YK: Suomi on maailman onnellisin maa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joku ei tainnut lukea ollenkaan tuota:
"The World Happiness Report -tutkimus listasi kaikkiaan 156 maata niiden onnellisuuden mukaan, perustuen muun muassa elinajanodotteeseen, sosiaaliseen tukeen ja korruptioon.

Tänä vuonna onnellisuusraporttiin on ensimmäistä kertaa sisällytetty myös maahanmuuttajat. Maahanmuuttajien onnellisuutta arvioitiin 117 maassa."

Ei oo ainakaan multa kysytty mitään ikinä. Mä en tunne ketään ketä olis kysytty. se koulu paras koulujutu on kans tehty niin et huonommat ei oo mukana ne tekee muuuta kun on mukana.

Tää on oikeesti ihan vitun paska maa. jos joku tulee niin mä en tajuu sitä ja sit vielä et jotkut et ei sais tulla. Kattokaa vähän mikä ilma on nytki kattokaa mikä ilma on nytki barcelonassa niii

https://yle.fi/uutiset/3-10115710

Onko palstamammat sama mieltä?

En ole palstamamma, mutta olen aika vahvasti eri mieltä. Koko uutinen on jokinlainen sinnepäinuutinen. Vika ei kuitenkaan ole uutisen levittäjissä vaan alkuperäisessä raportissa. Siinä on kehitelty onnellisuuskerrointa muutamien muuttujien perusteella. Kysymyksiä on toki kansalaisille esitetty:
“If you were in trouble, do you have relatives or friends you can
count on to help you whenever you need them, or not?”
“Are you satisfied or dissatisfied with your freedom to choose what you do with your life?”
“Have you donated money to a charity in the past month?”
“Is corruption widespread throughout the government or not?” and “Is corruption widespread within businesses or not?”

Ihminen on siis YK:n mukaan onnellinen, jos hänellä on sukulaisia tai ystäviä joilta voi pyytää apua, jos tuntee voivansa vapaasti valita mitä tehdä elämässään (Tästä sai Saudi-Arabiakin aika hyvät pisteet, kysyttiinkö naisilta?), jos hän lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen tai jos maassa ei ole paljoa korruptiota. Näiden lisäksi pisteitä sai bruttokansantuotteesta ja odotettavissa olevasta terveen elämän kestosta. Eniten pisteitä kuitenkin sai mystisestä dystopia-kertoimesta o_O, joka ei minulle pikaisella vilkaisulla auennut. Juuri tuon kertoimen ansiosta Suomi kisan voiton vei. Ehkä Suomen voittoa auttoi myös se, että ensimmäistä kertaa mukaan oli otettu se, kuinka hyvin maahanmuuttajien asiat olivat.

Raportti ei siis selvittänyt ihmisten onnellisuutta, vaan jonkinlaista elämän turvallisuuden kerrointa. Minä voin helposti kuvitella tilanteen, jossa pihi, koskaan rahaa lahjoittamaton ihminen köyhässä ja korruptoituneessa maassa voi olla henkilökohtaisesti hyvinkin onnellinen. Mutta sitä ei kysytty....

Suomi on onnellinen paikka sluibailijalle. Vaikkei huvita tehdä yhtään mitään, niin valtio järkkää sulle katon pään päälle, sohvan, kännykän, nettiliittymän jne. Valtio huolehtii että sulla on ruokaa syödäksesi ja siistit vaatteet päälläsi. Sitten vielä lätkäistään joka kuukausi euroja käteen.

Yhteistyössä