Mulle alkaa jo riittäää!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loppukinjärkilähtee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Loppukinjärkilähtee

Vieras
En enää kestä tätä köyhyyttä.
Olen kohta jo pari vuotta pessyt pyykit käsin. Olen alennetulla toimeentulotuella koska mm. psykiatriset tutkimukset niin pahasti kesken ettei lääkäri vielä edes harkitse sairasloman kirjoittamista.

Olen taas TURHAAN selannut toria. Pesukoneita olisi, ihan viidelläkympilläkin. Mutta. Myyjien ehto on AINA että haetaan itse. Siitä ei jousteta. Ei minulla ole autoa. Eikä ajokorttia. Eikä ketään joka kuskaisi.
Masentaa.

Minulla ei myöskään ole minkäänlaista tietokonetta, mikä vaikeuttaa asioiden hoitamista. (Puhelimella ei kuitenkaan ihan kaikkea saa hoidettua.) Ja sen jo koin että 50eurolla jos ostaa läppärin, joutuu pettymään, ei toiminut kunnolla. Meni sekin raha hukkaan. Asun kaupungin ulkopuolella ja bussilla kulkeminen on todella kallista.

Mulla hajoaa pää ja lähtee varmaan loppukin mielenterveydestä tällä menolla. En jaksa enää. En vain jaksa. Ehkä olisi parempi kuolla pois niin ei tarvitsisi kestää tätä enää yhtään... kiitos ja anteeksi kun sain avautua...

Onko niinku ainut huolesi köyhyydessä pyykin pesu?
Missä oikein asut? Jokaisessa taloyhtiössä on melkein pyykinpesutupa koneen kanssa, ellei sitten asu vähä prameammasti?

Missä oikein asut? Jokaisessa taloyhtiössä on melkein pyykinpesutupa koneen kanssa, ellei sitten asu vähä prameammasti?
Asun rivitalossa, ei ole pyykkitupaa. Saarenkylässä asun... ei, ei ole ainoa murhe, tämä vaan katkas sen kamelinselän, muut murheet ovat liian henk.koht laitettavaksi tänne.. bussilla ei ole varaa mennä kuin lääkäriin, eli ns ylimääräisiä reissuja kaupunkiin en juuri tee, ellen saa rahaa lainattua...

Hienoa että jaksat pitää kuitenkin hygieniasta huolen. Ei ole varaa osamaksulla halvimpaan uuteen koneeseen? Nehän tuodaan kotiin. Kierrätyskeskuskin kuskaa, ainakin täällä päin. Pulsaattorikonekin auttaisi varmaan paljon?

Oletko ajatellut muuttaa lähemmäs kaupunkia KASin asuntoihin? Olisi pyykkituvat, ja ainakin yksi murhe vähempänä. Lisäksi säästäisit bussilipuissa. Tsekkaa myös seurakunnan vuokra-asunnot. Niitä ei netissä ilmoiteta, mut voit käydä seurakunnan toimistossa hakemassa asuntohakemuslapun.Tarjontaa ei enää ole samalla tavalla kuin ennen, mutta jos vain löydät sieltä kämpän itsellesi, niin vuokra on edullinen ja seurakunta hyvä vuokranantaja. Samalla voit kysyä sieltä, mitä diakoniatyö voi sinulle tarjota tässä elämänvaiheessa.

Mikä siinä läppärissä prakaa? Mun isä osaa aika monta juttuu korjaa! Varmasti auttaa ilmaiseksi jos osaa.
Sit hae harkinanvaraista pesukoneeseen ja vaadi päästä toiselle lääkärille tai että kirjoittaa sairasloman heti! Vaikket sais sairaslomaa saat täyden toimeentulotuen!

En enää kestä tätä köyhyyttä.
Olen kohta jo pari vuotta pessyt pyykit käsin. Olen alennetulla toimeentulotuella koska mm. psykiatriset tutkimukset niin pahasti kesken ettei lääkäri vielä edes harkitse sairasloman kirjoittamista.

Olen taas TURHAAN selannut toria. Pesukoneita olisi, ihan viidelläkympilläkin. Mutta. Myyjien ehto on AINA että haetaan itse. Siitä ei jousteta. Ei minulla ole autoa. Eikä ajokorttia. Eikä ketään joka kuskaisi.
Masentaa.

Minulla ei myöskään ole minkäänlaista tietokonetta, mikä vaikeuttaa asioiden hoitamista. (Puhelimella ei kuitenkaan ihan kaikkea saa hoidettua.) Ja sen jo koin että 50eurolla jos ostaa läppärin, joutuu pettymään, ei toiminut kunnolla. Meni sekin raha hukkaan. Asun kaupungin ulkopuolella ja bussilla kulkeminen on todella kallista.

Mulla hajoaa pää ja lähtee varmaan loppukin mielenterveydestä tällä menolla. En jaksa enää. En vain jaksa. Ehkä olisi parempi kuolla pois niin ei tarvitsisi kestää tätä enää yhtään... kiitos ja anteeksi kun sain avautua...

Mitä, pestäänkö seurakunnassa pyykkiä?
Ei, vaan sieltä voi saada tukea ja henkilökohtaisia neuvoja tilanteeseen. Jossain tapauksessa rahallista apuakin. Ja kuten joku jo mainitsi, heillä on vuokrattavia (edullisia) asuntoja. Seurakunta auttoi omaa perhettäni silloin, kun jäimme molemmat yhtä aikaa työttömiksi eikä ollut rahaa eikä voimia selviytyä siitä tilanteesta.

No ei todellakaan ole jokaisessa taloyhtiössä pyykkitupaa.

Kyllä se vain pyykkien pesu käsin tuntuu raskaalta jos elämässä on monta muutakin vaikeaa asiaa. Ja kyllä itseäkin vituttaisi pestä aina pyykit käsin. Olen itse elänyt todella pienillä rahoilla ja silloin pienetkin asiat tuntui välillä raskaalta. Ei varmasti ole helppoa ap:lla joten pitääkö siihen tulla viisastelemaan.

Mutta palstalla teitä empatiakyvyttömiä ääliöitä besserwissereitä riittää.

...juu. munkin entisessä kerrostalossa oli pyykinpesu 2€(!!!!!) per koneellinen(!!!!). Kännykällä maksettiin. Siinä ei paljoa lajiteltu vaatteita värien tai kankaiden mukaan, eikä pesty lenkkivaatteita ihan joka käytön jälkeen. Ja asunto oli yksiö, jonne ei ollut mitään mahdollisuutta laittaa omaa konetta.

...juu. munkin entisessä kerrostalossa oli pyykinpesu 2€(!!!!!) per koneellinen(!!!!). Kännykällä maksettiin. Siinä ei paljoa lajiteltu vaatteita värien tai kankaiden mukaan, eikä pesty lenkkivaatteita ihan joka käytön jälkeen. Ja asunto oli yksiö, jonne ei ollut mitään mahdollisuutta laittaa omaa konetta.
Siihen kannattaa jo pestä lavuaarissa. Vanha hyvä konsti on se, että huiluuttelet vaikkapa paidan lavuaarissa, vaihdat vettä usein ja nostat sen vettävaluvana hengariin kuivumaan: vesi silittää sen, ei ole suuri vaiva:-)

Voit myös laittaa oman ilmoituksen koneesta ja siihen, että tarvitsisit kuljetuksen myös.
Minä myös sosittelen laittamaan oman ilmoituksen missä kerrot selkeästi että tarvitset kuljetuksen ja max summa jonka voit maksaa sekä asuinpaikka.
Me aikoinaan ostettiin isompi pyykkikone ja pienempi oli toimiva joten myimme sen pikkurahalla pois,
ostajalla ei autoa ja asui 5km päässä,
(hän sanoi sen heti ennekuin aloimme kauppoja sopimaan)
no sen matkan me veimme mielellämme jotta kone ei jäänyt meidän riesaksi eteiseen tilaa viemään :D
Mutta tosiaan se kyyti kannattaa heti pyytää reilusti siinä ilmoiitusessa.
Näitä facebook kauppoja itse kovasti tehneenä voin sanoa että mikään muu ei ole ärsyttävämpää kuin se että ensin ollaan ostamassa ja sovitaan kaupat ja sitte aletaanvinkumaan kuinka tuote pitäsi myyjän vielä toimittaa.

Toimeentulotukea voidaan alentaa enintään kahdeksi kuukaudeksi yhden kieltäytymisen perusteella. Eli jos esim. kieltäyy ottamasta vastaa työtä tai kieltäytyy ilmoittaumisesta työkkäriin, toimeentulotuen alennus voi kestää vain 2 kuukautta.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maaran-alentaminen

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=93&t=31167
Höpöhöpö.
Päätös alennetusta t-tuesta voidaan kirjoittaa enintään kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Sen jälkeen voidaan kirjoittaa uusi päätös alennetusta toimeentulotuesta taas seuraavaksi kahdeksi kuukaudeksi.
Toimeentulotukea voidaan maksaa 40% alennettuna vuodesta toiseen kunhan päätöstä ei tehdä kerralla kahta kuukautta pidemmäksi ajaksi.

En tiedä auttaisiko hieman muuttaa ajattelua arjen askareista. Oletan että et ole työssä - ja kuvaamasi mukaan et fyysisesti sairas. Joskun ihmisen mieli tarvitsee rutiineita. Sinulla ne rutiinit voisi lukea esim. juuri tuoksi pyykin pesuksi. Eihän se käsin niin mukavaa ole. Mutta toisaalta se voisi olla - kun ajattelee sen tuovan sisältöä elämään, rytmiä viikkoon ja rutiinia.

Tämä nyt ei tarkoita ettetkö voisi tarvita pyykkikonetta. Mutta lähinnä nyt sitä että selviäisit henkisesti siihen saakka kunnes sellaisen voit hommata. Toki kannattaa muistaa että maailmassa valta osa ihmisistä pyykkää edelleen käsin - eli ei kannata jäädä sinällään märehtimään asiaa. Vaikka toki se on vaikeaa kun meidän maailmassa pyykkikonetta pidetään itsestään selvyytenä

En tiedä auttaisiko hieman muuttaa ajattelua arjen askareista. Oletan että et ole työssä - ja kuvaamasi mukaan et fyysisesti sairas. Joskun ihmisen mieli tarvitsee rutiineita. Sinulla ne rutiinit voisi lukea esim. juuri tuoksi pyykin pesuksi. Eihän se käsin niin mukavaa ole. Mutta toisaalta se voisi olla - kun ajattelee sen tuovan sisältöä elämään, rytmiä viikkoon ja rutiinia.

Tämä nyt ei tarkoita ettetkö voisi tarvita pyykkikonetta. Mutta lähinnä nyt sitä että selviäisit henkisesti siihen saakka kunnes sellaisen voit hommata. Toki kannattaa muistaa että maailmassa valta osa ihmisistä pyykkää edelleen käsin - eli ei kannata jäädä sinällään märehtimään asiaa. Vaikka toki se on vaikeaa kun meidän maailmassa pyykkikonetta pidetään itsestään selvyytenä
Kyllä, minä olen myös fyysisesti sairas mutten oikeasti halua täällä avsutua kaikesta

Mikä siinä läppärissä prakaa? Mun isä osaa aika monta juttuu korjaa! Varmasti auttaa ilmaiseksi jos osaa.
Sit hae harkinanvaraista pesukoneeseen ja vaadi päästä toiselle lääkärille tai että kirjoittaa sairasloman heti! Vaikket sais sairaslomaa saat täyden toimeentulotuen!
Se on tosi, tosi, tosi vanha kone, varmaan ensimmäisiä läppäreitä mitä markkinoille tuli... joten eipä siihen saa nettiäkään luurin kautta, vain ethernet-kaapelilla. Eikä mulla oke nyt varaa hankkia nettiliittymää saati että sitä edes saisin.

Yhteistyössä