Apua! 11 päivää suoli ummessa.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko kellään kokemusta pitkästä kakkoshelpotuksen odottelusta? Alkuun jo sanon että ei tarvitse ohjeistaa kuituihin liikuntaan tai vedenjuontiin. Itsellä vuosia krooninen ummetus ja kivut vuoden sisään pahentuneet. Lääkäreissä käyty. Tajusin eilen ettei kukaan heistä viime vuosina ole tuseerannut.. ei se niin helppoa ole potilaana pyytää että katsotko kuitenkin sormella kun lääkärit ei tunnu ottavan tosissaan vaikka itsellä tietoa paljon ongelmani syiksi. Olen varma että kaikki ei ok tuolla pakoputkessa...
 
vierailija
Ap;
Laksatiivi ei auta sillä normaalilla annoksella vaan joutuisin vetää ainakin 8 ja seuraisi taas se että turvaudun niihin aina. Vuosia siis käynttänyt joskus.... peräruiskut ei auta kuin alkuosaan ja kohta sama ongelma... onko kukaan saanut kirurgista apua ummetukseen??
 
vierailija
Onko kellään kokemusta pitkästä kakkoshelpotuksen odottelusta? Alkuun jo sanon että ei tarvitse ohjeistaa kuituihin liikuntaan tai vedenjuontiin. Itsellä vuosia krooninen ummetus ja kivut vuoden sisään pahentuneet. Lääkäreissä käyty. Tajusin eilen ettei kukaan heistä viime vuosina ole tuseerannut.. ei se niin helppoa ole potilaana pyytää että katsotko kuitenkin sormella kun lääkärit ei tunnu ottavan tosissaan vaikka itsellä tietoa paljon ongelmani syiksi. Olen varma että kaikki ei ok tuolla pakoputkessa...


Koita levolacia. Sitä annetaan lapsillekkin eikä siihen tule riippuvuutta. Mulla auttanut ainakin ja välillä ennen tuota ollut viikon ummetusta, joka on tuskaa, tiedän.
 
vierailija
Aika hankala tuohon on oikein antaa mitään ohjeita, jos sulla ei ole ollut oikein lääkäreistäkään mtn apua...:unsure:
Joo kyl alkaa olee voimaton kun elämä riippuu mahasta. Ei voi lähteä juhlimaan ei mihinkään kuin lenkille. Sekin tällä hetkellä sattuu. Olen menossa suolilääkärille ensi viikolla ja pelottaa saako sieltäkään apua. Luin että kirurgisiakin apuja olisi... Olen kuitenkin lapsuudesta asti kärsinyt vaivasta. Nyt on vaan kivut pahentuneet. Kiitos kuitenkin kun neuvosi jaoit
 
vierailija
Suosittelen lääkärillä käyntiä. En tiedä mistään muusta.
Lääkärit ei oikein tunnu ottavan tosissaan kun tiedoissa lukee että olen sairastanut syömishäiriötä. Tästä parantuneena kuitenkin jo vuosia. Siltikin vaikea löytää sellainen lääkäri joka tietäisi kroonisen ummetukseni syistä. (Kilpirauhasen vajaatoiminta, jatkuvat antibiootit poskiontelotulehduksiin, suoliston tuhoutunut bakteerikanta, pitkä ja laiska suoli, laajentuma suolessa) syön terveellisesti ja vitamiini ja kivennäisaineita tarkkailen. Kuitulisät kokeiltu mutta olin entistä enemmän tukossa.
 
vierailija
Pegorion tai movicol käyttöön sen jälkeen tai ehkä hetikin (lääkärin/hoitajan mielipidettä voisit kysyä), kun olet saanut suolen tyhjäksi näiden 11päivän kertymistä.
Valmisteet pitävät kakan pehmeänä ja helpottavat tarvittaessa esim. peräruiskeen käyttöä.
Tärkeintähän on pitää tavara pehmeänä niin, että se kulkee suolessa ja tulee sujuvasti ulos tavalla tai toisella.
Kyykkykakka suoristaa suolen loppupään, auttaa ummetuksessa ja helpottaa kakkaamista. Eli osta lasten koroke pytyn viereen ja kohota jalkoja sen avulla, jolloin suolikin tyhjenee kokonaan.

Pegorion ei vaikuta suolen liikkeisiin tai toimintaan ja aiheuta suolen laiskistumista samalla tavalla kuin esim. levolac.
 
vierailija
Pegorion tai movicol käyttöön sen jälkeen tai ehkä hetikin (lääkärin/hoitajan mielipidettä voisit kysyä), kun olet saanut suolen tyhjäksi näiden 11päivän kertymistä.
Valmisteet pitävät kakan pehmeänä ja helpottavat tarvittaessa esim. peräruiskeen käyttöä.
Tärkeintähän on pitää tavara pehmeänä niin, että se kulkee suolessa ja tulee sujuvasti ulos tavalla tai toisella.
Kyykkykakka suoristaa suolen loppupään, auttaa ummetuksessa ja helpottaa kakkaamista. Eli osta lasten koroke pytyn viereen ja kohota jalkoja sen avulla, jolloin suolikin tyhjenee kokonaan.

Pegorion ei vaikuta suolen liikkeisiin tai toimintaan ja aiheuta suolen laiskistumista samalla tavalla kuin esim. levolac.

Täytyy kai kokeilla taas tota pegorionia vaikka epäilen sen apua. Sekään ei tunnu tyhjentävän kokonaan. Tähystyksessä kun kävin, tyhjennypäivä ei ollut riittänyt, neuvottiin että ensi kerralla kaksi tyhjennyspäivää. Suoleni siis oli edelleen aika täynnä ja näkyvyys oli huono. Koko ajan tuntuu että pitäisi käydä pöntöllä mutta tuloksetta. Kipua ja turvotusta (Suoleni heiluu ja pystyn selvästi näkemään suolen liikkeet). Ylävatsa tuntuu iltaisin kovalta ja soittoäänet vähenee koko ajan... ilmavaivoja mutta pierukaan ei meinaa tulla. Mutta kokeilen vielä sitä pegorionia..
 
vierailija
Täytyy kai kokeilla taas tota pegorionia vaikka epäilen sen apua. Sekään ei tunnu tyhjentävän kokonaan. Tähystyksessä kun kävin, tyhjennypäivä ei ollut riittänyt, neuvottiin että ensi kerralla kaksi tyhjennyspäivää. Suoleni siis oli edelleen aika täynnä ja näkyvyys oli huono. Koko ajan tuntuu että pitäisi käydä pöntöllä mutta tuloksetta. Kipua ja turvotusta (Suoleni heiluu ja pystyn selvästi näkemään suolen liikkeet). Ylävatsa tuntuu iltaisin kovalta ja soittoäänet vähenee koko ajan... ilmavaivoja mutta pierukaan ei meinaa tulla. Mutta kokeilen vielä sitä pegorionia..
Lisään SUOLIÄÄNET ei soittoäänet
 
vierailija
Entäs suolihuuhtelu? o_O
Hetkellinen helpotus. Sinänsä hetkellinen apukin nyt kelpaisi mutta ajattelin jos jollain olisi kokemusta esim. Kirurgisista toimenpiteistä tai muista sellaisista mitkä auttaisi pitkän ajan - ei vain hetkellisesti. Olen lukenut että hankalaa ummetusta voidaan hoitaa myös kirurgisesti. Kun pelkään tällä hetkellä käyttää erilaisia ummetuslääkkeitä kun muitakin oireita alueella on. Joissain tapauksissa niistä on vaan haittaa
 
vierailija
....Pegorion, smartlax ja movicol. <- näistä jotain alat käyttää säännöllisesti. (Ei se persettä tuseeraamalla muuksi muutu.)

Niitä käytetään säännöllisesti, vaikka monta vuotta. Vähintään 2viikkoa, että kaikki kovettumat lähtee liikkeelle. Aikuinen 2-3pussia päivässä. Ne ei aiheuta tottumista, eikä vaikuta itse suolen toimintaan. Ne pehmentää ulosteen. Kova uloste aiheuttaa niitä laajentumisia.

Sää voit käyttää ensin nopeampaa vatsantoimintalääkettä, levolac, laxoberon tms, mutta jatkat sit noilla pusseilla. Niillä pusseillakin saa nopean toimituksen jos esim movicolia sekoitat 5pussia litraan vettä ja juot koko satsin.

Muistat vaan näiden pussien kanssa, varsinkin movicol ja smartlax, että kannattaa sekoittaa oikeaan määrään (1,25dl) nestettä.

Pelkkä kuitujen syönti ei auta, se vaan kovettaa. Tarvitset tuon ulosteen pehmentäjän siihen joukkoon
 
vierailija
....Pegorion, smartlax ja movicol. <- näistä jotain alat käyttää säännöllisesti. (Ei se persettä tuseeraamalla muuksi muutu.)

Niitä käytetään säännöllisesti, vaikka monta vuotta. Vähintään 2viikkoa, että kaikki kovettumat lähtee liikkeelle. Aikuinen 2-3pussia päivässä. Ne ei aiheuta tottumista, eikä vaikuta itse suolen toimintaan. Ne pehmentää ulosteen. Kova uloste aiheuttaa niitä laajentumisia.

Sää voit käyttää ensin nopeampaa vatsantoimintalääkettä, levolac, laxoberon tms, mutta jatkat sit noilla pusseilla. Niillä pusseillakin saa nopean toimituksen jos esim movicolia sekoitat 5pussia litraan vettä ja juot koko satsin.

Muistat vaan näiden pussien kanssa, varsinkin movicol ja smartlax, että kannattaa sekoittaa oikeaan määrään (1,25dl) nestettä.

Pelkkä kuitujen syönti ei auta, se vaan kovettaa. Tarvitset tuon ulosteen pehmentäjän siihen joukkoon
Kyllä mä ajattelin että tuseerauksella olisi paras lopputulos ummetukseen Siksi sitä olen miettinyt kun lääkärin tulisi aina tuseerata kun potilas valittaa vatsakivuista. Vatsan painelu ja tuseeraus. Voihan siellä olla joku fyysinenkin vika. Ehdottamasi tuotteet on kokeiltu ja ne ei suositellulla annoksella auta mitään. Jos luet koko viestiketjun niin tulee ilmi tiedän että tarvitsen ulosteen pehmentäjää mutta kuten äsken totesin ei edes tähystyksessä käytetty tyhjennypäivä riittänyt. Olisi varmaan pitänyt käyttää nimimerkkiä muuten... eli olen ap
 
Hetkellinen helpotus. Sinänsä hetkellinen apukin nyt kelpaisi mutta ajattelin jos jollain olisi kokemusta esim. Kirurgisista toimenpiteistä tai muista sellaisista mitkä auttaisi pitkän ajan - ei vain hetkellisesti. Olen lukenut että hankalaa ummetusta voidaan hoitaa myös kirurgisesti. Kun pelkään tällä hetkellä käyttää erilaisia ummetuslääkkeitä kun muitakin oireita alueella on. Joissain tapauksissa niistä on vaan haittaa
Mä en ole ikinä edes kuullut että ummetusta vois hoitaa kirurgisesti? Toivottavasti saat tarvittavaa ja pitkäkestoista apua vaivaasi, ummetus ei ole kiva asia!
 
vierailija
Kyllä mä ajattelin että tuseerauksella olisi paras lopputulos ummetukseen Siksi sitä olen miettinyt kun lääkärin tulisi aina tuseerata kun potilas valittaa vatsakivuista. Vatsan painelu ja tuseeraus. Voihan siellä olla joku fyysinenkin vika. Ehdottamasi tuotteet on kokeiltu ja ne ei suositellulla annoksella auta mitään. Jos luet koko viestiketjun niin tulee ilmi tiedän että tarvitsen ulosteen pehmentäjää mutta kuten äsken totesin ei edes tähystyksessä käytetty tyhjennypäivä riittänyt. Olisi varmaan pitänyt käyttää nimimerkkiä muuten... eli olen ap
Tuosta puuttui hymyä välistä. Ekan lauseen jälkeen siis piti olla en siis oleta sormen tunkemisen pakoputkeen auttavan ummetukseen. Jos joku niin luuli
 
vierailija
....Pegorion, smartlax ja movicol. <- näistä jotain alat käyttää säännöllisesti. (Ei se persettä tuseeraamalla muuksi muutu.)

Niitä käytetään säännöllisesti, vaikka monta vuotta. Vähintään 2viikkoa, että kaikki kovettumat lähtee liikkeelle. Aikuinen 2-3pussia päivässä. Ne ei aiheuta tottumista, eikä vaikuta itse suolen toimintaan. Ne pehmentää ulosteen. Kova uloste aiheuttaa niitä laajentumisia.

Sää voit käyttää ensin nopeampaa vatsantoimintalääkettä, levolac, laxoberon tms, mutta jatkat sit noilla pusseilla. Niillä pusseillakin saa nopean toimituksen jos esim movicolia sekoitat 5pussia litraan vettä ja juot koko satsin.

Muistat vaan näiden pussien kanssa, varsinkin movicol ja smartlax, että kannattaa sekoittaa oikeaan määrään (1,25dl) nestettä.

Pelkkä kuitujen syönti ei auta, se vaan kovettaa. Tarvitset tuon ulosteen pehmentäjän siihen joukkoon
Tässäpä asian ydin tuli suoraa kerrottua, jota yritin nätisti jo kertoa (y):D

Levolac ym. suolen toimintaan vaikuttavat lääkkeet jätät pois ja opettele itse punnaamaan jalat korokkeella. Jos on yhtään ronskimpi luonne, asetu kunnon kyykkyasentoon kakatessa.
Pidä tavara pehmeänä ja suoli suorana, kyllä se tyhjäksi tulee (y) :whistle:


https://www.is.fi/asuminen/art-2000001018683.html
HS: Kakkaamme ”väärin” – vessanpöntöllä istuminen ei ole paras ulostamisasento
Julkaistu: 14.10.2015 10:50
Ihmisen luontainen ulostamisasento on kyykky, Helsingin Sanomat kirjoittaa. Vessanpytyllä 90 asteen kulmassa ulostaminen ei olekaan paras mahdollinen tapa tarpeiden tekemiseen.
Tutkimukset Englannista, Israelista ja Pakistanista osoittavat, että tarpeiden tekeminen jalat 90:n asteen kulmassa istuen ei nimittäin ole yhtä helppoa kuin jalat koukussa.

– Peräsuolessa on pieni pidikelihas, joka tekee suoleen mutkan. Mutkan tarkoitus on ehkä estää se, ettei uloste pääse karkaamaan helposti. Vessanpöntöllä istuessa mutka säilyy, mutta kun ihminen kyykistyy, mutka oikenee ja uloste pääsee vapaammin ulos, ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainenkertoo Helsingin Sanomille.

Kyykkyasento helpottaa ulostamista merkittävästi, tutkimukset osoittavat. Tuolloin ponnistamisentarve vähenee ja ulostaminen sujuu nopeammin.

Kyykkyvessoja on Suomessa kuitenkin harvassa paikassa. Jokainen voi kuitenkin tuunata itselleen kyykkyvessan: tarvitaan vain vessanpöntön eteen jalkojen alle laitettava 15-30 senttimetrin korkuinen jakkara. Lypsy- tai saunajakkara kelpaa hyvin.

Erityisesti ummetuksesta kärsivät voivat hyötyä kikasta.

– Tämä kikka on ollut vähän pimennossa. Vähän erikoista, miten ihan mielenkiintoisia tutkimuksia hautautuu 'arkistoihin' aika ajoin. Nämä jutut ovat välillä yllättäviä, Laatikainen muistuttaa.

Maailmalla kakkajakkara on myös ajankohtainen. Youtubesta katsottava kakkaava yksisarvinen on saanut viime aikoina yli kaksi miljoonaa katselukertaa.
 
vierailija
  • Tykkää
Reactions: Elena777

Yhteistyössä