Älykkäiden lapset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akateemikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Akateemikko

Vieras
Olemme korkeasti koulutettu, älykkäiksikin luonnehdittu pariskunta ja odotimme aikoinaan lastemme edes jossain määrin perivän älykkyyttämme ja lahjojamme. Toisin kävi. Meillä on kolme lasta, joista jokainen on "tyhmä kuin saapas", meidän mittapuumme mukaan. Esikoisella koittaa pian peruskoulun päätös eikä hänen koulumenestyksensä ole ollut kummoista isosta skarppauksesta huolimatta. Lukioon hän ei tule edes varmaan pääsemään.

Kukaan lapsista ei halua harrastaa mitään, vaikka on patisteltu ja kokeiltu. Tarjottu ainakin on. On kurjaa kun ympärillä köyhempienkin perheiden lapset harrastavat jotain, mutta meillä ei mitään. Joutuu selittelemään ja häpeämään.

Itken itseni iltaisin uneen ja koen epäonnistuneeni vanhempana. Nauttisin paljon enemmän vanhemmuudesta mikäli lapseni olisivat älykkäämpiä ja kunnianhimoisempia, jollaisia minä ja mieheni olemme olleet luonnostamme lapsesta saakka. Olemme aina halunneet harrastaa ja kehittää itseämme.
 
Eipä ole kauhean älykästä odottaa mitään noin kirjaimellista. Lol ja reps. Ei ihme jos ei Suomi lisäänny jos pettymykset on noin herkässä jos ei lopputulos vastaakaan odotettua!
 
Lapsen voi aina antaa huostaanottoon jos se on pettymys. Ei niitä ole mikään pakko pitää. Päin vastoin, moni sellainenkin joka haluaisi pitää lapsensa joutuu luopumaan siitä.
 
Olemme korkeasti koulutettu, älykkäiksikin luonnehdittu pariskunta ja odotimme aikoinaan lastemme edes jossain määrin perivän älykkyyttämme ja lahjojamme. Toisin kävi. Meillä on kolme lasta, joista jokainen on "tyhmä kuin saapas", meidän mittapuumme mukaan. Esikoisella koittaa pian peruskoulun päätös eikä hänen koulumenestyksensä ole ollut kummoista isosta skarppauksesta huolimatta. Lukioon hän ei tule edes varmaan pääsemään.

Kukaan lapsista ei halua harrastaa mitään, vaikka on patisteltu ja kokeiltu. Tarjottu ainakin on. On kurjaa kun ympärillä köyhempienkin perheiden lapset harrastavat jotain, mutta meillä ei mitään. Joutuu selittelemään ja häpeämään.

Itken itseni iltaisin uneen ja koen epäonnistuneeni vanhempana. Nauttisin paljon enemmän vanhemmuudesta mikäli lapseni olisivat älykkäämpiä ja kunnianhimoisempia, jollaisia minä ja mieheni olemme olleet luonnostamme lapsesta saakka. Olemme aina halunneet harrastaa ja kehittää itseämme.
Meillä on vain yksi lapsi, 14-v poika, jonka kanssa myös on kokeiltu ja ehdoteltu jos jonkinlaiset harrastukset aikanaan (nykyään ei edes ehdotella), mistään ei kiinnostu.Se harrastaa tietokoneilua huoneessaan yläkerrassa. Joskus rämpyttelee kitaraansa. Mekin ollaan korkeasti koulutettuja miehen kanssa. Lapsi innostui nyt kasiluokalla koulussa koulunkäynnistä, jonka seurauksena historia nousi 5-6 ja käytös 8-9. Kielissä se pärjää, ne on kaikki 9. En pidä häntä tyhmänä kuin saappaana, meillä on mielenkiintoisia keskusteluja (silloin kun hän ilmaantuu yläkerrasta alakertaan, lähinnä syömään tai saunan jälkeen).

Huomastikto tämän Jari Sinkkosen kirjoiteuksen: Lapsen ei tarvitse harrastaa eikä olla aina reipas, ja hänellä on silti suuri riski kasvaa normaaliksi aikuiseksi.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artik...n-ei-tarvitse-harrastaa-mitaan-eika-olla-aina
 
Akateemikko on Suomessa arvonimi, jonka tasavallan presidentti myöntää erityisen ansioituneille tieteen- ja taiteenharjoittajill

Montako tällaista akateemikkoperheettä tunnet, ja vielä siinä määrin, että että tiedät heidän ruokailutottumuksensa?
En ainakaan osaa sanoa, mikä porukka syö mitäkin. Ruoasta kaikki täytyy saada, mutta esimerkiksi guar -lisäaine on diabeteslääkettä ja silti sitä on vaikka missä - minkähän takia?
http://www.sitruunakustannus.fi/tappavat-laumlaumlkkeet-ja-jaumlrjestaumlytynyt-rikollisuus.html

Tuossa kirjassa on vastaukset moniin kysymyksiin valmiina. Suosittelen!
 
Lapsen voi aina antaa huostaanottoon jos se on pettymys. Ei niitä ole mikään pakko pitää. Päin vastoin, moni sellainenkin joka haluaisi pitää lapsensa joutuu luopumaan siitä.
Aivan totta. Pidät sitten sen, joka osoittaa riittäviä lahjoja, muut annat pois – entinen ravihevoskasvattajakin sanoi, että huonompia pitää välillä myydä pois. Tuumasi näin, kun kysyttiin kaduttiko myöhemmin, kun oli myynyt pois tulevan ravikuninkaan.
 
Jep jep, pikkasen säälin lapsianne, sillä teidän asettamat 'tavoitteet' saavat aikaan sen, että teidän lapset kokevat melkoisia suorituspaineita. Ei ihme, ettei harrastukset kiinnosta jos ne ovat tyyliin viulunsoittoa tai muita korkean osaamisen juttuja. He pelkäävät TAAS tuovan teille pettymyksen. Minkä olette varmasti antaneet näkyä.

Omat vanhemmat eivät olleet koulutettuja, mutta antoivat tukensa opiskelulle. Kaikilla meillä lapsilla on vähintään insinöörin paperit. Vanhin sisaruksista on tohtori ja tekee virkaa yliopistossa. Ettei se oma lähtötaso määritä omaa osaamista ja se on ok.
Se, että tulet hyväksytyksi sellaisena kuin olet, on tärkeämpää.
 
Jep jep, pikkasen säälin lapsianne, sillä teidän asettamat 'tavoitteet' saavat aikaan sen, että teidän lapset kokevat melkoisia suorituspaineita. Ei ihme, ettei harrastukset kiinnosta jos ne ovat tyyliin viulunsoittoa tai muita korkean osaamisen juttuja. He pelkäävät TAAS tuovan teille pettymyksen. Minkä olette varmasti antaneet näkyä.

Omat vanhemmat eivät olleet koulutettuja, mutta antoivat tukensa opiskelulle. Kaikilla meillä lapsilla on vähintään insinöörin paperit. Vanhin sisaruksista on tohtori ja tekee virkaa yliopistossa. Ettei se oma lähtötaso määritä omaa osaamista ja se on ok.
Se, että tulet hyväksytyksi sellaisena kuin olet, on tärkeämpää.

"Kaikilla meillä lapsilla on vähintään insinöörin paperit."

"Ettei se oma lähtötaso määritä omaa osaamista ja se on ok."

Kyllä te vähintään insinöörit olette hauskaa sakkia. Että kun oikeasti akateemisena näitä juttuja lukee, niin.... no hauskaa sakkia olette :D
 
Kaikissa tuntemissani akateemikkoperheissä syödään laadukasta luomuruokaa jota hankitaan suoraan tuottajilta ja parhaista liikkeistä.
Hah :LOL:
Ei meillä ainakaan!
Kaikki lapset ei oo samasta muotista veistetty, eikä samanlaisia kuin vanhemmat.
Ootteko tehny yhdessä lasten kanssa, potkineet palloa pihalla, hiihtäneet yhdessä, pelanneet lautapelejä, tutkineet lintuja ja kasveja, vai vaan käyneet itse töissä ja omissa harrastuksissanne ja komentaneet lapsia sormi ojossa? Ei ne sillon tee muuta kuin pelaa tietsikalla:eek:
 
Olette panostaneet vääriin asioihin.
Kaikki lähtee lukemisesta ja oman äidinkielen hallitsemisesta. Lukekaa enemmän, harjoitelkaa yhdessä kielioppia ja etenkin pilkkusääntöjä.

Mitä parempi lukutaito ja kielenhallinta, sen sujuvampaa uuden opettelu on.
 
Kyllä te vähintään insinöörit olette hauskaa sakkia. Että kun oikeasti akateemisena näitä juttuja lukee, niin.... no hauskaa sakkia olette :D

"Akateemisilla" tuntuu yleensä olevan maalaisjärki hukassa. Sen olen ihan ihmisenä huomannut. Käytännön asiat ovat täysin hakusessa, kun mennään koulutustaustan taakse ihmettelee miksei perusasia luista. Pahaa tekee. Totesinkin vaan ettei vanhempien koulutus aina määritä mitä lapsista tulee. Duunareiden lapsista voi tulla tohtoreita tai "akateemikoita". Akateemikoiden lapsista duunareita. Itse arvostan ja rakastan lapsiani koulutuksesta huolimatta. Empatiaa ne eivät siellä yliopistolla taida edes opettaa... näemmä. o_O;)
 
Olemme korkeasti koulutettu

Jos tekstin idea on otsikon mukainen; älykkyydestä kertova, ei koulutustaso ole ensimmäinen asia mistä aloittaa. Älykäs ihminen tietää ja tiedostaa, että älykkyys ja koulutus ei korreloi sen takia, että koulutuksella saisi varsinaisesti älykkyyttä. Korrelaatio ja kausaliteetti ovat eri asioita.

älykkäiksikin luonnehdittu pariskunta ja odotimme aikoinaan lastemme edes jossain määrin perivän älykkyyttämme ja lahjojamme.

Älykkäälle ihmiselle toisten luonnehdinta tai mielipide ei ole lähestulkoonkaan yhtä tärkeä kuin ns. ei-älykkäälle. Ei Platon tai Sokraten tehnyt työtään sen takia, että joku muu arvostaisi sitä ja antaisi siitä kunniaa. Tiede ja taide itsessään ovat älykkäälle henkilölle tärkeitä, ei se mitä joku toinen sattuu siitä ajattelemaan.

Toisin kävi. Meillä on kolme lasta, joista jokainen on "tyhmä kuin saapas", meidän mittapuumme mukaan. Esikoisella koittaa pian peruskoulun päätös eikä hänen koulumenestyksensä ole ollut kummoista isosta skarppauksesta huolimatta. Lukioon hän ei tule edes varmaan pääsemään.

Älykäs ihminen ei lähtökohtaisesti ajattele noin. Ei toiset ihmiset ole tyhmiä. Ehkä ei-niin-lahjakkaat toki voivat ajatella, että "älykkäät pitää minua tyhmänä". Mutta maailma ei pyöri noin. Jos sinun lahjakkuutesi ei ollut fysiikka, niin ehkä se on hyvä äiteys. Ei älykäs käytä tuon tyyppistä ajattelumallia, mitä nyt tuossa kuvaat.

Kukaan lapsista ei halua harrastaa mitään, vaikka on patisteltu ja kokeiltu. Tarjottu ainakin on. On kurjaa kun ympärillä köyhempienkin perheiden lapset harrastavat jotain, mutta meillä ei mitään. Joutuu selittelemään ja häpeämään.

Rahalla ja älykkyydellä on yhtä paljon tekemistä keskenään, kun sialla ja satelliitilla. Tämänkin ymmärtäisit, jos tämä kirjoituksesi ei olisi pelkkä bluffi.

Itken itseni iltaisin uneen ja koen epäonnistuneeni vanhempana. Nauttisin paljon enemmän vanhemmuudesta mikäli lapseni olisivat älykkäämpiä ja kunnianhimoisempia, jollaisia minä ja mieheni olemme olleet luonnostamme lapsesta saakka. Olemme aina halunneet harrastaa ja kehittää itseämme.

Kyllä minäkin itkisin, mutta eri syystä. Jos on oikeasti tilanteessa, että "rikasta älykköä" leikkiminen netissä täyttää ne päivän tunnit, niin kyllä minäkin itkisin. Se on nimittäin todella surullista.
 

Yhteistyössä