Helsingin opetusvirasto sylkee lasten päälle

  • Viestiketjun aloittaja 6 vuotiaan autistin äiti
  • Ensimmäinen viesti
6 vuotiaan autistin äiti
Oma lapsi on autistinen ja aloittelmassa koulua ensi kesän jälkeen. Lasta hoitanut neurologi on suositellut erityistuen hakemista, eli erityisopetustpäätöstä. Nyt eilen surffailin oikeus-blogin sivulle ja siellä onkin tosi järkyttävä juttu Helsingin kaupungin opetusvirastosta ja erityisesti erityisopetuspäätöksistä. Vaikea uskoa että suomessa voisi olla tuollaista. Kuulostaa lähinnä venäläiseltä byrokratialta. Pelottaa ajatellakin mihin pitää varautua ...

Oikeus ja kohtuus - kaikessa ...: HELSINGIN OPETUSTOIMI - OSA 2 (3) - Mielivaltaa Helsingin opetusvirastossa

ja

Oikeus ja kohtuus - kaikessa ...: HELSINGIN OPETUSTOIMI - OSA 1 (3) - Oppilaan oikeus tukiopetukseen ja erityisopetukseen

Onko kellään kokemusta?
 
taistelija
Näinhän se näyttää aikalailla olevan. Oma poika on nyt toisella luokalla eikä osaa vielä lukea. Ei pysynyt normaalissa opiskelutahdissa mukana ja koulunkäynti oli yhtä taistelua. Erityisopettaja, psykologi ja neuroligi lastenlinnassa sanoivat että ehdottomasti erityisopetukseen jossa tehdään sitten henkilökohtainen opetussuunnitelma. Pääsee etenemään omaa tahtiaan. Vaan helsingi kaupungin opetusvirastopa päätti että ei lapsi mitään tukea tarvi ja aluehallintovirasto oli samaa mieltä. Tukiopetusta kuulema saa ja se riittää. Kyllä saikin, syys ja kevätlukukauden aikana 1-luokalla peräti 5 tuntia yhteensä. Sehän se autto, ei kuulema ollut enempään resursseja.
 
"mato"
Resurssit on ajettu alas. Joudut lähtee oikeuteen asti ennen kuin mitään irtoaa. Vammaiselle pojalle haettiin erityisopetuspaikkaa erityisopetusluokalta. Vaan helsingin opetuspäällikkö ja suunnittelija (joka kuulema psykologi ja tietää asiat) sanoivat että eihän toki. Normaalille luokalle vaan. Aluehallintovirasto oli samaa mieltä (ihan kuten tuossa blogin artikkeleissa kerrotaan). Vasta hallinto-oikeus muutti päätöksen. Mutta arvatkaapa mitä? Helsingin opetusvirasto ei edelleenkään antanut tukea. Nyt oli nähtävissä suorastaan kostotoimenpiteitä kun uskalsimme vastustaa viranomaisia. Minkälaisessa maassa viranomaisen ei tarvitse noudattaa oikeuden päätöstä?
 
tiivistelijä
Tässä lienee ydin:

Helsingin kaupungin opetusvirastossa erityisopetushakemuksia käsittelevät asiantuntijat, alueelliset erityisopettajat ja psykologit, eivät perustele tekemiänsä päätöksiä mitenkään. Käytännössä asiantuntijat, oppilaaseen liittyviä lausuntoja lukiessaan, eivät kirjaa minkäänlaisia perusteluja ratkaisusuositukselleen. Eivät edes silloin kun suositus on kielteinen. Päätösten oikeudenmukaisuudesta tai laillisuudesta ei ole mitään takeita. Päätös ei muutu lailliseksi sillä, että päätöksessä on opetusviraston opetuspäällikön allekirjoitus.

Hallintolain (6.6.2003/434) ja hyvän hallintotavan mukaisesti viranomaisen on perusteltava päätöksensä. Huoltajille toimitetussa opetuspäällikön allekirjoittamassa päätöksessä pitäisi nimenomaisesti käydä ilmi ne syyt miksi opetusvirasto on katsonut että oppilas ei tarvitse lasta hoitavien asiantuntijoiden lausunnoista huolimatta eritysopetustukea. Osa vanhemmista on kysellyt kielteisen päätöksen perusteluja. Opetusvirastosta ei kuitenkaan tähän ole osattu vastata, koska viraston käyttämät asiantuntijat eivät ole kirjannet asiasta mitään.

Vanhemmat ovat myös vaatineet tietää lapsensa hakemuksen käsitelleiden asiantuntijaroolissa toimineiden eritysopettajien ja psykologien nimet keskustellakseen asiasta heidän kanssaan. Opetusvirasto on tästä ensin kieltäytynyt, mutta myöhemmin ainakin muutamassa tapauksessa antanut periksi ja toimittanut käyttämiensä asiantuntijoiden nimet sitä erikseen pyydettäessä.

Vielä mielenkiintoisemmaksi asia muuttuu sen jälkeen kun kielteisen päätöksen saanut huoltaja valittaa päätöksestä Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Valituksen perusteella aluehallintovirasto pyytää Helsingin kaupungin opetusvirastolta perusteluja tekemälleen päätökselle. Yllättäen aluehallintovirasto on perustelut aina saanut. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Helsingin kaupungin opetusvirasto keksii jälkikäteen perustelut tekemilleen päätöksille siinä tapauksessa, että huoltaja valittaa päätöksestä aluehallintovirastoon. Pitäisi olla täysin selvää että päätöksen pohjalla tulee olla perustelut joihin voidaan vedota eikä keksiä tehtyihin päätöksiin jälkikäteen tarvittavia perusteluja.

Helsingin kaupungin opetusvirasto myös vaikeuttaa toiminnallaan tehokkaasti huoltajan mahdollisuutta tehdä valitusta annetusta päätöksestä koska huoltajalle ei anneta tietoa siitä miksi viranomainen on hakemuksen hylännyt. Tällä estetään käytännössä huoltajan mahdollisuus antaa hylkäyksen perusteista lisäselvitystä tai toimittaa lasta hoitaneiden lääkäreiden asiantuntijalausuntoihin täydennyksiä.

Helsingin kaupungin opetusvirastoa valvovan Etelä-Suomen aluehallintoviraston kannanotto päätösten perustelematta jättämiseen on pöyristyttävä. Aluehallintoviraston mielestä on riittävää, että lapsen huoltaja saa Helsingin kaupungin opetusviraston päätökseen perustelut siinä vaiheessa kun aluehallintovirasto antaa oman päätöksensä opetusviraston päätöksestä tehtyyn valitukseen. Aluehallintoviraston mielestä lapsen huoltajalla ei ole tarvetta tai edes oikeutta saada päätöksen tekevältä viranomaiselta kielteiselle päätökselle perusteluja, vaikka nimen omaan asianmukaisen valituksen tekeminen tehdystä päätöksestä edellyttää päätöksen perusteluja etukäteen, ei jälkikäteen.

Edelläkuvattu menetelmä päätösten perustelematta jättämisestä ja tietojen salailemisesta valitusprosessin vaikeuttamiseksi on tuttu monista muistakin hallinnonalan prosesseista kuten hallinto-oikeudesta, KELA:n toiminnasta ja vakuutusoikeudesta. Tämän tyyppisestä toiminnasta Suomen valtio on saanut useita ihmisoikeustuomioistuimen langettavia päätöksiä. Suomi on yksi pahimmista ihmisoikeuksien loukkaajista euroopassa. Suomen saamat tuomiot vuosittain ylittävät reippaasti sen mitä muut pohjoismaat keräävät yhteensä. Mikään ei muutu.

Helsingin kaupungin opetusviraston mielivaltainen ja salaileva toiminta Etelä-Suomen aluehallintoviraston siunauksella on käytännössä evännyt monelta lapselta hänelle kuuluvan oikeuden erityistukeen. Erityistuen puute on johtanut vakaviin oppimisvaikeuksiin joihin ei ole saanut tukea edes tukiopetuksen muodossa, koska Helsingin kaupunki on ajanut tukitoimiin varatut määrärahat minimiin. Helsingin kaupunki ja kaupungin opetusvirasto toimivat tänä päivänä vastoin lasten perusoikeuksia välittämättä lainkaan yksilötason ihmisoikeuksista ja Suomen valtion sitoumuksista ihmisoikeuksien noudattamiseen.
 
*tätäkö etsit*
"Rikosepäilyt liittyvät vuosiin 2006–2016, mutta epäilty toimi tietohallintopäällikkönä jo 1990-luvulta lähtien. Vuonna 2016 hänestä tuli viraston turvallisuuspäällikkö.

HS:n selvityksen mukaan 2006-2016 Helsingin opetusvirasto on tehnyt tietotekniikkahankintoja yli 55 miljoonan euron edestä. "
 
vierailija
SERTIFIOITU JOHTAMISJÄRJESTELMÄ ISO -----!

Monellako lapsella on aspergerin vuoksi lääkitys? Niin, että sellainen pulju tämäkin on:eek:
Nyt on opetusvirastossa lisää selvitettävää(y)
 

Yhteistyössä