinhän se monesti on tehtävä, jos haluaa tuloksia aikaiseksi.

Tuli tuosta mieleen se youtube-video, jota näytettiin telsussakin pari viikkoa sitten. Siinä tyttö kertoi, kuinka häntä oli vuosia kiusattu todella rankasti. Sitten yhden ainoan kerran oli jonkun ilkeän kommentin laittanut kiusaajan faceen tmv., niin sitä alettiin levittää ja tyttöä itseä haukkua kiusaajaksi.

Oman lapsen ryhmässä oli jo pienten ryhmästä saakka poika, joka terrorisoi kaikkia. Hakkasi, repi ja puri, viskeli tavaroita päähän jne.
Useammankin kerran teki kyllä mieli höykyttää poikaa. Ja tarhan henkilökunta vain voivotteli tuota ”ei keretä koko ajan kaikkia vahtimaan”.
Oli todella turhauttavaa, joten ymmärrän, että jollakulla napsahtaa.

Ikävän kuuloista. omien lasten päiväkodissa "ongelmalliset" tapaukset ovat omassa ryhmässään, jossa on myös enemmän hoitajia ja erityislastentarhanopettaja mukana matkassa. Voi siis olla, että kun omien lasten päiväkodissa ja koulussa ongelmiin on puututtu välittömästi, niin on vaikea sisäistää ja ymmärtää tilanteita, joissa niin ei tehdäkkään.

Minäkin ymmärrän, että jossain vaiheessa napsahtaa, jos omaa lasta kiusataan. Ehkä kuitenkin nyt näen asian vähän erilaisena, kun puhutaan tosiaan 3 vuotiaista...

Oma tyttäreni on usein sitämieltä, että häntä kiusataan. Kerran siksi, että yksi poika yritti varoittaa häntä jossain telineellä kiipeilystä... toisen kerran siksi, että joku ei tehnyt kuten hän halusi jne.
Eli siis en tietenkään tiedä, mikä juuri tässä tapauksessa tilanne on ja sitä on vaikea selvittää, kun 3 vuotias harvemmin pystyy selittämään tapahtumia kovinkaan järkevästi. Pitää muistaa, että on myös tilanteita, joissa se kiusaamiskokemus syntyy turhasta tai väärin perustein.

Eli, jos kolme vuotias nyt päristelee toisen naaman edessä... niin en mä tiedä voiko sitä kiusaamiseksi sanoa tai ainakaan sellaiseksi, että siihen tarvii käydä käsiksi...

Ikävän kuuloista. omien lasten päiväkodissa "ongelmalliset" tapaukset ovat omassa ryhmässään, jossa on myös enemmän hoitajia ja erityislastentarhanopettaja mukana matkassa. Voi siis olla, että kun omien lasten päiväkodissa ja koulussa ongelmiin on puututtu välittömästi, niin on vaikea sisäistää ja ymmärtää tilanteita, joissa niin ei tehdäkkään.

Minäkin ymmärrän, että jossain vaiheessa napsahtaa, jos omaa lasta kiusataan. Ehkä kuitenkin nyt näen asian vähän erilaisena, kun puhutaan tosiaan 3 vuotiaista...

Oma tyttäreni on usein sitämieltä, että häntä kiusataan. Kerran siksi, että yksi poika yritti varoittaa häntä jossain telineellä kiipeilystä... toisen kerran siksi, että joku ei tehnyt kuten hän halusi jne.
Eli siis en tietenkään tiedä, mikä juuri tässä tapauksessa tilanne on ja sitä on vaikea selvittää, kun 3 vuotias harvemmin pystyy selittämään tapahtumia kovinkaan järkevästi. Pitää muistaa, että on myös tilanteita, joissa se kiusaamiskokemus syntyy turhasta tai väärin perustein.

Eli, jos kolme vuotias nyt päristelee toisen naaman edessä... niin en mä tiedä voiko sitä kiusaamiseksi sanoa tai ainakaan sellaiseksi, että siihen tarvii käydä käsiksi...
Itse inhoan kyllä tuota päristelyä eniten, kun räkäinen sylki lentää toisen naamalle :D
Mutta käsitin, että äiti oli tulkinnut tilanteen niin, että meinasi sillä liukurilla lyödä.
Enivei, ylimitoitettua, mutta itse ymmärrän asian eskaloitumisen.

Ja päiväkoteja on näköjään erilaisia. Meillä ne ongelmatapaukset ovat saaneet kyllä aika rauhassa rellestää. Opettajien asioihin puuttuminen oli sellaista lässynlässyn-torumista, vaikka usein esim monellakin lapsella oli samaan aikaan sen yhden pojan toimesta syviä puremajälkiä selissä ja käsissä.

Itse inhoan kyllä tuota päristelyä eniten, kun räkäinen sylki lentää toisen naamalle :D
Mutta käsitin, että äiti oli tulkinnut tilanteen niin, että meinasi sillä liukurilla lyödä.
Enivei, ylimitoitettua, mutta itse ymmärrän asian eskaloitumisen.

Ja päiväkoteja on näköjään erilaisia. Meillä ne ongelmatapaukset ovat saaneet kyllä aika rauhassa rellestää. Opettajien asioihin puuttuminen oli sellaista lässynlässyn-torumista, vaikka usein esim monellakin lapsella oli samaan aikaan sen yhden pojan toimesta syviä puremajälkiä selissä ja käsissä.

Mä inhoan kanssa päristelyä ja eritoten, jos se tehdään naaman edessä, mutta kolmevuotiaat nyt on... kolmevuotiaita. Mikäli noita juttuja ei kielletä tekemästä kotona, niin eihän ne sitä tajua.

Ja kyllä, ymmärrän, että tilanteet tuppaa eskaloitumaan eritoten, kun on huoli omasta jälkikasvusta. Itse olen koitanut parhaani mukaan selvittää tilanteet ja tapahtumat, koska oman kokemukseni mukaan ne ovat harvoin sitä, mille ne näyttävät.

Tuntuu tosi hassulle, että ammattitaitoiset ja pätevät lastenhoitajat tai opettajat eivät osaa puuttua tilanteisiin riittävän vakavasti ja tilanne pääsee niin pitkälle, että muut lapset ovat ruhjeilla. Onhan se nyt selvää, että tällainen lapsi ei voi olla muiden kanssa samassa ryhmässä, jos se tarkoittaa sitä, että muiden on siedettävä jatkuvaa väkivaltaa.

Tiedostan sen, että omat muksuni ovat onnekkaita siksi, että meilläpäin on oikeasti aivan mahtavat päiväkodit ja koulut. Näiden lasten yhteishenkikin on ihan mieletön ja tuntuu sille, että vanhemmatkin ovat koko jutussa mukana selvittämällä ongelmatilanteita ja valmiita myöntämään, ettei ne omat penskat aina ole mitään enkeleitä...

Kyse on kolmevuotiaista!!!
Kenties he tarvitsevat enemmän tukea ja apua sosiaaliseen kanssakäymiseen kuin mitään rankkuja?

Nimenomaan, kolme vuotiaista, jotka saavat todella pahaa jälkeä henkisesti ja fyysisesti jos haluavat tehdä pahaa eikä ASIAAN PUUTUTA MILLÄÄN TAPAA .
Kyllä, sulla on todellakin sinisilmäinen käsitys kiusaamisesta ja tätien lässyttämisestä.
Ja jos oma ipanasi on tollanen lässyttäjä, nii se ei tarkoita etteikö suurimman osan muiden lapsista osaiskin kertoa mitä oikeasti on tapahtunut. Osaahan tuo kiusaajalapsikin kotona kertoa mitä hänelle oli tehty, nii luulis sitä nyt olevan sen verta käsityskykyä että ymmärtää ettei toista kiusata, Mutta se kuuluisa kasvatus,tai sen puute........kotona ja päiväkodissa.

Lapseen ei voi käydä tuolla tavalla käsiksi, vaikka sille en laittaisi painoarvoa, että kyseessä on jonkun toisen lapsi. Kannatan kylä kasvattaa -mentaliteettia. Samalla on todettava, että kiusaamiseen on puututtava välittömästi, aina ja herkästi. Mieluummin liikaa kuin liian vähän. Ei tässä jutussa ole voittajia.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Mä inhoan kanssa päristelyä ja eritoten, jos se tehdään naaman edessä, mutta kolmevuotiaat nyt on... kolmevuotiaita. Mikäli noita juttuja ei kielletä tekemästä kotona, niin eihän ne sitä tajua.

Ja kyllä, ymmärrän, että tilanteet tuppaa eskaloitumaan eritoten, kun on huoli omasta jälkikasvusta. Itse olen koitanut parhaani mukaan selvittää tilanteet ja tapahtumat, koska oman kokemukseni mukaan ne ovat harvoin sitä, mille ne näyttävät.

Tuntuu tosi hassulle, että ammattitaitoiset ja pätevät lastenhoitajat tai opettajat eivät osaa puuttua tilanteisiin riittävän vakavasti ja tilanne pääsee niin pitkälle, että muut lapset ovat ruhjeilla. Onhan se nyt selvää, että tällainen lapsi ei voi olla muiden kanssa samassa ryhmässä, jos se tarkoittaa sitä, että muiden on siedettävä jatkuvaa väkivaltaa.

Tiedostan sen, että omat muksuni ovat onnekkaita siksi, että meilläpäin on oikeasti aivan mahtavat päiväkodit ja koulut. Näiden lasten yhteishenkikin on ihan mieletön ja tuntuu sille, että vanhemmatkin ovat koko jutussa mukana selvittämällä ongelmatilanteita ja valmiita myöntämään, ettei ne omat penskat aina ole mitään enkeleitä...
Itseäni ärsytti tuossa asioiden hoitamisessa juuri se, että henkilökunnan kanssa asioista jutellessa, puhuivat aina kuin yksittäistapahtumista. Että pikku ”petterillä” tuli nyt jostain paha mieli tai suuttui jostain, mutta onneksi näitä ei usein satu. Ja pelkästään meidän lapselle sattui parin viikon välein, ja muiden äitien kanssa jutellessa monella muulla sama tilanne.
Poika siis oikeasti olisi kuulunut johonkin erityisryhmään, mutta asialle ei tehty mitään. Ensimmäisen vuoden jälkeen selvisi, että eivät edes tuon pojan äidille todellista tilannetta kertoneet. Olivat vain sanoneet vilkkaaksi ja että välillä ”kommunikointivaikeiksia” muiden lasten kanssa :confused:

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Tuotaaaah... kyseessä on nyt 3-vuotias, joka ei kyllä millään tavalla kykene olemaan kypsä itsensä kasvattamiseen, eli syyllisiä ovat korkeintaan vanhemmat, ei aina edes noin pienen kohdalla hekään.

Yhteistyössä