Miksi työttömien elämä pitää tehdä mahdollisimman ikäväksi ja vaikeaksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Tässähän se onkin. Ammu ei itekään kouluttamattomana pääsisi enää yhdellekään avoimista oleville aloille.
Paitsi 9e pvä. Kunnes joutuisi taas seuraavaan paikkaan.
Vaikee sanoa. Saattais päästäkin.
Riippuu iästä, tuulen suunnasta, kuun asennosta ja siitä, että ei ole rasitteena työttömyysjaksoa.
Niin kauan kun henkilö tulkitaan työpaikan vaihtajaksi niin mahdollisuuksia vielä on.
Mut jos ikää on 40+ ja on työkkärin kirjoilla niin ovet kummasti eivät enää aukenekaan.
 
vierailija
No katsotaanpa.
1. Ei osu. Olen ihan normaali nörtti, jolla ei ole hirveästi kontakteja. Kontaktit ovat introvertille työläitä, joten ihan minimillä mennään. En tykkää valehtelusta yhtään, joten en edes yritä väittää, että minulla olisi suhteita mihinkään.

2. Ei osu. Ihan normaali nörtti olen, ja kuka tahansa normaaliälyinen ihminen pystyy ihan samaan. Se onkin arvoitus, miksi tässäkin ketjussa niin kovin moni väittää, ettei pysty. Aivan varmasti kuka tahansa saa töitä, jos vain viitsii yrittää, sitähän olen tässä kaiken aikaa sanonut. Minäkin saan töitä, joten kyllä siihen pystyvät kaikki muutkin normaalit työkykyiset ihmiset, koska en ole mitenkään erityinen. Joko tuli selväksi, etten ole muita parempi ulkonäöltä, taidoilta, jne?

3. Ei osu. Kaikkihan tällä maapallolla ovat ainutlaatuisia tasan yhtä paljon, en minä ole siinäkään suhteessa yhtään erilainen kuin muutkaan.

4. Introverttina en tykkää huomiosta, ja yleensä olen mieluummin taka-alalla, joten ei osu tämäkään. Inhoan esiintymistä.

5. En odota erityistä palvelua, vaan jos minulta tippuu roska maahan, kerään sen ihan itse. Jos lapseni sotkee ravintolassa pöytää tai lattiaa, siivoan senkin itse niin hyvin kuin onnistun, enkä jätä sitä henkilökunnan työksi. Sotkeminen on epäkohteliasta muita ihmisiä kohtaan.

6. Ei osu. En "käytä" muita ihmisiä mihinkään. Tarjoudun aina auttamaan muita, mutta pyydän itse apua erittäin harvoin. Introvertti ei jaksa hirveästi kontakteja.

7. Ei minulla ole ongelmaa hyväksyä muiden tunteita tai arvojärjestystä tai valintoja. Kaikilla on oikeus päättää kaikesta näistä itse, kuten minullakin, ja kaikki meistä kantavat seuraukset omista valinnoistaan. Jos oma arvojärjestys sattuu olemaan huono, niin sitten siitä tulee ikävät seuraukset. Elämä on. Siitä on useita suomalaisia sanontojakin; niin makaa kuin petaa, ja tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Kaikki saavat tehdä juuri niin monta hyvää ja huonoa valintaa kuin heidän tekee mieli.

8. En ole kateellinen kenellekään. En jaksaisi sellaista. Oma prismaperhe-elämäni on jo ihan täydellistä sellaisenaan.

9. En arvota ihmisiä parempiarvoisiin tai vähempiarvoisiin, vaan kaikki ovat samanarvoisia. Moni auktoriteettiuskovainen ei kestä ollenkaan tällaista ajatusta, että kaikki ovat tasa-arvoisia. En ole voittamaton, en pysty kaikkeen (esim. aamulla ajoissa herääminen on monesti asia, johon en kykene), en tiedä kaikkea (juuri piti taas edelliselle esimiehelle sanoa, että en osaa kaikkea, mitä hänen tyrkyttämässä työssään tarvitaan, mutta hän oli varma ettei se haittaa yhtään, kun pohja on niin varma), noudatan lakia huomattavankin tarkasti, esim. en edes kävele punaisia päin, eli en ole lain yläpuolella millään tavalla, ja kaikkialla läsnä? Hah, hyvä kun olen läsnä sielläkään, missä sillä hetkellä olen. :D Ja kuten jo kommentoin, kaikki ihmiset ovat saman arvoisia, ei ole mitään alempiarvoisia ihmisiä. Eli eipä osu tämäkään.

0/9.
Palstalla viljelemäsi tekstin perusteella olet narsisti. Haluaisitko, että etsin lainaukset kirjoituksistasi, jotka sopivat näihin 9-kohtaan?
 
vierailija
Tämä keskustelu pyörii naurettavuuksien ympärillä. Aisankantajakaan ei kerro minkä alan ihminen on. Helppohan se on sitten puskista huudella, että osaa sitä, en osaa tätä, mulla ei ole tässä vaadittua koulutusta... ja vaikka Ärsy tyyppi postasi työpaikkailmoituksen, jossa vaadittiin vain reippautta ja oma-aloitteisuutta, niin sekin kuitattiin huijaukseksi.

Mutta faktahan on myös se, että jos olet lukenut itsellesi reikäkorttitallentajaksi 80-luvulla, niin niitä töitä ei ole. Jos haluat siihen laborantin hommaan, niin varmaan pitää joku amiska siihen aikuiskoulutuksena suorittaa. Ei tämä maailma niinkään toimi, että sinä itket vuosikaupalla eläkeikääsi asti julmaa maailmaa ja että miksei hallitus tee reikäkorttitallentajan työpaikkoja.

Mutta kertokaa nyt minkä alan ihmisiä olette. Saadaan keskutelua eteenpäin.
 
vierailija
Kantsii katsoa Niinistön vastaus kehitysapurahojen leikkaamisesta, siinä missä muidenkin pressaehdokkaiden kanssa. Se on arvomaailma joko niin että rahaa ulos ulkomaan köyhille tai sit suomen köyhille. Tää ei oo enää pelkkäarvokeskustelu, aivan varmasti kun valtiolla on velkaa voivat listalla vielä olla opiskelijat, eläkeläiset ja muutkin jotka ylipäätänsä jotain tukea saavat.
Eivät tienneet työttömätkään äänestävänsä lompakollaan viime vaaleissa..
 
vierailija
Tämä keskustelu pyörii naurettavuuksien ympärillä. Aisankantajakaan ei kerro minkä alan ihminen on. Helppohan se on sitten puskista huudella, että osaa sitä, en osaa tätä, mulla ei ole tässä vaadittua koulutusta... ja vaikka Ärsy tyyppi postasi työpaikkailmoituksen, jossa vaadittiin vain reippautta ja oma-aloitteisuutta, niin sekin kuitattiin huijaukseksi.

Mutta faktahan on myös se, että jos olet lukenut itsellesi reikäkorttitallentajaksi 80-luvulla, niin niitä töitä ei ole. Jos haluat siihen laborantin hommaan, niin varmaan pitää joku amiska siihen aikuiskoulutuksena suorittaa. Ei tämä maailma niinkään toimi, että sinä itket vuosikaupalla eläkeikääsi asti julmaa maailmaa ja että miksei hallitus tee reikäkorttitallentajan työpaikkoja.

Mutta kertokaa nyt minkä alan ihmisiä olette. Saadaan keskutelua eteenpäin.
Siinäpä onkin yksi iso epäkohta taas työttömiä kohtaan, kun heille ei tarjota sellaisia kursseja, joista olisi oikeasti hyötyä työelämässä ja opiskelemaankaan ei pääse, paitsi hyvällä tuurill ja jos TE-toimiston tädit ovat armollisia ja antavat luvan mennä kouluun. Viisikymppisellä perheellisellä, jolla on asuntolainat maksettavana, ei ole mitään mahdollisuuksia opiskella ilman työttömyysetuutta.

Sen sijaan työssä olevia suositaan tässäkin asiassa, vaikkei heillä edes ole akuuttia tarvetta vaihtaa ammattia tai jatkokouluttautua. Työssä oleville napsahtaa palkkaan perustuva aikuisopintotuki kuin manulle illallinen ja töistäkin saa opintovapaata ainakin pari vuotta ihan kevyesti
 
vierailija
Aktiivimallissa kimuranttia on myös se, ettei saa olla liian aktiivinen. Työtön ei voi osallistua sekä töihin että koulutuksiin. Pitää valita jompikumpi.

Mitä järkeä tässä on? Eikö silloin juuri ole aktiivinen, jos on onnistunut löytämään pariksi päivää töitä ja käy lopun aikaa kurssilla? Entä jos saa yhden päivän työkeikan, mutta ei enempää. Karenssit siis paukkuu, kun ei saa enää osallistua kursseille. Tai toisinpäin. Jos on käynyt kurssilla ja sen jälkeen olisikin tarjoll päivän työkeikka. Pitääkö työkeikka jättää tekemättä, koska molempiin ei voi osallistua? Kuulostaa täysin järjettömältä.


Koettaisi hallitus nyt päättää, haluaako ihmisten olevan aktiivisia vai ei.
 
vierailija
vierailija
Edelleenkin odottelen niitä faktoja, että minkä alan ihmisiä täällä ruikuttaa.... taitaa olla jo liian vaikeaaa. Kun sen kertoo, niin on vaikeaa jatkaa ruikutusta.
Ei ne täällä ruikuta, oikeasti jos on leipäjonossa ei usein ole himassa varaa nettiyhteyteen..eikä saakaan ei luottotiedottomalle ja rahattomalle kukaan mitään myy.
Luulen monien näkevän työnpuolesta näitä jonoja, vuokrakämppien olosuhteita köyhemmästä päästä.. Se on oikeasti silmät avaavaa. Noista olosuhteista avunleikkaaminen on epäinhimillinen teko.
 
vierailija
Minkä alan ihmisiä täällä nyt on? Edelleenkään ei uskalleta kertoa, kun pelätään että ei ole kohta mitään vasta-argumentteja väittää ettei pysty työllistymään. Kun täällä tuo yksikin työtön, joka täällä pyörii, niin kertoisi että "olen kylmälaiteasentaja Tampereelta", niin johan tulisi linkkejä työpaikkoihin. On siis helpompaa teille keskustella kertomatta mitään tietoja. Sitten voi jokaiseen kohtaan sanoa: en osaa tuota työtä.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Minkä alan ihmisiä täällä nyt on? Edelleenkään ei uskalleta kertoa, kun pelätään että ei ole kohta mitään vasta-argumentteja väittää ettei pysty työllistymään. Kun täällä tuo yksikin työtön, joka täällä pyörii, niin kertoisi että "olen kylmälaiteasentaja Tampereelta", niin johan tulisi linkkejä työpaikkoihin. On siis helpompaa teille keskustella kertomatta mitään tietoja. Sitten voi jokaiseen kohtaan sanoa: en osaa tuota työtä.
Alan kertominen ei auta yhtään mitään. Jokainen osaa etsiä oman alan työpaikat mollista ja hakea niitä. Lopputulos on se, että tarjotaan pelkkää lämmintä kättä, jos edes sitäkään.

Olen ollut viimeiset 20 vuotta töissä, joten en ole pudonnut vielä systeemistä ja ammattitaitokin on tallella. Aloin hakemaan aktiivisesti uutta työtä heti, kun alkoi liikkumaan huhuja tulevista yt-neuvotteluista. Kymmeniä hakemuksia olen laittanut menemään ja vain pariin haastatteluun olen päässyt.

Sinun laittamistasi linkeistä ei ole mitään apua.
 

Yhteistyössä