Lomarahakertymä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vuokratyö. Palkkalaskelmassa ei mainita sanallakaan lomarahasta yhtään mitään. Työsopimus suullisena tehty. Töitä 0-40 tuntia. Rakennusala.

Täytyykö palkkalaskelmaan eritellä mistä palkka koostuu vai voiko vaan " niputtaa" kaiken ja siinä on lomarahat ym?

Aikapalkkajärjestelmän mukaiset taulukkopalkat 1.3.2017.

Palkkaryhmä I Aloitteleva työntekijä 9,93 €
II Vähän kokemusta omaava työntekijä 11,28 €
III Aloitteleva ammattilainen 12,44 €
IV Ammattilainen 13,78 € V Kokenut ammattilainen 15,06 €
VI Erittäin kokenut ammattilainen 16,17 €

Jos saan palkkaa 12 euroa tunti ja lisäksi maksetaan 7,7% työajanlyhennysraha, eli 12,92 maksetaan, niin paljonko on tuntipalkkani ja paljonko lomarahat siitä?

Eikös rakennuspuolella lomaraha (vai millä nimellä se kulkeekaan) ole 18,5%.
Eli jos tuntipalkka on 12 euroa, työajanlyhennysraha 0,92 euroa niin, lomapalkka tunnilta on 2,39 euroa.

Kannattaa tarkistaa vielä liitosta. Kerroin ainoastaan oman käsitykseni asiasta, joten en ole ihan varma päteekö nuo kaikissa rakennusalan työehtosopimuksissa.

Vuokratyössä lomaraha maksetaan jokaisen palkan yhteydessä. Palkkatyössä pitää eritellä mistä palkka koostuu ja paljonko siitä maksetaan veroja ym. maksuja.
Sä kun tunnut tietävän näistä, niin... mä olen tehny keikkatöitä nyt useamman kuukauden. Tammikuussa tunteja tuli vaan joku 30-40 koko kuussa. Helmikuussa oli täydet listat eli 116h/3vko ja nyt maaliskuulla on tehtynä taas joku 40h.

Pennin jetiä ei ole mitään lomakorvauksia maksettu. Viimeinen tili on vielä tulossa, mutta senkin palkkakuitin oon jo nähnyt, eikä mitään mainintaa lomakorvauksiin päinkään. Ykstyinen terveyspalvelualan TES käytössä.

Kusettaako työnantaja mua?!

Sä kun tunnut tietävän näistä, niin... mä olen tehny keikkatöitä nyt useamman kuukauden. Tammikuussa tunteja tuli vaan joku 30-40 koko kuussa. Helmikuussa oli täydet listat eli 116h/3vko ja nyt maaliskuulla on tehtynä taas joku 40h.

Pennin jetiä ei ole mitään lomakorvauksia maksettu. Viimeinen tili on vielä tulossa, mutta senkin palkkakuitin oon jo nähnyt, eikä mitään mainintaa lomakorvauksiin päinkään. Ykstyinen terveyspalvelualan TES käytössä.

Kusettaako työnantaja mua?!

En mä näistä mitään tiedä. Ensimmäisenä tarkistaisin TES:n, sitten kysyisin vielä liitosta ja sen jälkeen kysyisin työnantajalta puuttuvista maksuista. Asiasta on helpompi keskustella työnantajan kanssa, kun on jonkinlaista faktaa takataskussa.

En mä näistä mitään tiedä. Ensimmäisenä tarkistaisin TES:n, sitten kysyisin vielä liitosta ja sen jälkeen kysyisin työnantajalta puuttuvista maksuista. Asiasta on helpompi keskustella työnantajan kanssa, kun on jonkinlaista faktaa takataskussa.
Tessistä löysin kohdan missä sanottiin että lomakorvaukseen on oikeus kun työsuhde on kestänyt vähintään viikon. Mä tein helmikuussa 4 viikon verran täysiä listoja. Niistä nyt luulis jotain kertyneen. Täytyy kysellä liitosta. Kiitti Sulle!

Tessistä löysin kohdan missä sanottiin että lomakorvaukseen on oikeus kun työsuhde on kestänyt vähintään viikon. Mä tein helmikuussa 4 viikon verran täysiä listoja. Niistä nyt luulis jotain kertyneen. Täytyy kysellä liitosta. Kiitti Sulle!

Hyvä. Pääasia, että tiedät jo valmiiksi miten asia olisi pitänyt mennä, kun otat lomakorvaukset puheeksi työntantajan kanssa.

Eikös rakennuspuolella lomaraha (vai millä nimellä se kulkeekaan) ole 18,5%.
Eli jos tuntipalkka on 12 euroa, työajanlyhennysraha 0,92 euroa niin, lomapalkka tunnilta on 2,39 euroa.

Kannattaa tarkistaa vielä liitosta. Kerroin ainoastaan oman käsitykseni asiasta, joten en ole ihan varma päteekö nuo kaikissa rakennusalan työehtosopimuksissa.

Rakennuspuolella se on 18,5 % eli jos palkka on 12 euroa tunti + loparaha + työajanlyhennysraha niin silloinhan rahaa pitäisi tulla tunnille 15,31 euroa Nyt kuitenkin rahaa tulee 12 + 0,92 eli 12,92 joten missä se lomaraha on?

Vuokrahommissa yleinen käytäntö on ettei lomarahoja maksella ja jos niitä kyselee, niin ei tule enää keikkaa.

Siis jos haluat jatkossakin töitä, niin älä kysele.

Yhteistyössä