Miksi työttömien elämä pitää tehdä mahdollisimman ikäväksi ja vaikeaksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minkä alan ihmisiä täällä nyt on? Edelleenkään ei uskalleta kertoa, kun pelätään että ei ole kohta mitään vasta-argumentteja väittää ettei pysty työllistymään. Kun täällä tuo yksikin työtön, joka täällä pyörii, niin kertoisi että "olen kylmälaiteasentaja Tampereelta", niin johan tulisi linkkejä työpaikkoihin. On siis helpompaa teille keskustella kertomatta mitään tietoja. Sitten voi jokaiseen kohtaan sanoa: en osaa tuota työtä.
Vaikka laittaisit joka ikisen linkin oman alani paikkoihin TE-keskuksen sivuilta, niin se ei kerro yhtään mitään. Olen hakenut jokaista järjellistä oman alani työpaikkaa, mikä tuolta löytyy, mutta yhteenkään en ole päässyt. Jokaiseen paikkaan on kymmeniä hakijoita.
 
vierailija
Alan kertominen ei auta yhtään mitään. Jokainen osaa etsiä oman alan työpaikat mollista ja hakea niitä. Lopputulos on se, että tarjotaan pelkkää lämmintä kättä, jos edes sitäkään.

Olen ollut viimeiset 20 vuotta töissä, joten en ole pudonnut vielä systeemistä ja ammattitaitokin on tallella. Aloin hakemaan aktiivisesti uutta työtä heti, kun alkoi liikkumaan huhuja tulevista yt-neuvotteluista. Kymmeniä hakemuksia olen laittanut menemään ja vain pariin haastatteluun olen päässyt.

Sinun laittamistasi linkeistä ei ole mitään apua.
No on täysin virheellinen lähtökohta ajatella, että X määrä hakemuksia ja sen pitää tuottaa Y määrä työtarjouksia. Mä voin kertoa, että jos laitan miljoona hakemusta lääkärin virkoihin, niin saan miljoona kielteistä päätöstä. En ole lääkäri, eli osaaminen ja tehtävä ei mätsää.

En mä usko että mun linkkaamat tehtävät oikeasti auttaisivatkaan. Mutta kun täälläkin joku sotkamolainen koneenasentaja valittaa että "ei oo töitä, ei oo töitä"... niin se nyt vaan ei pidä paikkaansa. On niitä. Ja sen voisi osoittaa toteen. Nyt kun mä sanon että sotkamossa on koneenasentajan paikka vapaana, niin sun vasta-argumentti on: "en asu sotkamossa ja en osaa asentaa koneita". SEN takia kiinnostaa teidän ammattialat. Ja sen takiahan te ette niitä halua sanoa. Ihan niin kuin se nyt olisi valtava salaisuus.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Ja ajatellaanpa asiaa nyt vaikka näin, että sinä olet Sotkamossa asuva koneenasentaja ja kuvitellaan vielä, että sen alan tehtäviä ei siellä suunnalla ole. Vaikka nyt siis oikeasti olikin.

Se on ihan ok, että olet puoli vuotta työttömänä etsien alan töitä. Se on ihan jees, että sen jälkeenkin vaikka toiset puoli vuotta katselet alan töitä. Mutta jossain vaiheessa pitää luovuttaa: alan töitä ei täällä ole. Vaihtoehtona voi olla, että myyt asunnon ja muutatte perheen kanssa Hankoon missä tehtäviä on tarjolla. Tai jos vaimollasi on opettajan virka siellä Sotkamossa ja kotikin on juuri rempattu, niin jäätte edelleen sinne, mutta sinä vaihdat alaa. Uusi ala voi vaatia opiskelua ja voi olla että työkkäri ei maksa koulutusta. Sitten täytyy taas miettiä, että myydäänkö asunto ja opiskelet niiden rahojen turvin. Ei kiva vaihtoehto, sillä juurihan se oli rempattu. Vai eletäänkö kädestä suuhun opettajan palkalla ja opintotuella? Otetaan ehkä lainaa tarvittaessa. Ei kiva vaihtoehto sekään. Tai jospa menetkin työpaikkaan missä koulutusta ei vaadita, mutta se on "paskaduuni" läheisen kapakan ovimiehenä... no ei sekään houkuttele, ei ole kiva vaihtoehto.

Mutta nämä on ne pelimerkit millä pelataan. Ikuisesti ei voi maata sohvalla ja odottaa, että josko joskus tulisi koneenasentajan paikka auki Sotkamossa. Näin silti aivan liian moni tekee. Sitä kutsutaan kohtaanto-ongelmaksi. Eli työpaikkoja on ja työttömiä on. Mutta ne eivät osu yksiin. Mä olen itse ammattini puolesta ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä aikoinaan, niin tiedän tasan mistä puhutaan. Mä olen nähnyt sen "koneenasentajan" tappavan katseen, kun se joutuu kohtaamaan elämän realiteetit. Valitettavan iso osa ei silti pelaa niillä korteilla. Ne ovat vielä kymmenenkin vuoden päästä siellä sohvalla ja odottavat sitä unelmatyöpaikkaa kotiseudulla.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Mulla on karenssia 6-7 päivää kuukaudessa. En saa niiltä päiviltä mitään rahaa vaikka teen rahan eteen työtä.

Tätä karenssia kutsutaan myös nimellä tulovero. Vuositasolla teen ilmaiseksi orjatyötä noin 2.5 kk jotta toisien ei tarvitse tehdä työtä lainkaan. Reilua.
 
vierailija
No on täysin virheellinen lähtökohta ajatella, että X määrä hakemuksia ja sen pitää tuottaa Y määrä työtarjouksia. Mä voin kertoa, että jos laitan miljoona hakemusta lääkärin virkoihin, niin saan miljoona kielteistä päätöstä. En ole lääkäri, eli osaaminen ja tehtävä ei mätsää.

En mä usko että mun linkkaamat tehtävät oikeasti auttaisivatkaan. Mutta kun täälläkin joku sotkamolainen koneenasentaja valittaa että "ei oo töitä, ei oo töitä"... niin se nyt vaan ei pidä paikkaansa. On niitä. Ja sen voisi osoittaa toteen. Nyt kun mä sanon että sotkamossa on koneenasentajan paikka vapaana, niin sun vasta-argumentti on: "en asu sotkamossa ja en osaa asentaa koneita". SEN takia kiinnostaa teidän ammattialat. Ja sen takiahan te ette niitä halua sanoa. Ihan niin kuin se nyt olisi valtava salaisuus.
Yritä nyt tollo tajuta, että siellä sotkamossakin on niitä koneenasentajia työttömänä, eikä kaikille ole riittävästi työpaikkoja, niin ihan turha sinne on enää Helsinkiläisten hakea. Ja vaikka hakevatkin, niin työpaikkaa ei irtoa.
 
vierailija
Ja ajatellaanpa asiaa nyt vaikka näin, että sinä olet Sotkamossa asuva koneenasentaja ja kuvitellaan vielä, että sen alan tehtäviä ei siellä suunnalla ole. Vaikka nyt siis oikeasti olikin.

Se on ihan ok, että olet puoli vuotta työttömänä etsien alan töitä. Se on ihan jees, että sen jälkeenkin vaikka toiset puoli vuotta katselet alan töitä. Mutta jossain vaiheessa pitää luovuttaa: alan töitä ei täällä ole. Vaihtoehtona voi olla, että myyt asunnon ja muutatte perheen kanssa Hankoon missä tehtäviä on tarjolla. Tai jos vaimollasi on opettajan virka siellä Sotkamossa ja kotikin on juuri rempattu, niin jäätte edelleen sinne, mutta sinä vaihdat alaa. Uusi ala voi vaatia opiskelua ja voi olla että työkkäri ei maksa koulutusta. Sitten täytyy taas miettiä, että myydäänkö asunto ja opiskelet niiden rahojen turvin. Ei kiva vaihtoehto, sillä juurihan se oli rempattu. Vai eletäänkö kädestä suuhun opettajan palkalla ja opintotuella? Otetaan ehkä lainaa tarvittaessa. Ei kiva vaihtoehto sekään. Tai jospa menetkin työpaikkaan missä koulutusta ei vaadita, mutta se on "paskaduuni" läheisen kapakan ovimiehenä... no ei sekään houkuttele, ei ole kiva vaihtoehto.

Mutta nämä on ne pelimerkit millä pelataan. Ikuisesti ei voi maata sohvalla ja odottaa, että josko joskus tulisi koneenasentajan paikka auki Sotkamossa. Näin silti aivan liian moni tekee. Sitä kutsutaan kohtaanto-ongelmaksi. Eli työpaikkoja on ja työttömiä on. Mutta ne eivät osu yksiin. Mä olen itse ammattini puolesta ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä aikoinaan, niin tiedän tasan mistä puhutaan. Mä olen nähnyt sen "koneenasentajan" tappavan katseen, kun se joutuu kohtaamaan elämän realiteetit. Valitettavan iso osa ei silti pelaa niillä korteilla. Ne ovat vielä kymmenenkin vuoden päästä siellä sohvalla ja odottavat sitä unelmatyöpaikkaa kotiseudulla.
En anna mitään painoarvoa sellaisen toopen horinoille, joka väittää, että työttömät makaavat sohvalla.
 
Minä minä minä. Sulta on mennyt se pointti ohi, että Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä ja huomattavasti vähemmän avoimia työpaikkoja, joten kaikille töitä ei löydy missään tapauksessa.
Tilanne on pikemminkin se, että kun se yksikin ilmoitettu paikka on ollut kolme vuotta täyttämättä eikä hakemuksia ole tullut, ei niitä muitakaan avoimia paikkoja laiteta esiin. Työpaikkoja on avoimena paljon, paljon enemmän. Niille on jopa oma terminsäkin, piilotyöpaikat. Sen verran yleistä se on.

Tunnen monia, jotka ovat päättäneet, että tuohon firmaan haluan töihin, ja sitten hakeneet sinne töihin ja päässeet (ilman mitään suhteita, tms.) vaikka firmalla ei olisi yhtään ilmoitusta heille sopivasta avonaisesta paikasta. Firmat ovat yleensä kiinnostuneempia sellaisista hakijoista, jotka ovat jo miettineet, mitä haluavat, eivätkä vain liukuhihnalta vastaa jokaiseen ilmoitukseen MOLin sivuilla.
 
vierailija
Ja ajatellaanpa asiaa nyt vaikka näin, että sinä olet Sotkamossa asuva koneenasentaja ja kuvitellaan vielä, että sen alan tehtäviä ei siellä suunnalla ole. Vaikka nyt siis oikeasti olikin.

Se on ihan ok, että olet puoli vuotta työttömänä etsien alan töitä. Se on ihan jees, että sen jälkeenkin vaikka toiset puoli vuotta katselet alan töitä. Mutta jossain vaiheessa pitää luovuttaa: alan töitä ei täällä ole. Vaihtoehtona voi olla, että myyt asunnon ja muutatte perheen kanssa Hankoon missä tehtäviä on tarjolla. Tai jos vaimollasi on opettajan virka siellä Sotkamossa ja kotikin on juuri rempattu, niin jäätte edelleen sinne, mutta sinä vaihdat alaa. Uusi ala voi vaatia opiskelua ja voi olla että työkkäri ei maksa koulutusta. Sitten täytyy taas miettiä, että myydäänkö asunto ja opiskelet niiden rahojen turvin. Ei kiva vaihtoehto, sillä juurihan se oli rempattu. Vai eletäänkö kädestä suuhun opettajan palkalla ja opintotuella? Otetaan ehkä lainaa tarvittaessa. Ei kiva vaihtoehto sekään. Tai jospa menetkin työpaikkaan missä koulutusta ei vaadita, mutta se on "paskaduuni" läheisen kapakan ovimiehenä... no ei sekään houkuttele, ei ole kiva vaihtoehto.

Mutta nämä on ne pelimerkit millä pelataan. Ikuisesti ei voi maata sohvalla ja odottaa, että josko joskus tulisi koneenasentajan paikka auki Sotkamossa. Näin silti aivan liian moni tekee. Sitä kutsutaan kohtaanto-ongelmaksi. Eli työpaikkoja on ja työttömiä on. Mutta ne eivät osu yksiin. Mä olen itse ammattini puolesta ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä aikoinaan, niin tiedän tasan mistä puhutaan. Mä olen nähnyt sen "koneenasentajan" tappavan katseen, kun se joutuu kohtaamaan elämän realiteetit. Valitettavan iso osa ei silti pelaa niillä korteilla. Ne ovat vielä kymmenenkin vuoden päästä siellä sohvalla ja odottavat sitä unelmatyöpaikkaa kotiseudulla.
Tämä on niin totta. Elämä on täynnä valitettavasti niitä ei kivojakin juttuja.

Meidät on opetettu aivan liian hyvään. Koetaan suurena vääryytenä jos joudutaan luopumaan "oikeuksista" - mutta velvoitteille näytetään persettä.

Suomessa köyhyys on monella oman elämän valinta. Ei olla otettu vastuuta kannettavaksi. Kuinka moni , vaikka kiinalainen tehdastyöntekijä, antaisi vaikka oikean kätensä että pääsisi tänne töihin. Tekemään ihan mitä vaan. Mutta pohjolan elintasotyöttömät vain kitisee kun joutuu vähän pinnistämään oman elämän vuoksi
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Yritä nyt tollo tajuta, että siellä sotkamossakin on niitä koneenasentajia työttömänä, eikä kaikille ole riittävästi työpaikkoja, niin ihan turha sinne on enää Helsinkiläisten hakea. Ja vaikka hakevatkin, niin työpaikkaa ei irtoa.
Yritä sinä tollo puolestasi tajuta, että jos työpaikkaa hakee joku muukin sinun lisäksesi, niin se ei ole syy jättää hakematta! Maailman huonoin perustelu ehkä ikinä. Kerro mulle miten kukaan ikinä on saanut töitä, jos tuo teoria on vedenpitävä? Onko näin, että kaikki muut koneenasentajat siellä Sotkamossa ovat sinua parempia? Vai miksi ne joka ikinen kerta menevät sinun ohitsesi valintaprosessissa? Ja jos menevät, niin miksi? Ja jos menevät siksi, että olet yksikätinen koneenasentaja, niin olisiko syytä miettiä sitä alan vaihtoa? Voisiko yksikätisenä toimia paremmin vaikka puhelinasiakaspalvelussa tai vierasvenesataman yövalvojana?
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
No on täysin virheellinen lähtökohta ajatella, että X määrä hakemuksia ja sen pitää tuottaa Y määrä työtarjouksia. Mä voin kertoa, että jos laitan miljoona hakemusta lääkärin virkoihin, niin saan miljoona kielteistä päätöstä. En ole lääkäri, eli osaaminen ja tehtävä ei mätsää.
Vaikka sinä olisitkin niin idiootti, että haet sellaista työtä, jota et voi saada, niin se ei tarkoita sitä, että muut tekisivät samoin.

Jokainen täysijärkinen ymmärtää, että jos työttömiä on puoli miljoonaa ja avoimia työpaikkoja vain murto-osa siitä, niin kaikille ei voi löytyä työpaikkaa. Eikä kyse ole mistään kohtaanto-ongelmasta.
 
vierailija
Yritä sinä tollo puolestasi tajuta, että jos työpaikkaa hakee joku muukin sinun lisäksesi, niin se ei ole syy jättää hakematta! Maailman huonoin perustelu ehkä ikinä. Kerro mulle miten kukaan ikinä on saanut töitä, jos tuo teoria on vedenpitävä? Onko näin, että kaikki muut koneenasentajat siellä Sotkamossa ovat sinua parempia? Vai miksi ne joka ikinen kerta menevät sinun ohitsesi valintaprosessissa? Ja jos menevät, niin miksi? Ja jos menevät siksi, että olet yksikätinen koneenasentaja, niin olisiko syytä miettiä sitä alan vaihtoa? Voisiko yksikätisenä toimia paremmin vaikka puhelinasiakaspalvelussa tai vierasvenesataman yövalvojana?
Eli myönnät tässä juuri sen, ettei työnantajille kelpaa työntekijät, vaikka niitä riittäisi ihan siellä sotkamossakin.

Nyt on työnantajien markkinat ja heille kelpaisi mieluiten vain hyvin koulutetut alan ammattilaiset ILMAISTYÖNTEKIJÖIKSI.
 
vierailija
Niin. Ei kaikki makaa. He harrastavat, käyvät salilla - ehkä imuroivat, pyykäävät jne.

Niitä samoja juttuja mitä työssä käyvätkin. Mutta paremmalla ajalla.
Se ei ole heidän oma valintansa. Varmasti moni vaihtaisi paikkaa kanssasi vaikka heti. Ei tarvitse sitten enää olla kateellinen työttömille, kun annat oman työpaikkasi jollekin heistä. Suurin osa työttömistä on vastoin omaa tahtoaan työttömänä. Täällä ei todellakaan puoli miljoonaa ihmistä ole jättäytynyt pois töistä ihan huvikseen omasta tahdostaan.
 
vierailija
Se ei ole heidän oma valintansa. Varmasti moni vaihtaisi paikkaa kanssasi vaikka heti. Ei tarvitse sitten enää olla kateellinen työttömille, kun annat oman työpaikkasi jollekin heistä. Suurin osa työttömistä on vastoin omaa tahtoaan työttömänä. Täällä ei todellakaan puoli miljoonaa ihmistä ole jättäytynyt pois töistä ihan huvikseen omasta tahdostaan.
Puolet heistä on. Siis jäänyt työttömyyteen koska se on helpompaa kuin tehdä ei-kivoja juttuja.

Kun kuuntelee päivät pitkät työttömien kehittämiä 'oikeutuksia' olla tekemättä elämälleen mitään - sitä muuttuu skeptiseksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Eli myönnät tässä juuri sen, ettei työnantajille kelpaa työntekijät, vaikka niitä riittäisi ihan siellä sotkamossakin.

Nyt on työnantajien markkinat ja heille kelpaisi mieluiten vain hyvin koulutetut alan ammattilaiset ILMAISTYÖNTEKIJÖIKSI.
Tottakai myönnän ettei jokainen koneenasentaja tule palkatuksi kun seuraavan kerran Sotkamon Kone Oy hakee työntekijää. Mutta tule nyt jo pois sieltä itsesäälistäsi. Ei tuossa ole mitään järkeä. Sä valitat ettei koskaan ketään palkata. Kyllä palkataan aina joku. Ja jos et tule valituksi tällä kertaa, niin ehkäpä ensi kerralla. Mutta ota huomioon elämän realiteetit. Jos sinua ei yksikätisenä koneenasentajana palkata, niin ei se ole meidän muiden vika. Ei se ole jotenkin kollektiivisesti tämän yhteiskunnan vika. Ei se ole hallituksen tai eduskunnan vika. Sitten on tullut aika tehdä jotain muuta, vaikkapa sitä puhelinasiakaspalvelua. Tuo sun katkeruus on varmasti jo yksi syy miksei valinnat osu kohdallesi.

Nyt ei oikeasti ole työnantajan markkinat. Toki se on aina alakohtaista, mutta tilinpäätöstaitoiset kirjanpitäjät, LKV:t, java-ohjelmoijat tai vaikkapa rakennusmestarit... jokainen noista saa päättää täysin vapaasti missä haluaa tehdä töitä. Ja nuo vain esimerkkinä. Lihan- tai kalanleikkuutaitoinen elintarviketyöntekijä saanee kohtalaisen vapaasti valita, että meneeko Atrialle vaiko Poutulle. Nyt ei oikeasti ole työnantajan markkinat. Jokainen sairaanhoitaja saa oman alansa työpaikan, mikäli suostuu mm. vuorotyöhön. Joka on siis alan luonne ja ollut tiedossa jo kouluttautuessa.

Mutta jos on siellä Sotkamossa. Maannut 13 vuotta kotona kepuskaa lipittäen ja edelleenkin odottaa sitä koneenasentajamestarin työpaikkaa 5km säteellä kotoa, niin voi olla että saa odottaa ikuisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Tottakai myönnän ettei jokainen koneenasentaja tule palkatuksi kun seuraavan kerran Sotkamon Kone Oy hakee työntekijää. Mutta tule nyt jo pois sieltä itsesäälistäsi. Ei tuossa ole mitään järkeä. Sä valitat ettei koskaan ketään palkata. Kyllä palkataan aina joku. Ja jos et tule valituksi tällä kertaa, niin ehkäpä ensi kerralla. Mutta ota huomioon elämän realiteetit. Jos sinua ei yksikätisenä koneenasentajana palkata, niin ei se ole meidän muiden vika. Ei se ole jotenkin kollektiivisesti tämän yhteiskunnan vika. Ei se ole hallituksen tai eduskunnan vika. Sitten on tullut aika tehdä jotain muuta, vaikkapa sitä puhelinasiakaspalvelua. Tuo sun katkeruus on varmasti jo yksi syy miksei valinnat osu kohdallesi.

Nyt ei oikeasti ole työnantajan markkinat. Toki se on aina alakohtaista, mutta tilinpäätöstaitoiset kirjanpitäjät, LKV:t, java-ohjelmoijat tai vaikkapa rakennusmestarit... jokainen noista saa päättää täysin vapaasti missä haluaa tehdä töitä. Ja nuo vain esimerkkinä. Lihan- tai kalanleikkuutaitoinen elintarviketyöntekijä saanee kohtalaisen vapaasti valita, että meneeko Atrialle vaiko Poutulle. Nyt ei oikeasti ole työnantajan markkinat. Jokainen sairaanhoitaja saa oman alansa työpaikan, mikäli suostuu mm. vuorotyöhön. Joka on siis alan luonne ja ollut tiedossa jo kouluttautuessa.

Mutta jos on siellä Sotkamossa. Maannut 13 vuotta kotona kepuskaa lipittäen ja edelleenkin odottaa sitä koneenasentajamestarin työpaikkaa 5km säteellä kotoa, niin voi olla että saa odottaa ikuisesti.
Sorrut taas yleistyksiin ja stereotypioihin, joihin työttömät yritetään väen väkisin vääntää. Suurin osa työttömise ei ole alkoholisteja, eikä makaa kotona ja haluaa löytää työpaikan.

Mitä kiksejä sinä saat mollaamalla aiheettomasti työttömiä?
 
vierailija
Sorrut taas yleistyksiin ja stereotypioihin, joihin työttömät yritetään väen väkisin vääntää. Suurin osa työttömise ei ole alkoholisteja, eikä makaa kotona ja haluaa löytää työpaikan.

Mitä kiksejä sinä saat mollaamalla aiheettomasti työttömiä?
En ole sanonut jokaista työtöntä alkoholistiksi, mutta tilastoja katsomalla jos ihmisellä ei ole päivittäistä työtä (eläkeläinen, työtön, sairas tms.) niin hän alkoholisoituu herkemmin. Ei siitä kannata loukkaantua. Ei faktoista kannata.

En minä missään nimessä epäile, etteikö sotkamolainen yksikätinen koneenasentaja halua löytää sotkamosta yksikätisen koneenasentajamestarin työpaikkaa. Siis sitä samaa työpaikkaa, mistä hän tuli irtisanotuksi 13 vuotta sitten. Ihan varmasti hän haluaa ja on siihen motivoitunut. Mutta kun sä et voi pelata sellaisilla korteilla, mitä sulla ei ole kädessä. Juurihan mä ne kortit kerroin. Sinä et halua hyväksyä totuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Ei kaikki alkoholisoidu eläkkeellä, mutta hyvin helposti lomalla. Asunnotkin ovat halpoja syksyllä siksi, kun monella jäi ryyppy päälle eikä kukaan ehtinyt siivoomaan jne. Yhtäkkiä tarvii 2 asuntoa ja se menee hirmuhalvalla jollekin mitä eikukaan VOINUTKAAN tuunata kuntoon. Businessta se vaan on, ollut kauan.
 
vierailija
Varmin tapa saada päänsärky on yrittää takoa realiteetteja ja logiikkaa suomalaisen työttömän päähän näillä foorumeilla. Aina päätyy jänkkäämään, ja työttömältä löytyy aina tekosyy, veruke tai muu perustelu sille miksi hän ei voi työllistyä ja kuinka se on yhteiskunnan vika.

Minä lähden ensi vuonna maksamaan veroni tämän maan ja unionin rajojen ulkopuolelle. Mulle riittää tämän porukan elättäminen, ei siksi että kaikki olisivat lusmuja ja hyväksikäyttäisivät järjestelmää työtä vältelläkseen, vaan siksi että suurella osalla tuntuu olevan aivan yleinen ja lujassa oleva asenne luovuttaa, mennä siitä missä aita on matalin ja odottaa että yhteiskunta tekee aina jotain ja tarjoaa sitä ja tätä. Todellista muutosta ei olla valmiita tekemään omassa elämässä tai näkemään ihan oikeasti vaivaa.

Ei tällaisen kuvottavan velliperseilyn mahdollistamiseksi isoisät tämän maan puolesta taistelleet.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok

Yhteistyössä