The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Mun suvussa parhaat saunat on pari savusaunaa joiden sisäpuolella ainoat sallitut kemikaalit on vesi ja saippua.
Et ei se suojaaminen saunan ittensä vuoksi ole mitenkään tarpeen.

Makuasioista mä en kiistele edes siskoni kanssa jonka saunassa on valkoiseksi kuullotetut seinät, peili seinällä ja valkoiset kiuaskivet. Kuituvaloja katossa ei ole... vielä.

Tossa on kuva vanhan kototönön saunasta jonka aikanaan remppasin. Katto on satavuotta luonnollisen nokimusta, seinistä piti yrittää pestä ja hinkata pois sadan vuoden paskat, lattia piti hioa ja maalata, kiuas vaihtaa ja muuri slammata.. Tarvittiin maalia, laastia ja pesuaineita mutta ei muita kemikaaleja.
Lauteet on mun design ja hyödynsin vanhaa minkä pystyin, eikä lauteille tosiaankaan tullut siveltyä mitään.
Kuvanottohetkellä rempasta on toistakytä vuotta mikä näkyy kiukaasta. Ei ehkä oo maailman parhaan näköinen sauna, mut satavuotias saa näyttää satavuotiaalta?

Ihan kuin muinoin penskana Saima-mamman luona. Tossa kuvanottopaikan tienoilla oli pieni penkki, millä istuttiin ja pestiin narusta roikkuvalla saunasaippualla. Ja hiuksiin munsahampoota. Vaatteet puettiin (ja riisuttiin) eteisen toisella puolella olevassa saunatuvassa jossa oli taivaansiniset lattiat -mä sain ne seiskavuotiaana ihan ite maalata. Joskus lämpimään aikaan saunatuvassa sai myös mummon kanssa nukkua. Niiii, ja vesi saunalle kannettiin viereisestä kaivosta. Sen ympärillä kasvoi keasäaikaan maailman makeimpia ahomansikoita.
 
Ihan kuin muinoin penskana Saima-mamman luona. Tossa kuvanottopaikan tienoilla oli pieni penkki, millä istuttiin ja pestiin narusta roikkuvalla saunasaippualla. Ja hiuksiin munsahampoota. Vaatteet puettiin (ja riisuttiin) eteisen toisella puolella olevassa saunatuvassa jossa oli taivaansiniset lattiat -mä sain ne seiskavuotiaana ihan ite maalata. Joskus lämpimään aikaan saunatuvassa sai myös mummon kanssa nukkua. Niiii, ja vesi saunalle kannettiin viereisestä kaivosta. Sen ympärillä kasvoi keasäaikaan maailman makeimpia ahomansikoita.
Niinku tommoisessa?
Olen niin laiska, että en viitti vettä kanniskella joten vesipumppu hoitaa kylmän veden kaivosta sisään. Se ei ihan heti lopu.
Kuumaa vettä sit on tarjolla tasan yksi muuripadallinen.
Se loppuu hyvinkin äkkiä.
 
Iltaa. Kyllä tuollainen iso sauna ja iso pukuhuone olisi ihanat. Ilmaa riittäisi toisin kuin näissä pikkukopperoissa. Ja se tuoksu, mika on puulämmitteisssä saunassa.
Ja pesinpä uudestaan tänään saunan lattian. Sitten mittari seinään, kiulunja pefletit eli kohta sisustetaan. Kohta alkaa kelvata miehellekin, josta paljastui äärettömän mielenkiintoinen ilmiö. Muuten siivouksesta niin mielipiteitä, mutta sauna! Siinä on pilkuntarkka. Ollaan nyt yhdessä sitä siivottu :love:
 
Niinku tommoisessa?
Olen niin laiska, että en viitti vettä kanniskella joten vesipumppu hoitaa kylmän veden kaivosta sisään. Se ei ihan heti lopu.
Kuumaa vettä sit on tarjolla tasan yksi muuripadallinen.
Se loppuu hyvinkin äkkiä.

Muutoin suht samanlainen, mutta pönttöuunin sijaan oli puuliesi. Sillä lämmitettiin talvipakkasilla apetta kanoille, lehmälle ja hevoselle.

Ja sit voikin alkaa miettiä, millainen teräsnainen Saima-mamma oikein oli. Miestä kun ei saanut ikinä kun sota vei suurimman osan ikätovereistaan. Ihan yksin siis viljeli neljää hehtaria hevonen apunaan. Ja hoiti vielä lehmän ja kanat siinä sivussa. :confused:
 
Muutoin suht samanlainen, mutta pönttöuunin sijaan oli puuliesi. Sillä lämmitettiin talvipakkasilla apetta kanoille, lehmälle ja hevoselle.

Ja sit voikin alkaa miettiä, millainen teräsnainen Saima-mamma oikein oli. Miestä kun ei saanut ikinä kun sota vei suurimman osan ikätovereistaan. Ihan yksin siis viljeli neljää hehtaria hevonen apunaan. Ja hoiti vielä lehmän ja kanat siinä sivussa. :confused:
Eipä niillä ollut ennen vanhaan vaihtoehtoja, se oli vaan puskettava eteenpäin.
 
Kaffe :coffee:
Täällä on vielä kymmenkunta laatikkoa purkamatta. Kyllä näitä riittää. Purkaminen olisi helppoa, mutta kun samalla pitää luoda uusi järjestys. Sen vuoksi tämä kestää kuin nälkävuosi. Lisää tavaraa löytyi kierrätykseen eli ne pääsee autoon ja toivottavasti tällä viikolla muualle. Kaksi nettimyyntiä olen hoitanut ja yhden oston eli kaikenlaista on puuhailtu. Kyllä tämä tästä, eläköön kierrätys.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja 0oo0
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä