Suomi ei ole kaksikielinen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Edelleen odotan vastausta siihen miten sä meinaat toteuttaa noi monipuoliset kieliopinnot?
Kas kun peruskoulu on paikka jossa opettaja tulee luokkaan jakoko luokka opettelee samaa.
Jos meinaat, että nicopetteri saa valita venäjän, jaanamirjami portugalin ja nellimarika kiinan niin 99% kouluista ei pysty noita kaikkia yhtaikaa tarjoamaan.
Joten jos nicopetterin luokka opiskelee venäjää niin se on pakkovenäjä kaikille muille paitti nicopetterille.

Nicopetterin luokalla jokainen ei myöskään opiskele evluttia, vaan osa et:tä, islamia, jne, joten kielten kohdalla sama onnistuu myös. Taidat vain esittää tyhmää.
 
Edelleen odotan vastausta siihen miten sä meinaat toteuttaa noi monipuoliset kieliopinnot?
Kas kun peruskoulu on paikka jossa opettaja tulee luokkaan jakoko luokka opettelee samaa.
Jos meinaat, että nicopetteri saa valita venäjän, jaanamirjami portugalin ja nellimarika kiinan niin 99% kouluista ei pysty noita kaikkia yhtaikaa tarjoamaan.
Joten jos nicopetterin luokka opiskelee venäjää niin se on pakkovenäjä kaikille muille paitti nicopetterille.
Poistamalla pakkoruotsin jää oppilaalle aikaa opiskella muita kieliä ja koululle jää resursseja ja rahaa järjestää opetus muilla kielillä. Pakkoruotsi ei ole koskaan ilmaista ja sen järjestäminen on aina jostain muusta tärkeästä pois.
 
Pakkoruotsittajien pettämättömällä logiikalla siis jos haluaisi opiskella ruotsin tilalla saksaa, venäjää, ranskaa, kiinaa jne. niin silloin "ei halua avartaa maailmaa ja tykkää jäädä vain kotinurkkiin". Jep jep.

Kaikkein pahinta impivaaraisuutta edustavat juuri pakkoruotsittajat. Heidän mielestään pitäisi opiskella vain ruotsia ja viettää elämämme palvellen suomenruotsalaisia ja ehkä lisäksi käyden vähän kauppaa ruotsalaisten kanssa. Sen kauemmaksi on turha kurkottaa.

Mikä on "pakkoruotsittaja"?

Etkö sinä ystävä poloinen ole vielä ymmärtänyt, että minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos pakollinen ruotsi poistetaan opintosuunnitelmasta, mutta sen pitää silti säilyä valinnaisena aineena alaluokilta asti.

Mikä sinun todellinen argumenttisi on, koko päivän olet jauhanut pitkin kirjoituksin sitä, miksi se "pakkoruotsi" pitäisi poistaa. Todennäköisesti sinulla ei edes ole lapsia, joita asia koskisi.

Miksi siis moinen vaahtoaminen? Vaikutat todella pakkomielteiseltä. Tällä kertaa aiheena mamut, useimmiten mamut ja sitten vaikkapa feministit ja mitä vielä, kasvissyöjät.

Hae oikeasti, ihan aikuisten oikeasti, apua, jotta saat mielenrauhan

Meitä muita ei sekoilusi haittaa niin kauan kuin et vahingoita muita, mutta oman mielenrauhasi takia, hae apua.
 
Mikä on "pakkoruotsittaja"?

Etkö sinä ystävä poloinen ole vielä ymmärtänyt, että minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos pakollinen ruotsi poistetaan opintosuunnitelmasta, mutta sen pitää silti säilyä valinnaisena aineena alaluokilta asti.

Mikä sinun todellinen argumenttisi on, koko päivän olet jauhanut pitkin kirjoituksin sitä, miksi se "pakkoruotsi" pitäisi poistaa. Todennäköisesti sinulla ei edes ole lapsia, joita asia koskisi.

Miksi siis moinen vaahtoaminen? Vaikutat todella pakkomielteiseltä. Tällä kertaa aiheena mamut, useimmiten mamut ja sitten vaikkapa feministit ja mitä vielä, kasvissyöjät.

Hae oikeasti, ihan aikuisten oikeasti, apua, jotta saat mielenrauhan

Meitä muita ei sekoilusi haittaa niin kauan kuin et vahingoita muita, mutta oman mielenrauhasi takia, hae apua.

MInusta on erikoista, että puhut pakkomielteestä, jos ihmiset puolustavat 2/3 suomalaisten tahtoa. Eikö se ole pakkomielle, että Suomessa on lähes ikuinen hallituspuolue, jonka tärkein tavoite on lisätä suomalaisten pakkoruotsittamista? Mikä tahansa hallitusohjelma käy, kunhan saadaan suomalaisille lisää pakkoruotsia. Et kai ole unohtanut, että pakkoruotsin tuli peruskouluun RKP:n kiristämänä vastoin kaikkia asiantuntijoita ja suunnitelmia. Ja virkamiespakkoruotsin järjesti korkeakouluihin RKP:läinen opetusministeri. Ja pakkoruotsi aikaistettiin ala-asteelle vastoin suunnitelmia RKP:n vaatimuksesta. Eikö tämä ole jo aika sairasta ja pakkomielteistä? Varsinkaan kun suomenkielisten kieliopinnot eivät millään tavalla kuulu ruotsinkielisille.
 
Älä tule minulle luennoimaan asiasta. Tiedän taatusti enemmän kuin sinä :)

Ruotsinkieliset eivät huomaa ruotsin rumuutta koska he vertaavat ruotsia sukulaiskieleen tanskaan, joka rumimpana kielenä ei paljasta ruotsin rumuutta ruotsinkielisille.

Useimmiten kauneuden perusteleminen on ajanhukkaa ja siitä voidaan pitää ainoastaan henkilökohtaisena mieltymyksenä. Kielen kauneuden kohdalla voidaan kuitenkin puhua poikkeuksellisesti universaalista kauneudesta.

Ruotsin kielen konsonantti/vokaalisuhde 170/100
Saksan 165/100
Suomi 108/100
Italia. 107/100

Tästä näemme että ruotsin kielessä on paljon perättäisiä konsonantteja joita on mahdoton ääntää.

Suomen kielessä on konsonanttien ja vokaalien suhde sama kuin italian kielessä. Jostain ihmeen syystä suomalaisilla on kuitenkin kielteinen käsitys suomen kielen kauneudesta.
Puhe koostuu vokaaleista ja konsonanteista. Vokaaleja ovat A, E, I, O, U, Y, Ä ja Ö. Loput aakkosista on konsonantteja. Tärkeitä puheessa ovat konsonantit, niiden tehtävänä on siirtää informaatioita. Vokaalien tehtävä on mahdollistaa sanan ääntäminen. Ihmiselle kielen ääntäminen on vaikeaa jos kielessä on liikaa konsonantteja. Faxin ja modeemin ujellus on tavallaan kieltä joka on muodostettu pelkästään konsonanteista täysin ilman vokaaleja. Jos kieli on pelkkiä konsonantteja silloin se myös kuulostaa faxin tai modeemin ujellukselta.

Jos kielessä ei ole riittävästi vokaaleja helpottamassa ääntämystä, ihminen joutuu tinkimään kielen ääntämisessä. Silloin sanoista jätetään pois tai lisätään jotain äänteitä ääntämisen helpottamiseksi. Se aiheuttaa eroavaisuuksia kirjoitusasuun verrattuna. Se taas johtaa siihen että kielen kirjoittaminen eroaa ääntämisestä joka tekee kielen oppimisen vaikeaksi.

Monissa muissa kielissä sanat eivät osaa kuvailla asiaa yhtä hyvin kuin suomen kieli. Ehkä siksi meidän rallikuljettajamme ovat maailman parhaita. Sopiva konsonanttien ja vokaalien suhde tekee sanoista selkeitä ja siten hyvin erottuvia joista saa melussakin helposti selvää. Kartanlukijan ja ajajan kommunikointi onnistuu virheettömästi ja tarkasti suomen kielellä. Marcus Grönholmillekin luetaan nuotit suomeksi ja hän voitti aina maailmanmestaruuden suomen kielellä.

Ruotsin kielessä esiintyy paljon peräkkäisiä konsonantteja joka tekee kielen vaikeaksi ääntää ja oppia kirjoittamaan.

Ruotsin kielen Älvsjö - sanassa on seuraavat peräkkäiset konsonantit lvsj - siis neljä konsonanttia peräkkäin, joka aivan mahdoton sana ihmisen lausuttavaksi. Sanahan on suorastaan kaamea parahdus. Tyypillistä ruotsinkielelle. Älvsjö lausutaan suunnilleen henkäyksenomaisesti "äyhö" ruotsiksi.

Nordenskiöld - sanassa on seuraavat peräkkäiset konsonantit rd - nsk - ld
Wright - sanassa on seuraavat peräkkäiset konsonantit Wr - ght ja vain yksi vokaali.

Carl Bildt puhuu rumaa ja epäselvää ruotsia.

Carl Bildt - en ärans man (ironi)
http://www.youtube.com/watch?v=9Bd6PpIhWwU&feature=related

Carl Bildt pratar IT 1995
http://www.youtube.com/watch?v=Y5bYUpuU4p0

Tanska on rumaa ruotsalaistenkin mielestä, mutta jostain ihmeen syystä he eivät pidä omaa kieltään ollenkaan rumana, vaikka tanskan ja ruotsin ääntämys ovat poikkeuksellisen lähellä toisiaan. Yhteistä riikinruotsin murteille on että ne muistuttavat tanskaa ja ovat yleensäkin erittäin epäselviä kieliä.

Kielen tarkoitus on olla informaation välittäjä, mutta ruotsi ei siinä onnistu hyvin jos esim. puhelinlinja on huono tai ympäristö on meluinen.

Alla näytteitä ruotsin kielen rumuudesta ja epäselvyydestä YouTubesta. Näissä ruotsalaisten tekemissä näytteissä on oleellisena osana ruotsin kielen epäselvyys jota käsitellään osana aihetta. Tällaista kielen epäselvyyttä ei suomen kielen kohdalla tule mieleenkään käsitellä, koska kielen epäselvyys ei ole mikään ongelma suomen kielessä.


Skånska 21sek.
http://www.youtube.com/watch?v=B7mbE3OFVyg&NR=1167
 
Miten luulet, että koko muu läntinen maailma on pystynyt järjestämään kieliopintonsa ilman ala-asteelta yliopistoon jatkuvaa pakkovähemmistökieltä, mutta Suomessa tämä olisi täysin mahdotonta järjestää?
Helppo vastaus on se, että säästetään ja jätetään opettamatta.

Sä jotenkin oletat, että poistamalla pakko-sanan koulujen kielivalikoima ja resurssit mystisesti kasvaisivat.
Mulla alkoi pakkoenglanti ensimmäisenä koulupäivänäni. Sitä ei voinut valita eikä keksiä tilalle jotain muuta.
Ihan yhtä pakollinen ruotsi alkoi pari vuotta myöhemmin.
Ja kuten sanoin, yläasteelle siirryttäessä kolmanneksi ihan yhtä pakolliseksi kieleksi tuli saksa.

Mistä sä taiot ne resurssit kouluihin, että oppilas voi valita minkä kielen huvittaa?

Ehkä muutama hesan iso koulu pystyy järkkäämään opetusryhmiä vaikka serbokroatian opiskelijoille mutta märkäjärven kyläkoulu ei.

Ja suomessa on peruskoulu joka noudattaa samaa opetussuunnitelmaa ja jokaisen pitäis valmistua jokseenkin samoin eväin.

Kollegani löysi nelikymppisenä itselleen vaimon eestistä. Sit lähti kielikurssille kun asuvat kahdessa maassa. Nykyään puhuu eestiä toisena äidinkielenään eikä pakkoruotsi mitenkään asiaa estänyt.

Yleinen elämänkokemukseni sanoo, että pakkoruotsista ruikuttaa ne joille koulunpenkki ei muutenkaan maistu.
Eikä heillä ole ensimmäistäkään ajatusta tai kiinnostusta koulujen kielivalikoimien parantamiseen.
Kunhan vaan ruotsi saadan pois niin opiskellaan sit vaikka vähemmän.
 
Niin, ja koska minun lapseni on opiskellut pitkää matematiikkaa, niin kaikki pitää pakottaa opiskelemaan pitkää matematiikkaa. Vai mitä yritit sanoa?

Kirjoitit "Poistamalla pakkoruotsin jää oppilaalle aikaa opiskella muita kieliä.."

johon totesin sen, mitä totesin. Eli ei ole ajasta kiinni.

Et ole edelleenkään vastannut kysymykseen, miksi niin vimmatusti haluat poistaa så kallad "pakkoruotsin" (ties kuinka monennen kerran totean, että ihan sama mulle, vaikka poistettaisiin), miten se asia vaikuttaisi sinun elämääsi, suuntaan tai toiseen?
 
Kirjoitit "Poistamalla pakkoruotsin jää oppilaalle aikaa opiskella muita kieliä.."

johon totesin sen, mitä totesin. Eli ei ole ajasta kiinni.

Et ole edelleenkään vastannut kysymykseen, miksi niin vimmatusti haluat poistaa så kallad "pakkoruotsin" (ties kuinka monennen kerran totean, että ihan sama mulle, vaikka poistettaisiin), miten se asia vaikuttaisi sinun elämääsi, suuntaan tai toiseen?

On ihmisiä, jotka kokevat vääryydet vääryyksinä, vaikka ne eivät itseä juuri koskettaisi. Miksi esim. 80-vuotiasta kiinnostaisi luonnonsuojelu, kun ei ilmastonmuutos tai muut saasteet hänen elämäänsä juuri vaikuta. Tai miksi ketään kiinnostaisi kehitysmaiden lasten olot, kun eihän ne meidän elämään vaikuta mitenkään?

Minä vastustan pakkoruotsia erityisesti kahdesta syystä. Toinen on periaatteellinen, toinen käytännöllinen.

- Miksi suomenruotsalaiset saavat päättää suomenkielisten kieliopinnoista? 2/3 suomalaisista vastustaa pakkoruotsia, mutta poliitikot antavat RKP:lle vapaat kädet päättää asiasta. Eihän tämä ole demokratiaa. Tämä haiskahtaa todella pahasti korruptiolta. Varsinkin kun muistamme RKP:n taustalla vaikuttavat rahakkaat säätiöt. Suomi ei ole itsenäinen ennen kuin saamme päättää omista kieliasioistamme. Virossakin pakkovenäjän poisto oli yksi ensimmäisistä toimenpiteistä, kun NL:sta oli päästy eroon.

- Suomi pienenä kielialueena ja viennistä elävänä maana tarvitsee monipuolista kielitaitoa. On täysin järjetöntä pakottaa kaikki opiskelemaan pakkoruotsia, kun ensinnäkin Ruotsissa osataan englantia parhaiten maailman ei-englanninkielisistä maista ja suomenruotsalaiset osaavat hyvin suomea. Ruotsin taidolle ei ole todellista tarvetta, vaan kaikki mainitut tarpeet pohjautuvat joko keinotekoisiin vaatimuksiin (esim. virkamiespakkoruotsi) tai sopisivat mihin tahansa kieleen (voit mennä Ruotsiin töihin / voit mennä Saksaan töihin, jne).
 
Helppo vastaus on se, että säästetään ja jätetään opettamatta.

Sä jotenkin oletat, että poistamalla pakko-sanan koulujen kielivalikoima ja resurssit mystisesti kasvaisivat.
Mulla alkoi pakkoenglanti ensimmäisenä koulupäivänäni. Sitä ei voinut valita eikä keksiä tilalle jotain muuta.
Ihan yhtä pakollinen ruotsi alkoi pari vuotta myöhemmin.
Ja kuten sanoin, yläasteelle siirryttäessä kolmanneksi ihan yhtä pakolliseksi kieleksi tuli saksa.

Mistä sä taiot ne resurssit kouluihin, että oppilas voi valita minkä kielen huvittaa?

Ehkä muutama hesan iso koulu pystyy järkkäämään opetusryhmiä vaikka serbokroatian opiskelijoille mutta märkäjärven kyläkoulu ei.

Ja suomessa on peruskoulu joka noudattaa samaa opetussuunnitelmaa ja jokaisen pitäis valmistua jokseenkin samoin eväin.

Kollegani löysi nelikymppisenä itselleen vaimon eestistä. Sit lähti kielikurssille kun asuvat kahdessa maassa. Nykyään puhuu eestiä toisena äidinkielenään eikä pakkoruotsi mitenkään asiaa estänyt.

Yleinen elämänkokemukseni sanoo, että pakkoruotsista ruikuttaa ne joille koulunpenkki ei muutenkaan maistu.
Eikä heillä ole ensimmäistäkään ajatusta tai kiinnostusta koulujen kielivalikoimien parantamiseen.
Kunhan vaan ruotsi saadan pois niin opiskellaan sit vaikka vähemmän.

Minkä takia sinun pitää esittää tyhmää? Totta ihmeessä kielivalikoima kasvaa, kun pakkoruotsi poistuu ja muihin kieliryhmiin riittää tulijoita. Jos nyt on 3 pakkoruotsin ryhmää, jatkossa voisi olla 1 ruotsin, 1 saksan ja 1 ryhmä. Ihan yhtä kallista tai halpaa. Nythän pakkoruotsin aikaistus ala-asteelle on jo tappanut monesta koulusta A2-kielet kokonaan.

Väitätkö, että 2/3 suomalaisista on sellaisia, että koulun penkki ei maistu? Todellisuudessa korkeimmin koulutetut suhtautuvat pakkoruotsiin kaikkein kriittisimmin. Esimerkiksi kaksi eläkkeellä jäänyttä opetusneuvosta kirjoittivat hyvin kriittiseen sävyyn pakkoruotsista. Totesivat myös, että virassa ollessaan heiltä oli ehdottomasta kielletty kritisoimasta pakkoruotsia! Ajatelkaa, opetusalan korkeimmissa viroissa olevat eivät saa sanallakaan kritisoida kieltenopetuksen merkittävää epäkohtaa! Suomiko vapaa maa vai?
 
Presidenttehdokas Tuula Haatainen SDP haluaa aikaistaa pakkoruotsia. Haatainen ei siis ole pelkästään pakkoruotsin kannalla vaan myös sen aikaistamisen kannalla
Tuula Haatainen menettää paljon suomenkielisten ääniä koska koko kansasta vastustaa pakkoruotsia 74%. Vastustajien osuus on vielä suurempi suomenkielisten joukossa.

Hän saa muutaman äänen RKPn ehdokkaalta Torvaldsilta mutta menettää satakertaisen määrän suomenkielisten ääniä.

Se onkin aivan käsittämätöntä että SDP vaaleista vaaleihin aina saa pakkoruotsia kannattavia ehdokkaita pääehdokkaikseen, mutta se kertoo sen että SDP on RKPn taskussa. RKP on Suomen mahtavin puolue vaikka kooltaan se on pieni.
 
Presidenttehdokas Tuula Haatainen SDP haluaa aikaistaa pakkoruotsia. Haatainen ei siis ole pelkästään pakkoruotsin kannalla vaan myös sen aikaistamisen kannalla
Tuula Haatainen menettää paljon suomenkielisten ääniä koska koko kansasta vastustaa pakkoruotsia 74%. Vastustajien osuus on vielä suurempi suomenkielisten joukossa.

Hän saa muutaman äänen RKPn ehdokkaalta Torvaldsilta mutta menettää satakertaisen määrän suomenkielisten ääniä.

Se onkin aivan käsittämätöntä että SDP vaaleista vaaleihin aina saa pakkoruotsia kannattavia ehdokkaita pääehdokkaikseen, mutta se kertoo sen että SDP on RKPn taskussa. RKP on Suomen mahtavin puolue vaikka kooltaan se on pieni.

Jos joku vielä osaisi selittää sen, miksi työväen puolue veljeilee omistavan ruotsinkielisen yläluokan etuoikeuksia ajavan puolueen kanssa?
 
Jos joku vielä osaisi selittää sen, miksi työväen puolue veljeilee omistavan ruotsinkielisen yläluokan etuoikeuksia ajavan puolueen kanssa?

SDPn uudet johtajat kielivät että pakkoruotsin kannatus jatkuu SDPssä.

Maarit Feldt-Ranta pääsi varapuheenjohtajaksi ja Antton Rönnholm puoluesihteeriksi.

Syyllisiä siihen että suomalaisten pitää opiskella turhaa kieltä, pakkoruotsia, ilman järkeviä perusteluja voidaan etsiä SDPn riveistä. SDPn johto on ollut kymmeniä vuosia pakkoruotsin kannalla ja SDPhen on syntynyt pakkoruotsia kannattava kulttuuri. RKPn säätiöistä on valunut rahaa SDPn jäsenille.

Vain P. pakkoruotsi Lipponen on onnistunut perustelemaan pakkoruotsin. Hän on sanonut että kukaan ei valitsisi ruotsia jos se ei olisi pakollinen.

Minä olen samaa mieltä P. pakkoruotsi Lipposen kanssa, koska kukaan ei valitsisi turhaa kieltä jos se olisi vapaaehtoinen.
 
SDPn uudet johtajat kielivät että pakkoruotsin kannatus jatkuu SDPssä.

Maarit Feldt-Ranta pääsi varapuheenjohtajaksi ja Antton Rönnholm puoluesihteeriksi.

Syyllisiä siihen että suomalaisten pitää opiskella turhaa kieltä, pakkoruotsia, ilman järkeviä perusteluja voidaan etsiä SDPn riveistä. SDPn johto on ollut kymmeniä vuosia pakkoruotsin kannalla ja SDPhen on syntynyt pakkoruotsia kannattava kulttuuri. RKPn säätiöistä on valunut rahaa SDPn jäsenille.

Vain P. pakkoruotsi Lipponen on onnistunut perustelemaan pakkoruotsin. Hän on sanonut että kukaan ei valitsisi ruotsia jos se ei olisi pakollinen.

Minä olen samaa mieltä P. pakkoruotsi Lipposen kanssa, koska kukaan ei valitsisi turhaa kieltä jos se olisi vapaaehtoinen.

Valitettavasti se demareita äänestävä pihtiputaalainen duunari ei tajua, että ääni meneekin RKP:n ja pakkoruotsin hyväksi.
 
Miksi sinun pitää esittää tyhmää? Oliko esimerkkini liian vaikea sinulle? Jos nyt on 3 ruotsin ryhmää ja jatkossa olisi 1 ruotsin, 1 saksan ja 1 ranskan ryhmä, niin onko kielivalikoima sillloin a) laajempi b) suppeampi vai c) yhtä laaja?
Sit vaan kerrot miten ja millä kustannuksilla toi toteutetaan siellä märkäjärven kyläkoulussa jossa on yksi luokka/ikäryhmä.

Ja edelleen mikä tekee siitä jostain muusta opiskeltavasta kielestä vähemmän pakollisen.
 
Sit vaan kerrot miten ja millä kustannuksilla toi toteutetaan siellä märkäjärven kyläkoulussa jossa on yksi luokka/ikäryhmä.

Ja edelleen mikä tekee siitä jostain muusta opiskeltavasta kielestä vähemmän pakollisen.

Ei se ole pakollinen, jos sen saa valita edes 2-3 kielestä.

Syrjäseuduilla kieltenopetuksessa hyödynnetään nykyäänkin videoneuvottelujärjestelmiä, joten sellaisten avulla saadaan kiinan opetus vaikka Utsjoelle. Kyllä ratkaisut löytyvät, jos vain tahtoa löytyisi. Nyt pakkoruotsittajat ovat päättäneet, että pakkoruotsi on ainoa mahdollisuus, ja sitten yrittävät epätoivoisesti keksiä syitä, miksi pakkoruotsia ei nyt vaan mitenkään voi poistaa.

Kun sinun mielestäsi pakkoruotsijärjestelmä on niin erinomainen ja oikeastaan ainoa mahdollinen, niin miksi missään muussa maassa ei ole vastaavaa?
 
Ei se ole pakollinen, jos sen saa valita edes 2-3 kielestä.

Syrjäseuduilla kieltenopetuksessa hyödynnetään nykyäänkin videoneuvottelujärjestelmiä, joten sellaisten avulla saadaan kiinan opetus vaikka Utsjoelle. Kyllä ratkaisut löytyvät, jos vain tahtoa löytyisi. Nyt pakkoruotsittajat ovat päättäneet, että pakkoruotsi on ainoa mahdollisuus, ja sitten yrittävät epätoivoisesti keksiä syitä, miksi pakkoruotsia ei nyt vaan mitenkään voi poistaa.

Kun sinun mielestäsi pakkoruotsijärjestelmä on niin erinomainen ja oikeastaan ainoa mahdollinen, niin miksi missään muussa maassa ei ole vastaavaa?
Kun sulla on tarjota joku toimiva ratkaisu niin mä voin alkaa kannattamaan sitä.

Mut se mitä mä olen kouluttanut (aika paljon) niin ei onnistu millään videojärjestelmillä. Kattomalla Jane Fondan workout videoita tietty tulee nuoreksi kauniiksi ja terveeksi.
Mut koulu joka suoritetaan kattomalla videoita?
Mä olen ihan livenä nähnyt neljä synnytystä mutta ei se tee minusta kätilöä.
 
Kun sulla on tarjota joku toimiva ratkaisu niin mä voin alkaa kannattamaan sitä.

Mut se mitä mä olen kouluttanut (aika paljon) niin ei onnistu millään videojärjestelmillä. Kattomalla Jane Fondan workout videoita tietty tulee nuoreksi kauniiksi ja terveeksi.
Mut koulu joka suoritetaan kattomalla videoita?
Mä olen ihan livenä nähnyt neljä synnytystä mutta ei se tee minusta kätilöä.

Pakkoruotsittajien kanssa keskustelu on aina juuri tätä. Pakkoruotsittaja esittää tyhmää ja yrittää viedä keskustelua sivuraiteille. Jostain syystä pakkoruotsittaja ei kykene vastaamaan siihen, että miksi pakkoruotsin kaltaista järjestelmää ei ole missään muualla, vaikka se on pakkoruotsittajan mielestä niin erinomaisen hyvä järjestelmä?

http://oph.fi/download/138776_Paivi_Luoma_-_Kielia_etaopetuksena.pdf
 
Kun sulla on tarjota joku toimiva ratkaisu niin mä voin alkaa kannattamaan sitä.

- Englanti kaikille A-kielenä

- A2 kielet vapaaehtoisia koulujen resurssien puitteissa, kuten nytkin

- B-kielen alku takaisin yläasteelle. Nykyisillä resurrseilla voidaan muodostaa ainakin saksan, ranskan ja ruotsin ryhmät, koska näiden kielten opettajat on jo kaikilla yläasteilla ja lukioissa.

- Pakkoruotsinopettajakoulutusta vähennetään ja lisätään sisäänottoa muihin kieliin. Vähitellen kielivalikoimaa voidaan laajentaa kouluissa.

- Pienissä kunnissa hyödynnetään harvinaisemmissa kielissä etäopetusta.
 

Yhteistyössä