Omakotitalossa asuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Satojen eurojen lämmityslaskut talvikuukausina, lumityöt, kaikenlaiset pienet ja isommat korjaukset ja pihatyöt ja isot yllätysmenot jonkin paikan ratketessa ovat ihania!

...jos olet ADHD-tapaus ja täysidiootti.

Parasta on se, kun saa päättää itse kaikesta, oma ihana piha ja oma rauha. Ei tarvitse kuunnella naapurien metelöintiä tai varoa itse omia ääniä. Kesällä koti laajenee pihalle ja siellä odottaa oma paratiisi. Itse tykkään hyödyntä marjoja, mustikoita, kriikunoita ja mansikoita ja pienen kasvimaankin teen. Paikat saa remontoida mieleisekseen.

Aikaa, rahaa ja vaivaa tietenkin menee puutarhanhoitoon ja talon kunnossapitoon, mutta se kaikki on joka sentin ja vaivan arvoista. Omakotitalosta en muuta pois muuta kuin pakon edessä.

• Tykkää
Reactions: Echo
Ei ole pakko laittaa paikkoja kuntoon jos ei hotsita. Ehkä korkeintaan vuotavan katon korjaaminen on tästä poikkeus, sillä se tekee talosta nopeasti asuinkelvottoman.

Omaa puuta täytyy olla, ja reipas mieli, että jaksaa aika-ajoin tehdä lisää niitä polttopuita, 4-vuotisia aina kuivana seuraavaa talvea varten. Periaatteessa puoli vuotta täytyy lämmittää - sen jälkeen aurinko pitää sulana päiväsaikaan. Kuuman veden takia tarvii moni lämminvesivaraajan, mutta sopivilla "säädöillä" riittää tuli uuniin illalla, pesut ym. Sähkökatkoista täytyy itse ilmoittaa - mut onko se liian suuri vaiva, kun on kuitenkin puhelin olemassa? kerran kolmessa vuodessa voi sattua sellainen. Liikenteen ääniä ei yhtään, ei hajuja. Kaikki tähdet näkyy, kun ei ole pilviä.

Hyvä moottorisaha (vanhat ovat kestäviä) on tärkeä ja et osaa itse teroittaa sen terän. Ilmainen tavallaan se puulämmitys, mutta kuntosalilla ei tarvi käydä, kun nostelee niitä pöllejä sirkkeliin.
Lumityöt täytyy suunnitella kesällä ennakkoon: minne ne pukataan vähällä vaivalla, mistä ei sitten kävellä, mistä lingotaan ja paras on kun aura kiertää ympyrän pihalla. Mitä muuta? Oma kellari - kesähelteellä puoli tuntia siellä tekee ihmeitä:-)
---, sitä on harvoissa taloissa - uusissa ei kai ollenkaan?

Omaa puuta täytyy olla, ja reipas mieli, että jaksaa aika-ajoin tehdä lisää niitä polttopuita, 4-vuotisia aina kuivana seuraavaa talvea varten. Periaatteessa puoli vuotta täytyy lämmittää - sen jälkeen aurinko pitää sulana päiväsaikaan. Kuuman veden takia tarvii moni lämminvesivaraajan, mutta sopivilla "säädöillä" riittää tuli uuniin illalla, pesut ym. Sähkökatkoista täytyy itse ilmoittaa - mut onko se liian suuri vaiva, kun on kuitenkin puhelin olemassa? kerran kolmessa vuodessa voi sattua sellainen. Liikenteen ääniä ei yhtään, ei hajuja. Kaikki tähdet näkyy, kun ei ole pilviä.

Hyvä moottorisaha (vanhat ovat kestäviä) on tärkeä ja et osaa itse teroittaa sen terän. Ilmainen tavallaan se puulämmitys, mutta kuntosalilla ei tarvi käydä, kun nostelee niitä pöllejä sirkkeliin.
Lumityöt täytyy suunnitella kesällä ennakkoon: minne ne pukataan vähällä vaivalla, mistä ei sitten kävellä, mistä lingotaan ja paras on kun aura kiertää ympyrän pihalla. Mitä muuta? Oma kellari - kesähelteellä puoli tuntia siellä tekee ihmeitä:)

Meillä löytyy maalämpö. Ei tarvitse puutöitä tehdä

• Tykkää
Se kun saa kesäaamuna mennä puutarhatuoliin juomaan aamukahvit vaikka pitkissä kalsareissa, kuunnella linnun laulua samalla ja haistella luonnon tuoksua.
Se voittaa kaikki lumityöt ja ruohonleikkuut.

Ja korostan että kannattaa valita omakotialue jossa on taloja harvakseltaan.

Ei tarvitse kuunnella kun Virtanen vetää vessan klo 24, Korhosen teini palaa bilettämästä klo 2 aikaan ja jumpsuttaa tennareillaan rappusissa, yläkerran opiskelijapojat pistää nupit kaakkoon kun palailee 4 jälkeen ryyppäämästä, vuorotyöläinen Piitu yrittää nukkua yövuoron jälkeen kun naapurin Cecilia yrittää harjoitella viidettä kertaa Beethovenin sonaattia pianolla, Reiskan ajokoira ulisee ikäväänsä kun isäntä lähti raksalle töihin, alakerran muksut on jo 8 aikaan riekkumassa tramppiksella ja kiljuvat kuin sikaa tapettais.

Se kun saa kesäaamuna mennä puutarhatuoliin juomaan aamukahvit vaikka pitkissä kalsareissa, kuunnella linnun laulua samalla ja haistella luonnon tuoksua.
Se voittaa kaikki lumityöt ja ruohonleikkuut.

Ja korostan että kannattaa valita omakotialue jossa on taloja harvakseltaan.

Ei tarvitse kuunnella kun Virtanen vetää vessan klo 24, Korhosen teini palaa bilettämästä klo 2 aikaan ja jumpsuttaa tennareillaan rappusissa, yläkerran opiskelijapojat pistää nupit kaakkoon kun palailee 4 jälkeen ryyppäämästä, vuorotyöläinen Piitu yrittää nukkua yövuoron jälkeen kun naapurin Cecilia yrittää harjoitella viidettä kertaa Beethovenin sonaattia pianolla, Reiskan ajokoira ulisee ikäväänsä kun isäntä lähti raksalle töihin, alakerran muksut on jo 8 aikaan riekkumassa tramppiksella ja kiljuvat kuin sikaa tapettais.
Älä yritä niin älyttömästi. Se vähäkin huvittavuus vaihtuu myötähäpeään kun huomaa kuinka väkisin yrität.

Älä yritä niin älyttömästi. Se vähäkin huvittavuus vaihtuu myötähäpeään kun huomaa kuinka väkisin yrität.
Enhän mä edes mitään hirveän humoristista edes yrittänyt.
Noista on moni koettu, olen asunut niin monta vuotta kerrostalossa että ei kiitos enää, laitan kädet ristiin ettei mun tartteis koskaan palata semmoiseen.

Yhden vuoden opiskelijapojat terrorisoi yläkerrassa, samoin pianonsoittaja jossain päin taloa. Öisiin vessan vetämisiin ja suihkussa käynteihin yritin tottua tavallisina elämän ääninä mutta vaikeaa oli.
Rivarissa taas taloyhtiön tyypit tuli yhtäkkiä pomppimaan katolle korjaamaan jotain jne.

Tietty uusissa taloissa on äänieristykset mutta sekään ei poissulje sitä, että kun astut asunnon ovesta ulos, olet yhteisellä alueella.
Ei kalsareissa vaeltamista kahvikupin kera, ei päikkäreitä vaikka nurmikolla maaten ja sinitaivasta katsellen.

Lumityöt täytyy suunnitella kesällä ennakkoon: minne ne pukataan vähällä vaivalla, mistä ei sitten kävellä, mistä lingotaan ja paras on kun aura kiertää ympyrän pihalla. Mitä muuta? Oma kellari - kesähelteellä puoli tuntia siellä tekee ihmeitä:)
Vittu mitä järkyttävää paskaa.

Hyvää oli ettei tarvinnut pelätä, ettei saisi yöllä nukkua kun naapuri pitää juhlat. Oma rauha.
Hyvää ja pahaa oli pihatyöt. Pihalla olo hyvää, työt tympeitä yleensä.

• Tykkää
Enhän mä edes mitään hirveän humoristista edes yrittänyt.
Noista on moni koettu, olen asunut niin monta vuotta kerrostalossa että ei kiitos enää, laitan kädet ristiin ettei mun tartteis koskaan palata semmoiseen.

Yhden vuoden opiskelijapojat terrorisoi yläkerrassa, samoin pianonsoittaja jossain päin taloa. Öisiin vessan vetämisiin ja suihkussa käynteihin yritin tottua tavallisina elämän ääninä mutta vaikeaa oli.
Rivarissa taas taloyhtiön tyypit tuli yhtäkkiä pomppimaan katolle korjaamaan jotain jne.

Tietty uusissa taloissa on äänieristykset mutta sekään ei poissulje sitä, että kun astut asunnon ovesta ulos, olet yhteisellä alueella.
Ei kalsareissa vaeltamista kahvikupin kera, ei päikkäreitä vaikka nurmikolla maaten ja sinitaivasta katsellen.
Ja korostan sitä että ei jossain tiuhaanasutulla okt-alueellakaan saa olla rauhassa.
Takuulla kesäiltoina kun pidät helteen takia ikkunoita auki, pärisee naapuruston teinipojat mopoillaan ja mopoautoillaan (Jonne saapuu klo 3 kesäaamuna mopolla päristen kotia, jeah) ja ne pienet tenavat osaa riekkua viereisen pihan tramppiksella äänekkäästi, varsinkin jos itsellä on joku postimerkkitontti.
Naapuri aloittaa ruohonleikkuun just kun itse on saanut vauvan unille ja on väsyneenä ajatellut ottaa itsekin päikkärit.

Mutta jokaisella tietty omat jutut mistä tykkää. Ei kaikki haluais asua maalla kuten mä.

Viimeksi muokattu:
En erityisesti ilahtunut maakaasun triplaverotuksesta enkä siitä kun lattialämmönputki hajosi. Muuten tää on ihan jeesh. Saat mennä Star wars leggareissa ja karvahatussa hakee postit laatikosta. Duunata mitä haluat pihalla ja kunto kasvaa lumitöissä yms. ei oo tylsää kun hommaa riittää. .

Joo, paulan piti vaan päästä pätemään, ihan kuin hän ois ainut joka osaa lämmittää puilla.

Meilläkin on maalämpö. Älyttömän kätevä.
En laittaisi maalämpöä, sillä sehän ON sähkölämmitys. Liian suurta leivinuunia ei kannata laittaa, kun ei ole kovin suurta tilaa sille: kesällä tulis liian kuuma ja joutuisi pihalle sen takia. Mutta uudet rakennukset tulee hintoihin, koska niistä menee kiinteistöveroa enemmän kuin siitä ikivanhasta ladosta, minkä voi jotenkuten korjata ja tuunata miksi tarvii.

Ei mun tarvi päteä mitenkään. AURINKOsähköä voisin laittaa, niin saisi jakaa sitä valtakunnanverkkoon, mut liian kalliita taitaa olla vielä? Nuorten hommaa semmoset. Mut monta kasvihuonetta täytyy olla eri paikoissa, erilaisille kasveille: tavallisissa tulee helposti liian kuuma toisille kasveille. Meillä määrää valo tai sen puute kaiken ja sen mukaan etsitään kaikelle sopivin paikka. Kasveista mandariini on osoittautunut helpoimmaksi kaikista, eikä tarvi edes lisävaloa. Pääasia ettei kukonaan kuivu eikä jäädy:-)

Hyvää oli ettei tarvinnut pelätä, ettei saisi yöllä nukkua kun naapuri pitää juhlat. Oma rauha.
Hyvää ja pahaa oli pihatyöt. Pihalla olo hyvää, työt tympeitä yleensä.
Ei pihatöitä ole pakko tehdä maalla, mutta kaupungissa kai on tehtävä? Maalla ne voi tehdä hyvin yöllä, kun ei ole itikoita missään (alle 9asteessa ei ole), mutta kaupungissa kai hankalampaa sellainen?

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/puheenaiheet/pääkirjoitus/artikkeli-1.218779

Oliko aloitaja tietoinen tuosta?

Luuliko et olisin tuon kirjoittanut????
Tällainen kellari saisi olla pottukellarin lisänä jokaisella:
http://www.jrholvikellari.fi/viinitupa.htm
Jos joku suunnittelee maallemuuttoa, kannattaa hankkia ensin tuo, et saa työkalut ym tavarat lukkojen taa. Sit iso asuntovaunu, missä asuu ne vuodet, kun remppaa taloa - niitäkin saa halvalla, eikä tarvi uusia renkaita ostaa siihen, mitä ei aiokaan liikuttaa:-)

Luuliko et olisin tuon kirjoittanut????
Tällainen kellari saisi olla pottukellarin lisänä jokaisella:
http://www.jrholvikellari.fi/viinitupa.htm
Jos joku suunnittelee maallemuuttoa, kannattaa hankkia ensin tuo, et saa työkalut ym tavarat lukkojen taa. Sit iso asuntovaunu, missä asuu ne vuodet, kun remppaa taloa - niitäkin saa halvalla, eikä tarvi uusia renkaita ostaa siihen, mitä ei aiokaan liikuttaa:)
Luin kolmeen kertaan tämän kirjallisen oksennuksesi, enkä vieläkään ymmärrä pointtiasi tai mitä yrität tässä sanoa.

Ei ole pakko laittaa paikkoja kuntoon jos ei hotsita. Ehkä korkeintaan vuotavan katon korjaaminen on tästä poikkeus, sillä se tekee talosta nopeasti asuinkelvottoman.
Katto ilman muuta, ja senkin pellit saattaa löytää annetaan-palstalta. Auto, millä hakee sellaiset, olisi hyvä olla itsellä.
Kasvihuoneisiin ja tiloihin, missä voi tulla helposti liian kuuma, kannattaa asentaa vahalla toimiva luukku:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/automaattinen-luukun-avaaja-kasvihuoneisiin
Kasvihuoneisiin 2 sellaista, muualle voi käyttää mielikuvitusta(y)
Talveksi otetaan pois, mutta tosiaan, maailman helpoin automaatti(y)

Luin kolmeen kertaan tämän kirjallisen oksennuksesi, enkä vieläkään ymmärrä pointtiasi tai mitä yrität tässä sanoa.
No sillehän en mitään voi, mutta kun se omakotitalo mun mielestä täytyy olla maalla, ainakin niin, että pihalle voi rakentaa vaikkapa tällaisen:
Ostomunilla me elellään, mut toi olis hyvä. Siirrettävä vielä parempi, mut sellaista tuskin heti löytyy...?

Yhteistyössä