Ammattiautoilijan kuorma-autokortti maahanmuuttajille 150€

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ammattiautoilijan kuorma-autokortti maahanmuuttajille 150€ – uutista korjattu
16.2.2018 08:18
Petri Saarela

Kuorma-auto Oulussa Rotuaarin eteläpäässä. Kuva Petri Saarela.
TE-palvelut järjestää kuljetusalan ammattikoulutuksen maahanmuuttajille. Koulutus kuorma-autokortteineen maksaa maahanmuuttajalle 150€.
TE-palvelut tarjoaa maahanmuuttajille kuljetusalan ammattikoulutusta. Maahanmuuttajille suunnattu ammattikoulutus antaa valmiudet suoriutua kuorma-autonkuljettajan tai pakettiautonkuljettajan tehtävistä. Koulutuksen tavoitteena on työllistyä kuljetusalan työtehtäviin ja koulutuksen suorittanut saa ammattipätevyyden tavaraliikenteen puolelle.

Koulutukseen sisältyy

  • C-ajokorttikoulutus (tietopuolinen koulutus ja ajo-opetus sekä kokeet)
  • Perustason ammattipätevyyskoulutus ja koe
  • Tavarakuljetusten suorittaminen kuorma-autolla ja kuormankäsittelylaitteiden käyttöharjoitukset (takalaitanostimen käyttö, koukkulaitteen käyttö, kuormausnosturin käyttö, trukin käyttö)
  • Kuorma-auton kuljettaminen turvallisesti ja taloudellisesti
  • Tavaran kuormaus ja kuorman varmistaminen
  • Terminaalissa työskentely
  • Kuljetusasiakirjojen käyttö ja asiakaspalvelu
  • Korttikoulutukset (trukkikortti, ensiapu1, työturvallisuuskortti, ADR-ajolupa, tieturva)
  • Työnhakuvalmennus
  • Työharjoittelu 3 kk
Koulutus on maahanmuuttajalle maksutonta. Kustannuksia maahanmuuttajalle tulee erilaisista henkilökohtaisista luvista yhteensä n. 150€.

TE-palvelujen mukaan vastaavia kursseja järjestetään silloin tällöin avoimenakin hakuna, jolloin hakukriteerinä ei ole maahanmuuttajuus vaan kaikki voivat hakeutua kurssille.

Uutista korjattu klo 10:01 Kyseinen koulutus on maahanmuuttajille, ja vaikka vastaavaa koulutusta ei tällä hetkellä kantaväestölle järjestetä, sellainen on ollut saatavilla.

https://www.kansalainen.fi/ammattiautoilijan-kuorma-autokortti-maahanmuuttajille-150e/
 
vierailija
Haussa oleva työvoimakoulutus

Yhdistelmäajoneuvokuljettajakoulutus (nro 677666)

Koulutuksen kesto ja opetusjärjestelyt:

Koulutus kestää yhteensä 140 työpäivää. Päivittäinen opiskeluaika on teoriaopetuksessa pääsääntöisesti ma-pe klo 8.30 - 15.00 ja opetuspäivän pituus 7 oppituntia á 45 min. Opetusajat voivat vaihdella tästä. Muutamat teoriapäivät ovat klo 8-16. Erityisesti ajo-opetusajat vaihtelevat näistä ajoista runsaastikin. Opiskelusta osa on ohjattua työssäoppimista työharjoitteluyrityksissä. Työssäoppimisessa noudatetaan yritysten työaikoja ja silloin työssäoppimista voi olla mihin vuorokauden- ja viikonaikaan tahansa - aivan kuten opiskeltavassa ammatissakin. Teoriaopiskelu muodostuu sekä lähi- että etäopiskelusta.

Työssäoppimisjärjestelyt:

Opiskeluajasta noin 50 työpäivää on työharjoittelua kuljetusyrityksissä. Lisäksi lähiopetuksen lomassa on työssäoppimispäiviä, joiden aikana perehdytään ammattiin ja syvennetään käytännössä lähiopetuksessa opiskeltuja sisältöjä mm. kuljetus- ja ajoneuvotekniikassa sekä asia-kaspalvelussa. Työharjoittelussa noudatetaan yritysten työaikoja. Työharjoittelupaikkojen hakemisessa avustetaan opiskelijaa tarvittaessa. Opiskelija voi pääsääntöisesti hakeutua itse valitsemaansa alan yritykseen työharjoitteluun.

Kustannukset opiskelijalle

Opiskelija maksaa omaan käyttöönsä jäävän viranomaisen myöntämän kortin, passin tai lisenssin lunastamisesta aiheutuvat maksut (esim. ajokortti). Opiskelijan maksuosuuteen kuuluvat luvan saantiin liittyvien valokuvien ja lääkärintodistusten hankinnasta aiheutuvat kustannukset.

Opiskelijalle tulee kustannuksia:

· Ajokorttilupamaksu 40 € (Trafille)
· Tarvittaessa lääkärintodistus ja valokuvat ajokorttia varten
· Perustason ammattipätevyyden kirjaamismaksu 17 € (Trafille)
· Ammattipätevyyskorttimaksu 50 € (Trafille)
· ADR -ajolupamaksu 40 € (Trafille)
· Digipiirturikortti 100 € (Trafille)
Hinnat 19.1.2018 tilanteen mukaan. Muutokset mahdollisia.

https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/677666?locations=Pieksämäki&announced=0&sort=1
 
Positiivista eriarvoistamista?

En tiedä muista, mutta minun on kovin vaikea sulattaa tätä. Tällainen on täysin tasa- arvoisen yhteiskunnan perustan vastaista.
Noi yllämainitut kurssiesimerkit muuten eivät kerro kurssillepääsyvaatimuksia.
Kyllähän vaikka HKL kouluttaa jatkuvasti raitiovaununkuljettajiakin ja maksaa koulutuksen ajalta palkkaakin, mutta yksi vaatimus on jo olemassaoleva B-kortti.

Moni kaveri suoritti Intissä lisää kirjaimia korttiinsa ihan valtion piikkiin mut jokaisella oli C-kortti valmiina.

En oikein jaksa uskoa siihen, että valtio kustantaisi työvoimapalveluna ajokorttia kenellekkään alusta asti.

Mutta olen sitä mieltä, että B-kortin teoriaosuus pitäisi yleissivistyksenä kuulua peruskoulun oppimäärään.
 
vierailija
Noi yllämainitut kurssiesimerkit muuten eivät kerro kurssillepääsyvaatimuksia.
Kyllähän vaikka HKL kouluttaa jatkuvasti raitiovaununkuljettajiakin ja maksaa koulutuksen ajalta palkkaakin, mutta yksi vaatimus on jo olemassaoleva B-kortti.

Moni kaveri suoritti Intissä lisää kirjaimia korttiinsa ihan valtion piikkiin mut jokaisella oli C-kortti valmiina.

En oikein jaksa uskoa siihen, että valtio kustantaisi työvoimapalveluna ajokorttia kenellekkään alusta asti.

Mutta olen sitä mieltä, että B-kortin teoriaosuus pitäisi yleissivistyksenä kuulua peruskoulun oppimäärään.
Itse en abce kortista maksanut kuin sen, kun se lunastetaan taisi olla jotaan 100 markaa (oltiin markka ajassa). Se varmasti hämmentää sinua aisis. Ottaako koville? Saman voi vieläkin tehdä, viranomaismaksut vaan, niin saan vaikka ADR luvat ilmaiseksi, jos on työtön.

Olin tänään kahden somalialaisen? (luulisin) bussikuskin kyydissä, ei moittimista.
 
Itse en abce kortista maksanut kuin sen, kun se lunastetaan taisi olla jotaan 100 markaa (oltiin markka ajassa). Se varmasti hämmentää sinua aisis. Ottaako koville? Saman voi vieläkin tehdä, viranomaismaksut vaan, niin saan vaikka ADR luvat ilmaiseksi, jos on työtön.
Kyllä tuo vähän hämmentää koska itse hankin ajokorttini (AB) lukiolaisen kesätyörahoilla.
Ilmainen ajokortti olisi kovasti kiinnostanut mutta niitä nyt vaan ei ollut tarjolla.
 
vierailija
Kyllä tuo vähän hämmentää koska itse hankin ajokorttini (AB) lukiolaisen kesätyörahoilla.
Ilmainen ajokortti olisi kovasti kiinnostanut mutta niitä nyt vaan ei ollut tarjolla.
Olet harvinaisen tyhmä. Ne kortit saa, kun käy koulutuksen. Ei mamutkaan niitä muuten saa.

Itse sain ne koulun kautta. Kaikki sai. Sä et taita olla mikään järjen jättiläinen. Vai luuletko, että CDE korttejaja vaan jaellaan halukkaille?

Ne saa ilmaiseksi, kun käy koulutuksen, neekerikin joutuu sen koulun käymään. Ymmärrätkö? Luultavasti et.

Kukaan hullu ei omalla kustannuksella mitää ED ard lupia ala suorittaa, ne maksas yli 10 000 euroa.. mutta turha sulle selittää, kun et tajua, ei vaikka ottas rautalangan esille. Ei niitä ikinä kukaan itse maksa.
 
vierailija
Miksi muka suomalaisia ei kiinnosta ko. koulutus ja mahdollisuus työllistyä tätä kautta?

Onko suomalaisille edes tarjottu tätä ja onko lopputule palkkaongelma.
Eli orjapalkalla maahanmuuttajat vie suomalaisten työt ja samalla betoniporsaat siirtyy amnattilaisen ottein. Jos näitä alkaa liikenteessä näkyä, en päästä lapsia ylittämään valo-ohjattuja suojateitä :whistle:
 
Kukaan hullu ei omalla kustannuksella mitää ED ard lupia ala suorittaa, ne maksas yli 10 000 euroa.. mutta turha sulle selittää, kun et tajua, ei vaikka ottas rautalangan esille. Ei niitä ikinä kukaan itse maksa.
Jokaisella kaverillani on ihan itse maksettu kortti.
Neljästä lapsestani kolmella ei vielä ole ajokorttia joten kerro toki heille mistä sellaisen saa ilmaiseksi.
 
vierailija
Työttömille ei koskaan ole tarjottu tällaista mahdollisuuta, ei edes mopokorttia.
Jos mahdollinen työpaikka vaatisi ajokortin ei yhteiskunta sitä maksa. Saat vain karenssia ja vittuilut päälle "käytä julkisia tai kimppakyytiä, polkupyörälläkin kesäisin ehtii ajella työpaikan ajot"
 
vierailija
Jokaisella kaverillani on ihan itse maksettu kortti.
Neljästä lapsestani kolmella ei vielä ole ajokorttia joten kerro toki heille mistä sellaisen saa ilmaiseksi.
Ammattikoulu ja armeija on ainakin paikkoja jossa kortin saa ilmaiseksi. Mun poika maksoi B kortista (opetusluvalla) alle 400€ ja ajoi rekkakortin armeijassa (0€) sai myös polttoaineen kuljetukseen vaadittavat luvat. Ei ihan ilmaista, mutta ei mikään huono diili??
 

Yhteistyössä