Perhepäivähoitajat!! ja miks ei muutkin..(lapsen tukistaminen)

• Viestiketjun aloittaja apuja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
"pph"
Minkä ikäinen lapsi? Nuo ovat aina vaikeita tilanteita ja parempi minun mielestäni, että ensin kysyy äidiltä, että pitääkö asia paikkansa ja seuraa tilannetta. Yhden sanomisen vuoksi en vielä aloittaisi rumbaa lastensuojelun kanssa.

kkkökpåi
Alkuperäinen kirjoittaja kuria ola pitää;22475549:
Kyllä lasta on parempi tukistaa kuin antaa kasvaa vapaasti ja elää omien ehtojensa mukaan, tyhmää kieltää tukistaminen ja kasvatus rajojen sisällä jos lapsi ei usko kun sille sanotaan, sama koskee kaikkia muitakin ihmisiä maasta rippuumatta jos ei tottele auktoriteettisempaa ihmistä niin fyysiset keinot auttaa
Nämä jotka ovat kotona oppineet, että vain väkivallalla totellaan ovatkin sitten kodin rajojen ulkopuolella täysin pitelemättömiä. Kun opettaja tai naapurin setä ei saakaan ottaa tukasta kiinni tai iskeä näpeille, voidaan heille haistatella ja tehdä ihan mitä itse lystätään. Toki nämä lapset oppivat myös sen, että kun jonkun naama tarpeeksi ottaa päähän, voi tätä läimästä naamaan tai muutoin vähän potkia ja lyödä - etenkin jos tämä vastapuoli on pienempi ja heikommassa asemassa kuin itse. Senhän he ovat oppineet jo vanhemmiltaan, kun sanat eivät riitä turvaudutaan väkivaltaan. Kun itseään ei pysty hillitsemään, on vika vastapuolessa ja silloin saa käyttää väkivaltaa. Kun kuria ei pysty pitämään kuin väkivallan avulla on jotakin pielessä - nimenomaan aikuisella.

"vieras"
hmm.. meijän lapsi oli sanonnu pk:ssa, että isi on kotona humalassa ja että joutuu olemaan ihan yksin siellä kotona.
Olipahan täti tehny ilmotuksen. Mies oli töissä, ja minä olin lapsien kanssa kotona silloin.
Niin, ja näin on joka toinen viikko. Mies illat töissä jne.
Humalassa ollaan joskus, mutta lapset on kyllä mummolassa.
Meidän lapsi on siis 2.5 vuotias..
Joo aika paljon lapset kertoilee omiaankin, tai kokevat asiat eri tavalla: meidän 5v oli tässä yks päivä vaihtamassa renkaita autoon isin kanssa, ja kun isi alkoi pumpputunkilla nostaa autoa niin sattuipa poika työntämään päätään lähemmäs ja sai kahvasta nenäänsä josta alkoi vuotaa verta. Jälkeenpäin kertomus oli tällainen:"mulla tuli verta nenästä kun isi alkoi hakkaamaan" :D

Ap, mä varmaan kysyisin äidiltä suoraan, että lapsi on kertonut että äiti tukistaa, että mites tämä asia oikein on?

aloittaja
[QUOTE="vieras";22475659]Joo aika paljon lapset kertoilee omiaankin, tai kokevat asiat eri tavalla: meidän 5v oli tässä yks päivä vaihtamassa renkaita autoon isin kanssa, ja kun isi alkoi pumpputunkilla nostaa autoa niin sattuipa poika työntämään päätään lähemmäs ja sai kahvasta nenäänsä josta alkoi vuotaa verta. Jälkeenpäin kertomus oli tällainen:"mulla tuli verta nenästä kun isi alkoi hakkaamaan" :D

Ap, mä varmaan kysyisin äidiltä suoraan, että lapsi on kertonut että äiti tukistaa, että mites tämä asia oikein on?[/QUOTE]

Tottakai mä juttelen äidin kanssa ja on minullakin kokemusta näistä kun lapset satuilevat milloin mitäkin. Tässä tapauksessa mulle tuli heti tunne että asia on niinkuin apsi sanoo, oli jotenkin surullisen oloinen kun asiasta puhui eikä mitenkään muuten liioitellut. totesi vain.

"Rötväles"
Alkuperäinen kirjoittaja kkkökpåi;22475609:
Nämä jotka ovat kotona oppineet, että vain väkivallalla totellaan ovatkin sitten kodin rajojen ulkopuolella täysin pitelemättömiä. Kun opettaja tai naapurin setä ei saakaan ottaa tukasta kiinni tai iskeä näpeille, voidaan heille haistatella ja tehdä ihan mitä itse lystätään. Toki nämä lapset oppivat myös sen, että kun jonkun naama tarpeeksi ottaa päähän, voi tätä läimästä naamaan tai muutoin vähän potkia ja lyödä - etenkin jos tämä vastapuoli on pienempi ja heikommassa asemassa kuin itse. Senhän he ovat oppineet jo vanhemmiltaan, kun sanat eivät riitä turvaudutaan väkivaltaan. Kun itseään ei pysty hillitsemään, on vika vastapuolessa ja silloin saa käyttää väkivaltaa. Kun kuria ei pysty pitämään kuin väkivallan avulla on jotakin pielessä - nimenomaan aikuisella.
Tukistaminen kasvatusmielessä ei edelleenkään tarkoita sitä että äiti/isä tukistaa siksi kun lapsen naama ei miellytä.

no lakihan tietysti velvottaa tekemään ilmoituksen. mutta juttele silti eka äitin kanssa! nimittäinmäkin oon joskus "tukistanut lasta" kun yritin selvittää takkua lapsen päästä,lapsi koki sen niin että tahalleen satutin.

samainen lapsi on 2,5v huutanut apua apua älä töni, kysyin että kuka tönii vastasi että nalle! ja ihan tosissaan oli sitä mieltä että nalle töni, seuraavalla kerralla äiti töni(todellisuudessa en edes ollut lähellä lasta vaan 2,5metrin päässä sohvalla)

"Annu"
Minä olen sitä mieltä, että satuttaminen on 100% väärin. Silti tämän 4,5 vuoden aikana olen satuttanut poikaani kahdesti ja huutanut lukemattomia kertoja kiroillen ja jopa nimitellen. Pitääkö mun nyt antautua...

Ja ymmärrän tämän jutun ytimen, mutta kuinka paljon oiekasti on vanhempia, jotka eivät ikinä millään tavalla ojenna lasta fyysisesti.

"vieras"
Tottakai mä juttelen äidin kanssa ja on minullakin kokemusta näistä kun lapset satuilevat milloin mitäkin. Tässä tapauksessa mulle tuli heti tunne että asia on niinkuin apsi sanoo, oli jotenkin surullisen oloinen kun asiasta puhui eikä mitenkään muuten liioitellut. totesi vain.
Oletko huomannut et lapsi jäänyt usein /toistuvasti vaille tarvitsemaansa huolenpito. Ollut nälissään, likainen yms.

kelaa ny vähän
Alkuperäinen kirjoittaja kkkökpåi;22475609:
Et halua ymmärtää tai sitten et vaan ymmärrä oikeasti, tukistaminen äärimmäisissä tapauksissa ei tarkoita että lasta kuritetaan fyysisesti vanhempien oman mielen mukaan vaan kun sana ei enään tehoa lapseen on tukistus keino palauttaa asiat maan pinnalle ja lopettaa lapsen häiriö käyttäytyminen, sinä kannatat lapsen kasvatusta ilman tukistamista ja ilman lapseen koskemista esim.riita tilanteessa kailotat vieressä että irti ja lapsethan tottelee :D. Saat sitten ihmetellä miksi tulee kurittomia nuoria joille ei mikään merkitse mitään.

aloittaja
[QUOTE="vieras";22475894]Oletko huomannut et lapsi jäänyt usein /toistuvasti vaille tarvitsemaansa huolenpito. Ollut nälissään, likainen yms.[/QUOTE]

En ole huomannut. Ja tämä "ilmoitus" tuli ihan täytenä yllätyksenä.

"akka"
Mua on lapsena tukistettu ja oloen saanut risusta kintuilleni kun tein jotain kiellettyä enkä uskonut vaikka kiellettiin.Mitään traumoja ei ole asiasta jäänyt enkä ole koskaan kulkenut kylillä potkimassa mummoja tai vetänyt turpaan ketään.
Nykyisin tuo älytön lastensuojeluilmoitusten tehtailu pilaa koko lastensuojelun työkentän.
Joka helvetin pikkuasiasta ollaan inisemässä ja tekemässä lastensuojeluilmoitusta niin että sossutädeillä on kädet täynnä työtä setviessään typeriä ja tarpeettomia ilmoituksia läpi ja se on AINA POIS NIILTÄ LAPSILTA JOILLA ON OIKEASTI TOSI ISO HÄTÄ.

Puhuisin sen äidin kanssa..

tuli mieleen omia kokemuksia mitähän naapurit on miettinyt kun likkaa joskus pienenä joutu ottaan vyötäisiltä kiinni ja nakata kainaloon kantaakseen sisälle,sit se koko matkan huusi "äiti älä kurista mua,sää kuristat mut" tai nukkumaan mennessä oli "äiti mää tukehdun sää tukehdutat mut tänne" kun laitto peittoo päälle ja komensi pysyyn sängyssä.
mitenhän noita olis muuten selittänyt jollekin soskuvirkailijalle?pitäny pistää ite tekemään samat asiat et miksi huutaa.

on sitten tosiaan näitä jotka oikeesti hakkaamalla hakkaa lapsiaan=:)'(tuo tukistaminen ei ole sallittua mutta pienenpi paha kuin nyrkistä saaminen.

-
täälläkin eräs joka tukistanut lapsiaan mutta tiedän sen olevan väärin ja lopettanut sen. mistä tiedät onko kyseinenkin äiti kerran vain tehnyt näin. jos tilanne on jatkuvaa niin silloin vasta veisin asian eteenpäin, en yhdestä kerrasta tai jos itsekin äiti tajuaa tehneensä väärin ja ei enää tukista.

"kääk"
Minusta on aivan järjetöntä kuormittaa muutenkin täyttä lastensuojelua tuollaisella ilmoituksella. lapsi kuitenkin iloinen, tyytyväinen kertomasi mukaan eikä ymmärtääkseni ole mitenkään kärsineen oloinen ja vanhemmat asiallisia. En tajua miksi tuosta pitäisi tehdä LS-ilmoitus??? aivan järjetöntä. Eiköhän tästä maasta löydy ihan tarpeeksi niitä jotka tarvitsisivat apua ja kotona on oikeasti HIRVEÄ hätä! Mutta yleensä nämä avun tarvitsijat jäävät paitsioon, kun kaikki yksittäiset tukistamiset menee etusijalle. Huh huh sanon minä.

"pöh"
Turhaa työtä vaan jos ilmoitat. Ei mun mielestä joku tukistaminen ole paha. Ei itellekään mitään traumoja ole jäänyt vaikka lapsena pari kertaa tukistettiin. Ihan normaali lastenkasvatusmenetelmä, nykyaikana vaan on tämmöstä pullamössöpolvea jota ei saisi millään rajoittaa.

Kas kun minusta ei tehty ilmoitusta, kun pienenä lohkaisin pk:ssa tyyliin "Mulla ei ole vielä uusia kurahousuja kun isi juo kaikki rahat" tai "Meidän iskä menee aa-aa-kerhoon!" :D

MUN MIELESTÄ tukistaminen ja rajojen laitto on hyvä. Millasia nyky teinit on? Mm. narkkareita, varkaita ym. Eikä tarvii tulla rähän väliin sanoon et "mä tunnen monta fiksuu teinii!" Joo onhan niitä fiksujakin mut ne jotka on tollaisa johtuu siitä että niillä ei oo ollu rajoja ja ne ajattelee että kukaan ei välitä eikä rakasta. Ja jos niille teini-iässä yrittää jotain sanoo nii eipä auta enää. Järjetöntä alkaa tekeen ls-ilmnotusta jos vanhemmat tukistaa tai vaikka nippee sormille. Se on rajojen asettelua ja kattokaas kun kaikkien lapset ei oo sellaasia että keskustelee jo 6kk iässä mikä on oikein ja mikä väärin. Mä asetan mun lapsille rajat ja pidän huolen että ne tottelee. Jos tarve vaatii niin sitten tukistan. On muakin tukistettu ja remmistä oon saanu lapsena ja musta tuli ihan normaali ILMAN TRAUMOJA joten turha alkaa traumoista ja väkivallasta puhumaan. Ja ihan vaan tiedoks että tiiän jo että saan täällä paskaa nikaan mutta en teille aijo vastata koska tämä on oma mielipiteeni ja kasvatustapani. Ja silti olen lapsilleni täydellinen äiti.
Ilmeisesti olet aika traumatisoitunut kun katsot väkivaltaisen käyttäytymisen ilmentävän rakkautta. Lapsia voi kasvattaa muutoinkin kuin lyömällä. Itseasiassa lyöminen tai muu väkivalta ei ole kasvattamista vaan jotain sairasta oman egon pönkkittämistä. Lapsen toivotaan toimivan vastedes oikein seurauksien pelossa, ei siksi, että he oikeasti haluaisivat toimia oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja kelaa ny vähän;22475946:
Et halua ymmärtää tai sitten et vaan ymmärrä oikeasti, tukistaminen äärimmäisissä tapauksissa ei tarkoita että lasta kuritetaan fyysisesti vanhempien oman mielen mukaan vaan kun sana ei enään tehoa lapseen on tukistus keino palauttaa asiat maan pinnalle ja lopettaa lapsen häiriö käyttäytyminen, sinä kannatat lapsen kasvatusta ilman tukistamista ja ilman lapseen koskemista esim.riita tilanteessa kailotat vieressä että irti ja lapsethan tottelee :D. Saat sitten ihmetellä miksi tulee kurittomia nuoria joille ei mikään merkitse mitään.
Siis lapset oppivat pidättäytymään väkivallasta, olemaan empaattisia ja yhteistyökykyisiä sillä, että heitä kohtaan käytetään väkivaltaa? Anna mun kaikki kestää.

Saaks Nicopetteri tukistaa kaveriansa jos kaveri ottaa häneltä traktorin? Vai meneeks se niin, että vain aikuiset saavat satuttaa pieniä lapsia?

joopa
[QUOTE="akka";22476183]Mua on lapsena tukistettu ja oloen saanut risusta kintuilleni kun tein jotain kiellettyä enkä uskonut vaikka kiellettiin.Mitään traumoja ei ole asiasta jäänyt enkä ole koskaan kulkenut kylillä potkimassa mummoja tai vetänyt turpaan ketään.
Nykyisin tuo älytön lastensuojeluilmoitusten tehtailu pilaa koko lastensuojelun työkentän.
Joka helvetin pikkuasiasta ollaan inisemässä ja tekemässä lastensuojeluilmoitusta niin että sossutädeillä on kädet täynnä työtä setviessään typeriä ja tarpeettomia ilmoituksia läpi ja se on AINA POIS NIILTÄ LAPSILTA JOILLA ON OIKEASTI TOSI ISO HÄTÄ.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä!!!!
Itse olen saannut piiskaa ja tukkapöllyä. En kuitenkaan ketään mäiski.

[QUOTE="jaa-a";22477276]Öh...mites sä olisit takun selvittänyt? Tuskin nyt on hirveesti revitty, vaan normisti takku selvitetty, jonka normaali lapsi voi kokea pienenä nipistyksenä ja kertoa tarinaa liioiteltuna eteenpäin..[/QUOTE]

Sun mielestä siis lapsen takkuinen tukka on suurempi ongelma kuin se, että sinä tietoisesti satutat häntä?

Haittasiko takku lasta? Pyysikö hän sinua jatkumaan kivusta huolimatta?

[QUOTE="vieras";22477302]Entäs sitten, kun lapsi tukistaa äitiään? Kuka ilmoittaa ja kenelle ja millaisiin toimenpiteisiin ryhdytään?[/QUOTE]

Jos kyseessä on pieni lapsi, on äiti fyysisesti vahvempi ja kykenee kyllä puolustamaan itseänsä. Jos kyseessä on hieman isompi lapsi, voi apua kasvatukseen saada esim perheneuvolalta. Jos kyseessä on 15 vuotta täyttänyt lapsi, voi äiti tehdä rikosilmoituksen pahoinpitelystä.

Yhteistyössä