Perhepäivähoitajat!! ja miks ei muutkin..(lapsen tukistaminen)

• Viestiketjun aloittaja apuja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
dfdf
En todellakaan alkaisi tukistamisesta tekemään mitään ls-ilmoituksia.

Jos näin olisi tehty meidän lapsuudessamme, niin suurin osa olisi joutunut huostaanotetuiksi. Minua ei lapsena tukistamiset ja luunapit hetkauttaneet suuntaan tai toiseen. Korkeintaan tottelin paremmin. Mutta jos meidät lapset olisi huostaanotettu ja olisimme joutuneet eroon rakkaasta äidistämme, niin sitten olisi kyllä satavarmasti onnellinen lapsuutemme mennyt pilalle.

dfdf
ninatt.vuodatus.net

Mä en jaksa kokoajan toistaa itseäni. Jos sua kiinnostaa miten kasvatan lastani (kun siis en lyö, uhkaile, rankaise tai yritä ehdollistaa) niin käy kurkkimassa. Lyhyesti tuohon huumeasiaan voisin vastata, että terve ihminen ei käyttäydu itsetuhoisesti.
Kuulepas, ne ovat juuri näitä vapaan kasvatuksen saaneita, jotka alkavat viimeistään teineinä kokeilla rajojaan. Ja jos niitä ei ole, niin sitten lipsahdetaan huomaamatta vähän liiankin pitkälle. Äkkiä ollaan jo heroiinikoukussa, vaikka aluksi piti vain kokeilla pientä pössyttelyä.

"vieras"
Kyllä tuo lastensuojelutouhu on mennyt niin älyttömäksi, että uskaltaako sitä enää edes koskea omiin lapsiinsa ettei vahingossa heitä satuta. Mitä jos lapsi saa esimerkiksi itku-potku-raivarin ja alkaa hajottaa paikkoja? Mitä silloin voi tehdä, kun se syliin ottaminenkin voi lapsen raivostuneessa mielentilassa tuntua satuttavalta?

jassoo
Joo, ei tarvii. Lapsen hiukset, ei mun. Jos lasta sattuu, niin EI, sä et saa jatkaa! Ne eivät ole sinun hiuksiasi. Sulla ei ole mitään oikeutta päättää, että lapsi joutuu kärsimään kivusta jotta olisi sulle mieleiset hiukset.

Se voi muuten oikeasti sattua, mulla on herkkä päänahka ja sattuu vieläkin usein kun harjaan hiukseni.

Opettaminen ei muuten ole sitä, että tekee jotakin väkisin toiselle. Luulisi jokaisen nykyvanhemman tietävän, ettei pelko, pakko tai kipu edistä oppimista millään tapaa.
Oletkohan sä ollut itsetuhoinen kun satutat tietoisesti itseäsi..? Hiuksien harjaaminen kun sattuu kerran ja se on väkivaltaista satuttaa toista tuolla tavalla. Miksi sitten satutat itseäsi?

tuota
En todellakaan alkaisi tukistamisesta tekemään mitään ls-ilmoituksia.

Jos näin olisi tehty meidän lapsuudessamme, niin suurin osa olisi joutunut huostaanotetuiksi. Minua ei lapsena tukistamiset ja luunapit hetkauttaneet suuntaan tai toiseen. Korkeintaan tottelin paremmin. Mutta jos meidät lapset olisi huostaanotettu ja olisimme joutuneet eroon rakkaasta äidistämme, niin sitten olisi kyllä satavarmasti onnellinen lapsuutemme mennyt pilalle.
Ei kai lastensuojeluilmoitus ole sama asia kuin huostaanotto? Poliisi teki mun lapsesta lastensuojeluilmoituksen (ei sentään tukistamisesta) ja pian on käynti sosiaalityöntekijän luona, mutta tuskin se nyt sentään huostaanottoon johtaa.

Joittenkin työntekijöitten on lastensuojeluilmoitus tehtävä. Ei päivähoidon työntekijät saa jättää huomiomatta sitä, jos lapsi sanoo, että häntä tukistetaan. Tietysti asia pitää ensin vanhempienkin kanssa selvittää ennen kuin ilmoitusta lähdetään tekemään.

Miksi se kuuluu normaaliin lapsen kasvuun? Mitä normaalia siinä on, että lapsi yhtäkkiä heittäytyisi hankalaksi, rupeaisi kapinoimaan tai uhmaamaan? Mikä tuon kauden tarkoitus on? Itsenäistyä kun voi myös ilman taisteluita.
Uhmaikä on raskas mutta tarpeellinen – Pilttipiiri.fi

Miksi uhmaikä tulee?
Uhmaikä liittyy lapsen oman tahdon kehittymiseen. Moni asia menee lapsen mielessä överiksi, kun hän ei vielä hallitse tahtoaan. On hyvin yksilöllistä, miten voimakas ja pitkä uhmaikä on. Uhman ei tarvitse olla klassista minä-en-tahdo-mitään-stereotypiauhmaa, vaan se voi tulla hyvin lievänäkin. Jos lapsi ei kuitenkaan missään vaiheessa ala osoittaa merkkejä oman tahdon kehittymisestä, kannattaa asia ottaa puheeksi neuvolassa.

samaa mieltä
Kuulepas, ne ovat juuri näitä vapaan kasvatuksen saaneita, jotka alkavat viimeistään teineinä kokeilla rajojaan. Ja jos niitä ei ole, niin sitten lipsahdetaan huomaamatta vähän liiankin pitkälle. Äkkiä ollaan jo heroiinikoukussa, vaikka aluksi piti vain kokeilla pientä pössyttelyä.
Kyl me täältä saadaan lukee sitte ku ninaTT valittaa ku muksunsa kulkee kylällä aineissa ym. Sitä odotellassa. Sitte päästään sanoo et mitäs me sanottiin :D

vierailija
Mua on lapsena tukistettu ja oloen saanut risusta kintuilleni kun tein jotain kiellettyä enkä uskonut vaikka kiellettiin.Mitään traumoja ei ole asiasta jäänyt enkä ole koskaan kulkenut kylillä potkimassa mummoja tai vetänyt turpaan ketään.
Nykyisin tuo älytön lastensuojeluilmoitusten tehtailu pilaa koko lastensuojelun työkentän.
Joka helvetin pikkuasiasta ollaan inisemässä ja tekemässä lastensuojeluilmoitusta niin että sossutädeillä on kädet täynnä työtä setviessään typeriä ja tarpeettomia ilmoituksia läpi ja se on AINA POIS NIILTÄ LAPSILTA JOILLA ON OIKEASTI TOSI ISO HÄTÄ.
Olen täysin samaa mieltä. Olen surullinen siitä miten paljon myös hallaa lapselle on aiheuttanut se että myös lievä fyysinen kuritus, kuten luunappi tai pieni tukkapölly on rikos ja katsotaan pahoinpitelyksi. En hyväksy mitään sellaista fyysistä kuritusta mikä oikeasti sattuu (esim lyöminen tai piiskaaminen). Lapsi ei saa joutua pelkäämään aikuista ja aina pitäisi pyrkiä saamaan lapsi tottelemaan ilman fyysistä kuritusta. Mielestäni se ei kuitenkaan ole lapsen pahoinpitelyä, jos antaa pienen luunapin, tukkapöllyn tai läpsäisyn silloin kun lapsi on todella kuriton ja muut keinot on kokeiltu. On käsittämätöntä että vanhempi voi saada siitä pahoinpitelysyytteen. Tämä on saanut vanhemmat ja ammattikasvattajat pelkääviksi ja olen nähnyt vanhempia, jotka eivät uskalla edes koskea kiukuttelevaan lapseensa, esim. ottaa syliin ja kantaa pois, koska pelkäävät satuttavansa lasta. Lapset ovat vallankahvassa.

vierailija
[QUOTE="jaa-a";22477276]Öh...mites sä olisit takun selvittänyt? Tuskin nyt on hirveesti revitty, vaan normisti takku selvitetty, jonka normaali lapsi voi kokea pienenä nipistyksenä ja kertoa tarinaa liioiteltuna eteenpäin..
Sun mielestä siis lapsen takkuinen tukka on suurempi ongelma kuin se, että sinä tietoisesti satutat häntä?

Haittasiko takku lasta? Pyysikö hän sinua jatkumaan kivusta huolimatta?[/QUOTE]
Tää menee jo ihan sairaaks. Eiköhän se takun poistaminen ollut lapsen hyvää hoitamista, vaikka se sattuikin. Järki käteen nyt.

vierailija
täälläkin eräs joka tukistanut lapsiaan mutta tiedän sen olevan väärin ja lopettanut sen. mistä tiedät onko kyseinenkin äiti kerran vain tehnyt näin. jos tilanne on jatkuvaa niin silloin vasta veisin asian eteenpäin, en yhdestä kerrasta tai jos itsekin äiti tajuaa tehneensä väärin ja ei enää tukista.
Joo kyllä se on kohtuutonta tehdä heti ls-ilmoitus. Jos vaikka juurikin äiti tajunnut tekevänsä väärin ja lopettanut. Onko siitä sitten lapselle enää mitään hyötyä jos äiti ei sitä tykkapöllyä enää harrasta ja saisi silti syytteen pahoinpitelystä. En nää että lapsi hyötyisi siitä mitenkään. Tai sitten äiti voi tulla järkiinsä jos hänen kans asiasta juttelee ja tukistamiset jää siihen.

Minä olen myös syyllistynyt fyysiseen kuritukseen ja kun ymmärsin ettei se ole oikein, lopetin. Kadun sitä lopun ikääni enkä voisi enää koskaan satuttaa lasta. Nykyään pelästyn jo sitä jos vahingossa satutan lasta, esim. tönäisen tai astun varpaille.

vierailija
Suomessa kun on kuitenkin kriminalisoitu lapsen ruumiillinen kurittaminen niin pakkohan sun on tehdä ilmo.
Tämä totaalikriminalisoiminen ei ole ollut lapsen etu. Tuohon lakipykälään tarvittais tarkennusta. Ja muistakaa että myös lapsen alistaminen on rikos. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaikki vanhemmat, jotka ovat halunneet laittaa lapsilleen rajat ja vaatineet tottelemaan (jopa ilman fyysistä kuritusta), ovat rikollisia. Onko esim. lapsesi joskus saanut kotiarestia?

vierailija
Minusta on aivan järjetöntä kuormittaa muutenkin täyttä lastensuojelua tuollaisella ilmoituksella. lapsi kuitenkin iloinen, tyytyväinen kertomasi mukaan eikä ymmärtääkseni ole mitenkään kärsineen oloinen ja vanhemmat asiallisia. En tajua miksi tuosta pitäisi tehdä LS-ilmoitus??? aivan järjetöntä. Eiköhän tästä maasta löydy ihan tarpeeksi niitä jotka tarvitsisivat apua ja kotona on oikeasti HIRVEÄ hätä! Mutta yleensä nämä avun tarvitsijat jäävät paitsioon, kun kaikki yksittäiset tukistamiset menee etusijalle. Huh huh sanon minä.
Olen täysin samaa mieltä. Tässä hommassa on mennyt "puurot ja vellit sekaisin".

vierailija
Olipa kerran hoidossa hankala lapsi, jota hoitaja ei saanut kuriin. Lapsi meni jälleen kiusaamaan toista, varsin pientä hoitolasta. Lapsi puri kiusaajaa ja siihen loppui kiusanteko ja hoitaja oli tyytyväinen, että näin kävi.

Suomessa lapsia ei saa kurittaa fyysisesti, mutta samalla kurittomuus ja kaikenlainen väkivalta ja kurittomuus ovat lisääntyneet. Oi aikoja, oi tapoja.
Itse olen kans huomannut päiväkodissa töissä ollessa, että pienimmät, heikoimmat ja arimmat kärsii näistä lapsista jotka kiusaa ja joilla on turhan iso ego. Heitä yritin aina suojella. Asiaa auttais, jos kiusaajille sais antaa kunnon kurinpalautusta perinteiseen malliin. Sen sijaan heitä täytyy vaan ymmärtää ja kieltää hellästi

vierailija
Ja on olemassa sellaisia lapsia ettette edes usko. Ovat niin kovapäisiä etteivät sanat todellakaan tepsi. Ei jäähyt, eivät mitkään, edes ammattilaiset eivät saa lapseen kuria. Kyllä sillon ainut vaihtoehto on fyysinen kurittaminen.
Olen itsekin nähnyt tällaisia lapsia. Onneksi niitä on suht harvassa kuitenkin. Suurin osa lapsista on peruskilttejä ja tasapainoisia, joiden kanssa toimii painava sana, mutta n. joka kymmenes lapsi on ihan kamala ja mahdoton kasvatettava. Näiden kohdalla en voi tuomita jos käytetään fyysistä kuritusta, kunhan heillekin annetaan myös paljon rakkautta ja positiivista palautetta.

vierailija
Tämä totaalikriminalisoiminen ei ole ollut lapsen etu. Tuohon lakipykälään tarvittais tarkennusta. Ja muistakaa että myös lapsen alistaminen on rikos. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaikki vanhemmat, jotka ovat halunneet laittaa lapsilleen rajat ja vaatineet tottelemaan (jopa ilman fyysistä kuritusta), ovat rikollisia. Onko esim. lapsesi joskus saanut kotiarestia?
Myös lapsen fyysisen liikkumavapauden rajoittaminen on rikos jos sitä ei voida perustella lapsen turvallisuudella. Esimerkiksi jos nostaa lapsen väkisin alas kiipeilytelineestä koska tämä uhkaa pudota sieltä niin se on laillista, mutta jos toimii samoin sen takia, että lapsi kiusaa toisia kiipeilytelineessä olevia lapsia niin se on rikos (laiton vapaudenriisto). Myös esimerkiksi kiukuttelevan lapsen taluttaminen väkisin pois jostain tai pitely paikallaan on rikos.

Yhteistyössä