Miksi työttömien elämä pitää tehdä mahdollisimman ikäväksi ja vaikeaksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mun aika mene mun lasten kaa. niitten asiat ja ne ja oon äiti ja se saa ola se mitä tehny oon yhteiskuntalle. tää ei johda hyvään jos pakottaa äitit tekee sitä mitä ei haluta. Tulee tosi paljo väkivaltaa ja häiriöö varotus et jokanen varotus. Mä osaan muute enkua ei ongelma mulle naurataa noi jotka ei osaa. Hei mä voin kääntää ja palkkaa sais niin sit joo mut ei 9 euroo palkka oo palkka.
Nyt kun enkku on hallussa niin olisiko aika opetella suomea.
 
vierailija
Ei työtöntä pitäisikään heti "kiusata". En tiedä tehdäänkö niin, mutta jos tehdään, niin ei pitäisi. Kyllä sille työnhaulle ja oman alan töidensä etsimiselle pitäisikin antaa joku puolen vuoden "rauha". Mutta jos siinä ajassa oman alan työtä tai sitä niin tosi mieluisaa hommaa ei muuten löydy, niin jotain työtä pitää ottaa vastaan. Ja saahan sitä jatkaa työnhakua siinä töiden ohessa, mikäs sen estää.

Ongelma tulee lainausmerkeissä siitä, että se kotona töitään hakenut mainosgraafikko ei puolessa vuodessakaan ole löytänyt sitä sopivaa työpaikkaa, vaikka "hampurilaisen paistajia" on viereinen nakkikiska hakenut jo tovin. Tällöin se mainosgraafikko pitää saada paistamaan niitä burgereita siinä työnhakunsa ohessa, joka voi viedä vuoden tai vuosikymmenen. Koska "palkkaa" yhteiskunta ei voi maksaa pelkästä työnhausta loputtomiin.

Työnhakua ymmärrttävästi vauhdittaa 9€/päivä työskentely työkokeiluna. Kun hanttihommia on tehtävä anyway, niin miksi ottaa 9€/päivä työkokeilusta, kun työtä voi "kokeilla" siellä hampurilaispaikassa saaden saman verran rahaa per tunti. Tämä on se homman idea yksinkertaisuudessaan.

Työharjoittelu voi pieneltä osin vääristää markkinoita, kun työhaluttoman saa leikkimään työntekoa 9€/päivä. Mutta väite, että työpaikat jää syntymättä työkokeilujen takia on vähän sama kun väittäisi ettei Saarioisten hernekeitto myy kaupoissa, kun Hursti jakaa sitä ilmaiseksi kadulla. Se on isossa kuvassa todella pientä. Vai onko Elisalla tai Telialla paljonkin ihmisiä harjoittelemassa? Miten Neste, KONE tai Nordea? Vai onko Supercellillä koodareita harjoittelijoina tai vaikka Denniksen pizzerioilla montakin pizzakokkia harjoittelijana? Vaikka tunne olisi toinen, niin kyllä työharjoittelijoiden käyttöaste on jotain promillen luokkaa yritysten keskuudessa. Ja idea ei edelleenkään ole "tarjota ilmaista työvoimaa". Voisihan valtio laittaa toisen työttömän kantamaan vesiämpäreitä a -> b ja toisen työttömän b -> a. Se on tavallaan sanktio. Työharjoittelun idea on saada matalapalkkainenkin työ tuntumaan houkuttelevalta vaihtoehdolta, minkä takia haastattelussa ei kannata antaa ymmärtää, että "no ei tämä oikeasti kiinnosta":
Ensisijaisesti jos joku menee ilmaistyöhön niin siinä harvemmin on kyse ns. paskaduunityyppisistä työtehtävistä. Enemmänkin ihminen pyrkii valikoimaan mahdollisimman mukavan työtehtävän itselleen. Poikkeuksena ehkä se, jos ihmisen tavoitteena on parantaa palkkatyön saannin mahdollisuuksia jossain "paskaduunissa" kerryttämällä alan työkokemusta.

Mitä mainosgraafikoihin tulee, niin laki pääosin kieltää työkokeilut niiltä joilla on ammatti. Heillä kun ei katsota olevan työtehtävien kokeilemisen tarvetta.

Työkokeilijat vääristävät työmarkkinoita sikäli, että heitä on jatkuvasti kymmeniä tuhansia ja he ovat keskittyneet paljolti avustaviin työtehtäviin. Tietyillä aloilla melko huomattava osuus työstä tehdään työkokeilijoiden voimin, hyvänä esimerkkinä tästä ovat avustavat työt lasten päivähoidossa.
 
Ensisijaisesti jos joku menee ilmaistyöhön niin siinä harvemmin on kyse ns. paskaduunityyppisistä työtehtävistä. Enemmänkin ihminen pyrkii valikoimaan mahdollisimman mukavan työtehtävän itselleen. Poikkeuksena ehkä se, jos ihmisen tavoitteena on parantaa palkkatyön saannin mahdollisuuksia jossain "paskaduunissa" kerryttämällä alan työkokemusta.

Mitä mainosgraafikoihin tulee, niin laki pääosin kieltää työkokeilut niiltä joilla on ammatti. Heillä kun ei katsota olevan työtehtävien kokeilemisen tarvetta.

Työkokeilijat vääristävät työmarkkinoita sikäli, että heitä on jatkuvasti kymmeniä tuhansia ja he ovat keskittyneet paljolti avustaviin työtehtäviin. Tietyillä aloilla melko huomattava osuus työstä tehdään työkokeilijoiden voimin, hyvänä esimerkkinä tästä ovat avustavat työt lasten päivähoidossa.
En nyt oikein tiedä mihin vastasit? Mutta työkokeilu, ilmaistyö, ei ole vapaaehtoistyö. Sen tarkoitus ei ole olla kivaa. Sitä tehdään saadakseen työttömyyskorvaus. Ihminen ei "mene" ilmaistöihin, vaan hänet ohjataa (pakotetaan) siihen.

Laki kieltää työkokeilut niiltä kenellä on ammatti. Ok. No se mainosgraafikko ei ollut jutun pihvi. Työkokeilu sitten kouluttamattomalle joka ei löydä töitä, vaikka töitä on. Se on se pihvi... siis "löytää" työ, kun töitä kerran on.

Työkokeilu voi ja vääristääkin markkinaa, mutta todella marginaalisesti. Mutta Pohjois-Koreakin malli kävisi. Idea ei ole tarjota ilmaista työvoimaa, vaan tehdä minkä tahansa työn ottamisesta kannattavaa.
 
Mä en ole koskaan leikkinyt työntekoa.
Jos siitä maksetaan niin mun jälkiäni ei kenenkään tarvitse paikkailla.

Haluatko sinä maksaa rahaa siitä, että mä alan leikkimään?
En halua maksaa tai ottaa sinua edes ilmaiseksi leikkimään työntekoa. Kyse ei ole siitä. En ikinä ottaisi töihin ketään ilmaiseksi. En koskaan. Jos niin huonosti menisi, lopettaisin yrityksen. Töihin pakotettu ei saa aikaan kuin tuhoa.

Kysymykseen "no mikset sitten maksa tästä palkkaa" sille työkokeilun pitäjälle on aivan relevantti. Jos työ on tuottavaa, siitä pitää maksaa palkka. Toki Suomessa ei saa maksaa alle tessin palkkaa. Työ ei myöskään voi koskaan maksaa vain itseään, koska se ei työnantajalle ole järkevää. Sen pitää itse asiassa tuottaa merkittävästikin enemmän sivukustannusten ja etenkin riskien muodossa. Karkeasti ottaen vähintään tuplat. Jos maksan sinulle 3000€/kk, työsi pitää tuottaa minulle 6000€ edestä sitä klassista hyvää.

Mutta kirjoitukseni ei koskenut mikrotaloutta, vaan makrotaloutta. Otin siinä kantaa yhteiskunnan näkemykseen asiasta. Yhteiskuntaa ei kiinnosta lapioitko paskaa yksityisellä hevosfarmilla vai valtion piikkiin kuten esitin, paikasta a -> b ja iltapäivällä b -> a. He haluavat työttömän mihin tahansa työhön, koska se 9€/päivä hanttihommia kasvattaa motivaatiota hakea vaikka samaa työtä sitten sieltä yksityiseltä hevostilalta. Mutta koska valtiolla ei ole olemassa tällaista "työleiriä", niin siinä käytetään toisia toimijoita.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
En nyt oikein tiedä mihin vastasit? Mutta työkokeilu, ilmaistyö, ei ole vapaaehtoistyö. Sen tarkoitus ei ole olla kivaa. Sitä tehdään saadakseen työttömyyskorvaus. Ihminen ei "mene" ilmaistöihin, vaan hänet ohjataa (pakotetaan) siihen.
Työkokeilun pääasiallinen tarkoitus ihan lain mukaan on erilaisten työtehtävien kokeilu. Työttömällä on oikeus valita itse mistä hakee työkokeilupaikkaa. Yleensä työkokeiluun menoon ei pakoteta ainakaan karenssin uhalla, vaikka joskus niin toki tapahtuukin.
 
Ollaan niinku samoilla linjoilla. Sä et kaipaa leikkijää enkä mä kaipaa leikkimistä.

Miks mun pitäis leikkiä sun rahoillasi jos kumpikaan ei sitä tahdo?
Kukaan ei tahdo maksaa työttömälle sohvalla makailusta. Kun työttömälle jostain syystä kuitenkin pitää maksaa (siis työmarkkinatuki, jne), pitää siitä saada yhteiskunnalle jotain vastinetta, tai sitten se pitää tehdä työttömälle sen verran ikäväksi, että nirsoilu työnhaussa loppuu.
 
Ärsyttävällä tyypillä oli hyvä perustelu asiaan mutta sinä poimit vain tämän siitä. Pointti kirjoituksessa ei todellakaan ollut tämä.
Isäukolla oli hyvä pointti asiaan kun hänen välikattoaan rempattiin.
Mä sanoin, että sinähän tätä kattelet mutta mä en kehtaa tulla tänne edes kahville jos mun pitää kattella tämmöistä kädenjälkeä.
Vaimonsa sit asian ratkaisi sanomalla, et tehdään kuin poika sanoo.
 
Kukaan ei tahdo maksaa työttömälle sohvalla makailusta. Kun työttömälle jostain syystä kuitenkin pitää maksaa (siis työmarkkinatuki, jne), pitää siitä saada yhteiskunnalle jotain vastinetta, tai sitten se pitää tehdä työttömälle sen verran ikäväksi, että nirsoilu työnhaussa loppuu.
Koska sä viimeksi olet nähnyt nirsoilua työnhaussa?
 
vierailija
Kukaan ei tahdo maksaa työttömälle sohvalla makailusta. Kun työttömälle jostain syystä kuitenkin pitää maksaa (siis työmarkkinatuki, jne), pitää siitä saada yhteiskunnalle jotain vastinetta, tai sitten se pitää tehdä työttömälle sen verran ikäväksi, että nirsoilu työnhaussa loppuu.
Kukaan ei myöskään halua työttömäksi. Minä olisin halunnut säilyttää työpaikkani, mutta menetin sen, kun hallitus suuressa viisaudessaan päätti säästää koulutusmenoista. Minä en halua makailla sohvalla yhtään sen enempää kuin sinäkään, joten annetaan sitten kaikille työpaikat ja maksetaan siitä kunnollista palkkaa, jolla pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Tai laitetaan sitten kaikki tekemään ilmaistyötä.
 
vierailija
En nyt oikein tiedä mihin vastasit? Mutta työkokeilu, ilmaistyö, ei ole vapaaehtoistyö. Sen tarkoitus ei ole olla kivaa. Sitä tehdään saadakseen työttömyyskorvaus. Ihminen ei "mene" ilmaistöihin, vaan hänet ohjataa (pakotetaan) siihen.
Nyt olet pahasti hakoteilla. Työkokeiluun ei mennä sen takia, että saataisiin työttömyyskorvauksesta. Luepa viralliset ohjeet, mitä se työkokeilu oikein tarkoittaa.
 
vierailija
Mutta kirjoitukseni ei koskenut mikrotaloutta, vaan makrotaloutta. Otin siinä kantaa yhteiskunnan näkemykseen asiasta. Yhteiskuntaa ei kiinnosta lapioitko paskaa yksityisellä hevosfarmilla vai valtion piikkiin kuten esitin, paikasta a -> b ja iltapäivällä b -> a. He haluavat työttömän mihin tahansa työhön, koska se 9€/päivä hanttihommia kasvattaa motivaatiota hakea vaikka samaa työtä sitten sieltä yksityiseltä hevostilalta. Mutta koska valtiolla ei ole olemassa tällaista "työleiriä", niin siinä käytetään toisia toimijoita.
Työttömän motivaation kasvusta ei ole mitään hyötyä, koska yksityinen hevostilallinen saa ilmaista orjatyövoimaa, joten se ei tule palkkaamaan ihmisiä oikealla palkalla, vaikka sillä selkeästi onkin työvoiman tarve.

Tajuatko, miten tämä vääristää koko systeemiä?
 
vierailija
En mä oo somali. Mä tunnen somalija ja ne on ihan kivoja. Et sulle iso petymys ja ollaan totuttu kun on vähän mikäö näköstä vaan ja lapset kaverit oon näöhy vaik minkä näköstä. Ainaki noi on älykkäämpiä mitä mun lapset parempii koulussa ollu ne. Ja ne enemän patistaa niitä ja ei ne mitää loisi. Sä oot aina kirjotat ja oon ihan varma et oo ikinä ollut työssä. Sulla eiu oo muuta elämää ku kirjotaa tollasta paskaa vaik et tunne ihmisii. Tajuu jo et ei ihmisiä kiinnosta mitä kuka on helsingissä.
Somali, romani tai irakilainen. Ihan samaa kastia kanssasi.
 
vierailija
Kas kun muuten maahanmuuttajia ei ahdistella..ai niin ne vois sairastua henkisesti vai oliks ne jo vai oliskohan niin ettei tästä "rikkaudesta" ole yhtään mihinkää muuhun kuin poikimaan
 
Kukaan ei myöskään halua työttömäksi. Minä olisin halunnut säilyttää työpaikkani, mutta menetin sen, kun hallitus suuressa viisaudessaan päätti säästää koulutusmenoista. Minä en halua makailla sohvalla yhtään sen enempää kuin sinäkään, joten annetaan sitten kaikille työpaikat ja maksetaan siitä kunnollista palkkaa, jolla pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Tai laitetaan sitten kaikki tekemään ilmaistyötä.
Kyllähän se työmarkkinatuki on minimipalkan verran, jos viikkotunnit ovat kohdillaan. Eli työmarkkinatukea varten pitäisi tehdä töitä kaksi päivää viikossa, eikä se ole silloin mitään ilmaistyötä, vaan ihan normaalia työtä, josta maksetaan TESin mukainen palkka. Nyt työttömät makaavat sohvalla tuon työnteon sijaan, ja se on kestämätön tilanne.
 
vierailija
Työkokeilun pääasiallinen tarkoitus ihan lain mukaan on erilaisten työtehtävien kokeilu. Työttömällä on oikeus valita itse mistä hakee työkokeilupaikkaa. Yleensä työkokeiluun menoon ei pakoteta ainakaan karenssin uhalla, vaikka joskus niin toki tapahtuukin.
Terveiset työttömältä. Ei saa valita. Mä olisin halunnut mennä johonkin eri alan töihin kokeilemaan (jos vaikka saisin kipinän vaihtaa alaa), mutta ei käy. Mulla on koulutus ja kymmenen vuotta työkokemusta ja mut halutaan "kokeilemaan" näitä oman alan töitä. Mä nään sen niin, että jollekin työnantajalle tarjotaan ilmainen työntekijä, eikä hänen tarvitse palkata lisäkäsiä, vaikka tarvetta olisikin.
 
vierailija
Taitaa olla suurempi kuvio hukassa valtaosalla kirjoittajista.
Luulisi työtekijöitäkin häiritsevä hallituksen sanktiot ja "rankaisutoimet" työttömiä kohtaan, sillä hehän tämän kaiken hulluuden maksavat.
Höpö kursseillekin "kouluttajien" palkat, tilat, byrokratian ym oheiskulut, jotka pyörivät tuhansilla ajantappokursseilla tuloksista huolimatta.
Maassa on 500000 työtöntä, joten osa heistä löytäisi työtä massiivisesta tyhjänpäiväisestä kurssituksesta ja byrokratian kalleudesta huolimatta.
Te työtätekevät ihmiset maksatte kaiken tämän tyhjänpyörittämisen veroistanne.
Toinen asia joka ei tunnu menevän jakeluun, on se, että tällä työttömienkyykytysmallilla (9 euron päivä) luodaan maahan pysyvää heikennystä työttömyysturvaan ja ihmiset pakotetaan tekemään palkkatyötä huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin tähän saakka on totuttu.
Työolojen heikennykset ja palkkojen lasku ei tapahdu käden käänteessä, mutta aivan varmasti kakkien, myös sen veroja eniten maksavan keskiluokan palkkoihin se tulee ennenpitkää vaikuttamaan niitä alentavasti.
Halituksen toimet tässä työttömyydenhoitoasiassa ovat ala-arvoisia ja kyse ei ole pitkällä tähtäimellä vain työttmyydestä, vaan tulevaisuudessa myös tällä hetkellä työssä olevien palkkojen alentamisesta, sosiallisten tukien pienentämisestä, terveydenhoidon kallistumisena ja toimista jotka tulevat tulevaisuudessa huonontamaan koko työssä käyvien ja työttömien asemaa radikaalisti.
Kummallisinta asiassa on, että hallituksen propaganda menee niin helposti mediassa läpi, sillä eivätkö ihmiset todellakaan ymmärrä näiden toimien olevan vain alkusoittoa suuremmasta kuviosta jolla pysyvästi tullaan tuhoamaan ihmisten (kaikkien ihmisten) oikeutta työtekoon ja ennenkaikkea siitä saatavaan korvaukseen jolla pystyisi elättämään itsensä ja perheensä kohtuullisesti?
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
Terveiset työttömältä. Ei saa valita. Mä olisin halunnut mennä johonkin eri alan töihin kokeilemaan (jos vaikka saisin kipinän vaihtaa alaa), mutta ei käy. Mulla on koulutus ja kymmenen vuotta työkokemusta ja mut halutaan "kokeilemaan" näitä oman alan töitä. Mä nään sen niin, että jollekin työnantajalle tarjotaan ilmainen työntekijä, eikä hänen tarvitse palkata lisäkäsiä, vaikka tarvetta olisikin.
No mikset vaan mennyt johonkin haluamasi työnantajan puheille ja kysynyt lomake kädessä työkokeilupaikkaa? Sitten olisit kiikuttanut sen lomakkeen työkkäriin, ja jotenkin epäilen että tuskin niillä olisi ollut kanttia kieltäytyä siitä perusteella "väärä ala". Ei pidä olla niin lammas.
 
vierailija
Kyllähän se työmarkkinatuki on minimipalkan verran, jos viikkotunnit ovat kohdillaan. Eli työmarkkinatukea varten pitäisi tehdä töitä kaksi päivää viikossa, eikä se ole silloin mitään ilmaistyötä, vaan ihan normaalia työtä, josta maksetaan TESin mukainen palkka. Nyt työttömät makaavat sohvalla tuon työnteon sijaan, ja se on kestämätön tilanne.
Varmasti työttömyyskorvaukset voisi korvata sellaisella järjestelmällä, missä vanhan työpaikkansa menettäneelle tai opintonsa päättäneelle tarjottaisiin työttömyyskorvauksen sijaan osa-aikatyö julkiselta sektorilta.

Mutta sitä voi vaan miettiä, että mitä se tekisi työmarkkinoille, eli keiden työt korvataan niiden työttömistä saatavien uusien työntekijöiden työpanoksella. Ja edelleen osa työttömistä olisi varmaan pakko laittaa johonkin "lumikolaprikaatiin", missä he valtavana massana tekisivät käsin sen työn, mihin nykyään tarvitaan yksi traktori. Siis jos tarkoituksena on, että työtön tekee jotain tuottavaa työtä.
 
vierailija
No mikset vaan mennyt johonkin haluamasi työnantajan puheille ja kysynyt lomake kädessä työkokeilupaikkaa? Sitten olisit kiikuttanut sen lomakkeen työkkäriin, ja jotenkin epäilen että tuskin niillä olisi ollut kanttia kieltäytyä siitä perusteella "väärä ala". Ei pidä olla niin lammas.
En tiedä, mikä on tän työttömän ala/koulutus, mutta voisin kuvitella, että jos hän on vaikka parturikampaaja niin joku metallialan pienyrittäjä ei edes halua häntä "riesakseen". Enkä tunne työkkärin toimintamallia, mutta sen mitä oon kuullut ni eivät oo sieltä joustavimmasta päästä.
Että ihan noin mutkattomasti tuskin onnistuu. Muutenhan työkkärin koordinaattoreilta ja työelämävalmentajilta loppuu työt.
 

Yhteistyössä