Miksi työttömien elämä pitää tehdä mahdollisimman ikäväksi ja vaikeaksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kaikki läyhäys työttömyydestä, perustein että vaaditaan parempaa palkkaa ja mulle ei löydy työtä, on täyttä satukirjaa. Fakta näyttää ennemmilkin siltä, että ei mitenkään haluta ymmärtää -hyväksyä, että on muita pätevämpiä hakijoita työpaikkaan. Kun ei ymmärretä, ei osata tehdä ongelman vuoksi mitään, esim. lisäkouluttautua, ja jos se se tehdään, ei älytä mitään niistä koulutuksista muutoinkun, että saadaan pääsypaperit. Se, ettei älytä, mitä tuli tehtyä, miten ja miksi, se näkyy. Olen itse siivonnut ihmisten jätöksiä, sinä aikana kun muka mulla ei olisi muka ollut töitä. Mulla oli silloin rahaa. Ja sen jälkeenkin aina, kun tein töitä, samalla kouluttautuen. Kyseessä oli halu pärjätä, ei muuta. Kun haluaa, niin lähtee myös. Katsokaa nyt itseänne, ja miettikää mitä teistä lähtee.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
On se vaikeaa työttömällä, on se
Meillä työtätekeville ei ole muuta kuin aamulla neljältä ylös, aamutoimet ja eväitten teko.
Hermojen menetys aamuliikenteessä, parkkipaikan haku ja sitte huomautus pomollta kun olit taasen puoliminuuttia myöhässä.
Sitten se käy helpommaksi, laitat koneen käyntiin ja alat hitsaamaan tuhatta samaa kappaletta, jotka sun pitäis hitsata tänään.
Nokka ja kurkku täynnä pölyä ja keuhkot puolillaan savua koitat löytää paikan, että saat pestyä paskasen naamasi ja pakaset kätesi kotiin menoa varten.
Seuraavaksi, jos pääset kunnialla kämppääsi alkaa eukon motkotus taasen palaneista housuista ja palaneesta paidasta.
Sitten on syönti,jos kakarat antaa rauhan ja iltaseksi, jos jaksat ja vaimo on suostuvainen.

Joillki työmiehille on paljon helpompaa vielä.
Täytyy kyllä allekirjoittaa kertomasi arki, aivan pikkulikasta lähtien, mitä koin ja näin. Isä ja ikäisensä tekivät juuri noin, kun me lapset ja äiti nukuttiin vielä kotona. Meille lapsille oltiin kerrottu, että isä lähti ajamaan töihin aamulla viiden aikaan (työmatka n. 1,5 t/suunta), eihän me siitä tietty, kun aina nukuttiin silloin. Kun ei äiti tehnyt/halunnut tehdä töitä, niin toinen vanhempi teki, oli pakko, kun piti perhettä pitää. Sillä elätettiiin eukko ja lapset. Kakarat ei varmaan antaneet rauhaa, koska oli toinen vanhempi, jolta kakarat saivat vastakaikua. Suhteessa perheellisenä vikaa, jos kaikki perustuu loppujenlopuksi vain siihen, ettei vaimo anna -seksiin.Jos tuollainen atmosfääri, niin kyllä lapset kärsii siinä.
 
vierailija
Voihan itku Kaksplussan palsta, mitä annat itsellesi tehdä. Tee nyt jotain itselles, jookos. Usko menee. Samoin noi englanninkieliset kuva-arvoitukset. Ei Suomessa ole äidinkielenä englanti.Eikä kaikki englantia koulussakaan opiskelleet muista noita sanoja. Mikä tuon tarkoitus on? Häivyttää palstalta mummot, mammat ja mimmit, myös kaikki suomalaiset vain suomea puhuvat miespuoliset?
 
vierailija
Voihan itku Kaksplussan palsta, mitä annat itsellesi tehdä. Tee nyt jotain itselles, jookos. Usko menee. Samoin noi englanninkieliset kuva-arvoitukset. Ei Suomessa ole äidinkielenä englanti.Eikä kaikki englantia koulussakaan opiskelleet muista noita sanoja. Mikä tuon tarkoitus on? Häivyttää palstalta mummot, mammat ja mimmit, myös kaikki suomalaiset vain suomea puhuvat miespuoliset?
Mistä ihmeen englannista te puhutte!? :D Itellä tulee kyll ihan suomeksi ohjeet "etsi auto" "etsi tie" jns. Mikä siinä on niin vaikeaa. Suomeksi lukee ja silmillä näkee?
 
9e pvä hyvässä lykyssä.
Kun mä olin pieni niin marssin ensimmäiseen oikeaan työpaikkaani inhan vaan kysymällä, että olisko töitä?

Aloitin seuraavana aamuna. Palkka ny ei ollu ihmeellinen mutta sillä maksoi vuokran ja ruokki tulevan vaimon ja lasten äidin.
Sitä ennen oli kokemusta kaikenlaisista kesähommista. Parhaiten mieleen muistuu se kun muurari sanoi firman johtajalle, että "poika" kantaa tiilet tästä eteenpäin ja sä maksat "pojalle" asianmukaista palkkaa. Toi ei riitä... älä ny viitti... sillä seurauksella että 13-vuotiaana tienasin enemmän kuin oma isäni.

Mun lapsilleni tommoisia kesätyöpaikkoja ei ole tarjolla vaan on vaan "kokeiluja" joista ei makseta mitään.
 
vierailija
Tiedätkö, että monien pienyrittäjen palkat ovat nykyään alla köyhyysvaran? Kiinnostaisko sua miettiä Tessiä, työnantajien suhteen, jotka noudattaa Tessiä työntekijöitään kohtaan? Tessi määrittelee sopparit ja ne koskevat sekä työnantajaa sekä työntekijää. Työntekijä palkataan syystä, että arvioidaan hyväksi työntekijäksi. Paskoja/väärin asentein hakijoita on pilvinpimein, onko yllätys?
Köyhyys yrittäjyydessä johtuu siitä että yrittäjä maksaa yhteiskunnalle liikaa yritystoiminnan alkaessa. Mies aloitti yrityksen eikä voinut nostaa palkkaa ensimmäisenä vuotena vaan elettiin minun äitiysrahoilla. Mutta auta armias, ovesta lappasi virkamiehiä ja tarkastajia laskuineen, verottaja ja muut virastot muistivat kyllä yrittäjää. Konkurssi oli lähellä. Lisäksi yrittäjä ei saa rauhaa tehdä asiakkaita kun hän kuormittuu byrokratian alle (alussa ei varaa edes kirjanpitäjään kum asiakkaita vasta haalitaan).

Ei siinä mitään. Vuoden päästä alkoi saada palkkaa ja senkin edestä mitä oli ensimmäisenä vuotena jäänyt saamatta. Mutta ihmetellä pitää, tuoko on aloittavan yrittäjän osa yhteiskunnan osalta, revitään niskavillatkin selästä eikä helpotusta anneta. Mies vanheni sinä vuonna ainakin 5 vuotta.

Että jos valtio haluaa nämäkin työttömät töihin joita ei kaikille riitä, niin kannustaisi edes yrittämään. Ensimmäinen vuosi edes verohelpotuksia, nekin investoinnit parantaisivat liiketoiminnan eteenpäin viemistä. Tämä maa on täynnä tunareita. En syytä työttömiäkään, kuka hullu alkaisi edes yrittäjäksi kun olen omin silmin nähnyt miten kohdellaan.
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
vierailija
Kaikki läyhäys työttömyydestä, perustein että vaaditaan parempaa palkkaa ja mulle ei löydy työtä, on täyttä satukirjaa. Fakta näyttää ennemmilkin siltä, että ei mitenkään haluta ymmärtää -hyväksyä, että on muita pätevämpiä hakijoita työpaikkaan. Kun ei ymmärretä, ei osata tehdä ongelman vuoksi mitään, esim. lisäkouluttautua, ja jos se se tehdään, ei älytä mitään niistä koulutuksista muutoinkun, että saadaan pääsypaperit. Se, ettei älytä, mitä tuli tehtyä, miten ja miksi, se näkyy. Olen itse siivonnut ihmisten jätöksiä, sinä aikana kun muka mulla ei olisi muka ollut töitä. Mulla oli silloin rahaa. Ja sen jälkeenkin aina, kun tein töitä, samalla kouluttautuen. Kyseessä oli halu pärjätä, ei muuta. Kun haluaa, niin lähtee myös. Katsokaa nyt itseänne, ja miettikää mitä teistä lähtee.
Et taida tietää, että nykyään ei korkeasti koulutetuille alan ammattilaisillekaan riitä työpaikkoja. Yli viisikymppiset potkitaan pois.

Yritä sinä ymmärtää, että jos työpaikkaan on 200 hakijaa, niin totta ihmeessä keskivertohakijalla on siinä edessään 100 parempaa hakijaa. Ennen ihmiset saivat valita, minkä työpaikan ottivat. Nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen ja siitä työnantajat ottavat kaiken irti. Vain ilmaistyövoima kelpaa ja kun sitä saa nykyään helposti, niin eipä sitten enää ole tarvettakaan ottaa palkattuja työntekijöitä.
 
Kun mä olin pieni niin marssin ensimmäiseen oikeaan työpaikkaani inhan vaan kysymällä, että olisko töitä?

Aloitin seuraavana aamuna. Palkka ny ei ollu ihmeellinen mutta sillä maksoi vuokran ja ruokki tulevan vaimon ja lasten äidin.
Sitä ennen oli kokemusta kaikenlaisista kesähommista. Parhaiten mieleen muistuu se kun muurari sanoi firman johtajalle, että "poika" kantaa tiilet tästä eteenpäin ja sä maksat "pojalle" asianmukaista palkkaa. Toi ei riitä... älä ny viitti... sillä seurauksella että 13-vuotiaana tienasin enemmän kuin oma isäni.

Mun lapsilleni tommoisia kesätyöpaikkoja ei ole tarjolla vaan on vaan "kokeiluja" joista ei makseta mitään.

Oikeasti nykyään ei saa ottaa lapsosia duuniin. Tai ei ainakaan rakennustyömaille. Eikä etenkään tietyömaille. Viisitoistakesäinen ei päässyt edes L&Teelle siivoamaan.

Seitsentoista -vuotias ei päässyt viime kesänä yhdellekään meidän työmaista. Edelliskesänä otettiin se "salaa" yhdelle syrjemmälle olevalle. Tai ei salaa, jätettiin vaan kysymättä pääseekö alaikäisenä ja myöhäistä sit oli kenenkään kieltää kun pari viikkoa oli kulunut ja palkka maksettu.

Kokeiluihin pääsee koska silloin on työkkärin kautta vakuutettu.
 
vierailija
Mun aika mene mun lasten kaa. niitten asiat ja ne ja oon äiti ja se saa ola se mitä tehny oon yhteiskuntalle. tää ei johda hyvään jos pakottaa äitit tekee sitä mitä ei haluta. Tulee tosi paljo väkivaltaa ja häiriöö varotus et jokanen varotus. Mä osaan muute enkua ei ongelma mulle naurataa noi jotka ei osaa. Hei mä voin kääntää ja palkkaa sais niin sit joo mut ei 9 euroo palkka oo palkka.
 
vierailija
Mun aika mene mun lasten kaa. niitten asiat ja ne ja oon äiti ja se saa ola se mitä tehny oon yhteiskuntalle. tää ei johda hyvään jos pakottaa äitit tekee sitä mitä ei haluta. Tulee tosi paljo väkivaltaa ja häiriöö varotus et jokanen varotus. Mä osaan muute enkua ei ongelma mulle naurataa noi jotka ei osaa. Hei mä voin kääntää ja palkkaa sais niin sit joo mut ei 9 euroo palkka oo palkka.
Te loisivat somalit kuulutte siihen marginaaliryhmään, joita työnteko ei edes kiinnosta.
 
vierailija
Te loisivat somalit kuulutte siihen marginaaliryhmään, joita työnteko ei edes kiinnosta.
En mä oo somali. Mä tunnen somalija ja ne on ihan kivoja. Et sulle iso petymys ja ollaan totuttu kun on vähän mikäö näköstä vaan ja lapset kaverit oon näöhy vaik minkä näköstä. Ainaki noi on älykkäämpiä mitä mun lapset parempii koulussa ollu ne. Ja ne enemän patistaa niitä ja ei ne mitää loisi. Sä oot aina kirjotat ja oon ihan varma et oo ikinä ollut työssä. Sulla eiu oo muuta elämää ku kirjotaa tollasta paskaa vaik et tunne ihmisii. Tajuu jo et ei ihmisiä kiinnosta mitä kuka on helsingissä.
 
Oikeasti nykyään ei saa ottaa lapsosia duuniin. Tai ei ainakaan rakennustyömaille. Eikä etenkään tietyömaille. Viisitoistakesäinen ei päässyt edes L&Teelle siivoamaan.

Seitsentoista -vuotias ei päässyt viime kesänä yhdellekään meidän työmaista. Edelliskesänä otettiin se "salaa" yhdelle syrjemmälle olevalle. Tai ei salaa, jätettiin vaan kysymättä pääseekö alaikäisenä ja myöhäistä sit oli kenenkään kieltää kun pari viikkoa oli kulunut ja palkka maksettu.

Kokeiluihin pääsee koska silloin on työkkärin kautta vakuutettu.
Luuletko, että tuolloinkaan "sai"?
En mä nyt mitenkään ole lapsityövoiman kannattaja.
Mutta mun tilinauhani ei todellakaan ollut mikään lapsityövoiman karkkiraha.
Kyseinen muurari otettiin hommaan viime tingassa kun se ei oikein muilta luonnistunut. Hän saneli itte oman palkkansa. Paikallinen sopiminen oli totta jo silloin.
Mä en tiedä mitä hänelle maksettiin, mut hän sanoi, et kun tiiltä ja laastia tulee niin apparille maksetaan kunnolla!
Sen pari kuukautta mä oikeesti tienasin paremmin kuin isäni.
Nykyään moisia hommia pitää käydä "kokeilemassa", et miltä se työ maistuu ilman sitä palkkaa.

Homma katkesi siihen kun koulu taas alkoi. Se alkoi sillä, että piti lähteä "tutustumaan työelämään". Niinpä seuraavat pari viikkoa vietin yliopiston kirjastolla taivuttelemassa klemmareita ja ihmettelin, että tämmöistäkö työnteko onkin?
 
vierailija
Luuletko, että tuolloinkaan "sai"?
En mä nyt mitenkään ole lapsityövoiman kannattaja.
Mutta mun tilinauhani ei todellakaan ollut mikään lapsityövoiman karkkiraha.
Kyseinen muurari otettiin hommaan viime tingassa kun se ei oikein muilta luonnistunut. Hän saneli itte oman palkkansa. Paikallinen sopiminen oli totta jo silloin.
Mä en tiedä mitä hänelle maksettiin, mut hän sanoi, et kun tiiltä ja laastia tulee niin apparille maksetaan kunnolla!
Sen pari kuukautta mä oikeesti tienasin paremmin kuin isäni.
Nykyään moisia hommia pitää käydä "kokeilemassa", et miltä se työ maistuu ilman sitä palkkaa.

Homma katkesi siihen kun koulu taas alkoi. Se alkoi sillä, että piti lähteä "tutustumaan työelämään". Niinpä seuraavat pari viikkoa vietin yliopiston kirjastolla taivuttelemassa klemmareita ja ihmettelin, että tämmöistäkö työnteko onkin?
NYT SELVISI!

Aisuri onkin vapaamuurari! :eek: :D
 
Mun lapsilleni tommoisia kesätyöpaikkoja ei ole tarjolla vaan on vaan "kokeiluja" joista ei makseta mitään.
Sitten sinun lapsesi ovat saamattomia. Tunnen monta nuorta, jotka ovat tietokoneella pelatessa ensin huvikseen kirjoitelleet peliin laajennuksia, ja sen jälkeen työpaikka on ollut selvä. Eräskin sai ihan kunnon asiantuntijan työpaikan hyvällä palkalla jo 15-vuotiaana, vaikka peruskoulukin oli vielä kesken.
Samoin on näitä yläkoululaisia, jotka ihan huvikseen vapaa-ajalla suorittivat Helsingin yliopiston ohjelmoinnin MOOCin, ja pääsevät sen avulla automaattisesti yliopistoon. Eihän tuokaan kurssi vaikea ollut, mutta suurin osa nuorista on niin laiskoja ja saamattomia, ettei heistä tuollaiseen ole.
 
Ei työtöntä pitäisikään heti "kiusata". En tiedä tehdäänkö niin, mutta jos tehdään, niin ei pitäisi. Kyllä sille työnhaulle ja oman alan töidensä etsimiselle pitäisikin antaa joku puolen vuoden "rauha". Mutta jos siinä ajassa oman alan työtä tai sitä niin tosi mieluisaa hommaa ei muuten löydy, niin jotain työtä pitää ottaa vastaan. Ja saahan sitä jatkaa työnhakua siinä töiden ohessa, mikäs sen estää.

Ongelma tulee lainausmerkeissä siitä, että se kotona töitään hakenut mainosgraafikko ei puolessa vuodessakaan ole löytänyt sitä sopivaa työpaikkaa, vaikka "hampurilaisen paistajia" on viereinen nakkikiska hakenut jo tovin. Tällöin se mainosgraafikko pitää saada paistamaan niitä burgereita siinä työnhakunsa ohessa, joka voi viedä vuoden tai vuosikymmenen. Koska "palkkaa" yhteiskunta ei voi maksaa pelkästä työnhausta loputtomiin.

Työnhakua ymmärrttävästi vauhdittaa 9€/päivä työskentely työkokeiluna. Kun hanttihommia on tehtävä anyway, niin miksi ottaa 9€/päivä työkokeilusta, kun työtä voi "kokeilla" siellä hampurilaispaikassa saaden saman verran rahaa per tunti. Tämä on se homman idea yksinkertaisuudessaan.

Työharjoittelu voi pieneltä osin vääristää markkinoita, kun työhaluttoman saa leikkimään työntekoa 9€/päivä. Mutta väite, että työpaikat jää syntymättä työkokeilujen takia on vähän sama kun väittäisi ettei Saarioisten hernekeitto myy kaupoissa, kun Hursti jakaa sitä ilmaiseksi kadulla. Se on isossa kuvassa todella pientä. Vai onko Elisalla tai Telialla paljonkin ihmisiä harjoittelemassa? Miten Neste, KONE tai Nordea? Vai onko Supercellillä koodareita harjoittelijoina tai vaikka Denniksen pizzerioilla montakin pizzakokkia harjoittelijana? Vaikka tunne olisi toinen, niin kyllä työharjoittelijoiden käyttöaste on jotain promillen luokkaa yritysten keskuudessa. Ja idea ei edelleenkään ole "tarjota ilmaista työvoimaa". Voisihan valtio laittaa toisen työttömän kantamaan vesiämpäreitä a -> b ja toisen työttömän b -> a. Se on tavallaan sanktio. Työharjoittelun idea on saada matalapalkkainenkin työ tuntumaan houkuttelevalta vaihtoehdolta, minkä takia haastattelussa ei kannata antaa ymmärtää, että "no ei tämä oikeasti kiinnosta":
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok

Yhteistyössä