Poikien surkea koulumenestys

• Viestiketjun aloittaja "Mies"
  • Ensimmäinen viesti
"Mies"
Mutta mieti kokonaisuutta. Jos vain noin kolmannes kunkin ikäluokan pojista lukee ja kaksi kolmasosaa EI lue, niin onhan se aika häyttävää.
Niin siis 63 prosenttia EI LUE LAINKAAN. Siis se on kyllä jo todella käsittämätöntä. Jopa pahempi tulos mitä olisin arvannut. Toki tämä tutkimus on jo yli 10v vanha, mutta minun on vaikea uskoa, että olisi menty yhtään parempaan suuntaan.

Mutta näyttääpä se siltä, että lukutaitoa on monenlaista. Joidenkin aikuisten medialukutaito vaikuttaa vähintäänkin puutteelliselta...

Mut mä lähden nyt kirjastoon...

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Alkuperäinen kirjoittaja 8-luokkalaisen äiti;24660964:
On! Ja ihan ensimmäiseksi totesin, että aika vahvoja lukuja on... Yllätti minut.
Mutta on siellä nyt siltikin muutama muukin meidän poikien lisäksi, JOTKA LUKEE
Voi herranjumala. Eihän kukaan ole väittänytkään, ettei yksikään poika sun kolmen pojan lisäksi koko Suomen maassa lukisi. Ootsä ihan pimeä?

"vieras"
Mutta mieti kokonaisuutta. Jos vain noin kolmannes kunkin ikäluokan pojista lukee ja kaksi kolmasosaa EI lue, niin onhan se aika häyttävää.
Miksi ihmeessä kaunokirjallisuutta korostetaan? Poikani lukee paljon, mutta ei juurikaan kaunokirjallisuutta. Sarjakuvia ja vitsikirjoja kyllä lukee, mutta pääasiassa tietokirjoja ja netistä pelisivustoja. Koulussa on monesti pulpettikirjana joku tietokirja jota lukee.

"Mies"
[QUOTE="vieras";24661119]Miksi ihmeessä kaunokirjallisuutta korostetaan? Poikani lukee paljon, mutta ei juurikaan kaunokirjallisuutta. Sarjakuvia ja vitsikirjoja kyllä lukee, mutta pääasiassa tietokirjoja ja netistä pelisivustoja. Koulussa on monesti pulpettikirjana joku tietokirja jota lukee.[/QUOTE]

Tossa tutkimuksessa oli mukana tietokirjallisuus ja siinä pikkasen nousi poikien osakkeet. Taisi olla pojilla ja tytöillä molemmilla suunnilleen 43-44% ei lue lainkaan tietokirjallisuutta.

En ole asiantuntija, mutta kuvittelisin, että sarjakuvien, tietokirjojen, netistä juttujen lukeminen on kyllä parempi kuin ei mitään, mutta ei ihan korvaa kaunokirjallisuutta.

Ei siis ihan vielä tullut sinne kirjastoon lähdettyä...

[QUOTE="vieras";24661119]Miksi ihmeessä kaunokirjallisuutta korostetaan? Poikani lukee paljon, mutta ei juurikaan kaunokirjallisuutta. Sarjakuvia ja vitsikirjoja kyllä lukee, mutta pääasiassa tietokirjoja ja netistä pelisivustoja. Koulussa on monesti pulpettikirjana joku tietokirja jota lukee.[/QUOTE]

Itse myös jäin miettimään asiaa, että mikä riittää lukemiseksi. Meillä pojat lukevat jonkunverran fantasiakirjoja, mutta enemmin kuitenkin akuankkoja. Myös historia ja muut tiedelehdet on suosiossa.

Mutta ihan järjelläkin tyttöjen tarvitsee lukea kirjoja enemmän, kun tyttöjen kirjoja on kirpparit pullollaan, mutta pojille suunnattuja (seikkailu, fantasia yms.) ei juuri koskaan löydä.

"Mies"
Itse myös jäin miettimään asiaa, että mikä riittää lukemiseksi. Meillä pojat lukevat jonkunverran fantasiakirjoja, mutta enemmin kuitenkin akuankkoja. Myös historia ja muut tiedelehdet on suosiossa.

Mutta ihan järjelläkin tyttöjen tarvitsee lukea kirjoja enemmän, kun tyttöjen kirjoja on kirpparit pullollaan, mutta pojille suunnattuja (seikkailu, fantasia yms.) ei juuri koskaan löydä.
Kyllä ne fantasiakirjat kelpaa ihan yhtä hyvin. Mutta edes semmoisia kirjoja ei lue 2/3 pojista alkuunkaan. Ja mitäs sitä turhia kun voi kattoo leffan.

Ja kotoohan sen pitäis tulla. Tosin mun on pakko sanoa, että mua ei koskaan kukaan usuttanut lukemaan. Ihan ite aloin koulun kirjastosta lainaamaan kun opin lukemaan, siis ekalla luokalla. En sitten tiedä, johtuiko siitä, että samalla tavalla ei telkkua vahdattu 80-luvun alussa ja tietokoneet/pelikonsolit oli harvinaisia/alkeellisia.

Kyllä niilläkin silti pelailtiin...

"juu"
[QUOTE="vieras";24659287]Nykyisin ei automaattisesti mennä lukioon, vaikka peruskoulun keskiarvo on ysin pintaan. Ammattikoulu on hyvä vaihtoehto ja jatko-opinnot onnistuu sitäkin kautta. Ihan sen perusteella, että poikia on lukiossa vähemmistä, ei voida sanoa, etteä koulumenestys heillä huono.[/QUOTE]

Näin, minä en ymmärrä tämän lukion korostamista? Eihän sieltä edes valmistu miksikään (muuksi kuin ylioppilaaksi). Ammattikoulun jälkeen on kuitenki ihan oikea ammatti ja sen jälkeen samat jatkokoulutus mahdollisuudet.

Statoil
[QUOTE="juu";24662614]Näin, minä en ymmärrä tämän lukion korostamista? Eihän sieltä edes valmistu miksikään (muuksi kuin ylioppilaaksi). Ammattikoulun jälkeen on kuitenki ihan oikea ammatti ja sen jälkeen samat jatkokoulutus mahdollisuudet.[/QUOTE]

Eiköhän ne fiksuimmat kuitenkin useemmin käy lukion kuin amiksen. Ja eiköhän akateemisen tutkinnon omaavista valtaosa ole yhäkin lukion käynyt.

"poikia3"
[QUOTE="Mies";24659242]Miettikääpäs te omia poikianne, kuinka monta kirjaa poikanne ovat lukeneet ala-astelaisina? Veikkaan, että aika usein vastaus on 0 tai sitten jotain 1-2. Ei lukeminen se ainoa autuus ole, mutta on sen merkitys vaan suuri ajattelun kehittymiselle.[/QUOTE]

Kyllä pojat lukevat, yksi pelastava juttu on ollut Harry Potter, ne kirjat oma poikani on lukenut kaikki ala-asteikäisenä!

Malli lukemiseen tulee hyvin usein kotoa. Jos lapselle luetaan, kirjoja on tarjolla ja vanhemmat lukevat kirjallisuutta, lapsi kasvaa lukemisen kulttuuriin. Tämä on aivan ratkaisevan tärkeää.

Jos kotona ei lueta muuta kuin Seiskaa, ei käydä kirjastossa eikä lapselle lueta / kannusteta lukemaan, niin aika harva siitä lopulta ihan itsekseen innostuu.

tota
On sellaisia lukioita, joissa tyttöjä yli 80% mutta ei se tarkoita että pojista niin vähän menisi lukioon. Toki pojilla on varmaan yläasteella vähemmän cool menestyä kun tytöillä, mutta...
Mulla on 9 luokkalainen poika, jonka keskiarvo on jossain 8,5-9 välillä.

"vieras"

Tuo nyt johtuu ihan vaan näistä kaikenlaisista ponikerhoista, joissa on aina se kuukaudenkirja. Se luetaan kerran myydään pois. Mene hyvä ihminen kirjastoon tai kirjakauppaan, luulisi löytyvän pojillekin sopivaa luettavaa. Fantasiaa ja seikkailua on hyllyt pullollaan. Väite, ettei pojille ole luettavaa on täysin väärä ja naurettava tekosyy poikien lukemattomuudelle.

Yliopisto-opettaja
Alkuperäinen kirjoittaja 8-luokkalaisen pojan äiti;24660876:
No hohhoijaa opettajalle vaan.
Jos tutkimuksessa on mukana 33 000 oppilasta
(heistä oletettavasti n puolet poikia ja noin puolet tyttöjä)
Ja ja 63% pojista ilmoitti, että ei lue lainkaan kaunokirjallisuutta, NIIN KYLLÄ minulle opetetun tilastotieteen mukaan 37% pojista silloin LUKEE (ainakin jonkin verran). Ja kyllä siihen 37 prosenttiin mahtuu muutama meidän poikien lisäksikin...
*huokaus* Kuka tässä keskustelussa on missään kohdassa väittänyt, ettei yksikään poika lue?

"vieras"
Mammat lellii poikiaan ja vaatii tytöiltään enemmän. Tämä sitten heijastuu koulussa.

Lapsia kuskataan harrastuksiin ja hirveä riesa siitä, mutta entä koulunkäynti? Ehkä kysytään onko läksyt tehty ja se siitä.

vier
[QUOTE="poikia3";24663318]Kyllä pojat lukevat, yksi pelastava juttu on ollut Harry Potter, ne kirjat oma poikani on lukenut kaikki ala-asteikäisenä![/QUOTE]

Minä en vaan käsitä että miksi tätä Harry Potteria juhlitaan jonain Suomen lasten lukutaidon pelastavana messiaana. Jos lapsi, poika tai tyttö, lukee 7 kirjaa niin se ei ole vielä paljon. Tietty jos se toimii porttihuumeena muihin kirjoihin niin hyvä, mutta kun toisilla se taitaa oikeasti jäädä näihin.

Keittiönoita
Mä en ole huolissani kuin niistä nuorista, jotka eivät peruskoulun jälkeen mene minnekään. Tuo lukioon menemättömyys ei mua edes ihmetytä, koska jo vuosia on ollut nähtävissä se, että tietyt työt voidaan siirtää ulkomaille ja tiettyjä ei. Ammattikoulut ovat nostaneet suosiotaan ihan senkin vuoksi, että monia niissä opiskeltavia ammatteja ei yksinkertaisesti voida teettää Intiassa tai Kiinassa. Kyllä sen sähköasentajan, autoasentajan, putkimiehen, parturi-kampaajan jne on työnsä tehtävä täällä Suomessa. Vielä mun nuoruudessani lukio ja akateeminen loppututkinto sen jälkeen takasivat sekä varmemmin työpaikan että paremman palkan. Nyt se ei enää takaa kumpaakaan. Lisäksi esim ammattikorkeakouluihin voi pyrkiä sekä ammattikoulu- että lukiopohjalta. Lukion voi suorittaa myös myöhemmin, jos siltä tuntuu. Voi suorittaa lukion ja ylioppilastutkinnon tai vain toisen noista. Enää ei tarvitse 15-16 -vuotiaana "lyödä lukkoon tulevaisuuttaan" vaan vaihtoehtoja on. Monet tuntemani nuoret ovat menneet lukioon vain sen vuoksi, että eivät ole vielä tienneet, mitä alaa haluaisivat lähteä opiskelemaan.

vierailija
Sellaista se on, kun on tarpeeksi kauan hoettu, että "pojat on poikia".

Toinen puoli tietysti on se, että pojat on oppimistyyliltään keskimäärin tyttöjä useammin kinesteettisiä/haptisia, ja nykyinen koulutusjärjestelmä ei kauheasti tue tällaisia taipumuksia. Lisäksi oppimisvaikeudet ovat yleisempiä pojilla. Myöskään opettajakunnan naisistuminen ei ole (etenkään) poikien kannalta hyvä juttu, etenkin, kun isät tuppaa erojen jälkeen unohtamaan "entiset" lapsensa.
Kyllä se menee niin, että äidit vieraannuttavat isät. Tästä on paljon näyttöä eikä kannata uskoa feministien valeita että isä ei haluaisi olla lasten kanssa.

vierailija
Tämä on ihan mutua, mutta pojilta ei oiekin odoteta samaa kuin tytöiltä. Onhan se tutkittu, että esim. jo päiväkodista tytöille annetaan vastuullisia tehtäviä, kun taas pojille ei. Ylipäätänsä asenteet eroavat sukupuolten välillä. Pojille annetaan anteeksi puolivaloilla tekeminen, tytöiltä odotetaan hyvää käytöstä ja koulumenestystä.

Musta on todella surullista, että poikia pidetään tavallaan oletusarvoisesti "huonompina" koulussa ja tämä on vain silkka asennekysymys. Tytöiltä vaaditaan koulumenestystä, poikia ei välttämättä edes kannusteta siihen. Poikkeuksia löytyy varmasti suuntaan ja toiseen. Toivoisin että jokaista lasta kannustettaisiin menestymään elämässä ja kouluttautumaan kykyjensä mukaisesti sukupuoleen katsomatta.

Taas tätä mievihaa. Pojilta odotetaan ihan samaa kuin tytöiltä. Ero on se että poikia mollataan koko ajan niin koulussa, kotona kuin mediassa.

vierailija
Onko tosiaan noin, että vain 30% lukiolaisista on poikia?

Ja kyllä, olen miettinyt (ala-asteikäisen) poikani kohdalla myös eroavaisuutta vähän vanhempaan tyttöön ja suurimmat puutteet ovat juuri tekstin tuottamisessa ja keskittymisessä. Ja kiinnostuminen nysväykseen jo pienenä oli vähäisempää, sitä joutuu aina enemmän tai vähemmän pakottamaan että tekisi jonkun homman loppuun huolella.

En ole ajatellut, että olisi mitenkään yleistä. Vai onko?

On erittäin yleistä. Keskimääräisesti pojat on vuosia tyttöjä jäljessä koulussa.

vierailija
Nykyisin ei automaattisesti mennä lukioon, vaikka peruskoulun keskiarvo on ysin pintaan. Ammattikoulu on hyvä vaihtoehto ja jatko-opinnot onnistuu sitäkin kautta. Ihan sen perusteella, että poikia on lukiossa vähemmistä, ei voida sanoa, etteä koulumenestys heillä huono.

Ammattikoulusta ei käytännössä koskaan pääse korkeakoulutukseen. Se vaihtoehto on vain teoreettinen.

vierailija
[QUOTE="Mies";24659169]Minä taas ajattelen, että koulusta en tehty liian tyttömäinen. Ihmekkös tuo kun opettajien ammattikunta naisistuu. Maailma tarvitsee muunkinlaisia ihmisiä kuin "kilttejä suorittajia". Se täytyy sanoa, että ne pojat jotka selviävät kunnialla tyttöjen koulun läpi, niin onkin yleensä vahvoja omia persoonia. Tyyppejä, jotka osaa ajatella itse. On näitä toki tytöissäkin, mutta enempi tytöissä on niitä jotka kiltillä perusmeiningillä vetää koulut läpi hyvin arvosanoin, kyseenalaistamatta.
Koulu on ollut aika lailla samanlainen niin kauan kuin tutkimustietoa asiasta on. Ei nykykoulu ole sen tyttömäisempi kuin ennenkään. Miehet ovat vaan tottuneet tietynlaiseen kukkoiluun: kaikki pitäisi saada ilmaiseksi vain sen takia, että jalkojen välissä sattuu olemaan munat. Tälle jos naisopettaja yrittää panna pisteen, saa hyvin helposti pojan kotiväen silmilleen.[/QUOTE]

Miten katkera ja miehiä vihaava voi ihminen olla? Ihan oikeasti mene juttelemaan jonkun ammattilaisen kanssa noista patoutumisistasi.

Yhteistyössä